Access Chargesit, kilometriperustaiset maksut, ovat vähän joka puolella Länsi-Eurooppaa käytössä, myös esim. Ruotsissa, joten miksei meilläkin voitaisi käyttää noita? Samaan tapaan kuin ajoneuvoilla on Suomessa "tienkäyttömaksu" ajoneuvoveron nimellä, tosin ei kilometriperusteisena. Ja toisaalta likipitäen kilometriperusteinen maksu löytyy tieliikenteelle polttoaineverojen välityksellä, Vesiliikenteelle on väylämaksut ja lentoliikenteelle omat maksunsa. Tasapuolisuuden takia, miksei siis raitellakin?
Jokos ratamaksu on kumottu? Entä korotetut maksut Lahden oikoradalta. Nämä maksut peritään käsittääkseni kaikilta operaattoreilta ja ne ovat riippuvaisia junan vetovoiman laadusta, siitä onko kysymyksessä matkustaja- vaiko tavarajuna sekä junan kokonaispainosta että kuljetusta matkasta.