Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Venäläisten tavaravaunujen käyttö Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #50 : Joulukuu 22, 2016, 04:30:56 »

Access Chargesit, kilometriperustaiset maksut, ovat vähän joka puolella Länsi-Eurooppaa käytössä, myös esim. Ruotsissa, joten miksei meilläkin voitaisi käyttää noita? Samaan tapaan kuin ajoneuvoilla on Suomessa "tienkäyttömaksu" ajoneuvoveron nimellä, tosin ei kilometriperusteisena. Ja toisaalta likipitäen kilometriperusteinen maksu löytyy tieliikenteelle polttoaineverojen välityksellä, Vesiliikenteelle on väylämaksut ja lentoliikenteelle omat maksunsa. Tasapuolisuuden takia, miksei siis raitellakin?

Voihan tuota noinkin ajatella, lähinnä pohdiskelin miksi meillä ei voi olla joustavia, kun joustavuudesta on ollut muualla seurauksena menestystä.

Joustavuuden mahdollisuuttahan edellä mainitussa selvityksessä pohditaan. Mutta onko montakin maata Suomen lisäksi, jossa rautatiejärjestelmä on lähinnä länsimainen ja silti olemassa "riski", että venäläisperäisellä kalustolla hoidetun liikenteen määrä saattaisi olla kymmeniä prosentteja, jos käyttö vapautettaisiin? Mikäli venäläisestä kalustosta aiheutuisi lisäkustannuksia radanpidolle niin onhan vain järkevää harkita sen käyttöä tarkkaan. Rautatieoperaattorit eivät maksa radanpidon kustannuksia, joten tuskin on tavoiteltava tilanne sekään, että venäläisperäisellä kalustolla liikennöiviä tosiasiallisesti subventoitaisiin veronmaksajien piikkiin.
On Suomessakin ratamaksu.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #51 : Joulukuu 22, 2016, 09:05:06 »

On Suomessakin ratamaksu.

Ja ratavero (ja oikoradan investointivero).
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #52 : Joulukuu 22, 2016, 09:30:33 »

Access Chargesit, kilometriperustaiset maksut, ovat vähän joka puolella Länsi-Eurooppaa käytössä, myös esim. Ruotsissa, joten miksei meilläkin voitaisi käyttää noita? Samaan tapaan kuin ajoneuvoilla on Suomessa "tienkäyttömaksu" ajoneuvoveron nimellä, tosin ei kilometriperusteisena. Ja toisaalta likipitäen kilometriperusteinen maksu löytyy tieliikenteelle polttoaineverojen välityksellä, Vesiliikenteelle on väylämaksut ja lentoliikenteelle omat maksunsa. Tasapuolisuuden takia, miksei siis raitellakin?

Jokos ratamaksu on kumottu? Entä korotetut maksut Lahden oikoradalta. Nämä maksut peritään käsittääkseni kaikilta operaattoreilta ja ne ovat riippuvaisia junan vetovoiman laadusta, siitä onko kysymyksessä matkustaja- vaiko tavarajuna sekä junan kokonaispainosta että kuljetusta matkasta.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Venäläisten tavaravaunujen käyttö Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina