Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #150 : Maaliskuu 07, 2011, 20:39:35 » |
|
"Tuplavitonen" eli Sm5 #5 havaittiin tänä aamuna Tikkurilan asemalla raiteella 2 noin kello 8:30 ja suuntana oli pohjoinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #151 : Maaliskuu 29, 2011, 08:45:05 » |
|
Sm5 06 havaittu tänään 8:53 Käpylässä, pysähtyneenä Ilmalan puoleisella raiteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #152 : Maaliskuu 30, 2011, 09:40:41 » |
|
Joku flirtti paineli pohjoista kohti Lempäälän seutuvilla noin kymmeneltä tänään. Kuinka monta niitä lienee maassa ja montako jo työajossa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #153 : Maaliskuu 30, 2011, 15:23:56 » |
|
Kai niitä ainakin jo se kuusi on Suomessa. Kellään tietoa koska 07 saapuu (Turkuun)?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #154 : Maaliskuu 30, 2011, 16:13:15 » |
|
Kai niitä ainakin jo se kuusi on Suomessa. Kellään tietoa koska 07 saapuu (Turkuun)?
Eiköhän tuo tule siinä huhtikuun puolivälin paikkeilla. PS 6 junaa Ilmalassa ja niistä 5 kaupallisessa liikenteessä, 5 sai luvat tämän viikon alussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #155 : Maaliskuu 31, 2011, 06:52:04 » |
|
Kuinka monta niitä lienee maassa ja montako jo työajossa?
Kaupallisessa käytössä ovat esiintyneet 01 - 05. Itse havaitsin 05:n ensimmäistä kertaa tänä aamuna A-junassa, jolla oli edessään lähtö Hki C:stä klo 7:09. Se oli tehnyt yhden kierroksen A:ta jo tätä ennen. Vaan onko vitonen ollut työajossa jo tätä aikaisemminkin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #156 : Huhtikuu 01, 2011, 22:29:08 » |
|
Sm5 #06 saapui koeajolta pääradalta Oulunkylän "nollaraiteelle", josta todennäköisesti takaisin Ilmalan ratapihalle torstaina 31.3.2011 kello 16:36.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #157 : Huhtikuu 02, 2011, 21:15:56 » |
|
Kaikki kaupallisessa liikenteessä olevat Sm5-junat liikennöivät edelleen saman periaatteen mukaan kuin ensimmäisen rungon aloittaessa 18.11.2009: arkena rantaradan ja viikonloppuisin pääradan puolella. Milloin tämä asetelma mahtaa muuttua? Viidellä rungolla olisi jo mahdollisuus liikennöintiin päivittäin kaikilla kaupunkiradoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #158 : Huhtikuu 02, 2011, 21:57:11 » |
|
Olen ymmärtänyt että tällä hetkellä liikenteessä on enimmillään kolme Sm5-yksikköä samanaikaisesti, ja että 4.4. alkaen runkoja olisi jopa viisi samanaikaisesti. Asiasta enemmän tietävät jatkakoot tästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #159 : Huhtikuu 02, 2011, 23:08:09 » |
|
Eilen näin nelosyksikön normaaliliikenteessä. Saapui Helsinki C:lle A:na, jatkoi M:nä. Kolme liikenteessä ei siis kuulosta realistiselta.
Vai onko tuo sana "samanaikaisesti" tässä erityisen tärkeä, eli yhtä pidetään aina muussa kuin kaupallisen liikenteen käytössä. Miksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #160 : Huhtikuu 03, 2011, 04:05:57 » |
|
Olen ymmärtänyt että tällä hetkellä liikenteessä on enimmillään kolme Sm5-yksikköä samanaikaisesti, ja että 4.4. alkaen runkoja olisi jopa viisi samanaikaisesti. Asiasta enemmän tietävät jatkakoot tästä.
Mun ymmärtääkseni tällä hetkellä arkisin kaksi (joskus kolme), ja viikonloppuisin kolme. Ja 4.4. jälkeen arkisin neljä, ja vkl neljä. Totuus lienee jossain tuolla ulkona.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #161 : Huhtikuu 03, 2011, 06:28:40 » |
|
Eilen näin nelosyksikön normaaliliikenteessä. Saapui Helsinki C:lle A:na, jatkoi M:nä. Kolme liikenteessä ei siis kuulosta realistiselta.
Vai onko tuo sana "samanaikaisesti" tässä erityisen tärkeä, eli yhtä pidetään aina muussa kuin kaupallisen liikenteen käytössä. Miksi?
Kuten varmaan ymmärrät junille tehdään korjaus ja huoltotoimenpiteitä, lisäksi on oltava varajuna mahdollista linjavaihtoa varten (rikkoutunut yksikkö) tästä johtuen ei liikenteeseen laiteta kaikkia käytettävissä olevia yksiköitä, tällä hetkellä myös henkilökunnan koulutus vaatii junan varikolla oloa, siihen emme voi käyttää "luotettavuus testissä" olevaa yksikköä. 4.4 lisääntyy ajossa olevien määrä neljään kesäaikataulun vaihtuessa saamme jälleen lisää vitosia ajoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #162 : Huhtikuu 03, 2011, 16:34:45 » |
|
Kaikki kaupallisessa liikenteessä olevat Sm5-junat liikennöivät edelleen saman periaatteen mukaan kuin ensimmäisen rungon aloittaessa 18.11.2009: arkena rantaradan ja viikonloppuisin pääradan puolella. Milloin tämä asetelma mahtaa muuttua? Viidellä rungolla olisi jo mahdollisuus liikennöintiin päivittäin kaikilla kaupunkiradoilla.
Korjaanpa tässä hieman itseäni. Ensimmäisen yksikön 01 aloittaessa 18.11.2009 liikennöitiin Sm5:illa vain arkisin, jolloin niitä oli A- ja M-junissa. Sm5:ten viikonloppuliikenne alkoi vasta yksikön 02 aloittaessa kaupallisen liikenteensä 13.12.2009. Siitä lähtien viikonloppuisin niillä on liikennöity K-, I- ja N-junia, 21.8.2010 lähtien vain N-junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #163 : Huhtikuu 03, 2011, 16:39:46 » |
|
Olen ymmärtänyt että tällä hetkellä liikenteessä on enimmillään kolme Sm5-yksikköä samanaikaisesti, ja että 4.4. alkaen runkoja olisi jopa viisi samanaikaisesti. Asiasta enemmän tietävät jatkakoot tästä.
Mun ymmärtääkseni tällä hetkellä arkisin kaksi (joskus kolme), ja viikonloppuisin kolme. Ja 4.4. jälkeen arkisin neljä, ja vkl neljä. Totuus lienee jossain tuolla ulkona. Ehkä huomisesta lähtien näemme Sm5:ia pääradan puolella myös arkisin ja rantaradan puolella myös viikonloppuisin? Ainakin niitä riittäisi jakaa tasan pääradan ja rantaradan kesken.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #164 : Huhtikuu 03, 2011, 16:53:56 » |
|
Sm5 #06 saapui koeajolta pääradalta Oulunkylän "nollaraiteelle", josta todennäköisesti takaisin Ilmalan ratapihalle torstaina 31.3.2011 kello 16:36.
Eikös se raide ole 544?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #165 : Huhtikuu 03, 2011, 18:45:25 » |
|
Sm5 #06 saapui koeajolta pääradalta Oulunkylän "nollaraiteelle", josta todennäköisesti takaisin Ilmalan ratapihalle torstaina 31.3.2011 kello 16:36.
Eikös se raide ole 544? En muista virallista numeroa, mutta "nollaraiteeksi" sitä on kutsuttu niin kauan kuin minä muistan... Nämä on näitä mistä lie, milloin lie alkaneita sanontoja, joita rautateillä liikkuu ammattikielessä joka päivä... Osasta ei kukaan tiedä edes, että mistä nimet ovat alkuperänsä saaneet...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #166 : Huhtikuu 03, 2011, 21:57:45 » |
|
Kyllähän se niin on että Olk nelosraide on 540, kolmonen 541, kakkonen 542, ykkönen 543 ja "nolla" 544.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #167 : Huhtikuu 03, 2011, 22:03:06 » |
|
Ehkä huomisesta lähtien näemme Sm5:ia pääradan puolella myös arkisin ja rantaradan puolella myös viikonloppuisin? Ainakin niitä riittäisi jakaa tasan pääradan ja rantaradan kesken.
Jottei porukka eksy turhaan huomenna pääradalle femmoja etsimään, mainittakoon, että kaikki neljä kiertävät (jos menee suunnitellusti) rantaradan puolella. Näyttäisi myös siltä, että aamusella ajetaan pari M-junaparia kahdella yksiköllä, joten sinne sitten ihmettelemään, jos tällaisesta kokoonpanosta saa fiiliksiä. Viikonloppuna kaikki neljä femmaa näyttäisivät olevan N-junissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #168 : Huhtikuu 03, 2011, 22:27:58 » |
|
Viikonloppuna kaikki neljä femmaa näyttäisivät olevan N-junissa.
Off topic: ex-keravalainen on oppinu snadisti Stadin slangia... Seuraava oppi äijälle lienee muuan "Giv mii faiv"-juttu. Tuu käymään, niin näytän miten homma skulaa skebaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #169 : Huhtikuu 03, 2011, 22:43:01 » |
|
Joo, yritän kotoutua. Vähän tietysti ihmetyttää, mitä "pyhän Martsarin" kasvatilla on slangin saralla meikäläiselle opetettavaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #170 : Huhtikuu 03, 2011, 22:45:37 » |
|
Joo, yritän kotoutua. Vähän tietysti ihmetyttää, mitä "pyhän Martsarin" kasvatilla on slangin saralla meikäläiselle opetettavaa. No kattos kun kilometri 14 on erisuuri kuin km 29
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #171 : Huhtikuu 04, 2011, 06:25:13 » |
|
Ehkä huomisesta lähtien näemme Sm5:ia pääradan puolella myös arkisin ja rantaradan puolella myös viikonloppuisin? Ainakin niitä riittäisi jakaa tasan pääradan ja rantaradan kesken.
Jako meneekin eri tavoin. 4.4. aamulla A-junissa esiintyivät yksiköt 03 ja 04, M-reitillä minua vastaan tuli tupla-Sm5 01+02. Se oli lähtenyt Hki C:stä 06:53. A:issa Flirtit kulkivat ainakin ensimmäisinä tunteina tutuilla lähtöajoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #172 : Huhtikuu 04, 2011, 10:38:14 » |
|
Kuten varmaan ymmärrät junille tehdään korjaus ja huoltotoimenpiteitä, lisäksi on oltava varajuna mahdollista linjavaihtoa varten (rikkoutunut yksikkö) tästä johtuen ei liikenteeseen laiteta kaikkia käytettävissä olevia yksiköitä, tällä hetkellä myös henkilökunnan koulutus vaatii junan varikolla oloa, siihen emme voi käyttää "luotettavuus testissä" olevaa yksikköä. 4.4 lisääntyy ajossa olevien määrä neljään kesäaikataulun vaihtuessa saamme jälleen lisää vitosia ajoon.
Kiitos hyvästä vastauksesta! Varsinainen pääsyy lienee siis koulutuskäyttö, koska varajunana voisi ainakin kaupunkilaisjärjellä ajatellen hyvin pitää myös jotain vanhempaa kapinetta kuin lirttiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #173 : Huhtikuu 04, 2011, 11:38:06 » |
|
varajunana voisi ainakin kaupunkilaisjärjellä ajatellen hyvin pitää myös jotain vanhempaa kapinetta kuin lirttiä.
Tämän voi tehdä vain sellaiselle Flirt-yksikölle, jota ei päivän aikana ole tarkoitus niputtaa toisen kanssa yhteen. Muutoin pitää korvata myös se tuleva kumppani. Rantaradan puolella Sm4-kiertoja on suunniteltu siten, että Sm4-kalustovajauksen sattuessa voidaan osa korvata vanhoilla yksiköillä. Tällöin monesti joudutaan juurikin kiertojen takia korvaamaan enemmänkin kalustoa - ottamaan ehjiä nelkkuja pois kierrosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #174 : Huhtikuu 05, 2011, 16:40:16 » |
|
Jokohan pian alkaa olla sen verran Sm5:ia, että R-juna Helsingistä klo 16.19 voitaisiin alkaa ajaa Sm4-kalustolla, vai poistuuko Sm1:iä vahvuudesta samaan tahtiin kuin Sm5:ia tulee? Tuo klo 16.19 vuoro on siis sellainen, joka nykyään ajetaan Eil-kalustolla ja on siksi hitaampi kuin Sm4-vuorot. Varsinaisesti hitaus ei ole kiinni Eil-vaunuista (niidenkin sn on 160) vaan siitä, ettei keulille löydy vapaata Sr2-veturia. Hitauden takia juna joutuu myös päästämään nopeampia ohi Saunakallion ja Purolan välillä. Kokonaismatka-aika on jopa 14 minuuttia hitaampi kuin perus-R:llä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|