Niko Padatsu
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 52
|
« : Joulukuu 19, 2015, 17:13:49 » |
|
Eli kysyisin aiotaanko yhtään Sm1 yksikköä museoida, vai menevätkö kaikki romuksi? Luulisi että ainakin yksi säilyisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2015, 19:27:15 » |
|
6001 seisoo Ilmalassa, täyttä varmuutta ei ole että olisiko museointi enää suunnitelmissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2015, 12:48:28 » |
|
Toivottavasti museoidaan, tämä on ihan varmasti pala kunniakkainta Suomen teollisuushistoriaa ja osoitus osaamisestamme! Provoisoidaan: alla oleva X1-junatyyppi Stokiksen paikallisiliikenteestä museoitiin, haluammeko olla tässäkin huonompia kuin ruotsalaiset? Kuva Ilkan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2015, 17:07:43 » |
|
Haluammeko olla tässäkin huonompia kuin ruotsalaiset?
Valitettavasti ilmeisesti olemme, olemme olleet ja tulemme olemaankin. Rautateiden Luvatussa Maassa näemmä osaavat hoitaa asian kuin asian, museokalustosta puhumattakaan. Sm1 6001 luvattiin luovuttaa Rautatiemuseolle, mitään ei ole tapahtunut. 6001 piti pitää satunnaisesti liikenteessä mutta jokin osa taisi sanoa poks ja siellä se nyt seisoo osittain varaosalähteenä. Jos 6001 ei päädy Rautatiemuseoon, niin varmaan joku viidestä edelleen liikenteessä olevasta Sm1:stä sinne pääsee. 6001 seisoo kylmänä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2015, 17:45:45 » |
|
Oi joi...olisiko Haapamäki sopiva museointitaho, jos Rautatiemuseolla ei ole tuohon varoja? Onko tällä foorumilla joku "haapamäkeläinen"? Haluammeko olla tässäkin huonompia kuin ruotsalaiset?
Valitettavasti ilmeisesti olemme, olemme olleet ja tulemme olemaankin. Rautateiden Luvatussa Maassa näemmä osaavat hoitaa asian kuin asian, museokalustosta puhumattakaan. Sm1 6001 luvattiin luovuttaa Rautatiemuseolle, mitään ei ole tapahtunut. 6001 piti pitää satunnaisesti liikenteessä mutta jokin osa taisi sanoa poks ja siellä se nyt seisoo osittain varaosalähteenä. Jos 6001 ei päädy Rautatiemuseoon, niin varmaan joku viidestä edelleen liikenteessä olevasta Sm1:stä sinne pääsee. 6001 seisoo kylmänä. En toivo todelallakaan että museointi tapahtuu "tanskalaisittain" = vain juliste jää
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 24, 2015, 00:16:11 » |
|
Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. ja että joku poistettava Sm2 modataan ERTMS-testijunaksi. Eikö olis helpompi ottaa museoyksilöksi vaikka joku Sm2 joissa on vähemmän ruostuva alumiini päällipellitys?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 24, 2015, 08:21:55 » |
|
Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. ja että joku poistettava Sm2 modataan ERTMS-testijunaksi. Eikö olis helpompi ottaa museoyksilöksi vaikka joku Sm2 joissa on vähemmän ruostuva alumiini päällipellitys?
Tjaa olisihan se Hienoa jos museoitava olisi nimen omaan eka sarjalainen ( sm1) mutta parempi sm2 museossa kun ei mikään. Toivottavasti edes joku museoidaan niistå.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 24, 2015, 09:19:57 » |
|
Mutta eihän Sm2 ole Sm1...kumpikin museoon! Out of the box -ajattelua: voisikohan tuon tehdä niin että kummastakin sarjasta otettaisiin perustettavalle valtion kalustoyhtiölle vaikka 5 junaa, nuo menisivät vuokrattavaksi ja Teräspyörä tai Kristinehamnin varikko huolehtisi kunnossapidosta? Tämä voisi olla suomalainen pieniskaalainen variantti Ruotsin mallille, kun ollaan köyhiä. Toivon että vähävaraisiuus ei johda siihen, että investoidaan sen sijaan kalliisiin uusiin juniin (konsultit keksivät jonkin hienon mallin ilman oikeita asiakkaita/matkustajia), joita hyödynnetään huonosti. Sm1/2-laivastolla pääsisisi kokeilemaan liikenteen toteutusta näppärästi. Eikö totta? Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta.. ja että joku poistettava Sm2 modataan ERTMS-testijunaksi. Eikö olis helpompi ottaa museoyksilöksi vaikka joku Sm2 joissa on vähemmän ruostuva alumiini päällipellitys?
Norjan ERTMS-testijuna on muuten myös "vanha" EMU.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 24, 2015, 10:10:44 » |
|
Ei siitä ainakaan kovin kauan ole, ehkä muutamia kuukausia, kun jostakin kuului museolla olevan suunnitelma ottaa näyttelyyn puoli Sm1:tä ja varastoida toinen puolisko muualle odottamaan. Sitä en yhtäkkiä muista, missä tämän tiedon näin, mutta kyseessä oli kuitenkin jokin sellainen lähde, jolla oli myös aivan oikeaa tietoa asiasta.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 24, 2015, 11:22:55 » |
|
Kakkoset nyt ovat vielä aivan soivia pelejä, mutta ykkösiä tuskin kannattaa ottaa teoreettiseen kalustopankkiin tai yhtään mihinkään muuhunkaan kuin museoon niiden kunnosta johtuen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 24, 2015, 11:27:26 » |
|
Noin tuo varmaan on. Ykkösiä tuskin kannattaa ottaa teoreettiseen kalustopankkiin tai yhtään mihinkään muuhunkaan kuin museoon niiden kunnosta johtuen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 24, 2015, 15:54:46 » |
|
Ei ehtinyt uusin Resiina ennen joulua Hämeseen, joten en pysty tarkemmin kommentoimaan 6001-uutista. Hieman ihmetyttää mitähänlie lehdessä on oikein kirjoitettu, etteikö Sm1:n museointi kiinnostaisi Rautatiemuseota? Kuten Timo tuolla aiemmin mainitsee "puolikkaan" museointi on suunnitelmissa, mutta tilanahtaus on toistaiseksi moisen toimenpiteen estänyt (mitkähän museoesineet pitäisi ulkoistaa?).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 24, 2015, 21:23:48 » |
|
Resurssit ovat rajallisia. Siksi on ymmärrettävää, että kun panostetaan niinkin paljon Hr11:n museoimiseen, ei ole mahdollista samaan aikaan satsata Sakari-Mattiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2015, 12:30:16 » |
|
Eli suomeksi sanottuna 6001 menee paaliin viimeistään kun Sm2 viimeiset edustajat lähtevät hävittämöön (koska eihän lähiliikenneyksikkö voi ottaa vetopalveluita muilta jaoksilta tahi Rahkamon firmalta, kas kun flirttejäkään ei vielä tuoda lavetilla..) ja näin VR OY luottamusta nauttiva museo on tehnyt tehtävänsä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 25, 2015, 16:41:32 » |
|
Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta..
Uusimman Resiina-lehden tasoristeyspalstalla ei lukenut museon kiinnostuksesta varsinaisesti mitään (ainakaan minä en n e ä ). Kyseinen lehti tiesi kyllä kertoa, että Sm1 6001 seisoo tilanpuutteen takia Ilmalassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 25, 2015, 16:45:16 » |
|
Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta..
Uusimman Resiina-lehden tasoristeyspalstalla ei lukenut museon kiinnostuksesta varsinaisesti mitään (ainakaan minä en n e ä ). Kyseinen lehti tiesi kyllä kertoa, että Sm1 6001 seisoo tilanpuutteen takia Ilmalassa. Ei ymmärtääkseni ole enää siellä Ilmalassa vaan Hyvinkään konepajalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 25, 2015, 16:55:20 » |
|
Uudessa Resiina-lehdessä oli juttua että museota ei kiinnosta..
Uusimman Resiina-lehden tasoristeyspalstalla ei lukenut museon kiinnostuksesta varsinaisesti mitään (ainakaan minä en n e ä ). Kyseinen lehti tiesi kyllä kertoa, että Sm1 6001 seisoo tilanpuutteen takia Ilmalassa. Ei ymmärtääkseni ole enää siellä Ilmalassa vaan Hyvinkään konepajalla. Kyllä se on Ilmalassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 25, 2015, 17:43:12 » |
|
Ei pysty ottamaan Hyvinkäälle, koska kaikki pressut on HrII:n päällä ja uudet maksaisi monta kymppiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Iiro Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 25, 2015, 19:54:30 » |
|
Yli 50 m pitkän junayksikön suojausta ei hoideta muutamalla kympillä. Hintalappu on aivan eri suuruusluokassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|