Siurossa oli kapearaiteinen raide "Elvingin sahalta" "Elvingin massatehtaalle". Siuro-Seuran 10-vuotisjulkaisussa "Siuron Sillankorvasta" ( ISBN 951-99856-4-6) Eero Järventaus kirjoittaa:"Elvingin sahalta johti kapearaiteinen rata puuhiomolle Porin rautatien poikki. Sitä myöten tuotiin hevosen vetämällä vaunulla sahuujätteet puuhiomon lämmitysaineiksi ja kosken suulta massapölkyt hiomolle". Jaakko Keränen vinkkasi julkaisusta.
1970 haastattelemani ratavartija (Kalle Mäkinen) sanoi liikenteen kulkeneen sillan ali, toisaalta tarkoittaen, ettei mitään kiinteää risteystä ollut. Mutta hän aloitti työnsä vasta 1934. Koska Anton Elving oli Nokian paperitehtaan palveluksessa 1888-1891 (v.Bonsdorff, Nokia Osakeyhtiö 1865-1965, Hki 1965), kuvittelin kapean raiteen myötäilleen rantaa Nokiayhtiön ensimmäisen hevosraiteen tapaan (liitekuva, ins Kaufmannin suunnitelma hevosraiteen muuttamisesta veturiraiteeksi 1894, NOY arkisto. Nokian hevosraiteessa on ollut puiset kiskot, ja raideleveys 500mm, sekä vetopolku).
Varmaankin raide kulki , kuten Jaakko Keräsen lataamassa kartassa on piirretty:
http://vaunut.org/kuva/110478?t=siuro&tag0=17%7CSekalaiset%7CKartta . Kun vertaa kartan kaarevaa linjaa uusiin karttoihin, on havaittavissa tielinjan pieni siirtymä länteen.
Vuoden 1960 peruskartassa kapea raide on piirrettynä sellaisena , kuin sen muistan. A - B. Vanhempi linjaus oli A - K, ja muutos perustunee kumipyöräliikenteeseen. Tehdas oli sen verran vaatimaton, ja matkat lyhyet, että yksi auto riitti. Puuhiokkeen vuosituotanto oli noin 2000 t (Suomen Teollisuus, Hki 1951).
Hiomolta tuleva raide lähti joko ylä-, (A-K) tai alamäkeen (A-B) maantien kohdalla. Ensimmäinen Valssimylly (V) valmistui 1932, ja paloi 1934. Sen kuvasi Mannelin 1932, ja aivan kuvan alareunassa näkyy alas menevän raiteen toinen kisko, hiljan käytössä olleena. Ruskeasävyisessä postikortissa (p) on rantaan pinottu komea tukkivarasto. Mielestäni niin suuri, että alas menevä raide olisi sen alla. Nämä JL-kustannuksen kortit ovat harvoin kulkeneita. Alkuperäinen kuva on usein aikaisemmin julkaistu, 1910-, tai 1920- luvuilla.
Ihan selvää kuvaa aiheesta en ole löytänyt. Vain tuo pitäjänkartta ja Eero Järventauksen maininta. Raide on ollut olemassa, erillisenä VR:n Kuljun sahan pistoraiteista. Siuron nettisivuilta löytyy kuvia niistä.
liite 1 : pääraiteen jäänteitä tutkimassa 1973, kuva AK
liite 2 : peruskartta 1960 (Maanmittauslaitos)
liite 3 : kuuppavaunu tehtaan takana, kuva RK
liite 4 : näkymä entiselle Kuljun sahalle, edessä "Kitula". Rataa ylittävästä autosta kuvaajaan päin näkyy penger, minkä vaiheilla kapea raide kulki. Mäkeä on sen verran , että ei ole ihme, että muistellaan hevosen vetäneen vain yhtä vaunua. 1973, kuva RK
lisää kuvia seuraavassa "vastauksessa"