Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #200 : Kesäkuu 09, 2011, 16:46:05 » |
|
Tarkoitus olisi että Turusta lähdettäisiin puoli kymmenen maissa, ajoissa kotiin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hans Kullberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #201 : Kesäkuu 10, 2011, 11:58:18 » |
|
Äsken meni SM5 DVXXXX vetemänä rantatadalla kohti Helsinki nyt 12.57 on se varmana jo Kirkkonumella
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #202 : Kesäkuu 10, 2011, 19:00:10 » |
|
Äsken meni SM5 DVXXXX vetemänä rantatadalla kohti Helsinki nyt 12.57 on se varmana jo Kirkkonumella
Dv12 2723 oli se veturi, ja Flirt taas Sm5 08.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 110
|
« Vastaus #203 : Kesäkuu 16, 2011, 10:01:20 » |
|
Onko kukaan törmännyt (ehkä jopa kuvannut) kolmeen yhteenkytkettyyn Sm5-yksikköön? Onko tietoa monelleko yksikölle sen moniajo on speksattu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #204 : Kesäkuu 16, 2011, 11:03:06 » |
|
Onko kukaan törmännyt (ehkä jopa kuvannut) kolmeen yhteenkytkettyyn Sm5-yksikköön? Onko tietoa monelleko yksikölle sen moniajo on speksattu?
Kolme yksikköä on maksimi: http://raitio.org/news/uutis08/sm5.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #205 : Kesäkuu 17, 2011, 11:01:40 » |
|
Tänään näytti pääradalla olevan Sm5 junia kahdella rungolla liikenteessä N-junissa Käpylän ajolankavauron vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #206 : Kesäkuu 17, 2011, 13:49:12 » |
|
Tänään näytti pääradalla olevan Sm5 junia kahdella rungolla liikenteessä N-junissa Käpylän ajolankavauron vuoksi.
Normaalisti olisivat kulkeneet kahdella rungolla K-junissa, joten kaksirunkoisuus ei välttämättä ollut ajolankavaurion seurausta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #207 : Kesäkuu 17, 2011, 15:04:39 » |
|
Tänään näytti pääradalla olevan Sm5 junia kahdella rungolla liikenteessä N-junissa Käpylän ajolankavauron vuoksi.
Normaalisti olisivat kulkeneet kahdella rungolla K-junissa, joten kaksirunkoisuus ei välttämättä ollut ajolankavaurion seurausta. Mikko saattoi myös tarkoittaa, että liikenteessä olivat poikkeuksellisesti N-junat K- ja I-junien sijasta ja että ne ajettiin 2x Sm5 -rungoilla; ajettiin sitten K-junia normaalistikin tuplina tai ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #208 : Kesäkuu 17, 2011, 20:44:40 » |
|
Tänään näytti pääradalla olevan Sm5 junia kahdella rungolla liikenteessä N-junissa Käpylän ajolankavauron vuoksi.
Normaalisti olisivat kulkeneet kahdella rungolla K-junissa, joten kaksirunkoisuus ei välttämättä ollut ajolankavaurion seurausta. Mikko saattoi myös tarkoittaa, että liikenteessä olivat poikkeuksellisesti N-junat K- ja I-junien sijasta ja että ne ajettiin 2x Sm5 -rungoilla; ajettiin sitten K-junia normaalistikin tuplina tai ei. Ekaa kertaa näin noita kaksinajossa pääradalla, niin ajattelin ilmoittaa. K-junissa en ole vielä nähnytkään ja viikonlopun N-junissa vain yhdellä rungolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #209 : Kesäkuu 20, 2011, 10:39:31 » |
|
Sm5 07 näkyi 19.6. M-junana ja 20.6. aamulla A-junana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #210 : Kesäkuu 21, 2011, 20:38:56 » |
|
Näinköhän oikein, mutta näin kuitenkin olin näkevinäni puolen kilometrin etäisyydeltä radasta Hiekkaharjun Golfkentän kohdalla klo 19.33 suuntana pohjoinen. Nopeus oli ehkä 50 km/t, verkkaista kuitenkin.
Juna, jossa kalustona ajosuunnassa oli: Sm3+Sm5+Sm5.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #211 : Kesäkuu 21, 2011, 21:49:15 » |
|
Juna, jossa kalustona ajosuunnassa oli: Sm3+Sm5+Sm5.
Aamulla tulin 2xSm5:llä Helsinkiin päin, ja samoilla paikkein kuljimme tasatahtia 3xSm4:n kanssa. Nopeus oli alhainen (ja tarkkaan sama) Rekolan ongelmien vuoksi. Vastaavanlainen yhdistelmä illalla voisi tuottaa kuvaamasi näköhavainnon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #212 : Kesäkuu 22, 2011, 08:11:33 » |
|
Kun olen nyt useampana aamuna tullut 2xSm5:llä K-junassa, olen huomannut että yhdistelmän rungot vaihtuvat koko ajan. Johtopäätös => kyseessä on kaiken muun ohella moniajotestaus. Tavoitteena on ilmeisesti testata kaikki mahdolliset parit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #213 : Kesäkuu 22, 2011, 15:00:19 » |
|
Johtopäätös => kyseessä on kaiken muun ohella moniajotestaus.
Esitän kilpailevan ajatuksen => jokainen runko on vuorollaan huollossa, jolloin aamun parit pitää koota niistä, jotka eivät ole huoltovuorossa. Esitän toisen kilpailevan ajatuksen => en tiedä miten runkokierrot menee, mutta voisikohan iltapäiväpari koostua eri yksiköistä luonnostaan kuin aamupari?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #214 : Kesäkuu 22, 2011, 19:19:19 » |
|
Kyllä Topin eka ajatus on lähinnä se oikea, illalla kun vedot saapuvat Ilmalaan joudutaan parit katkomaan, ainakin toinen ja sikäli mikäli on varalaitteita kootaan todennäköisesti uusi pari
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #215 : Kesäkuu 30, 2011, 07:51:42 » |
|
Sm5 06+07 Helsinkiin matkalla olleena K-junana kehittivät ovivian ja tyhjennettiin matkustajista tänään n. kello 8:40 Puistolan asemalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #216 : Heinäkuu 28, 2011, 07:33:05 » |
|
Sm5 08 on tänään mm. Vantaankosken junissa. Aamulla (28.7.) se kulki 05:n kumppanina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #218 : Elokuu 09, 2011, 16:25:00 » |
|
Eilenkin tuollainen kolmikko oli liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #219 : Elokuu 18, 2011, 11:12:42 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #220 : Elokuu 18, 2011, 11:19:52 » |
|
Miten niin serkusta? Eikö toi ole Flirt aivan siinä missä meidän Sm5:kin? Eiväthän vuoden 2010 Volvo V50 ja toinen vuoden 2010 Volvo V50:kään ole serkuksia keskenään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #221 : Elokuu 18, 2011, 11:42:13 » |
|
Tuo "serkku" nyt on eräs tapa viitata toisessa maassa käytössä olevaan kalustoon, joten älä ota sitä vakavasti. Ymmärsit varmasti, että mitä ilmaisulla haettiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #222 : Elokuu 18, 2011, 11:45:12 » |
|
Tuo "serkku" nyt on eräs tapa viitata toisessa maassa käytössä olevaan kalustoon, joten älä ota sitä vakavasti. Ymmärsit varmasti, että mitä ilmaisulla haettiin.
Toki ymmärsin, mutta serkkuina voidaan minusta pitää esim. Sm3:sta ja ETR 460:sta ja pikkuserkkuina esim. Sm3:sta ja Sm6:sta, mutta sisarukset eivät mielestäni ole serkuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #223 : Elokuu 18, 2011, 20:55:57 » |
|
Täällä ei taidakaan olla vielä havaintoa Sm5 09:stä. Eli muutama päivä sitten pohjoiseen matkalla ollut 09 tuli N-junaa vastaan jossain Pasilan ja Keravan välillä. Juna käytti läntistä keskiraidetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #224 : Elokuu 19, 2011, 00:48:50 » |
|
En oikeastaan pidä virheenä kutsua tuota EP G:tä Sm5:n serkuksi, mutta pistipähän tämäkin keskustelu silti pohtimaan turhuuksia. Flirtit ovat keskenään usein jokseenkin erilaisia, osa jopa saa sähkönsä dieselkoneilta. NSB:llä on yhdenlaisia Flirttejä, VR:llä toisenlaisia ja SBB:llä kolmannenlaisia. Valko-Venäjän Flirtit ovat kuitenkin oikeastaan lähes tasan samoja kuin Suomenkin. Saadakseen junat halvalla tilasi BC kalustoa tyyliin "Meille noita samoja kuin Suomelle, kiitos". Kun eroavaisuudet Suomeen myytävään malliin nähden pidettiin minimissään, ei räätälöinnistä tarvinnut juurikaan maksaa. Arvaisin että kuitenkin ainakin ilmaverho EP G:stä puuttuu, samaten polkupyörille ei välttämättä tarvita Valko-Venäjällä kovinkaan paljoa tilaa. Periaatteessa EP G on kuitenkin aika pitkälti suorastaan Sm5:n identtinen kaksonen, jolle Stadler-äippä vaan on pukenut erilaiset vaatteet päälle (ja ehkä antanut samalla ohuemmat talvihanskatkin). SBB:n Flirtit ovat sitten tulkinnasta riippuen laihempia isoveljiä tai ehkäpä sittenkin serkkuja
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|