Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sm5-havaintoja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 28 29 [30] 31 32 | Siirry alas Tulostusversio
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #725 : Maaliskuu 12, 2017, 19:44:51 »

Ei kai reginat ole kallistuvakorisia?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #726 : Maaliskuu 12, 2017, 20:11:42 »

Voin olla väärässäkin, mutta lukuunottamatta X54:sta kyllä ne kallistelevat jos sattuvat kaarteessa tulemaan vastaan.

Ei kai reginat ole kallistuvakorisia?

Tässä seuraava uusi tyyppi Alstomin Coradia Nordic "classic". Pohjoisemmassa Ruotsissa junien toimittaja kertoi, että hän ei voi antaa takuita että junat saadaan toimimaan pakkasessa...no, eteläisessä Ruotsissa riittää myös ajettavaa muutamalle sadalle alueellisten yhtiöiden EMUlle.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #727 : Maaliskuu 12, 2017, 20:45:39 »

Pikaisen googlauksen tulokseella Reginat eivät ole kallistuvakorisia.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #728 : Maaliskuu 13, 2017, 12:29:46 »

Voin olla väärässäkin, mutta lukuunottamatta X54:sta kyllä ne kallistelevat jos sattuvat kaarteessa tulemaan vastaan.
Raiteessa on tuolloin kallistus, juna ei ole kallistuvakorinen.

Reginassa on matala sisäänkäynti, mutta ovieteisestä ei pääse eteenpäin nousematta portaita tai käyttämättä pientä hissiä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #729 : Maaliskuu 13, 2017, 20:03:56 »

Tuollainen perinteinen invahärveli muistaakseni, noin suurpiirteisesti. Harvoin käytössä kun käyttö ei ole kauhean vaivatonta, mutta olen kuitenkin joskus onnistunut näkemään kun sillä nostetaan tuolia junaan.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #730 : Maaliskuu 13, 2017, 22:28:36 »

Tuollainen perinteinen invahärveli muistaakseni, noin suurpiirteisesti. Harvoin käytössä kun käyttö ei ole kauhean vaivatonta, mutta olen kuitenkin joskus onnistunut näkemään kun sillä nostetaan tuolia junaan.
Puhummekohan kahdesta eri vimpaimesta? Keskellä eteistä junan sisällä on ainakin yhdessä eteisessä pystysuoraan ylöspäin nostava ja kääntyvä nostin, jolla pääsee matkustamo-osastojen lattian tasalle. Olen pari kertaa sellaisella lastenrattaita nostellut.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #731 : Huhtikuu 18, 2017, 19:01:49 »

Menikös #70 jo rikki käytössä olevissa Sm5:ssa?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #732 : Huhtikuu 19, 2017, 06:29:14 »

Menikös #70 jo rikki käytössä olevissa Sm5:ssa?

Hyvin todennäköisesti kyllä, sillä nro 70 on hinattu Ilmalaan "ikuisuus" sitten, eli 3.helmikuuta. Resiinan mukaan nykyisin saapumisesta käyttöönottoon menisi suunnilleen kuukausi, joten sen valossa olisi liikenteessä.

Viikon päästä perjantaina tulee jo nro 77.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #733 : Huhtikuu 26, 2017, 14:36:35 »

Menikös #70 jo rikki käytössä olevissa Sm5:ssa?
Nyt (26.4.2017) on omakohtainen matkustuskokemus #70:stä (E-juna, Huopalahdesta 14.26 Helsingin suuntaan). Helsingissäpä näkyi sitten U:ksi kilvitettynä kaksikko #69 + #72, havainto noin 14.35.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #734 : Huhtikuu 28, 2017, 17:15:22 »

Ehdin havainnoida hetken pääradan lähijunaliikennettä: ainoa HSL:n tilaama ja rahoittama junatyyppi tänään oli Sm5, joten palvelun taso on nyt parantunut, jos Sm2:t ovat menneen talven lumia. Yksilöt radalla olivat sarjoista, joiden numero oli enintään 6x (1-69).

Hyvä HSL, palvelu paranee! 
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #735 : Toukokuu 02, 2017, 20:40:47 »

Ehdin havainnoida hetken pääradan lähijunaliikennettä: ainoa HSL:n tilaama ja rahoittama junatyyppi tänään oli Sm5, joten palvelun taso on nyt parantunut, jos Sm2:t ovat menneen talven lumia. Yksilöt radalla olivat sarjoista, joiden numero oli enintään 6x (1-69).

Hyvä HSL, palvelu paranee!  

Pääradalla kaikki HSL-alueen sisäiset junat on ajettu 26.3.2017 (käytännössä 25.3.2017) alkaen Sm5-kalustolla.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #736 : Toukokuu 03, 2017, 16:11:38 »

Mistä tämä tieto muuten on peräisin?

Ehdin havainnoida hetken pääradan lähijunaliikennettä: ainoa HSL:n tilaama ja rahoittama junatyyppi tänään oli Sm5, joten palvelun taso on nyt parantunut, jos Sm2:t ovat menneen talven lumia. Yksilöt radalla olivat sarjoista, joiden numero oli enintään 6x (1-69).

Hyvä HSL, palvelu paranee!  

Pääradalla kaikki HSL-alueen sisäiset junat on ajettu 26.3.2017 (käytännössä 25.3.2017) alkaen Sm5-kalustolla.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 199


« Vastaus #737 : Toukokuu 03, 2017, 16:53:41 »

Mistä tämä tieto muuten on peräisin?

Ehdin havainnoida hetken pääradan lähijunaliikennettä: ainoa HSL:n tilaama ja rahoittama junatyyppi tänään oli Sm5, joten palvelun taso on nyt parantunut, jos Sm2:t ovat menneen talven lumia. Yksilöt radalla olivat sarjoista, joiden numero oli enintään 6x (1-69).

Hyvä HSL, palvelu paranee!  
Pääradalla kaikki HSL-alueen sisäiset junat on ajettu 26.3.2017 (käytännössä 25.3.2017) alkaen Sm5-kalustolla.
Luultavasti julian tarkennetusta hausta. Tuon ajan lähijunathan on sieltä jo poistettu, mutta olen seurannut tilannetta säännöllisesti, eikä yhtään vuoroa ole ajettu edes poikkeustilanteissa Sm2-kalustolla. Tosin muutamana yönä on ajettu joitakin Keravalle päättyviä T- ja N-junia Sm2:lla, mutta ne eivät olleet HSL:n tilaamaa liikennettä, vaikka HSL-alueen sisällä pysyivätkin vaan ratatöiden poikkeusliikennettä. Eikä Sm2-junia ole ylipäätäänkään enää päivällä pääradalla liikkunut, vaan kaikki R-junatkin on onnistuttu ajamaan Sm4-kalustolla toisin kuin alkuvuonna.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #738 : Toukokuu 04, 2017, 20:48:05 »

Ok, kiitos pohdinnasta! Yksi muutos on sitten clousattu ja voidaan odotella FLIRT1-toimitusketjun päättymistä #81:een (olikos tuo # oikein?).

Onko kukaan muuten kuullut, miten HSL:n suunnitelmat vanhojen junien joissakin yksiköissä laikukkaan pinnan maalaamiseen uudemman toimituserän mukaisiksi edistyy. Yhtään alle #42-numeron ei ole sattunut silmiini uusissa maaleissa ja teippauksissa vielä. Voisikohan olettaa että tällä ei ole kauheaa kiirettä, nythän junat jotka sopivat parhaiten Kehäradan matkatavaraliikenteeseen ja muut junat on helppo erottaa, vaikka havaitsemani yksiköt näkyvätkin ajavan samassa poolissa sikin sokin nykyisellään.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2614


« Vastaus #739 : Toukokuu 04, 2017, 21:30:47 »

Ok, kiitos pohdinnasta! Yksi muutos on sitten clousattu ja voidaan odotella FLIRT1-toimitusketjun päättymistä #81:een (olikos tuo # oikein?).

Kyllä oli.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #740 : Toukokuu 05, 2017, 15:15:34 »

Ok, kiitos pohdinnasta! Yksi muutos on sitten clousattu ja voidaan odotella FLIRT1-toimitusketjun päättymistä #81:een (olikos tuo # oikein?).

Onko kukaan muuten kuullut, miten HSL:n suunnitelmat vanhojen junien joissakin yksiköissä laikukkaan pinnan maalaamiseen uudemman toimituserän mukaisiksi edistyy. Yhtään alle #42-numeron ei ole sattunut silmiini uusissa maaleissa ja teippauksissa vielä. Voisikohan olettaa että tällä ei ole kauheaa kiirettä, nythän junat jotka sopivat parhaiten Kehäradan matkatavaraliikenteeseen ja muut junat on helppo erottaa, vaikka havaitsemani yksiköt näkyvätkin ajavan samassa poolissa sikin sokin nykyisellään.

HSL-alueen lähijunaliikenteessä liikennöivien Flirt-junien eli Sm5-kaluston kyljet muuttuvat violeteiksi. Värinvaihdos johtuu siitä, että HSL ottaa tilaajavärityksen käyttöön nyt myös lähijunaliikenteessä sinisten bussien, vihreiden ratikoiden ja oranssin metron rinnalle. Violetti väri auttaa erottamaan lähijunaliikenteen VR:n vihreistä kaukojunista. Violetit junat tulevat raiteille vähitellen, HSL:n arvion mukaan kahden kolmen vuoden kuluessa.
”Reilut viisi vuotta toimineen HSL:n brändi rakentuu liikennevälineiden väreistä. Sinisiin busseihin, vihreisiin ratikoihin ja oranssiin metroon liittyy voimakkaita mielikuvia, joita ei ole järkevää yrittää pyyhkiä pois, vaan pikemminkin vahvistaa mielikuvia entisestään. Tavoitteena on, että lähijunaliikenteen violetista tulee yhtä lailla vahva lähijunien mielikuvaväri HSL-alueen joukkoliikenteestä puhuttaessa”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo. Uutinen päivätty 5.2.2015.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #741 : Toukokuu 07, 2017, 18:16:29 »

Sm5 #71 K-junassa 9542 7.5.2017.
tallennettu

Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #742 : Toukokuu 07, 2017, 20:27:44 »

Mistä tämä tieto muuten on peräisin?

Ehdin havainnoida hetken pääradan lähijunaliikennettä: ainoa HSL:n tilaama ja rahoittama junatyyppi tänään oli Sm5, joten palvelun taso on nyt parantunut, jos Sm2:t ovat menneen talven lumia. Yksilöt radalla olivat sarjoista, joiden numero oli enintään 6x (1-69).

Hyvä HSL, palvelu paranee!  

Pääradalla kaikki HSL-alueen sisäiset junat on ajettu 26.3.2017 (käytännössä 25.3.2017) alkaen Sm5-kalustolla.

VR:n lähiliikenteen aikatauluista, jotka tulivat voimaan 26.3.2017, on nähtävissä, että kaikki K- ja N-junat (sekä tietysti myös I- ja P-junat) ajetaan nykyisin matalalattiakalustolla. HSL-alueella matalalattiakalusto ei voi tarkoittaa muuta kuin Sm5:ttä. Varmuudeksi mainittakoon, että tarkoitin tässä normaalitilannetta. Toki on voinut olla yksittäisiä poikkeuksia, joissa on käytetty vielä Sm2-kalustoa.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #743 : Toukokuu 17, 2017, 14:28:00 »

17.5.2017

Sm5 #74 on tänään liikkunut Kehäradan reiteillä I ja P. Iltapäivällä sen kaverina oli #34, joka tuntuu vanhalta, vaikka ei silläkään ikää ole oikeasti kovinkaan monta vuotta.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #744 : Toukokuu 18, 2017, 10:58:59 »

Oivallista, kiitos raportista!  Hymyilee
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #745 : Kesäkuu 12, 2017, 17:17:47 »

No nyt ohi kolisteli (vaihteesta) #76, heti perään #74 ja viisi minuuttia sitten myös #75...sarjan loppujenkin käyttöönotto lähestyy.  Virnistää
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #746 : Kesäkuu 27, 2017, 15:23:26 »

Sm5 06 on saanut violetin värityksen luultavasti ensimmäisenä vanhemman tilaussarjan Sm5-junista. Havaittu E-junassa 8352, jossa sen parina oli sarjan vanhin eli Sm5 01.
tallennettu

Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #747 : Kesäkuu 28, 2017, 05:50:32 »

Tämäpä mielenkiintoinen havainto, kiitos kun jaoit sen keskusteluryhmässä!

Sm5 06 on saanut violetin värityksen luultavasti ensimmäisenä vanhemman tilaussarjan Sm5-junista. Havaittu E-junassa 8352, jossa sen parina oli sarjan vanhin eli Sm5 01.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #748 : Heinäkuu 05, 2017, 17:42:07 »

Näköjään myös #78 jo liikenteessä tänään.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #749 : Elokuu 05, 2017, 16:40:46 »

Sm5 nro 80 on liikenteessä. Tein havainnon 3.8., jolloin se oli K-junassa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 28 29 [30] 31 32 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sm5-havaintoja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina