Vaikka Länsinaapurissa diskuteerataankin aina pitkään ja perinpohjin, ja kaikki mukaan ottaen, jotain saadaan aina silloin tällöin aikaankin; tai ehkä juuri sen takia. Nyt on alkamassa 320 km/h suurnopeusradan ensimmäisen osan rakentaminen Tukholmasta länteen kohti Linköpingiä. Myöhemmässä jatkopalassa linja haarautuu Malmöhön ja Göteborgiin. Nykyiset Tukholman - Göteborgin junat ajavat tukkoista rataa vähän pohjoisempaa, joten uusi rata tuo aikanaan lisäväljyyttä myös tuonne.
Suurnopeusrata alkaa Järnasta, Södertäljen vierestä, vyöryy lounaaseen, ja ensimmäinen asema on Vagnhäradissa. Sieltä rata haarautuu kahtia, pohjoisen haaran johtaessa "Tukholman eteläiselle" Skavstan lentokentälle ja eteläisen koukatessa Nyköpingin kautta. Norrköpingissä ajetaan taas jo samaa rataa ja tällä kertaa rakentaminen on rajattu Linköpingiin, aikeena jatkaa siitä toisella osuudella. Radan rakentamisen tarjouskilpailu on lähdössä liikkeelle ja toisin kuin Itämaassa, Länsimaassa on ajatuksena että osuudet pilkotaan 400-500 miljoonan euron pikkupaketteihin, jotta paikalliset urakoitsijat voivat menestyä niiden tarjouskilpailuissa. Muuten kuulemma kansainväliset jätit tulisivat ja jyräisivät ruotsalaiset kumoon. Vaihtelevia pikkupaketteja on noin 15, joten siinä riittää mukavasti purtavaa tuleviksi vuosiksi Ruotsin maanrakennusurakoijille. Kunhan tarjouskilpailu saadaan pikavauhtia maaliin, rakentamaan päästään jo 2017.
Ai milläkö tuolla linjalla ajetaan? Tuo on vielä hämärän peitossa, X55 on yksi vaihtoehto, sehän kulkee 250 km/t, jos rata vaan sen mahdollistaa (ja tietenkin ensin pitää testata juna vielä kerran tuolle nopeudelle). Mutta samalla valmistajalla on toki esim. Zefiroita ja hauskasti autonkeulalla varustetut uusimman polven Alstomin Pendolinotkin lienevät halpoja kulkuneuvoja tänne. Ei unohdeta myöskään Stadler Railin EC250:tä, mahdollinen kulkuneuvo tämäkin.
Rakennushankkeen edistymistä voi seurata projektipäällikön blogista:
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Sodermanland/projekt-i-sodermanlands-lan/Ostlanken/Nyheter-Ostlanken/2016-02/projektchefens-logg/ Kulkuneuvoja:
X55 Solnassa, kuva Hannun:
Zefiro Innotransissa. Mikähän siinä on että suurnopeusjunan pitää olla punainen Italiassa?
Vähän puhuttua vanhempaa mallia oleva Pendo SBB:ltä, ne uudet tulevat NTV:lle. Syynä mukautukseen on että näin täytetään uudemmat EU:n kolariturvanormit:
Stadler Railin matalalattiainen EC250" Giruno ajossa Brigissä Etelä-Sveitsissä: