Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatierakennusten alapohjan tuuletus talvella.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Raimo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« : Tammikuu 15, 2009, 10:51:29 »

Korkeassa rakennuksen kivijalassa tuuletusluukut suljettiin ennen oikeiden talvien aikaan pakkasten tultua ja avattiin taas keväällä. Nyt kun säät ovat mitä ovat olen miettinyt mikä olisi oikea käytäntö. Itse laitan joulukuussa "kissaluukut" kiinni ja lapioin vielä luntakin (jos on) lämpöeristeeksi ulkopuolelle. Pääsiäisen aikoihin luukut poistetaan. Vahtituvassa rakennettu 1889 ei ole hometta alapohjassa, mutta mikä on näiden vetisten talvien aikaan tulevaisuus mainitsemallani menetelmällä alkaa jo mietityttää. Kuinka tekevät muut asianosaiset omissa rautatierakennuksissaan. Hyviä neuvoja otetaan vastaa.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2009, 13:17:23 »

Olisiko noista http://www.nba.fi/fi/rakperjulk#rautatierak apua?  Iskee silmää

Taitavat kyllä olla hyvinkin tuttuja vanhojen rautatierakennusten omistajille, mutta muillekin mielenkiintoista luettavaa. 

tallennettu
Tuukka Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2009, 14:30:57 »

Itse pyrin sulkemaan kissanluukut marraskuun lopulla tai joulukuun alussa, talven tulon ripeydestä riippuen. Minä pistän vain "luukut" paikoilleen mutta en eristä lumella tai muulla. Sen verran tuulinen on savonradan penger kohdallani, että alapohjan ilma vaihtuu riittävästi kivien raoista talvella.
Mikäli rakennus on alavalla maalla tai painunut sokkeliltaan ympäristöään matalammalle, niin kyllä itse ainakin nykytalvina jättäisin luukut sulkematta, kosteus jää niin helpolla sinne alapohjaan lahottamaan.
Omassa kaksoisvahtituvassa (rak. 1901) huomaa kyllä luukkujen sulkemisen tuoman edun, voi jättää reinot nurkkaan!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatierakennusten alapohjan tuuletus talvella.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina