Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sekajuna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« : Helmikuu 14, 2016, 21:45:17 »

Tarkoittaa junaa, jossa on sekä tavara- että matkustajavaunuja. Milloin Suomessa kulki viimeksi sekajuna?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2016, 22:22:23 »

Vielä ainakin muutama vuosi sitten, kun pyhän yöjunassa meni rekkoja pohjoiseen. Tai onhan vielä senkin jälkeen varmaan ollut avovaunuja yöjunassa, bussien merkeissä.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2016, 22:39:41 »

Entä jos autoja kuljettavia junia ei lasketa mukaan?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2016, 22:51:38 »

Myllyojalle on viety siniset vaunut tavarajunien mukana. Lasketaanko sellainen?
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2016, 23:36:57 »

Entä jos rataosuuksille, joilta henkilöliikenne poistuu tai on poistunut, laitettaisiin tavarajuniin yksi matkustajavaunu? Matkalippu vapaaehtoinen, saa maksaa jos haluaa, mutta ei ole pakko.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2016, 23:38:56 »

Myllyojalle on viety siniset vaunut tavarajunien mukana. Lasketaanko sellainen?
Ei lasketa, koska niissä ei ollut matkustajia.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2203


« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2016, 08:36:43 »

Yksi viimeisistä junista (ellei ollut peräti viimeinen) oli Pännäinen - Pietersaari - Pännäinen juna, joka kuljetti Helsingin ja Pietarsaaren väliä kulkeneen makuuvaunun. Junatyyppinä TH, eli sekajuna. Sitä edeltävä sekajuna taisi olla Turun ja Uudenkaupungin välillä. Ja ilmeisestikin viimeinen tavarajuna, jossa kulki matkustajavaunuja lienee Kouvola - Vainikkala välillä kulkenut junapari, jossa kuljetettiin myös Helsinki - Leningrad makuuvaunut.

Mutta ilmeisestikin viimeiseksi jää 1990-luvulla kulkenut pikajuna Kontiomäki - Kajaani, jossa mukana kulki raakapuuvaunuja. Mutta kumpaan suuntaan tuo kulki?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #7 : Helmikuu 15, 2016, 11:30:21 »

Vielä 90-luvun alussa näki myös Seinäjoen ja Vaasan välisissä junissa tavaravaunuja. Mieleen nousee nykyisen H 443:n aikataululla kulkenut H 565, jonka kokoonpano oli esimerkiksi 27.2.1990 Seinäjoelta lähdettäessä Dv12 2605+Eift 23409+Eit 23243+Eit 23088+Kbp+5 Sim.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #8 : Helmikuu 15, 2016, 12:01:46 »

Tepon muisteloon lisäyksenä, että vaikka Tku-Ukp välillä oli seudun viimeinen TH-juna, niin käytännössä viimeinen sellainen oli illan viimeinen juna (H 353, sittemmin H 377) Paimiosta Turkuun. Sen merkintä muutettiin joskus 60-luvun puolivälissä H:ksi, mutta kulkunsa loppuun saakka juna toi Turkuun Paimiossa päivän mittaan lastatut tavaravaunut.
http://vaunut.org/kuva/56958
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Helmikuu 15, 2016, 12:39:42 »

Mutta ilmeisestikin viimeiseksi jää 1990-luvulla kulkenut pikajuna Kontiomäki - Kajaani, jossa mukana kulki raakapuuvaunuja. Mutta kumpaan suuntaan tuo kulki?

Juuri Kontiomäki-Kajaani suunnassa.

Vielä 90-luvun alussa näki myös Seinäjoen ja Vaasan välisissä junissa tavaravaunuja. Mieleen nousee nykyisen H 443:n aikataululla kulkenut H 565, jonka kokoonpano oli esimerkiksi 27.2.1990 Seinäjoelta lähdettäessä Dv12 2605+Eift 23409+Eit 23243+Eit 23088+Kbp+5 Sim.

Nostalgisia muistoja tulee mieleeni 1980 -luvulta, jolloin tuli nähtyä sekajunia Seinäjoki-Haapamäki välillä Eläinpuiston seisakkeen vaiheilla. Liekö kulkenut illan viimeisessä vuorossa "moderneissa" G -vaunuissa postia suuntanaan Jyväskylä?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #10 : Helmikuu 16, 2016, 15:06:43 »

1980-luvun puolivälin tietämissä (Joensuun?-) Pieksämäen-Tampereen (-Turun?) välillä kulkeneessa yöjunassa oli ajoittain Gbl-tyyppisiä vaunuja eli jonkinlaista kiitotavaraa; olisiko sillä korvattu pienen kysynnän kiitotavarajuna.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #11 : Helmikuu 16, 2016, 15:19:52 »

1980-luvun puolivälin tietämissä (Joensuun?-) Pieksämäen-Tampereen (-Turun?) välillä kulkeneessa yöjunassa oli ajoittain Gbl-tyyppisiä vaunuja eli jonkinlaista kiitotavaraa; olisiko sillä korvattu pienen kysynnän kiitotavarajuna.

Tässä olisi kuva päiväpikajunasta tavaravaunustoineen Toijalan radalla v. 1985 Esko Maasalon kuvaamana.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #12 : Helmikuu 16, 2016, 16:04:41 »

Mutta ilmeisestikin viimeiseksi jää 1990-luvulla kulkenut pikajuna Kontiomäki - Kajaani, jossa mukana kulki raakapuuvaunuja. Mutta kumpaan suuntaan tuo kulki?

Kyseessä oli tavarajuna Kontiomäeltä Kajaaniin ja matkustajavaunut menivät siirtona seuraavan päivän junaan.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #13 : Helmikuu 16, 2016, 16:48:37 »

1980-luvun puolivälin tietämissä (Joensuun?-) Pieksämäen-Tampereen (-Turun?) välillä kulkeneessa yöjunassa oli ajoittain Gbl-tyyppisiä vaunuja eli jonkinlaista kiitotavaraa; olisiko sillä korvattu pienen kysynnän kiitotavarajuna.
Tästä junasta (P 101 toiseen suuntaan) löytyy varma havainto päivämäärältä 11.8.1989 Jyväskylästä:

Dr13 2315+CEmt 24004, 24047 ja 24002, Eit 23212 ja 23063, Fot 23902, G-vaunut 49544, 51527, 49513, 48563, xxxxx ja xxxxx sekä Pot 10013.

Tuohon aikaan ikää oli vielä sen verran vähän, ettei havaintoja yöjunista kovin paljon ole. Hymyilee 10.8.1989 kulki Resiinaralli Jyväskylän läpi Haapamäelle ja Satasarvisella kuljetettiin yleisöä Jyväskylästä Haapamäelle ja yöllä takaisin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2016, 19:01:20 kirjoittanut Jouni Hytönen » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #14 : Helmikuu 16, 2016, 17:15:41 »

Vielä 90-luvun alussa näki myös Seinäjoen ja Vaasan välisissä junissa tavaravaunuja. Mieleen nousee nykyisen H 443:n aikataululla kulkenut H 565, jonka kokoonpano oli esimerkiksi 27.2.1990 Seinäjoelta lähdettäessä Dv12 2605+Eift 23409+Eit 23243+Eit 23088+Kbp+5 Sim.
Nostalgisia muistoja tulee mieleeni 1980 -luvulta, jolloin tuli nähtyä sekajunia Seinäjoki-Haapamäki välillä Eläinpuiston seisakkeen vaiheilla. Liekö kulkenut illan viimeisessä vuorossa "moderneissa" G -vaunuissa postia suuntanaan Jyväskylä?
Varma havainto näistä löytyy päivämääriltä 29.2.1988 Seinäjoelta (H 566, illan viimeinen Vaasasta Pieksämäelle) ja seuraavalta aamulta 1.3.1988 Seinäjoelta (H 565, aamun ensimmäinen Pieksämäeltä Vaasaan). Mukana yksi Gblk.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #15 : Helmikuu 16, 2016, 17:34:20 »

Kyseessä oli tavarajuna Kontiomäeltä Kajaaniin ja matkustajavaunut menivät siirtona seuraavan päivän junaan.

Todennäköisesti puhut eri tapauksesta, kuin Teppo. Minä olen kanssa sitä mieltä, että P-tunnuksella on Kontiomäeltä Kajaaniin kulkenut 90-luvulla Dr16-vetoinen juna, jossa oli muutama matkustajavaunu ja lisäksi raakapuuta jopa lähemmäs 1000 t. Aamun ensimmäiselle pikajunalle Kontiomäeltä Kajaaniin (P74 tai P84 aikataulukaudesta riippuen ja lähtö Kontiomäeltä klo. 6:00 pintaan) on varattu ajoaikaa 30 min 26 km:n matkaan useana aikataulukautena 90-luvulla, joten saattaisi olla se.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Helmikuu 16, 2016, 17:36:10 »

Olen suurimman osan iästäni asunut lähellä rautatietä ja nähnyt ties minkälaisia kulkijoita, mutta ne olivat niin arkista kamaa, että niistä ei tullut tehdyksi mitään muistiinpanoja tms.
Nykyisinkin rata kulkee lähes kivenheiton päässä, mutta tiivis rakennuskanta peittää näkymät.
Tuo edellä mainittu sekajuna taisi olla viimeisiä havainnoituja lajissaan. Oli umpinaisia tavaravaunuja ja postivaunu.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #17 : Helmikuu 16, 2016, 18:59:17 »

Kyseessä oli tavarajuna Kontiomäeltä Kajaaniin ja matkustajavaunut menivät siirtona seuraavan päivän junaan.
Todennäköisesti puhut eri tapauksesta, kuin Teppo. Minä olen kanssa sitä mieltä, että P-tunnuksella on Kontiomäeltä Kajaaniin kulkenut 90-luvulla Dr16-vetoinen juna, jossa oli muutama matkustajavaunu ja lisäksi raakapuuta jopa lähemmäs 1000 t. Aamun ensimmäiselle pikajunalle Kontiomäeltä Kajaaniin (P74 tai P84 aikataulukaudesta riippuen ja lähtö Kontiomäeltä klo. 6:00 pintaan) on varattu ajoaikaa 30 min 26 km:n matkaan useana aikataulukautena 90-luvulla, joten saattaisi olla se.
Tällä viimeisimmällä kuvauksella nousee jo minullekin muistikuvia mieleen jostakin 90-luvun alun Resiinasta, jossa olisi ollut kuva tuosta junasta Tasoristeys-palstalla. Kuka ehtii selailla lehtiä läpi, että saadaan näille mielikuville päivämäärä? Hymyilee
tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #18 : Helmikuu 16, 2016, 19:46:01 »

Kyseessä oli tavarajuna Kontiomäeltä Kajaaniin ja matkustajavaunut menivät siirtona seuraavan päivän junaan.
Todennäköisesti puhut eri tapauksesta, kuin Teppo. Minä olen kanssa sitä mieltä, että P-tunnuksella on Kontiomäeltä Kajaaniin kulkenut 90-luvulla Dr16-vetoinen juna, jossa oli muutama matkustajavaunu ja lisäksi raakapuuta jopa lähemmäs 1000 t. Aamun ensimmäiselle pikajunalle Kontiomäeltä Kajaaniin (P74 tai P84 aikataulukaudesta riippuen ja lähtö Kontiomäeltä klo. 6:00 pintaan) on varattu ajoaikaa 30 min 26 km:n matkaan useana aikataulukautena 90-luvulla, joten saattaisi olla se.
Tällä viimeisimmällä kuvauksella nousee jo minullekin muistikuvia mieleen jostakin 90-luvun alun Resiinasta, jossa olisi ollut kuva tuosta junasta Tasoristeys-palstalla. Kuka ehtii selailla lehtiä läpi, että saadaan näille mielikuville päivämäärä? Hymyilee

Nykyisin eläkkeellä olevalta, VK:n tietojen mukaan kyseessä oli juuri tavarajuna, jossa siirtona matkustajavaunuja.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2203


« Vastaus #19 : Helmikuu 17, 2016, 09:11:44 »

Sain Sakari K Salolta (toiminut mm aikataulusuunnittelussa, jotenka hänellä lienee asiasta hyvat tiedot) sähköpostia ja hän pyysi lisäämaan tiedot keskusteluun:
"Sekajuna-termihän tarkoittaa tavaravaunuja kuljettavaa junaa, jossa on myös matkustajille avattuja matkustajavaunuja. Näin ollen tyhjiä matkustajavaunuja tavarajunassa siirrettäessä ei kyseessä ole sekajuna, vaan tavarajuna.

Viimeinen oikea sekajuna (vaikkakin aikataulussa käytettiin merkintöjä M kuljettajan aikataulussa ja P yleisöaikataulussa) oli aamujuna 84 välillä Kontiomäki–Kajaani. Parin matkustajavaunun perässä oli Kajaaniin tulevia tavaravaunuja, aina tarpeen mukaan. Kuva tällaisesta junasta on Resiinassa 3/1993 sivvulla 42. Muutin aiksina itse tuon junan ajoajan 1.1.1992 alkaen Kon–Kaj 30 minuutiksi ja Kaj katkaisuajan 5 minuutiksi.

Viimeinen virallinen TH-merkinnällä (tosin vain kuljettajan aikataulussa) ollut sekajuna oli keskustelussa aiemmin mainittu yöjuna Tku–Jns. Vaunut siirrettiin siihen lakkautetusta TK-junasta. Vaunuja oli sen verran vähän ja oma TK-junan aikataulu oli suhteellisen hankala saada järkevästi kulkemaan linjalla.

Terv. SKS "
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2016, 14:31:15 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #20 : Helmikuu 18, 2016, 00:25:57 »

Kyllä minun mielestäni Teppo on oikeassa. Sekajuna oli nimenomaan TH merkinnällä aikatauluissa esiintynyt junatyyppi. Viimeinen oli todella Pännäisistä Pietarsaareen makuuvaunuakin kuljettanut juna. Tämä liikenne lakkautettiin v. 1975. En ole kuitenkaan varma käytettiinkö loppuun saakka TH merkintää. Epävarma
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sekajuna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina