Korjaan: Valmetin kamat on pääasiallisesti poltettu. Toki jotain rippeitä niistä on jäljellä Elkassa ja Rautatiemuseossa. Piirustuksia Elkassa ei ole kuin jotain yksittäisiä. Vähän niitä on myös Rautatiemuseon arkistossa. Paljon enemmän on VR:n omissa arkistoissa ja Transtechilla.
OK. Asiallinen täydennys — ne kamat, jotka ovat jääneet jäljelle.
Taannoin Elkasta kerrottiin, että Valmetin jäljelle jääneet kamat on sinne toimitettu, mutta suureksi osin ne ovat vielä järjestämättä. Esim. Move35:stä löysin täydelliset piirustukset Elkasta, samoin muistakin pienvetureista. Tuo on totta, että Valmetin piirustutuksiin pääsee käsiksi myös Valmetin asiakkaiden arkistojen kautta, eli niiden jotka ovat laitteita Valmetilta tilanneet. Tarjousten liitteinä nimittäin toimitettiin monesti piirustuksia. Sama pätee Tampellan ja Lokomon vehkeisiin. Kapearaidevetureiden piirustuksiin voi törmätä niitä ostaneiden yritysten arkistodatasta.
VR:n arkistomateriaalia on suureksi osaksi sijoitettuna Kansallisarkistoon, joten sekin on yksi hyvä osoite.