Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pendolinojen elinkaari?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« : Tammikuu 03, 2016, 14:30:17 »

Vanhimmat Pendolinot ovat ylittäneet jo 20 vuoden rajapyykin ja uusimmatkin tulevat tänä vuonna 10 vuodeen ikään. Kaukoliikenteen moottorijunien elinikä on jäänyt kohtuullisen lyhyeksi ja ihmettelen, mahtaako Pendolinot tehdä siinäkään poikkeusta, ainakaan positiivista sellaista.

Mitä luulette, kuinka paljon näillä sukkuloilla on vielä edessä palvelusvuosia?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2016, 15:16:29 »

Hurja veikkaus: 10 vuotta.  Virnistää

Keski-Euroopassa näiden ikäluokka on "vähän toivottomana junana" menossa varmaan kokonaan tuolla jänteellä romutukseen. Luulisi ettei meillekään sitten saa enää varaosia? Toki paljon riippuu VR:n menestyksestä tuolla aikajänteellä, mutta miksei se menestyisi jos nyt päästään monen toimijan malliin. Onko meillä joku joukossa, joka tuntisi Pendon tekniikan oikein tarkkaan?

Alla yksi nyt jo romutetuista / varaositetuista junista Bellinzonassa vuonna 2014.


Ja samalla muistetaan että ETR-450 Italian puolella oli ajossa vuoden 2014 loppuun:



Vanhimmat Pendolinot ovat ylittäneet jo 20 vuoden rajapyykin ja uusimmatkin tulevat tänä vuonna 10 vuodeen ikään. Kaukoliikenteen moottorijunien elinikä on jäänyt kohtuullisen lyhyeksi ja ihmettelen, mahtaako Pendolinot tehdä siinäkään poikkeusta, ainakaan positiivista sellaista.

Mitä luulette, kuinka paljon näillä sukkuloilla on vielä edessä palvelusvuosia?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2016, 15:20:56 »

Suomeen olisi pitänyt hankkia X2000. Ruotsissa näemmä porskuttavat edelleen vaikka Regina X55 on vienyt niiden paikan lippulaivana. Vanhimmat X2-junat ovat jo melkein kolmekymppisiä.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2016, 21:11:09 »

Pendolinot ei pääse samaankäyttöikään Dv12 sarjan kanssa, koska Dv12-sarja tehtiin kestämään. Ennen tietokoneetkin kesti 10 vuotta mutta nykyään niiden kestoikä on 2-5 vuotta vaikka ostaisi 600€ koneen, kuluttajia huijataan. 250€ kone levisi 1,5 vuodessa pelkkää rahastamista, vanhojen päivittäminen tulee halvemmaksi kun siellä on kestävämmät komponentit. Suoraan sanottuna niin osta pendolino joka kestää 3-6 lyhyemmän ajan kuin Dv12:n, Dv12 on tehty kestämään, itse suosin kestävää kalustoa ettei niitä tarvitse joka toinen vuosi uusia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2016, 22:29:17 »

Teknisesti lie parempi X2 juu, mutta kallistuvakoriset junat muutenkin turhia tähän maahan. Dr16 tai jokin uudempi Nevz-sähkäri (kysykää Vennamon Pekalta mitä mallia ajatteli) oli alumperäinen suunnitelma rantaradan liikenteeseen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2016, 23:15:02 »

Teknisesti lie parempi X2 juu, mutta kallistuvakoriset junat muutenkin turhia tähän maahan. Dr16 tai jokin uudempi Nevz-sähkäri (kysykää Vennamon Pekalta mitä mallia ajatteli) oli alumperäinen suunnitelma rantaradan liikenteeseen.

Suunnitelmaan kuului myös uusi, mahdollisesti sähköistämätön, kaksiraiteinen rata suoraan Helsingistä Turkuun. Mistähän arkistosta sellainen suunnitelma löytyisi nykyään?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2016, 00:01:18 »

Minkä takia kesti n 15 vuotta ennenkun Sr2 + 2-kerrosvaunut alkoivat kulkea 200 km/h? Pendot kykenivät siihen heti kun ne otettiin paketista.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2016, 00:13:25 »

Minkä takia kesti n 15 vuotta ennenkun Sr2 + 2-kerrosvaunut alkoivat kulkea 200 km/h? Pendot kykenivät siihen heti kun ne otettiin paketista.

Suurin syy oli että pendolino oli VR:n lippulaiva vaikka sähköveturi hakkasi sen mennen tullen.

Kesti varmaan siksi että rataosien kaarrekallistukset ei olleet samassa kunnossa kuin nykyään, On nykyään rajoituksia 200-160km/h kaarteiden takia, suurin osa taitaa olla enemmänkin matkustusmukavuuden takia etteikö kalusto pysy kiskoilla. Kuokkalan mutkiin olisi voinut ajaa 140km/h vaikka juna olisi siinä heilunut, jos verrataan että 35 vaihteeseen voi ajaa 80 ettei huru Dr12 kaadu, Dr13 kaatui n.100km/h, Sr1 110km/h. Vaikka vauhtia olisi ollut ykkösellä 80 km/h niin olisin pitäisin veturin kaatumista epätodennäköisenä.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2016, 00:41:03 »

Minkä takia kesti n 15 vuotta ennenkun Sr2 + 2-kerrosvaunut alkoivat kulkea 200 km/h? Pendot kykenivät siihen heti kun ne otettiin paketista.

Suurin syy oli että pendolino oli VR:n lippulaiva vaikka sähköveturi hakkasi sen mennen tullen.

Kesti varmaan siksi että rataosien kaarrekallistukset ei olleet samassa kunnossa kuin nykyään, On nykyään rajoituksia 200-160km/h kaarteiden takia, suurin osa taitaa olla enemmänkin matkustusmukavuuden takia etteikö kalusto pysy kiskoilla. Kuokkalan mutkiin olisi voinut ajaa 140km/h vaikka juna olisi siinä heilunut, jos verrataan että 35 vaihteeseen voi ajaa 80 ettei huru Dr12 kaadu, Dr13 kaatui n.100km/h, Sr1 110km/h. Vaikka vauhtia olisi ollut ykkösellä 80 km/h niin olisin pitäisin veturin kaatumista epätodennäköisenä.
Jos on jotain sanottavaa, niin kannattaisi kirjoittaa faktatietoa, eikä mutua.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2016, 08:12:26 »

Tämä on onneksi edelleen olemassa ja maakuntavarauksena. Vaan rahoja sen rakentamiseen ei tunnu millään löytyvän. Seurailee aika laila moottoritietä, Lohjalla menee pohjoispuolitse, sitten Lohjan järven pohjoispäästä ohi kohti Turkua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/ELSA-rata

Vaikka pyörät ensin taas yritetäänkin saada pyörimään edes jotenkin himosäätelyn aikauden jälkeen: http://www.lvm.fi/norminpurku-hallituksen-karkihanke-

Näköjään valmista tulee ?2030?: http://www.liikennevirasto.fi/espoo-salo-oikorata#.VooMB_ES2a8
Kun rautatieliikenne avataan kaikille toimijoille, niin tehdään varmaan "Ruotsit" ja rakentaminen aikaistuu nykyisen Rantaradan kapasiteetin täytyttyä. Kun suunta on Turku, tuosta voisi samantien jatkaa myös Tukholmaan. EU tukee tällaista roimasti, jos tukia halutaan hakea...miksiköhän me ei yleensä haeta / heataan jotain ihan marginaalisia tukiosuuksia?

Teknisesti lie parempi X2 juu, mutta kallistuvakoriset junat muutenkin turhia tähän maahan. Dr16 tai jokin uudempi Nevz-sähkäri (kysykää Vennamon Pekalta mitä mallia ajatteli) oli alumperäinen suunnitelma rantaradan liikenteeseen.

Suunnitelmaan kuului myös uusi, mahdollisesti sähköistämätön, kaksiraiteinen rata suoraan Helsingistä Turkuun. Mistähän arkistosta sellainen suunnitelma löytyisi nykyään?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2016, 08:20:54 »

"Muualla" käytetään nykyään tämännäköisiä Pendoja, Alstomin 600-sarjan Pendolinon luotettavuus on jotain ihan muuta kuin noiden meidänkin 400-sarjalaisten. Ainakin Keski-Euroopan ilmastoissa. Huom! Kaikki Pendot eivät edelleenkään osaa niiata!

Puolan PKP IC:


Sveitsin SBB:


Italian Trenitalia / FS:


Renfe Espanjassa:




tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #11 : Tammikuu 04, 2016, 09:01:54 »

DB AG:n pendoliinojunien eli sarjan 610 dieselmoottorijunien käyttö loppui noin vuosi sitten. Ja nehän eivät olleet kovin paljoa suomalaisia pendoliinoja vanhempia. Lisäksi  sarjojen 611 ja 612 kallistukset ovat tällä (19.12.2015 alkaen) hetkellä poissa käytöstä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #12 : Tammikuu 04, 2016, 09:42:46 »

Tässä on DB Systemtechnicin 612:n nokka, jotta kaikkien on helpompi muistaa kuinka erinäköisiä nämä junat ovat esim. 400 sarjan häntäpäästä. 612:han on ulkonäöltään suurpiirteisesti ikäänkuin Pendo-proto tai versio 450...keulan suurta ikkunaa kukuunottamatta.



DB AG:n pendoliinojunien eli sarjan 610 dieselmoottorijunien käyttö loppui noin vuosi sitten. Ja nehän eivät olleet kovin paljoa suomalaisia pendoliinoja vanhempia. Lisäksi  sarjojen 611 ja 612 kallistukset ovat tällä (19.12.2015 alkaen) hetkellä poissa käytöstä.

tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2016, 11:12:29 »

Tässä on DB Systemtechnicin 612:n nokka, jotta kaikkien on helpompi muistaa kuinka erinäköisiä nämä junat ovat esim. 400 sarjan häntäpäästä. 612:han on ulkonäöltään suurpiirteisesti ikäänkuin Pendo-proto tai versio 450...keulan suurta ikkunaa kukuunottamatta.



DB AG:n pendoliinojunien eli sarjan 610 dieselmoottorijunien käyttö loppui noin vuosi sitten. Ja nehän eivät olleet kovin paljoa suomalaisia pendoliinoja vanhempia. Lisäksi  sarjojen 611 ja 612 kallistukset ovat tällä (19.12.2015 alkaen) hetkellä poissa käytöstä.


612/611 eivät ole pendoja lainkaan, vaan saksalaisten omia härveleitä. 610:ssä oli Fiatin kallistusjärjestelmä, mutta sekin oli muuten saksalaista suunnittelua ja tekoa.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2016, 12:02:47 »

Kiitos korjauksesta Joona, näin saksalainenkin maailma tulee minulle ja muille tutummaksi.
tallennettu
Aapo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #15 : Tammikuu 04, 2016, 13:30:13 »

Miksikäs edes suomessa käytetään pendoja eikös samat hommat pysty hoitamaan esim: Sr2. Nopeudessahan se ei pärjää mutta kun pendoissa on niin usein kallistusjärjestelmä rikki niin eikai se silloin kulje yli 160 km?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2016, 18:15:40 »


Näköjään valmista tulee ?2030?: http://www.liikennevirasto.fi/espoo-salo-oikorata#.VooMB_ES2a8
Kun rautatieliikenne avataan kaikille toimijoille, niin tehdään varmaan "Ruotsit" ja rakentaminen aikaistuu nykyisen Rantaradan kapasiteetin täytyttyä.

Haluan nähdä tämän, kun Rantaradan kapasiteetti loppuu. Jo nyt VR on lopettanut osan junayhteyksistä, samaan aikaan kun haihatellaan jostain "tunnin junasta" , jolle rakennettaisiin 1-2 miljardin euron oikorata. Ei ole käyttäjiä.

LiVi:n sivuilla todetaan että "varaudutaan maankäytön suunnittelussa uuteen Espoo–Salo-oikoradan linjaukseen, joskaan sen toteuttaminen ei ole ajankohtainen ennen vuotta 2030." ja voi siis LiVin puolesta tapahtua esim. vuonna 2085.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2016, 07:58:24 »

"Muualla" käytetään nykyään tämännäköisiä Pendoja, Alstomin 600-sarjan Pendolinon luotettavuus on jotain ihan muuta kuin noiden meidänkin 400-sarjalaisten. Ainakin Keski-Euroopan ilmastoissa. Huom! Kaikki Pendot eivät edelleenkään osaa niiata!

Puolan PKP IC:


Sveitsin SBB:


Italian Trenitalia / FS:


Renfe Espanjassa:



Ja vielä täydennykseksi Karelian Trains Venäjällä ja Suomessa:


(On samaa sarjaa kuin yllä linkatut, mutta tilattiin mahdollisimman paljon 400-sarjalaisen ulkomuotoa apinoivalla ulkonäöllä, eli esim. maalaamalla yläosa harmaaksi.)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #18 : Tammikuu 05, 2016, 15:42:43 »

Hyvä täydennys! Harmi kun huippunopeus ei ole 250 km/h kuten kaikilla noilla muilla, vaan 220 km/h. Korkeammalla nopeudella olisi voinut olla käyttöjä matka-aikojen puristamisessa pienemmiksi. Toki lähtötaso oli hyvin vaatimaton ennen Allegroja.

Ei vakavasti otettavaksi: Kunhan Pendoista aika jättää, niiden osiahan voi sopivasti hyödyntää vanhaa mallia (vaikka uutta tekniikkaa) olevassa Allegrossa.  Pyörittää silmiään

Ja vielä täydennykseksi Karelian Trains Venäjällä ja Suomessa:


(On samaa sarjaa kuin yllä linkatut, mutta tilattiin mahdollisimman paljon 400-sarjalaisen ulkomuotoa apinoivalla ulkonäöllä, eli esim. maalaamalla yläosa harmaaksi.)

Laitetaan tähän vielä kuva espanjalaisten 104:stä. joka muistuttaa aika paljon Allegroa. Avant 104 (ei siis suurnopeusjuna AVE, nuo menevät satasta kovempaa) sarja on lisenssivalmistettu vuonna 2004. 104 kuuluu myös 250 km/h klubiin.

 
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #19 : Tammikuu 06, 2016, 11:18:22 »

(On samaa sarjaa kuin yllä linkatut, mutta tilattiin mahdollisimman paljon 400-sarjalaisen ulkomuotoa apinoivalla ulkonäöllä, eli esim. maalaamalla yläosa harmaaksi.)
Täällä on kaikkien junien katot harmaita.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pendolinojen elinkaari?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina