Onhan varsin surullista katseltavaa nuo myöhästelyt, kaluston viat, alkuvalmisteluiden viivästymiset, SÄÄOLOSUHTEET?? Eikö kalustoa tilattaessa yhtenä kriteerinä ollut toimiminen -40°C lämpötilassa? Nythän etelässäkin vasta elohopea tipahtaa hieman alle -20°C lämpötiloihin ja liikenne vaikeutuu oleellisesti. Paikallisessa (Riihimäki/Hyvinkää) lehdessä (Aamuposti 5.1.2016)(luettavissa valitettavasti vain kirjaitumalla) VR-Yhtymä Oy:n liikennejohtaja Petri Auno kertoilee, että pakkasiin on varauduttu VR:llä junia huoltamalla - ei oikein tuolta mielestäni vaikuta (tällä hetkellä normaali talvikeli).
Uusista Sr3-sarjan vetureista hän mainitsee, että talviluotettavuus on ollut tärkeä kriteeri mm. vetureissa on lumiaurat (?) ympäri vuoden. Dr16-sarjan vetureissa lienee samanlainen lumiaura (?), mutta se on nostettu senverran ylös, että tarvittaessa aurailee vain syvempiä kinoksia. Ennen moista lisälaitetta taidettiin kutsua "karja-auraksi".
http://vaunut.org/kuva/84162