Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« : Tammikuu 15, 2016, 19:35:17 » |
|
Keisarinvallan aikaan kun linnoituksia rakennettiin Suomemme rannoille jouduttiin usein rakentamaan jonkinlainen kapearaiteinen rata, jotta rakennusmateriaalit, erityisesti kivet, saataisiin tuotua paikalle. Mielessäni ei ole nykyisen Suomen puolella kuin yksi rata jäljellä, sekin on hyvin lyhyt surkea pätkä Suomenlinnassa Helsingin edustalla Kustaanmiekan kohdalle. Sitä lienee käytetty ammusten kuljetuksessa laivasta varastoon ja takaisin. Tietääkö joku jotain muuta?
Asun nykyään Lumparlandissa lähellä Bomarsundin linnoitusta. Huhupuheiden mukaan Bomarsundissakin on ollut tällainen rata, mutta huolimatta historiantutkijankoulutuksestani en ole pystynyt saamaan asiasta selvyyttä sen paremmin mannersuomen, ruotsin kuin pietarinkaan arkistoissa - joissa sivumennen sanoen on julmetusti juna-aineistoa - vieläpä neitseellistä paksun pölyn peittämissä laatikoissa.
AHVENANMAALLA ON KAKSI LUKRATIIVISTA PROJEKTIA:
RATA BOMARSUNDIIN Kapearaiteinen rata, johon pitäisi saada suunnitelmia, kalustoa ja asiantuntemusta
TURISTIRATA MAARIANHAMINAAN
Maarianhaminassa on vuosia ollut ns. juna RÖda ORMEN eli punainen käärme. Se on sarja kömpelöitä vaunuja, joita tavallinen maataloustraktori vetää erityisluvalla. Nyt pitäis saada kapearaiderata ja "karkkilamaisella kalustolla" ja tietysti kovalla äänellä ja mustalla savulla.
Kyselin näistä asioista yleensä parhaiten eri asoista tietävältä Johtaja Nymanilta, mutta kerrankin kävi niin, ettei Nymanilla ollut valmista mielipidettä asiasta.
Pienetkin tiedonmuruset otetaan mielihyvin vastaan omaan postiosoitteeseeni TIVALTON@HOTMAIL.COM Sinänsä hauskaa hommaa, koska Oolantihan on yks iso tax-free kauppa, ja Affenanmaan autonomisen kapitalistisen tasavallan matkailubudjetilla ei tunnu löytyvän rajoja.
God fortsättning med året! Timo "valtsu" Valtonen Ekeholmen, Lumparland, Åland
// otsikkoa muokattu
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2016, 21:16:55 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2016, 20:44:03 » |
|
Saaristo on täynnä ratoja, mutta aluksi Ahvenanmaalta. Näitä löytyy Ahvenanmaata käsittelevästä kirjallisuudesta, jota siellä Ahvenanmaalla on varmaan paljon enemmän kuin Norrköpingin kirjastossa.
- Östra Ursholmen (kuva kivilouhimon ja sataman välisesta radasta, myös vaunu näkyy) - Färjsundet, siltatyömaa (kuvassa näkyy rataa) - Boxö fästning (linnoitusrataa) - Haraldsby tiilitehdas - Haraldsby höyrysaha - Norrby laituri (ei näy rataa) - Bogskär majakka (ei näy rataa) - Hammarudda linnoitus (ei näy rataa) - Kattby (Hammarland), saha - Ytternäs (Maarianhamina), saha - Svibyviken, Alandia telakka (ainakin vesillelaskurataa) - Kvarnbroströmmen, pieni saha (ei näy rataa) - Önningeby (Jomala), saha (näkyy kiskokuljetus) - Långbergsöda (Östra Saltvik), Wirtanens taktegel (ei näy rataa) - Sålis (Hammarland), linnoitus (ei näy rataa) - Ålandsparken: El Paso-juna (lakkautettu)
Näistä löytyi kuvia tietsikalta. Kotona voisi paperilla olla vielä joku paikka lisää (ei kuvia)
- linnoituksia pääsaaren lisäksi Herrö, Korsö, Kungsö, Kökar ja Storklobb
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2016, 22:31:15 » |
|
Saaristo on täynnä ratoja, mutta aluksi Ahvenanmaalta. Näitä löytyy Ahvenanmaata käsittelevästä kirjallisuudesta, jota siellä Ahvenanmaalla on varmaan paljon enemmän kuin Norrköpingin kirjastossa.
- Östra Ursholmen (kuva kivilouhimon ja sataman välisesta radasta, myös vaunu näkyy) - Färjsundet, siltatyömaa (kuvassa näkyy rataa) - Boxö fästning (linnoitusrataa) - Haraldsby tiilitehdas - Haraldsby höyrysaha - Norrby laituri (ei näy rataa) - Bogskär majakka (ei näy rataa) - Hammarudda linnoitus (ei näy rataa) - Kattby (Hammarland), saha - Ytternäs (Maarianhamina), saha - Svibyviken, Alandia telakka (ainakin vesillelaskurataa) - Kvarnbroströmmen, pieni saha (ei näy rataa) - Önningeby (Jomala), saha (näkyy kiskokuljetus) - Långbergsöda (Östra Saltvik), Wirtanens taktegel (ei näy rataa) - Sålis (Hammarland), linnoitus (ei näy rataa) - Ålandsparken: El Paso-juna (lakkautettu)
Näistä löytyi kuvia tietsikalta. Kotona voisi paperilla olla vielä joku paikka lisää (ei kuvia)
- linnoituksia pääsaaren lisäksi Herrö, Korsö, Kungsö, Kökar ja Storklobb
Men det här är ju mycket mera än jag kunde drömt. Men Du har Bomarsund inte hellae på listan. Har aldrig höret om El Paso tåget i Ålandsparken. Var det också en traktor med lilla kärror som Röde Orm var? Eller en piharata/puistorata? Tack så mycket Eljas. Jag visste att man kan alltid lita på Dig! valtsu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2016, 22:48:08 » |
|
Kirjassa : "Fortress Railways of the Baltic Shores", Mehis Helme, Plateway Press 1994, on pienen höyryveturin kuva sivulla 12. Arkistolähde (ven.) mainitsee sijainniksi : "linnoitussaari, Ahvenanmaa".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2016, 11:26:22 » |
|
Saaristo on täynnä ratoja, mutta aluksi Ahvenanmaalta. Näitä löytyy Ahvenanmaata käsittelevästä kirjallisuudesta, jota siellä Ahvenanmaalla on varmaan paljon enemmän kuin Norrköpingin kirjastossa.
- Östra Ursholmen (kuva kivilouhimon ja sataman välisesta radasta, myös vaunu näkyy) - Färjsundet, siltatyömaa (kuvassa näkyy rataa) - Boxö fästning (linnoitusrataa) - Haraldsby tiilitehdas - Haraldsby höyrysaha - Norrby laituri (ei näy rataa) - Bogskär majakka (ei näy rataa) - Hammarudda linnoitus (ei näy rataa) - Kattby (Hammarland), saha - Ytternäs (Maarianhamina), saha - Svibyviken, Alandia telakka (ainakin vesillelaskurataa) - Kvarnbroströmmen, pieni saha (ei näy rataa) - Önningeby (Jomala), saha (näkyy kiskokuljetus) - Långbergsöda (Östra Saltvik), Wirtanens taktegel (ei näy rataa) - Sålis (Hammarland), linnoitus (ei näy rataa) - Ålandsparken: El Paso-juna (lakkautettu)
Näistä löytyi kuvia tietsikalta. Kotona voisi paperilla olla vielä joku paikka lisää (ei kuvia)
- linnoituksia pääsaaren lisäksi Herrö, Korsö, Kungsö, Kökar ja Storklobb
Olisiko näistä radoista mahdollista saada kuvia vaunut.orgiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2016, 12:08:09 » |
|
Vaikka kuvat ovat vanhoja, niin olen kopsannut ne suht' tuoreista kirjoista (alle 20v ikäisiä), ja sikäli julkinen julkaisu ei ehkä olisi ihan korrektia. Olisi ainakin kohteliasta pyytää lupa kuvien haltijoilta, vaikka kuvat ikänsä puolesta olisivatkin vapaata riistaa.
Selvennykseksi, että ne paikat, joihin olen merkinnyt "ei näy rataa" tarkoittaa juuri sitä, että ei ole mitään mikä viittaisi radan olemassaoloon. Firmat ovat mukana siksi, että esim. tiilitehtailla ja sahoilla oli tyypillisesti rataa ja sikäli "on" tai "ei ole" on minusta oleellinen tieto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2016, 23:52:16 » |
|
Pikavisiitillä kotona ja täältä löytyi muita tutkittavia kohteita (siis itseltäni toistaiseksi tutkimatta jääneitä): - Martin Löving, tiilitehdas, Rörstorp, Lemland (sama paikka kuin kettufarmi 25.5.1971?) - Tegebruk Elsa & Gustav Björklund, Ödkarby, Saltvik - Hjorto tegelbruk, Johan Nordman, Ödkarby, Saltvik - AB Ålands Torvströfabrik, Tosarby, Sund (1912-1959...?) - Ören, Kökar, majakka
Tähän ketjuun voinen lisätä ajan kanssa myös muut tuntemani radat Perämeren, Selkämeren ja Suomenlahden saarilla. Niitä on ollut yllättävän paljon, joillakin jopa henkilöliikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|