Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Berner: Kymmenkunta toimijaa kiinnostunut liikennöimään Suomen radoilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Tammikuu 14, 2016, 12:15:16 »

Ministeri Anne Berner: Kymmenkunta toimijaa kiinnostunut liikennöimään Suomen raiteilla

http://www.talouselama.fi/uutiset/ministeri-anne-berner-kymmenkunta-toimijaa-kiinnostunut-liikennoimaan-suomen-raiteilla-6244976

// otsikko korjattu
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2016, 11:41:42 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2016, 10:08:27 »

Talouselämän jutusta poimintoja:
”Hallituksen esitys on valmis maaliskuuhun mennessä”, Berner kertoi politiikan toimittajien tapaamisessa.

"Raideliikenteen avaamisen rahoitustapa on yhä auki. Vaihtoehtoina ovat lupamaksut, franchising tai suoralla pääsyllä Suomen raiteille."

”Kaluston osalta on useampia ratkaisuja.”

Minusta on kiusallista, että suomalaisia toimijoita taitaa joukossa olla niin vähän. Vuosikymmenien monopolitoiminnan seurauksia niitetään nyt.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2016, 10:37:33 »

Onhan toki sekin nähty monet kerrat naapurimaissa, että jonkin lupaavan oloisen yksityisen toimijan ostaa jonkin toisen maan valtiollinen operaattori. Esimerkiksi Tågkompaniet on kokonaan Norjan NSB:n omistuksessa.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2016, 10:53:53 »

Noinhan se on, ja esimerkiksi siellä Pohjoisessa ulkomaiset toimijat saivat toisaalta moneen kertaan nenilleen, ensin Veolia (SJ voitti Malmbanan matkustajaliikenteen) ja sitten Arriva Norrtågetissa (oliko tuo Arriva?). Ja sitten on näitä erittäin mukavia yllätyksiä kuten TågAB:n toiminta ja vaikka Blå Tåget, joissa toimijat ovat Pohjoismaisia.

Ruotsalaiset ovat olleet tietysti kaukaa viisaita: varmoja häviäjiä ovat monopolia kannattavat maat, jolloin niiden toiminta raiteilla ei pääse kehittymään tavanomaisesti. Ja kun ovet aukeavat, niin vahvemmat toimijat ryntäävät sisään. Vaikka meidän rautatiealaa saalistettaisiinkin heikkoutemme takia, niin uskon kuitenkin että olemme suomalaisina sen verran kovia sissejä skabaamaan, että taistelemme, vaikka niillä samoilla aseilla joita ruotsaialaiset ovat käyttäneet: innovaatio- ja mukautumiskyky. Nuo ovat isojen toimijoiden heikkouksia, joten tuossa ne ovat aina reagointiasemassa, hyviun harvoin pelinavaamisasetelmassa. Heja Suomi!

Onhan toki sekin nähty monet kerrat naapurimaissa, että jonkin lupaavan oloisen yksityisen toimijan ostaa jonkin toisen maan valtiollinen operaattori. Esimerkiksi Tågkompaniet on kokonaan Norjan NSB:n omistuksessa.


tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2016, 20:47:07 »

Jos vaikka Venäjän valtiollinen rautatieyhtiö ostaisi Suomen rautatieliikenteen... ei tarvisi enää palella odottelemassa myöhässä olevia junia talvisin. Epävarma
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2016, 01:53:48 »

Jos vaikka Venäjän valtiollinen rautatieyhtiö ostaisi Suomen rautatieliikenteen... ei tarvisi enää palella odottelemassa myöhässä olevia junia talvisin. Epävarma

Pääosa talviongelmista on johtunut rataverkon ylläpitäjästä. Siinä ei operaattorin omistussuhteilla juuri ole merkitystä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2016, 10:04:55 »

Jos vaikka Venäjän valtiollinen rautatieyhtiö ostaisi Suomen rautatieliikenteen... ei tarvisi enää palella odottelemassa myöhässä olevia junia talvisin. Epävarma

Pääosa talviongelmista on johtunut rataverkon ylläpitäjästä. Siinä ei operaattorin omistussuhteilla juuri ole merkitystä.


Juu tämä on kyllä hauska harha, johon tosin tällä foorumilla sorrutaan onneksi harvoin. Suomen rautatiet ovat valitettavan huonossa kunnossa, ja yksiraiteisia pääosin mikä vielä monesti tekee myöhästymisestä pahempia.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2016, 10:40:06 »

Pääosa talviongelmista on johtunut rataverkon ylläpitäjästä. Siinä ei operaattorin omistussuhteilla juuri ole merkitystä.

Voihan sitä toki jättää sanomatta, että myös VR itse on ajanut oman kunnossapitonsa alas, ja nykyisin mennään jo niin höyryillä, että pienempikin normaalitilanne saa aikaan junavuorojen peruutuksia. Tässä jokin aika sitten en voinut olla nauramatta, kuinka nykymuotoinen VR varautuu mm. keliolosuhteisiin perumalla jo etukäteen kauko- ja lähiliikenteen vuoroja. Helsinki-keskeisen pääkonttorin näkökulmasta helppoa ja yksinkertaista, mutta mitäs niistä kaukoliikenteen matkustajista, jotka ovat jo maksaneet matkansa ja tehneet aikatauluihin sidotut matkasuunnitelmansa. Tälläistä toimintatapaa voisi sanoa näiden nykyisten johtajien kohdalla luovuttamiseksi, ja samalla se todellakin kertoo siitä, että suorittavan tason organisaatio on jo saneerattu muuttuviin tilanteisiin nähden liian pieneksi. Sama koskee ratojen kunnossapitoa.

Kun, kuulemma rautateillä työskentely nykyisin on niin vaarallista ja vaatii erikoisosaamista, eikös sieltä pääkonttorista löytyisi tarvittaessa hyväpalkkaista ja tiettävästi korkeaan asemaan vahvalla rautatieläisisosaamisella päässeitä lumenkolaajia? Palkka olisi ainakin kohdallaan, mutta miten on motivaation kanssa? Nykyisin työelämässä trendi kun on se, että ihmisen tulee osata tehdä useita eri tehtäviä monipuolisesti. Tämä olisikin keskushallinnon kynäpettereille hyvää vaihtelua, ja samalla palautuisi mieleen se, mitä varten firma on olemassa ja millaista on käytännön työ lattiatasolla.

Muuten, nyt kun näitä asemien lipunmyyntejä on lopetettu, ja nähtävästi myös jäljelle jäävien asemien lipunmyyntien aukioloaikoja on kavennettu, joku VR:n lipunmyynnistä vastaava Itsepalveluasiakkuuspäällikkö voisi tehdä hommansa. Tampereen kokoisella asemalla harvase kerta huomattava osa lipunmyyntiautomaateista on suljettu. Kun kerran laitatte ihmiset palvelemaan itse itseään,  jotenkin olisi kohtuullista huolehtia, että ne lippuautomaatit ovat myös käyttökunnossa. Sama säätö jatkui matkustajilla Keuruun junassa, kun automaatti ei halunnut ottaa vastaan seteleitä, eikä kaikilla ollut mukanaan maksukorttia.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2016, 12:58:07 »

Pääosa talviongelmista on johtunut rataverkon ylläpitäjästä. Siinä ei operaattorin omistussuhteilla juuri ole merkitystä.

Voihan sitä toki jättää sanomatta, että myös VR itse on ajanut oman kunnossapitonsa alas, ja nykyisin mennään jo niin höyryillä, että pienempikin normaalitilanne saa aikaan junavuorojen peruutuksia. Tässä jokin aika sitten en voinut olla nauramatta, kuinka nykymuotoinen VR varautuu mm. keliolosuhteisiin perumalla jo etukäteen kauko- ja lähiliikenteen vuoroja. Helsinki-keskeisen pääkonttorin näkökulmasta helppoa ja yksinkertaista, mutta mitäs niistä kaukoliikenteen matkustajista, jotka ovat jo maksaneet matkansa ja tehneet aikatauluihin sidotut matkasuunnitelmansa. Tälläistä toimintatapaa voisi sanoa näiden nykyisten johtajien kohdalla luovuttamiseksi, ja samalla se todellakin kertoo siitä, että suorittavan tason organisaatio on jo saneerattu muuttuviin tilanteisiin nähden liian pieneksi. Sama koskee ratojen kunnossapitoa.

Kun, kuulemma rautateillä työskentely nykyisin on niin vaarallista ja vaatii erikoisosaamista, eikös sieltä pääkonttorista löytyisi tarvittaessa hyväpalkkaista ja tiettävästi korkeaan asemaan vahvalla rautatieläisisosaamisella päässeitä lumenkolaajia? Palkka olisi ainakin kohdallaan, mutta miten on motivaation kanssa? Nykyisin työelämässä trendi kun on se, että ihmisen tulee osata tehdä useita eri tehtäviä monipuolisesti. Tämä olisikin keskushallinnon kynäpettereille hyvää vaihtelua, ja samalla palautuisi mieleen se, mitä varten firma on olemassa ja millaista on käytännön työ lattiatasolla.

Muuten, nyt kun näitä asemien lipunmyyntejä on lopetettu, ja nähtävästi myös jäljelle jäävien asemien lipunmyyntien aukioloaikoja on kavennettu, joku VR:n lipunmyynnistä vastaava Itsepalveluasiakkuuspäällikkö voisi tehdä hommansa. Tampereen kokoisella asemalla harvase kerta huomattava osa lipunmyyntiautomaateista on suljettu. Kun kerran laitatte ihmiset palvelemaan itse itseään,  jotenkin olisi kohtuullista huolehtia, että ne lippuautomaatit ovat myös käyttökunnossa. Sama säätö jatkui matkustajilla Keuruun junassa, kun automaatti ei halunnut ottaa vastaan seteleitä, eikä kaikilla ollut mukanaan maksukorttia.


"Laitatte"? En mä ole ollut VR:llä enää kohta vuoteen töissä, enkä mä sattuneesta syystä ihan kauheasti koe tarvetta yrittää kyseistä firmaa esittää todellisuudesta poikkeavassa (negatiivisesti sen enempää kuin yltiöpositiivisestikaan) valossa.

Enivei, kun rataverkko ei ole kunnossa, sen kapasiteetti ei riitä kesäkeleistä poikkeavissa oloissa. Tai ainakaan lumipyryoloissa. 70-luvulla junavuoroja ei tarvinnut peruuttaa, koska niiden määrä oli vähäisempi. Junia oli riittävän vähän, että hurjimmassakin tuiskeessa ratojen välityskyky vielä riitti. Nykyään junavuorojen määrä on paljon suurempi ja huonoimman kelin aikaan junien määrä on vähennettävä sinne 70-luvun tasolle, että jäljelle jäävät junat saadaan kulkemaan siinä määrin aikataulussaan kuin ne vastaavana päivänä 70-luvulla olisivat kulkeneet.

Se, että VR ei yritä väkisin tunkea rataverkolle enempää junia kuin sinne mahtuu, ei ole huono, vaan hyvä asia. Se on tosiasioiden tunnustamista.
Olen itse ollut lumipyrypäivänä Helsingin asemalla matkustajia avustamassa (siinä hommassa todella sai tuntea itsensä hyödylliseksi!) ja nähnyt, että täysin ajokuntoiset, lumipyrystä kärsimättömät junarungot seisoivat jumissa Helsingin asemalla odottamassa mahdollisuutta liikkeellelähtöön, paikoin parikin tuntia. Kun ajokuntoinen ongelmista kärsimätön vaunusto seisoo jumissa rataverkon jumituksen takia, silloin kyse ei ole VR:n virheestä, vaan radanpitäjän. Toki asiakkaiden suuntaan kyse on silti asiakaspalvelullisesti VR:n asiakaspalveluvastuulla olevasta tilanteesta.

VR säheltää paljon, mutta lumipyrypäivien ongelmista vain hyvin pieni osa on VR:n syytä. Esim. junan käsittääkseni korvauskalustoton peruutus väliltä Kouvola-Kuopio on ihan yksiselitteisesti VR:n kämmi, koska kapasiteettiongelma on lähinnä Helsingissä ja vuorojen vähentämisen takia IC-runkoja pitäisi olla saatavilla ylimääräisiä talviongelmaista Pendoa korvaamaan. Silti, pääosa lumipyrypäivien ongelmista on jossain ihan muualla kuin VR:ssä.

Terveisiä Varanasin kaupungista. Kun on ollut kuukausikaupalla etelässä Goalla, täällä pohjoisessa on pirun kylmä! Tälläkin hetkellä vain +18°C ja yöllä oli hädin tuskin yli kymmenen astetta... Hrrrrr!
(Hassua puhua lumipyryistä Iskee silmää )
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2016, 13:29:46 »

Jos vaikka Venäjän valtiollinen rautatieyhtiö ostaisi Suomen rautatieliikenteen... ei tarvisi enää palella odottelemassa myöhässä olevia junia talvisin. Epävarma
En ole aivan yhtä vakuuttunut kyseisen organisaation kyvystä taata junien kulku kaikissa olosuhteissa. Viiden minuutin vuorovälillä ei Venäjällä ajeta kuin korkeintaan Moskovassa, jos edes siellä. Pietarinkin lähijunaliikenne on yllättävän harvaa ja epäsäännöllistä miljoonakaupungin kuljetusjärjestelmäksi. Keskellä päivää saattaa olla kolmenkin tunnin aukko ilman yhtäkään junaa. Ja jos on tarve tehdä ratatöitä Pietarin lähiseudulla keskellä pahinta iltapäiväruuhkaa, junat vain perutaan pois muitta mutkitta häiritsemästä töitä. Matkustajat saavat ihan itse etsiä korvaavia kyytejä tai matkustaa sitten, kun rata on taas käytettävissä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2016, 16:48:59 »

Muuten, nyt kun näitä asemien lipunmyyntejä on lopetettu, ja nähtävästi myös jäljelle jäävien asemien lipunmyyntien aukioloaikoja on kavennettu, joku VR:n lipunmyynnistä vastaava Itsepalveluasiakkuuspäällikkö voisi tehdä hommansa. Tampereen kokoisella asemalla harvase kerta huomattava osa lipunmyyntiautomaateista on suljettu. Kun kerran laitatte ihmiset palvelemaan itse itseään,  jotenkin olisi kohtuullista huolehtia, että ne lippuautomaatit ovat myös käyttökunnossa. Sama säätö jatkui matkustajilla Keuruun junassa, kun automaatti ei halunnut ottaa vastaan seteleitä, eikä kaikilla ollut mukanaan maksukorttia.


Tässä taannoin oli Keuruun junaa ajettu viikon ajan yhdellä vaunulla (4409), jonka vessassa ei ollut vettä, eikä saippuaa, vaunun lämmitys oli hiukan epäkunnossa ja automaatti ei ottanut käteistä vastaan.

Karkeasti omien kokemuksien perusteella sanoisin, että joka neljäs kerta tuo lippuautomaatti ei ota rahaa vastaan.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2016, 20:30:03 »

Jos vaikka Venäjän valtiollinen rautatieyhtiö ostaisi Suomen rautatieliikenteen... ei tarvisi enää palella odottelemassa myöhässä olevia junia talvisin. Epävarma

Pääosa talviongelmista on johtunut rataverkon ylläpitäjästä. Siinä ei operaattorin omistussuhteilla juuri ole merkitystä.

Täällä kyllä sanotaan, että kalustosta... http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/pakkanen-kurittaa-junakalustoa-matkustajien-syyta-varautua-viivastyksiin/2215854
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2016, 20:57:51 »

Tässä taannoin oli Keuruun junaa ajettu viikon ajan yhdellä vaunulla (4409), jonka vessassa ei ollut vettä, eikä saippuaa, vaunun lämmitys oli hiukan epäkunnossa ja automaatti ei ottanut käteistä vastaan.

Karkeasti omien kokemuksien perusteella sanoisin, että joka neljäs kerta tuo lippuautomaatti ei ota rahaa vastaan.
Onko olemassa tieto, että kun "Onnibus" aloittaa liikennöinnnin Suomen rataverkolla, niin vessoissa on vettä ja saippuaa sekä asemilla olevat "Onnibussin" lippuautomaatit toimivat?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2016, 21:06:26 »

Jos vaikka Venäjän valtiollinen rautatieyhtiö ostaisi Suomen rautatieliikenteen... ei tarvisi enää palella odottelemassa myöhässä olevia junia talvisin. Epävarma

Pääosa talviongelmista on johtunut rataverkon ylläpitäjästä. Siinä ei operaattorin omistussuhteilla juuri ole merkitystä.

Täällä kyllä sanotaan, että kalustosta... http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/pakkanen-kurittaa-junakalustoa-matkustajien-syyta-varautua-viivastyksiin/2215854

Pääosa?

Ja kevennys kaverilta tähän loppuun vanha uutinen, "että jos rekkaliikenteessä olisi kilpailua niin liikenne ei seisoisi":

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/354263-lansivaylan-liikenne-lanteen-kokonaan-poikki-rekat-pulassa
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #14 : Tammikuu 18, 2016, 20:35:47 »

Joo, tuosta Keurun junasta vielä. Yhdellä pulkalla mentiin nytkin, ja olisikohan asemalta lähdön jälkeen juna ehtinyt liikkua vaivaiset 10 metriä, kun alkoi täysimääräinen tupa, kaappi ja lippujen tarkastus. Myös illan viimeinen vuoro Keuruulta, Oriveden kautta Tampereelle tultiin yhdellä pulkalla. Onkohan VR parantanut palvelutasoa poistamalla toisen vaunun liikenteestä ja jatkossa on pärjättävä vain yhdellä? Voipi olla ahdasta...
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #15 : Tammikuu 18, 2016, 20:51:14 »

Taitaa olla niin, että jos junassa ei ole konduktööriä, ei siinä saa olla enempää kuin yksi vaunu, koska matkustajien on hätätapauksessa saatava yhteys kuljettajaan? Huh
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #16 : Tammikuu 22, 2016, 17:34:09 »

Vaikka jotkun tuntuvat ihannoivan Bernerin toimintaa liikenneministerinä, niin uuden kannatusmittauksen notkahdusta kepun osalta on arveltu johtuvan hänen syrjäseutuja kurittavasta liikennepolitiikasta.
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/%E2%80%9Dyll%C3%A4tysluku-%E2%80%93-syyn%C3%A4-anne-berner%E2%80%9D/ar-BBoyNud?li=AAaDcIL&ocid=mailsignoutmd
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #17 : Tammikuu 22, 2016, 21:10:13 »

Tässä taannoin oli Keuruun junaa ajettu viikon ajan yhdellä vaunulla (4409), jonka vessassa ei ollut vettä, eikä saippuaa, vaunun lämmitys oli hiukan epäkunnossa ja automaatti ei ottanut käteistä vastaan.

Karkeasti omien kokemuksien perusteella sanoisin, että joka neljäs kerta tuo lippuautomaatti ei ota rahaa vastaan.
Onko olemassa tieto, että kun "Onnibus" aloittaa liikennöinnnin Suomen rataverkolla, niin vessoissa on vettä ja saippuaa sekä asemilla olevat "Onnibussin" lippuautomaatit toimivat?

Ehkä noin, mutta niillä taas ei pysyisi ulko-ovet kiinni - Turun Sanomat 21.1.2016.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #18 : Tammikuu 22, 2016, 21:38:46 »

Ainakaan OB:n busseissa ei ole vettä eikä saippuaa.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #19 : Tammikuu 22, 2016, 22:05:16 »

Ainakaan OB:n busseissa ei ole vettä eikä saippuaa.

Tässä tämä kansan rakastama kulketusyhtiö.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/21/ts-onnibusin-autojen-ovet-eivat-kesta-pakkasta-yritti-salata/2016794/304
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Tammikuu 23, 2016, 10:55:05 »


Kyllä tuota samaa ongelmaa on ssttunut myös muille yhtiöille talvisin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Berner: Kymmenkunta toimijaa kiinnostunut liikennöimään Suomen radoilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina