Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Radio-ohjattujen vetureiden käyttöönotto eri ratapihoilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« : Syyskuu 07, 2009, 16:04:22 »

Saimme lukea uutisen Savoon joskus tulevista VR:n radio-ohjatuista vaihtotyövetureista. Ajattelin, että voisimme koota tähän threadiin tietoja radio-ohjauksen käyttöönotosta eri ratapihoilla, siis kirjoittaa tänne aina, kun radio-ohjaus laajenee. Joka saa varman tiedon uudesta käytöstä postatkoon tähän ratapihan nimen sekä radio-ohjauksen käyttöönottoajankohdan ja laajuuden (siis ovatko kaikki päivystäjät jatkossa radio-ohjattuja vai vain osa).

Ohessa mielikuvani tämänhetkisestä tilanteesta:
Vuosaari: kaikki päivystäjät liikenteen alusta asti eli joulukuusta 2008 alkaen
Kuusankoski: kaikki päivystäjät VR:n vaihtotöiden alusta asti eli tammikuusta 2009 alkaen
Rauma: kaikki päivystäjät kesäkuusta 2009 alkaen
Kotka: yksi päivystäjä päivässä heinäkuusta 2009 alkaen muiden päivystäjien (2-4 kpl) säilyessä miehitettyinä

Uutisessa mainittiin myös Kokkola ja Kouvola. Onko niillä ratapihoilla todella käytössä radio-ohjattuja vetureita? Jos on, niin ovatko kaikki päivystäjät radio-ohjattuja vai vain jotkut? Milloin käyttö alkoi?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2009, 19:05:56 »

Tähän väliin täytyy muistuttaa, että vaikka "virallisesti" jollain ratapihalla oltaisiinkin siirrytty kokonaan radio-ohjaukseen, todellisuudessa perinteistä tyyliä käytetään hyvin usein erinäisistä syistä.
tallennettu
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2009, 14:55:32 »

Mikä pointti vaihtoveturin olla radio-ohjattu?
ja onko muita syitä käyttää niitä ?
ps. aloitin kyllä omankin ketjun mutta puusilmänä en havainnut tätä ennen sitä anteeksi vain.

tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2009, 16:53:21 »

Siksi että ei tarvitse kuljettajaa joten säästetään palkkarahoissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2009, 23:02:22 »

Lienee kans ihan kätevää, että junan näkee sivulta päin kerralla kokonaan ja että kuski voi itse katsella junan peräpäässä, että missä mennään. Ei tarvitse radiopuhelimeenhuutajaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2009, 01:27:25 »

Lienee kans ihan kätevää, että junan näkee sivulta päin kerralla kokonaan ja että kuski voi itse katsella junan peräpäässä, että missä mennään. Ei tarvitse radiopuhelimeenhuutajaa.

Paitsi että se 'kuljettaja' on SE radiopuhelimeen huutaja...no, voihan hän huutaa itselleen  Virnistää
tallennettu
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2009, 11:10:22 »

Siksi että ei tarvitse kuljettajaa joten säästetään palkkarahoissa.

Pitihän se arvata eli ihan uskottavaa nykyajan henkeä tuntien.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2009, 12:23:53 »

Siksi että ei tarvitse kuljettajaa joten säästetään palkkarahoissa.

Siinä säästetään, joskaan ei ihan niin paljoa kuin äkkiseltään luulisi. Radio-ohjausvermeet ja niiden kouluttaminen ja ylläpito maksaa, radio-ohjausvermeiden käyttäjälle ilmeisesti maksetaan enemmän liksaa, ja työtahti tähänastisten havaintojen mukaan hidastuu huomattavastikin. Säästöjä saatetaan saada sellaisissa paikoissa, joissa on vähänlaisesti hommia, mutta vilkkailla paikoilla en usko tuosta olevan mitään hyötyä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Radio-ohjattujen vetureiden käyttöönotto eri ratapihoilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina