Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« : Helmikuu 09, 2016, 10:20:23 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2016, 13:22:16 » |
|
Onko Saksassa minkäänlaista kulunvalvonta järjestelmää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2016, 13:42:00 » |
|
Ohjaamovideo Holzkirchen - Rosenheim https://www.youtube.com/watch?v=VsobYN4etCo , Bad Aibling kohdassa km 27,8 , ajallisesti n. min.30. Kulunvalvontana näyttäisi olevan "Indusi" (?), vai millä nimellä sitä kutsutaankaan https://de.wikipedia.org/wiki/Punktförmige_Zugbeeinflussung . Opastimiakin näyttäisi olevan matkan varrella - jonkinlainen linjasuojastus? Todennäköisesti törmäys on tapahtunut mutkassa km:llä 30,2 - 30,4.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2016, 14:50:06 kirjoittanut Jorma Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2016, 14:07:57 » |
|
Tuolla rataosalla on DB:n infratietojen mukaan käytössä PZB-tyyppinen kulunvalvonta. Nopeusrajoitus radalla on 120 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Nieminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2016, 16:23:12 » |
|
Aika pahalta näyttää Näenkö oikein, että kuvassa 2 jollakin pelastajalla on suomenlippu selässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 09, 2016, 19:02:42 » |
|
Salainen agentti 007 on tehnyt hieman omia tutkimuksiaan:
Kaarre km 30,2–30,4 mutkassa minuutilla 33.
Kaarteessa on nopeusrajoitus 100 km/t.
Törmänneet junat: 79505 München–Rosenheim yksiköllä 325, pysähdykset ...Bad Aibling, Bad Aibling Kurpark, Kolbermoor ja Rosenheim. 79506 Rosenheim–München yksiköllä 326, pysähdykset Rosenheim, Kolbermoor, Bad Aibling Kurpark ja Bad Aibling... Normaalisti junat kohtaavat Bad Aibling Kurparkin ja Rosenheimin välisellä Kolbermoorin asemalla klo 6.44/6.45.
Koska Rosenheimista lähtevä juna 79506 tuskin on lähtenyt etuajassa, on Münchenistä tuleva 79505 ollut myöhässä ja ajanut aikaansa kiinni.
Yksiraiteinen rata. Suojastettu, liikennepaikkavälisuojastus. Lähtö- ja tulo-opastimet esiopastimineen Bad Aiblingissa ja Kolbermooressa – ei väliopastimia.
Miksi ja miten 79506 on päässyt lähtemään Kolbermoorista ennen 79505:n tuloa sinne? Onko 79505 ajanut kaarteessa olevan Sn:n mukaisesti?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 09, 2016, 19:10:37 » |
|
Salainen agentti 007 on tehnyt hieman omia tutkimuksiaan:
Kaarre km 30,2–30,4 mutkassa minuutilla 33.
Kaarteessa on nopeusrajoitus 100 km/t.
Törmänneet junat: 79505 München–Rosenheim yksiköllä 325, pysähdykset ...Bad Aibling, Bad Aibling Kurpark, Kolbermoor ja Rosenheim. 79506 Rosenheim–München yksiköllä 326, pysähdykset Rosenheim, Kolbermoor, Bad Aibling Kurpark ja Bad Aibling... Normaalisti junat kohtaavat Bad Aibling Kurparkin ja Rosenheimin välisellä Kolbermoorin asemalla klo 6.44/6.45.
Koska Rosenheimista lähtevä juna 79506 tuskin on lähtenyt etuajassa, on Münchenistä tuleva 79505 ollut myöhässä ja ajanut aikaansa kiinni.
Yksiraiteinen rata. Suojastettu, liikennepaikkavälisuojastus. Lähtö- ja tulo-opastimet esiopastimineen Bad Aiblingissa ja Kolbermooressa – ei väliopastimia.
Miksi ja miten 79506 on päässyt lähtemään Kolbermoorista ennen 79505:n tuloa sinne? Onko 79505 ajanut kaarteessa olevan Sn:n mukaisesti?
Kyseisellä liikennealueella on myös asetinlaitteena on vuodelta 1977 peräisin oleva Siemensin releasetinlaite tyyppiä SpDrS60, jota toki on Suomessakin yleisessä käytössä. Rataosuus on kauko-ohjattu ja varustettu PZB 90 kulunvalvonnalla. Kaikki olennaiset tekniset toimenpiteet on siis ollut olemassa törmäysten estämiseksi. Ehkä teknisiä toimenpiteitä on ohitettu, esim. punaisen opastimen ohitus, ehkä ei. Mielenkiinnolla tutkinnan lopputulosta odottelen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pekka Siiskonen
Toimitus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 96
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2016, 08:55:03 » |
|
Onnettomuus tapahtui Bayerischen Oberlandbahnilla (BOB), joka on DB Netz AG omistuksessa. Kuka siellä hoitaa junasuorituksen/kauko-ohjauksen? DB Netz AG, Meridian vai joku kolmas taho?
Yleisradion 9.2.2016 klo 17 ja 18 uutisissa onnettomuus haluttiin ainakin epäsuorasti liittää raideliikenteen yksityistämiseen. Klo 20.30 uutissa yksityistämisestä ei enää puhuttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 508
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2016, 10:46:33 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2016, 11:06:51 » |
|
Onnettomuus tapahtui Bayerischen Oberlandbahnilla (BOB), joka on DB Netz AG omistuksessa. Kuka siellä hoitaa junasuorituksen/kauko-ohjauksen? DB Netz AG, Meridian vai joku kolmas taho?
Yleisradion 9.2.2016 klo 17 ja 18 uutisissa onnettomuus haluttiin ainakin epäsuorasti liittää raideliikenteen yksityistämiseen. Klo 20.30 uutissa yksityistämisestä ei enää puhuttu.
DB Netz ilmeisesti hoitaa kaikkien ylläpitämiensä ratojen liikenteenohjauksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2016, 11:50:29 » |
|
Onnettomuus tapahtui Bayerischen Oberlandbahnilla (BOB), joka on DB Netz AG omistuksessa. Kuka siellä hoitaa junasuorituksen/kauko-ohjauksen? DB Netz AG, Meridian vai joku kolmas taho?
Yleisradion 9.2.2016 klo 17 ja 18 uutisissa onnettomuus haluttiin ainakin epäsuorasti liittää raideliikenteen yksityistämiseen. Klo 20.30 uutissa yksityistämisestä ei enää puhuttu.
Onnettomuusrata on osa valtoin rataverkkoa, eli DB Netz AG:n verkkoa. (Eli vastaavasti kuin Suomen valtion rataverkko on Liikenneviraston). Operaatorina molemmille junille taas on Bayerischen Oberlandbahnilla (BOB), joka operoi näitä junia tuotenimellä Meridian. Saksan rataverkolla on ratoja, jotka ovat muussa omistuksessa kuin DB Netz AG, ja niillä saattaa liikennöidä myös DB Fernverkker AG:n tai DB Region matkustajajunia. Eräät näistä osuuksista on myös sähköistetty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 10, 2016, 22:27:28 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 12, 2016, 16:22:19 » |
|
Tuo "säätänyt turvalaitteita" voi olla väärinkäsitetty versio Ersatzsignalin asettamisesta. Ersatzsignal tarkoittaa lupaa punaisen pääopastimen ohittamiseen. Saksassa kyseistä lupaa varten on opastimessa erillinen valo. Suomessahan vastaava lupa annetaan suullisesti Raili-puhelimella. Mun käsitys on, että saksalainen tapa helpottaa punaisenohittamisluvan myöntämistä, ehkä vähän liiaksikin. On suurempi kynnys soittaa Raililla "Juna ###, lupa ohittaa punaista näyttävä pääopastin ##" kuin tökätä napista Ersatzsignal päälle. Lupa on voitu antaa väärinkäsityksen johdosta, eli silloin kyse olisi liikenteenohjaajan virheestä. Mutta, onko se edes mitään muuta kuin jonkun saksalaisen rautatieharrastajan arvaus, että kyseinen poikkeusopaste on ollut käytössä? Ja lopuksi: Saksalainen kulunvalvonta on sellainen, että sen olisi kyllä pitänyt junat tuossa tilanteessa pysäyttää. Miksiköhän ei ole pysäyttänyt?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 16, 2016, 17:56:17 » |
|
IL 16/2 -16: Liikenteenohjaajan toiminta johti tuhoisaan junaturmaan Saksassa Baijerissa viime viikon tiistaina sattuneen junaturman syyksi on paljastunut inhimillinen virhe. Kahden lähijunan yhteentörmäyksessä kuoli 11 ihmistä ja loukkaantui 80. Syyttäjän mukaan junaturman syynä oli liikenteenohjaajan tekemä virhe. 39-vuotiasta miestä syytetään nyt onnettomuuteen johtaneesta laiminlyönnistä.
Liikenteenohjaaja oli päästänyt vastakkaisiin suuntiin kulkeneet lähijunat samaan aikaan yksikiskoiselle raiteelle. http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016021621128402_ul.shtml
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 16, 2016, 19:03:27 » |
|
Tuo "säätänyt turvalaitteita" voi olla väärinkäsitetty versio Ersatzsignalin asettamisesta. Ersatzsignal tarkoittaa lupaa punaisen pääopastimen ohittamiseen.
...
Ja lopuksi: Saksalainen kulunvalvonta on sellainen, että sen olisi kyllä pitänyt junat tuossa tilanteessa pysäyttää. Miksiköhän ei ole pysäyttänyt?
Eli punaisen pääopastimen voi ohittaa luvalla, mutta kulunvalvonta sitten kuitenkin pysäyttäisi liikenteen? Vai enkö vain ymmärrä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Helmikuu 16, 2016, 19:16:22 » |
|
Tuo "säätänyt turvalaitteita" voi olla väärinkäsitetty versio Ersatzsignalin asettamisesta. Ersatzsignal tarkoittaa lupaa punaisen pääopastimen ohittamiseen.
...
Ja lopuksi: Saksalainen kulunvalvonta on sellainen, että sen olisi kyllä pitänyt junat tuossa tilanteessa pysäyttää. Miksiköhän ei ole pysäyttänyt?
Eli punaisen pääopastimen voi ohittaa luvalla, mutta kulunvalvonta sitten kuitenkin pysäyttäisi liikenteen? Vai enkö vain ymmärrä. Ainakin se kai vaatii kuittauksen ("Wachsam"). Mutta jos paikalla on yleensä alle 80 km/h rajoitus, samalla paikalla tarvitaan kuittaus joka tapauksessa. Ja voihan se olla niin pöntösti tehty, että Ersatzsignalin voi ohittaa ilman wachsam-nappulaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 12, 2016, 22:32:25 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 30, 2018, 16:03:26 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|