Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: X3  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
X3
« : Tammikuu 02, 2016, 17:17:23 »

Ilmeisesti tämä juna on joskus omannut tällaisen ulkonäön:



Nykyään näyttää tältä:


Mikä on syynä ettei alkuperäinen keula jäänyt junaan vaan piti tehdä uusiksi? Ja milloin on muutos tehty?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2016, 15:52:58 »

Moi, jos oikein muistan niin muutos oli joskus 2010 paikkeilla. Tarina menee niin että Arlanda Express on yritys, joka on kimpassa muiden yritysten, julkisten ja puolijulkisten yritysten kanssa hoitanut menestyksellisesti Stockholms Centralin ja Arlandan välistä junaliikennettä jo pitkään. Pätkä junanrataa Arlandan päähän + tunneliasema taidettiin alunperin rakentaa tälle junayhtiölle liikennöitäväksi. Olen ollut välillä aika skeptinen AE:n menestymisen suhteen, erityisesti nyt kun Arlandan rataa viereiselle tunneliasemalle lentokentän alle ajaa suuri osa muustakin pääradan liikenteestä (radan toinen pää on nykyään Knivstassa, joten koukkaus lentokentän alie riittää, ei tarvitse kääntyä). Mutta yritys menestyy aina vain ja syy on se että asiakaspalvelutaito on ilmeisesti aivan tolkuttoman hyvä, jolloin vaikka kyyti onkin kalliinpaa kuin parin laiturin päässä, asiakkaat aina palaavat takaisin hemmoteltaviksi. Vuoden 2010 paikkeilla lasikuitumaskiin tehtiin nuo uudet silmänreiät ja yksiköt saivat uudet maalit ja sisustuksen..._pelosta_ että jäädään kilpailussa jalkoihin. Temppu tepsi, junayhtiön tilinpäätökset näyttävät edelleen terveitä lukuja. Ja tuosta alemmasta ottamani kuvan kohdasta noita Alstomin alitehoisia esiCoradia-junia sahaa ruuhka-aikoina 10 minuutin välein kumpaankin suuntaan.

Josta päästään seuraavaan aiheeseen: mitä mieltä olette, kuinka vankalla pohjalla liikennöinti on jos junia on 7, yhdensuuntainen pyräys kestää 20 minuuttia, juna lähtee kummastakin päästä 10 minuutin välein ja kaikesta päättäen liikenne on kasvusuunnassa? Huollot junille tehdään käsittääkseni öisin.

Ilmeisesti tämä juna on joskus omannut tällaisen ulkonäön:

Nykyään näyttää tältä:

Mikä on syynä ettei alkuperäinen keula jäänyt junaan vaan piti tehdä uusiksi? Ja milloin on muutos tehty?




tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2016, 17:39:37 »

http://www.jarnvag.net/vagnguide/x3

Tuolta sivulta sain vastauksen.

Nokan muotoilu vaihdettiin että junia voisi kytkeä helpommin yhteen.
Tämä muutos tapahtui vuosina 2003-2004.
Vuonna 2006 uudistettiin junien sisätilat.
Mainitsemasi vuosi 2010 oli uudelleenmaalauksen ja toisen sisätilaremontin aikoihin.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2016, 18:03:10 »

OK, ja SJK on muuten kaikin puolin erinomainen keskustelukerho, sekaan vain!

Tämä kuva on otettu kesällä 2009, joten tuossa nokka-asiassa SJK:lla on väärää infoa. Joten koko jutun ajoitus vaikuttaa minusta edelleen markkinoiden menettämisen pelolta tehdyltä muutokselta. Ja kukaan ei tainnut vielä vastata kysymykseeni, miten seitsemän junaa selviää urakasta...
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2016, 18:28:49 »

OK, ja SJK on muuten kaikin puolin erinomainen keskustelukerho, sekaan vain!

Tämä kuva on otettu kesällä 2009, joten tuossa nokka-asiassa SJK:lla on väärää infoa. Joten koko jutun ajoitus vaikuttaa minusta edelleen markkinoiden menettämisen pelolta tehdyltä muutokselta. Ja kukaan ei tainnut vielä vastata kysymykseeni, miten seitsemän junaa selviää urakasta...

Kuvassasi on nokan osalta päivitetty juna vanhoissa väreissä vuonna 2009 - eikös tämä sovi mainiosti SJK:n infon kanssa yhteen: nokan modifikaatio 2003-04 ja uudelleenmaalaus 2010?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2016, 18:34:38 »

Niinpä onkin, onpa tuo eri näköinen eri maaleissa!

OK, ja SJK on muuten kaikin puolin erinomainen keskustelukerho, sekaan vain!

Tämä kuva on otettu kesällä 2009, joten tuossa nokka-asiassa SJK:lla on väärää infoa. Joten koko jutun ajoitus vaikuttaa minusta edelleen markkinoiden menettämisen pelolta tehdyltä muutokselta. Ja kukaan ei tainnut vielä vastata kysymykseeni, miten seitsemän junaa selviää urakasta...

Kuvassasi on nokan osalta päivitetty juna vanhoissa väreissä vuonna 2009 - eikös tämä sovi mainiosti SJK:n infon kanssa yhteen: nokan modifikaatio 2003-04 ja uudelleenmaalaus 2010?

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2016, 18:39:19 »

Miten seitsemän junaa selviää urakasta?

Jos juna lähtee 10 min välein per suunta ja sillä kestää ajoon 20 min niin junia on samaan aikaan ajossa vähintään neljä. Kääntymisajat huomioiden voi junia olla kuusi liikenteessä samanaikaisesti, eli yksi olisi aina varalla tai huollossa.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2016, 18:46:21 »

Totta, ja näin tämä on toiminut, mutta otetaan tilanne että sääolot ovat sellaiset kuin talvella joskus ovat ja raiteilla siten ruuhkaa. Jos lisäksi yksi juna olisi rikki, niin silloin tilanne olisi aika haastava. Toki tuota voi tasoittaa erinomaisella asiakaspalvelulla kummassakin terminaalissa. Njoo, turhaan jossittelen, ehkä systeemi voi jotenkin toimia, mutta tiukille se on vedetty.   

Miten seitsemän junaa selviää urakasta?

Jos juna lähtee 10 min välein per suunta ja sillä kestää ajoon 20 min niin junia on samaan aikaan ajossa vähintään neljä. Kääntymisajat huomioiden voi junia olla kuusi liikenteessä samanaikaisesti, eli yksi olisi aina varalla tai huollossa.


tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2016, 22:07:27 »

Tällä hetkellä Arlanda Express liikennöi vartin välein kummastakin suunnasta. Ehkä tähän aikaan riittää viisi liikenteessä ja kaksi varalla.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2016, 00:41:05 »

En tiedä tuon "Arlanda Express"'in työehtoja, mutta huhujen mukaan moni SJ:ltä siirtynyt kuljettaja haluaisi takaisin entisen työnantajansa leiriin. Miltähän tuntuu ajella samaa 20min:n reittiä kymmeniä vuosia? No, tokihan tehtaiden liukuhihnoillakin samaa mutteria käännellään koko työura.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2016, 00:57:58 »

En tiedä tuon "Arlanda Express"'in työehtoja, mutta huhujen mukaan moni SJ:ltä siirtynyt kuljettaja haluaisi takaisin entisen työnantajansa leiriin. Miltähän tuntuu ajella samaa 20min:n reittiä kymmeniä vuosia? No, tokihan tehtaiden liukuhihnoillakin samaa mutteria käännellään koko työura.
Näin oli ainakin joskus. Nykyään Ruotsissa taitaa olla veturinkuljettajilla sen verran hyvä työtilanne, että voi melkein kilpailuttaa työnantajansa. Toisin kuin täällä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2016, 07:46:47 »

Noinhan se taitaa olla, sama pätee moniin muihin aloihin, joissa tarvitaan osaamista. Ruotsalaiset ovat hyvin aikaansaavia (vastaansanojia on joukossa vähemmän) joten kun Suomen kausitasoitettu työttömyys oli marraskuussa 9,5%, niin Ruotsissa 6,2%. Meillä työttömiä työnhakijoita oli marraskuussa 2015 342000, nousua 15000, kun Ruotsissa (väkimäärä on noussut ~10 miljoonaan) hakijoita oli 325000, pudotusta vuodentakaisesta _55000_. Talouden suunta on kaikkien mukanaololla saatu oikeaan suuntaan siellä.

Ehkä maalailen piruja seinille, mutta pitää muistaa että meitä suomalaisia on lähtenyt Ruotsiin pääosin työn perässä jo 500000, siis _puoli_miljoonaa_. Kun omassa maassa ei ole järkevästi tekemistä, niin tuolta on löydetty mahdollisuuksia eteenpäin. Kai tästä voi ihan suoraan todeta että toisen maan kyky saada ihmiset työllistettyä on aika lailla parempi kun toisen.  

En tiedä tuon "Arlanda Express"'in työehtoja, mutta huhujen mukaan moni SJ:ltä siirtynyt kuljettaja haluaisi takaisin entisen työnantajansa leiriin. Miltähän tuntuu ajella samaa 20min:n reittiä kymmeniä vuosia? No, tokihan tehtaiden liukuhihnoillakin samaa mutteria käännellään koko työura.
Näin oli ainakin joskus. Nykyään Ruotsissa taitaa olla veturinkuljettajilla sen verran hyvä työtilanne, että voi melkein kilpailuttaa työnantajansa. Toisin kuin täällä.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: X3  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina