Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sm5-havaintoja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #700 : Joulukuu 14, 2016, 21:29:11 »

Nro 61 on tänään liikkunut ainakin Kehäradan junissa.
Luit ajatukset, olin juuri tulossa tänne kysymään, onko joku muu nähnyt tänään #61:ä liikenteessä vai pitäisikö minun käydä optikolla. Ei siis tarvitse. Virnistää
#62 oli jo eilen liikenteessä K-linjalla.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #701 : Joulukuu 15, 2016, 15:39:21 »

Taas edistyy! Tuoreessa Railvolutionissa aiheesta kertova lause oli muotoiltu niin että kaikki 81 ovat jo liikenteessä, ei liene ihan totta vielä...

Veikeän näköinen muuten UK-versio FLIRT-junasta:

http://www.railjournal.com/index.php/rolling-stock/abellio-and-stadler-finalise-east-anglia-emu-contract.html

tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #702 : Joulukuu 15, 2016, 18:35:18 »

Kumma kun nuo britit haluavat edelleen tilata niin erikoisen näköistä kalustoa verrattuna vastaaviin eurooppalaisiin kalustosarjoihin. Olen kuullut, että Briteissä hallitus/vastaava taho taitaa edelleen ohjailla sitä minkälaiselta junakalusto saa näyttää?
tallennettu

Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #703 : Joulukuu 15, 2016, 19:05:40 »

Yksiköstä 58 on poistettu "1000. FLIRT" -merkinnät. Ensimmäinen havaintoni siitä on perjantailta 9.12.2016.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #704 : Joulukuu 16, 2016, 12:52:35 »

Taas edistyy! Tuoreessa Railvolutionissa aiheesta kertova lause oli muotoiltu niin että kaikki 81 ovat jo liikenteessä, ei liene ihan totta vielä...
No ei tosiaan ole 81 yksikköä liikenteessä, 62 on nyt todistettavasti havaittu ja 65 kaiketi hinattiin Turusta Helsinkiin eilen. Loput ovat sitten enemmän tai vähemmän rakenteilla tehtaalla.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #705 : Joulukuu 16, 2016, 15:46:43 »

No ei tosiaan ole 81 yksikköä liikenteessä, 62 on nyt todistettavasti havaittu ja 65 kaiketi hinattiin Turusta Helsinkiin eilen. Loput ovat sitten enemmän tai vähemmän rakenteilla tehtaalla.

65 tuli jo pari viikkoa sitten (kuva) ja 66 tuli eilen.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #706 : Joulukuu 30, 2016, 12:54:22 »

Eilen olivat muutaman tunnin havaintojen perusteella kaikki Samit hävinneet K-junaliikenteestä. Vanhempien Sm5-runkojen lisäksi väliä sahasivat nyt myös uudessa kuosissa olevat #50, #51 ja #60.



Mikähän mahtaa Sm2-tilanne olla muilla ratasuunnilla?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #707 : Joulukuu 30, 2016, 14:19:40 »

Eilen olivat muutaman tunnin havaintojen perusteella kaikki Samit hävinneet K-junaliikenteestä.

Kyllä niitä siellä näkyy pyörivän ainakin tänään.

Sm2-tilanne tältä päivältä (HL-junat):
https://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=today&type=HL&locomotive=Sm2

Sm2-tilanne tältä päivältä (kaikki junat):
https://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=today&locomotive=Sm2
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #708 : Joulukuu 31, 2016, 09:35:58 »

Kiitos Teemu, mielenkiintoista havaita että ainoa ajo HSL:lle on ajo yöllä ilmeisesti T-junana. Muuten Sm2:t ovat tuon mukaan näköjään Etelä-Suomen alueellisessa liikenteessä. Kauan eläköön Sm2! 
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2614


« Vastaus #709 : Joulukuu 31, 2016, 21:24:26 »

Muutetaanko edellisen sarjan sini-viher-valkoisia Sm5-junia violettiin väritykseen?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #710 : Joulukuu 31, 2016, 22:30:13 »

Muutetaanko edellisen sarjan sini-viher-valkoisia Sm5-junia violettiin väritykseen?
Voisin kuvitella että aivan varmasti. Aikataulusta on paha veikata mitään.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #711 : Tammikuu 01, 2017, 00:26:40 »

Muutetaanko edellisen sarjan sini-viher-valkoisia Sm5-junia violettiin väritykseen?
Voisin kuvitella että aivan varmasti. Aikataulusta on paha veikata mitään.

Oma veikkaukseni on, että sinivihreitä yksiköitä aletaan maalata vasta, kun uusin tilaussarja on kokonaan toimitettu. Tuolloin Sm5-kalustokierto lienee jo sellainen, että on varaa seisottaa paria yksikköä kerrallaan maalattavana. Varmaa kuitenkin on se, että kaikki Sm5:t tulevat ennemmin tai myöhemmin saamaan violetin värityksen.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #712 : Tammikuu 01, 2017, 11:39:51 »

Aika monen yksikön "posket" ovat siitä isolta valkoiselta alueelta jo töhryisen näköiset, joten tuonkin takia maalaus ja teippaus uusiin väreihin olisi tervetullut piakkoin.

Muutetaanko edellisen sarjan sini-viher-valkoisia Sm5-junia violettiin väritykseen?
Voisin kuvitella että aivan varmasti. Aikataulusta on paha veikata mitään.

Oma veikkaukseni on, että sinivihreitä yksiköitä aletaan maalata vasta, kun uusin tilaussarja on kokonaan toimitettu. Tuolloin Sm5-kalustokierto lienee jo sellainen, että on varaa seisottaa paria yksikköä kerrallaan maalattavana. Varmaa kuitenkin on se, että kaikki Sm5:t tulevat ennemmin tai myöhemmin saamaan violetin värityksen.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #713 : Helmikuu 16, 2017, 15:26:21 »

Sm5 #71 ohitti (Dv12:n vetämänä) Huopalahden tänään 16.2.2017.

Tuorein havaitsemani yksikkö kaupallisessa liikenteessä on #65.
tallennettu
Pertti Miettinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #714 : Helmikuu 17, 2017, 13:00:42 »

Tänään on havaittu myös #66 runko Malmilla
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #715 : Maaliskuu 08, 2017, 21:40:12 »

Numero 67 havaittu tänään K-junassa. 68:kin ilmeisesti on jo kaupallisessa liikenteessä, mutta sitä en ole itse nähnyt.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #716 : Maaliskuu 11, 2017, 10:31:48 »

Sm2-threadin mukaan pääradalla ollaan ihan juuri pääsemässä "lopullisesti" eroon korkealattiaisesta kalustosta HSL:n liikenteessä. Saa nähdä, milloin Hyvinkään,  Riksun, Lahden ja Kouvolan suunnille perustetaan oma kalustoyhtiönsä ja noissakin siirrytään pelkkään matalalattiamalliin? Olisi mielenkiintoista pohtia joukolla täällä, mikä tuollaisen kaluston tyyppi voisi olla. Flirt3 (yleinen Pohjoismaissa), Coradia Nordic "classic" (sama juttu) vai kenties jokin muu? Ja olisikohan tuolla suunnalla hybridimalleista sähkö+diesel+akut hyötyä, tuollaisiahan on liikuskellut esim. Ranskan suunnalla jo kymmenen vuotta ihan hyvällä menestyksellä. Ulkoisesti junat ovat kuin mitkä tahansa muutkin EMUt.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #717 : Maaliskuu 11, 2017, 11:47:54 »

Sm2-threadin mukaan pääradalla ollaan ihan juuri pääsemässä "lopullisesti" eroon korkealattiaisesta kalustosta HSL:n liikenteessä. Saa nähdä, milloin Hyvinkään,  Riksun, Lahden ja Kouvolan suunnille perustetaan oma kalustoyhtiönsä ja noissakin siirrytään pelkkään matalalattiamalliin? Olisi mielenkiintoista pohtia joukolla täällä, mikä tuollaisen kaluston tyyppi voisi olla. Flirt3 (yleinen Pohjoismaissa), Coradia Nordic "classic" (sama juttu) vai kenties jokin muu? Ja olisikohan tuolla suunnalla hybridimalleista sähkö+diesel+akut hyötyä, tuollaisiahan on liikuskellut esim. Ranskan suunnalla jo kymmenen vuotta ihan hyvällä menestyksellä. Ulkoisesti junat ovat kuin mitkä tahansa muutkin EMUt.
Ei uuden kaluston hankinnalle ole tarvetta, kun enimmillään Tampere-Kotka välillä liikkuu 5 Sm2:a, joista 4 voitaisiin korvata Sm4:llä, jolloin korkeita vuoroja jäisi jäljelle vain muutama. Tämä vaatisi, että arkisin muutettaisiin korkeintaan kolme R-junan vuoroparia Sm2:lla ajettavaksi. Eil-vaunujen tilalle ei ainakaan kannata hankkia uutta kalustoa, kun niiden käyttö on muutenkin vähäistä. Kohta tosin Hanko-Karjaa välillekin tarvitaan yksi Sm2 tai Sm4, kun sähköistys on valmis.
tallennettu
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #718 : Maaliskuu 11, 2017, 12:41:15 »

Sm2-threadin mukaan pääradalla ollaan ihan juuri pääsemässä "lopullisesti" eroon korkealattiaisesta kalustosta HSL:n liikenteessä. Saa nähdä, milloin Hyvinkään,  Riksun, Lahden ja Kouvolan suunnille perustetaan oma kalustoyhtiönsä ja noissakin siirrytään pelkkään matalalattiamalliin? Olisi mielenkiintoista pohtia joukolla täällä, mikä tuollaisen kaluston tyyppi voisi olla. Flirt3 (yleinen Pohjoismaissa), Coradia Nordic "classic" (sama juttu) vai kenties jokin muu? Ja olisikohan tuolla suunnalla hybridimalleista sähkö+diesel+akut hyötyä, tuollaisiahan on liikuskellut esim. Ranskan suunnalla jo kymmenen vuotta ihan hyvällä menestyksellä. Ulkoisesti junat ovat kuin mitkä tahansa muutkin EMUt.
Ei uuden kaluston hankinnalle ole tarvetta, kun enimmillään Tampere-Kotka välillä liikkuu 5 Sm2:a, joista 4 voitaisiin korvata Sm4:llä, jolloin korkeita vuoroja jäisi jäljelle vain muutama. Tämä vaatisi, että arkisin muutettaisiin korkeintaan kolme R-junan vuoroparia Sm2:lla ajettavaksi. Eil-vaunujen tilalle ei ainakaan kannata hankkia uutta kalustoa, kun niiden käyttö on muutenkin vähäistä. Kohta tosin Hanko-Karjaa välillekin tarvitaan yksi Sm2 tai Sm4, kun sähköistys on valmis.
Totuus nyt kuitenkin on ettei Sm2 ikuisuuksia kestä. Uutta kalustoa tarvitaan ennemmin tai myöhemmin.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #719 : Maaliskuu 11, 2017, 13:11:41 »

Sm2-threadin mukaan pääradalla ollaan ihan juuri pääsemässä "lopullisesti" eroon korkealattiaisesta kalustosta HSL:n liikenteessä. Saa nähdä, milloin Hyvinkään,  Riksun, Lahden ja Kouvolan suunnille perustetaan oma kalustoyhtiönsä ja noissakin siirrytään pelkkään matalalattiamalliin? Olisi mielenkiintoista pohtia joukolla täällä, mikä tuollaisen kaluston tyyppi voisi olla. Flirt3 (yleinen Pohjoismaissa), Coradia Nordic "classic" (sama juttu) vai kenties jokin muu? Ja olisikohan tuolla suunnalla hybridimalleista sähkö+diesel+akut hyötyä, tuollaisiahan on liikuskellut esim. Ranskan suunnalla jo kymmenen vuotta ihan hyvällä menestyksellä. Ulkoisesti junat ovat kuin mitkä tahansa muutkin EMUt.
Ei uuden kaluston hankinnalle ole tarvetta, kun enimmillään Tampere-Kotka välillä liikkuu 5 Sm2:a, joista 4 voitaisiin korvata Sm4:llä, jolloin korkeita vuoroja jäisi jäljelle vain muutama. Tämä vaatisi, että arkisin muutettaisiin korkeintaan kolme R-junan vuoroparia Sm2:lla ajettavaksi. Eil-vaunujen tilalle ei ainakaan kannata hankkia uutta kalustoa, kun niiden käyttö on muutenkin vähäistä. Kohta tosin Hanko-Karjaa välillekin tarvitaan yksi Sm2 tai Sm4, kun sähköistys on valmis.
Totuus nyt kuitenkin on ettei Sm2 ikuisuuksia kestä. Uutta kalustoa tarvitaan ennemmin tai myöhemmin.
Toki joskus 2030-luvulla.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #720 : Maaliskuu 11, 2017, 13:22:19 »

Kysymys on myös siitä, että kunnat ja alueet tuskin haluavat alistua yhteistyöhön monopoliyhtiö VR:n kanssa, jos ne eivät ole siitä suoraan hyötymässä. Eiköhän esim. Riksu osaa paremmin suunnitella liikenteennetarpeensa kuin joku pääkonttori jossain päin Suomea. Ja kun hynttyyt laitetaan yhteen jonkin ajosuunnan lähikunnan kanssa, niin hankintoja saadaan tehtyä edullisemmin kuin mikään taho yksin. HSL:n alueellakin Sm2:lla olisi voinut ajaa maailman tappiin, mutta eihän se vastaa kovin tarkkaan nykyajan teknisiä tai ihmisten liikkuvuuden vaatimuksia. Joten todella toivon että VR ei onnistu torppaamaan kehitystä ajattamalla vuoroja museoikäisellä kalustolla. Pidän kalustotyyppiä siten jonkinlaisena hätäratkaisuna: kun puuttuu tahtoa tarttua asioihin, mielikuvitusta ratkaista itse pulmia ja haluttomuutta kamppailla paikallisen rahoituksen puolesta, niin VR ja Sm2 on laiskan tilaajan ratkaisu.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #721 : Maaliskuu 11, 2017, 14:07:37 »

Kysymys on myös siitä, että kunnat ja alueet tuskin haluavat alistua yhteistyöhön monopoliyhtiö VR:n kanssa, jos ne eivät ole siitä suoraan hyötymässä. Eiköhän esim. Riksu osaa paremmin suunnitella liikenteennetarpeensa kuin joku pääkonttori jossain päin Suomea. Ja kun hynttyyt laitetaan yhteen jonkin ajosuunnan lähikunnan kanssa, niin hankintoja saadaan tehtyä edullisemmin kuin mikään taho yksin. HSL:n alueellakin Sm2:lla olisi voinut ajaa maailman tappiin, mutta eihän se vastaa kovin tarkkaan nykyajan teknisiä tai ihmisten liikkuvuuden vaatimuksia. Joten todella toivon että VR ei onnistu torppaamaan kehitystä ajattamalla vuoroja museoikäisellä kalustolla. Pidän kalustotyyppiä siten jonkinlaisena hätäratkaisuna: kun puuttuu tahtoa tarttua asioihin, mielikuvitusta ratkaista itse pulmia ja haluttomuutta kamppailla paikallisen rahoituksen puolesta, niin VR ja Sm2 on laiskan tilaajan ratkaisu.
Riihimäen liikennetarve muodostuu pääosin kuitenkin vaihtomatkustajista, niin ei riitä, että kunta suunnittelee oman liikennetarpeensa. Niin voisihan Riihimäen kaupunki alkaa hoitaa liikennettä vaikka Tampereen ja Lahden suuntiin, mutta olisivatko nämä kaupungit siihen valmiit. Tämän liikenteen hoitoon tarvittaisiin maks. 9 junaa, joten olisiko niin pienen erän hankkiminen kannattavaa. Ja Ruotsissa ja muuallakin Euroopassa kaluston keski-ikä on huomattavasti Suomea korkeampi, niin miksi juuri Suomessa pitäisi olla maailman uusimmat junat?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #722 : Maaliskuu 12, 2017, 12:39:05 »

Huomasin että ilmaisin asiaa ilmeisesti vähän epäselvästi. Riksulaisten ja lahtelaisten pitäisi tietenkin päästä myös esim. Helsinkiin. Ja ei sillä ole väliä tämän kannalta mistä matkustaja on kotoisin, liikenne pelaa kaikille. Käyttöön vaikka hyvin toimiva Ruotsin malli. Siellä muuten lähes kaikki EMU-kalusto näyttää max. 15 vuoden ikäiselle, suurin osa on paljon tuoreempaa ja uusia yksiköitä kymmenille toimijoille tulee kuukausittain.

Tässä aihekuvituksena MTR:n Flirt3 (joka ajaa kyllä pitkänmatkan liikennettä)


Kysymys on myös siitä, että kunnat ja alueet tuskin haluavat alistua yhteistyöhön monopoliyhtiö VR:n kanssa, jos ne eivät ole siitä suoraan hyötymässä. Eiköhän esim. Riksu osaa paremmin suunnitella liikenteennetarpeensa kuin joku pääkonttori jossain päin Suomea. Ja kun hynttyyt laitetaan yhteen jonkin ajosuunnan lähikunnan kanssa, niin hankintoja saadaan tehtyä edullisemmin kuin mikään taho yksin. HSL:n alueellakin Sm2:lla olisi voinut ajaa maailman tappiin, mutta eihän se vastaa kovin tarkkaan nykyajan teknisiä tai ihmisten liikkuvuuden vaatimuksia. Joten todella toivon että VR ei onnistu torppaamaan kehitystä ajattamalla vuoroja museoikäisellä kalustolla. Pidän kalustotyyppiä siten jonkinlaisena hätäratkaisuna: kun puuttuu tahtoa tarttua asioihin, mielikuvitusta ratkaista itse pulmia ja haluttomuutta kamppailla paikallisen rahoituksen puolesta, niin VR ja Sm2 on laiskan tilaajan ratkaisu.
Riihimäen liikennetarve muodostuu pääosin kuitenkin vaihtomatkustajista, niin ei riitä, että kunta suunnittelee oman liikennetarpeensa. Niin voisihan Riihimäen kaupunki alkaa hoitaa liikennettä vaikka Tampereen ja Lahden suuntiin, mutta olisivatko nämä kaupungit siihen valmiit. Tämän liikenteen hoitoon tarvittaisiin maks. 9 junaa, joten olisiko niin pienen erän hankkiminen kannattavaa. Ja Ruotsissa ja muuallakin Euroopassa kaluston keski-ikä on huomattavasti Suomea korkeampi, niin miksi juuri Suomessa pitäisi olla maailman uusimmat junat?
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #723 : Maaliskuu 12, 2017, 15:21:18 »

Huomasin että ilmaisin asiaa ilmeisesti vähän epäselvästi. Riksulaisten ja lahtelaisten pitäisi tietenkin päästä myös esim. Helsinkiin. Ja ei sillä ole väliä tämän kannalta mistä matkustaja on kotoisin, liikenne pelaa kaikille. Käyttöön vaikka hyvin toimiva Ruotsin malli. Siellä muuten lähes kaikki EMU-kalusto näyttää max. 15 vuoden ikäiselle, suurin osa on paljon tuoreempaa ja uusia yksiköitä kymmenille toimijoille tulee kuukausittain.

Tässä aihekuvituksena MTR:n Flirt3 (joka ajaa kyllä pitkänmatkan liikennettä)


Kysymys on myös siitä, että kunnat ja alueet tuskin haluavat alistua yhteistyöhön monopoliyhtiö VR:n kanssa, jos ne eivät ole siitä suoraan hyötymässä. Eiköhän esim. Riksu osaa paremmin suunnitella liikenteennetarpeensa kuin joku pääkonttori jossain päin Suomea. Ja kun hynttyyt laitetaan yhteen jonkin ajosuunnan lähikunnan kanssa, niin hankintoja saadaan tehtyä edullisemmin kuin mikään taho yksin. HSL:n alueellakin Sm2:lla olisi voinut ajaa maailman tappiin, mutta eihän se vastaa kovin tarkkaan nykyajan teknisiä tai ihmisten liikkuvuuden vaatimuksia. Joten todella toivon että VR ei onnistu torppaamaan kehitystä ajattamalla vuoroja museoikäisellä kalustolla. Pidän kalustotyyppiä siten jonkinlaisena hätäratkaisuna: kun puuttuu tahtoa tarttua asioihin, mielikuvitusta ratkaista itse pulmia ja haluttomuutta kamppailla paikallisen rahoituksen puolesta, niin VR ja Sm2 on laiskan tilaajan ratkaisu.
Riihimäen liikennetarve muodostuu pääosin kuitenkin vaihtomatkustajista, niin ei riitä, että kunta suunnittelee oman liikennetarpeensa. Niin voisihan Riihimäen kaupunki alkaa hoitaa liikennettä vaikka Tampereen ja Lahden suuntiin, mutta olisivatko nämä kaupungit siihen valmiit. Tämän liikenteen hoitoon tarvittaisiin maks. 9 junaa, joten olisiko niin pienen erän hankkiminen kannattavaa. Ja Ruotsissa ja muuallakin Euroopassa kaluston keski-ikä on huomattavasti Suomea korkeampi, niin miksi juuri Suomessa pitäisi olla maailman uusimmat junat?
Eli Riihimäen ja Lahden kaupungit alkaisivat hoitaa koko HSL-alueen ulkopuolista lähiliikennettä. Tähän tarvittaisiin vähintään 50 kpl Sm4:n pituista yksikköä, kun lasketaan alueen tämän hetken Sm4- ja Eil-vuorojen kapasiteetti. Mitä tehtäisiin Sm4:ille, kun VR ei niitä kuitenkaan suostuisi myymään kaupungeille. Ja suurin osa näiden junien käyttäjistä asuu sitä paitsi Riihimäen ja Lahden ulkopuolella: Keravalla, Tikkurilassa, Järvenpäässä...
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #724 : Maaliskuu 12, 2017, 19:14:13 »

Eihän se ole meidän murhe mitä VR tekee kalustollaan, vaan tässä on kysymys paikallisista eduista, jos niitä halutaan hyödyntää. Voi olla että liikkeellepanevana voimana on sama kuin HSL:n alueella: liikenteen ostaja ja organisoija havaitsee palvelun tuottajan veloittaneen pitkää hintaa ja/tai laiminlyöneen aktiivisesti omatoimisesti palvelun paikallisen kehittämisen. Lopputulos on sama kuin muillakin bisnesalueilla, eli toimittaja vaihtuu.

Otetaan toinen uusi hyvin yleinen EMU naapurimaasta, jossa meitä suomalaisia aina välillä pidetään köyhinä ja vähän jälkeenjääneinä itäserkkuina. Kuvassa Bombardierin Regina, joka on hyvin yleinen alueellinen EMU, noita on kaksi-, kolmi- ja nelivaunuisina ja huippunopeus on parhaimmilaan 250 km/h sitten kun tuota saa ajaa. Kuvan juna niiaa nätisti kaarteessa, josta johtuen lattiataso on vähän korkeammalla kuin yleensä, siinä mielessä tämä ei ole kehityksessä mukana. En tosin muista nähneeni matalalattiaista kallistuvakorista junaa, muistaako joku muu sellaista?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sm5-havaintoja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina