Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Lippujen hinnoittelu nykyään  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Maaliskuu 08, 2016, 13:22:17 »

Auttakaa ihmeessä!

Voiko kukaan vääntää rautalangasta sen "yksinkertaistetun hinnoittelun"  jota Vr mainostaa!
Kun katselee netistä hintoja, huomaa mm. sen, että jokin väli maksaa saman junatyypistä huolimatta, ja toisaalta eri päivinä hinta voi olla erilainen, siis tämä ns. peruslippu. Säästöliput taisivat olla vain alkuviikon tarjouksia, tai sitten niitä, että pitää viikkokaupalla etukäteen tietää milloin matkustaa ja millä junalla.
Lisäksi prosenttilaskussa näyttää olevan uudet säännöt: 20%:n alennus kahdeksastatoista antaa tulokseksi seitsemäntoista jne.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2016, 14:44:47 »

Säästölippuja tosiaan mielestäni on jokaiselle junavuorolle rajoitettu määrä, eli jos katsoo esim. kuukauden päähän lähteviä junia, niin useimmissa on vielä säästölippumahdollisuus, joka perustuu vain reittii, ei junatyyppiin.Tuo 20%:n alennus oli vain keskimääräinen alennus ja joissakin junavuoroissa siis paljon pienempi. Esimerkkinä alennuksista sanoisin Tpe-Tl-välin joka maksoi ennen alennuksia 4,10€ ja nyt vain 3€. Mutta siinä kaikki mitä minä osaan sanoa.
Tuossa vielä VR:n sivuilta kopioitua infoa:

Huippuedullinen säästölippu

Säästölippu on kaikille edullisin lippu. Säästölippuja on myynnissä vain rajoitettu määrä, eikä niistä myönnetä alennuksia. Säästölippu sopii erityisesti sinulle, joka voit valita matkustusajankohtasi joustavasti. Säästöliput tulevat myyntiin 60 vuorokautta ennen matkaa. Voit muuttaa lippua viidellä eurolla, ja ostaa lippuun Peruutusturvan kympillä. Halutessasi voit ostaa lippuusi myös muita lisäpalveluja, kuten mukavamman istumapaikan.

Säästölippu on voimassa vain lippuun merkityllä junavuorolla. Siitä ei saa muita alennuksia.

Säästölipun voi muuttaa maksua vastaan ennen junan lähtöä ja sen voi peruuttaa, jos on ostanut Peruutusturvan lipun oston tai muutoksen yhteydessä.

Säästölipulla matkustava vammainen on oikeutettu ottamaan saattajan maksutta mukaan matkalle, kun saattajalle lunastetaan maksuton saattajalippu lipun oston yhteydessä.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2016, 16:45:16 »

Valehtelu mainonnassa on maan tapa.
Ei muutama euro ketään tapa, mutta Vr!  Ei pitäisi puhua PASKAA!
tallennettu
Roland Sivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #3 : Maaliskuu 08, 2016, 17:07:01 »

Halutessasi voit ostaa lippuusi myös muita lisäpalveluja, kuten mukavamman istumapaikan.
VR:llä on vain yksi ainoa istuinmalli  Virnistää
tallennettu

Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2016, 17:08:59 »

Lisäksi ravintolan yläkerta näkyy muuttuneen maksulliseksi lisäpalveluksi. Ilmankos siellä on nykyisin kaikissa junissa niin hiljaista.

Kun vielä jemmassa olevilla sarjalipuilla matkustan, niin konnarit eivät ilmeisestikään ole hennonneet siitä minulle huomauttaa.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2016, 17:51:01 »

VR:llä on vain yksi ainoa istuinmalli  Virnistää
On niitä useampia. Sinisissä taitaa olla parhaimmat ja Pendoissa paskimmat jakkarat, kaksikerroksisissa jossakin siinä välimailla. "Ykkösluokassa" on väljemmät jalkatilat.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #6 : Maaliskuu 08, 2016, 18:13:33 »

Lisäksi ravintolan yläkerta näkyy muuttuneen maksulliseksi lisäpalveluksi. Ilmankos siellä on nykyisin kaikissa junissa niin hiljaista.

Kun vielä jemmassa olevilla sarjalipuilla matkustan, niin konnarit eivät ilmeisestikään ole hennonneet siitä minulle huomauttaa.
Vanhoilla sarjalipuilla nähtävästi voi edelleen varata paikan vanhoilla ehdoilla, itsekin olen huomannut saman yksityiskohdan.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #7 : Maaliskuu 08, 2016, 18:13:47 »

VR:llä on vain yksi ainoa istuinmalli  Virnistää
On niitä useampia. Sinisissä taitaa olla parhaimmat ja Pendoissa paskimmat jakkarat, kaksikerroksisissa jossakin siinä välimailla. "Ykkösluokassa" on väljemmät jalkatilat.

Expt-vaunun istuimet ovat parhautta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2016, 18:24:25 »

VR:llä on vain yksi ainoa istuinmalli  Virnistää
On niitä useampia. Sinisissä taitaa olla parhaimmat

IC-vaunuihin voisi vaihtaa muutaman sinisenvaunun penkin ja myydä niitä lisähintaan mukavampina paikkoina Hymyilee
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #9 : Maaliskuu 08, 2016, 19:31:51 »

Turku - Helsinki sarjalippu 10 matkaa, 304 -> 160 euroa, alennus 42%.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #10 : Maaliskuu 08, 2016, 20:03:47 »

Turku - Helsinki sarjalippu 10 matkaa, 304 -> 160 euroa, alennus 42%.

Paitsi, että tuotakin myytiin viime vuonna moneen otteeseen 99 eurolla eli 9,90 euroa per suunta.  Vaikenee

Korotusta melkein 62 %:a.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #11 : Maaliskuu 08, 2016, 20:07:07 »

Turku - Helsinki sarjalippu 10 matkaa, 304 -> 160 euroa, alennus 42%.

Paitsi, että tuotakin myytiin viime vuonna moneen otteeseen 99 eurolla eli 9,90 euroa per suunta.  Vaikenee

Korotusta melkein 62 %:a.

Alennukset lasketaan ovh:sta, ei tarjous- eikä kampanjahinnoista. Paitsi jos alennuksen kerrotaan olevan jo alennetuista hinnoista ja sitähän VR ei ole sanonut.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #12 : Maaliskuu 08, 2016, 20:13:47 »

Turku - Helsinki sarjalippu 10 matkaa, 304 -> 160 euroa, alennus 42%.

Paitsi, että tuotakin myytiin viime vuonna moneen otteeseen 99 eurolla eli 9,90 euroa per suunta.  Vaikenee

Korotusta melkein 62 %:a.

Alennukset lasketaan ovh:sta, ei tarjous- eikä kampanjahinnoista. Paitsi jos alennuksen kerrotaan olevan jo alennetuista hinnoista ja sitähän VR ei ole sanonut.

Periaatteessa tietysti noin, mutta käytännössä toisin, koska koko viime vuoden alennettuja lippuja myytiin lähes jatkuvalla syötöllä. Itsekin ostin viime vuonna kaiketi 6 tai 7 kertaa kymmenen alennuslipun satsin. Silloin ei paljoa ov-hinnalla ollut väliä.

Prosenteillehan ei voi maksaa vaan oikealla valuutalla ja sillä mitaten toistuvasti kulkevan hinnat näyttävät nousseen.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #13 : Maaliskuu 12, 2016, 15:29:21 »

Valehtelu mainonnassa on maan tapa.
Ei muutama euro ketään tapa, mutta Vr!  Ei pitäisi puhua PASKAA!

No mutta, mitä te purnaatte. VR ajattelee aina ja vain asiakkaan parasta. Nykyisin tuotteen myynnissä tärkeintä on kuulemma brändäys, perustui se kuinka harhaanjohtavaan mainontaan ja markinointiin tahansa.

Tuli tuossa eilen kuultua ohimennen erään junamatkustaïjan ja konnarin keskustelu lippujen hinnoittelusta. Joku VR:n Helsinki-keskeinen myynnin ja markkinoinnin "ammattilainen" on keksinyt kanavahinnoittelun, eli netin kautta, aseman lipunmyynnistä tai automaateilta ostetut liput voivat olla/ovat hinnoiltaan hyvinkin erilaiset. Pahimmillaan ero voi ola kymppejä! Tähän lisätään vielä lipun ostoajankohtaan liittyvä täysin keinotekoinen matkustajien kus...vedätys, ei voi kuin ihmetellä niinkin yksinkertaisen tuotteen kuin matkalipun hinnan määräytymisperustetta. Voiko asioita tehdä yhtään monimutkaisemmiksi?! Näköjään voi! Aiheellisesti voi myös kysyä, millä tavalla tämä kanavahinnoittelu kohtelee eri asiakkaita. Lähtökohtaisesti ei voida esimerkiksi olettaa, että kaikki asikkaat osaavat/voivat ostaa lippuja netistä tai automaateilta. Käy hyvin pian niin, että osa joutuu ostamaan lippunsa aina kalliimmalla.

Jos myytävä tuote, olkoon sitten maitopurkki tai matkalippu tiettyyn junaan, pysyy aina samana, silloin on hyvin aiheellista kysyä, miksi samasta tuotteesta on olemassa monta eri hintaa?! Vähä sama, kun kaupassa myytävä 1L maitopurkki maksaisi tänään ostettuna 1 € ja huomenna 5€. Jos samasta tuotteesta on olemassa monta eri hintaa, se kertoo vain siitä, että hinnoissa taitaa olla melkoiset katteet.


Kun nousen matkustajana kaukoliilenteen bussiin, minut toivotetaan tervetulleeksi. Lipun ostaminen kuljettajalta on rutiiniluonteinen tapahtuma, ja lipun hinnan maksimi on tiedossa. Lipun voi saada myös tietyin ehdoin halvemmalla.

Kun hyppään junaan, kuulen ensin kuulutuksena keinotekoiset tervetulotoivotukset junamatkalle, mutta myös samaan hengenvetoon nykyisin aina, kuinka liputtomat matkustajat viedään noin virtuaalisesti saunan taakse. Tärkein kuulutuksen sanoma tuntuu olevan, maksoitko nyt han varmasti matkasi?! Lisäksi, etenkin taajamajunissa koko lipun maksamisproseduuri tuntuu olevan kuulutusten pääsanoma. Tästä pikemminkin välittyy maksavalle asiakkaalle ko. operaattorista jäykkä ja luotaan työtävä mielikuva.

Mitä tulee matkustamiseen liputta, eiköhän se ole yhtälailla sanktioitu ja hyi hyi, matkustitpa sitten paikallis- tai kaukoliikenteen bussissa tai lähi-, henkilö- tai pikajunalla. Ei noisa muisaakaan liikennevälineissä korosteta liputta matkustamista siinä määrin kuin mitä VR:n kuulutuksissa. Mahotonta touhu....
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #14 : Maaliskuu 12, 2016, 16:01:26 »

Minun mielestäni hinnoittelu on nyt kunnossa. Matkustaminen on nyt kohtuuhintaista aina, ja jos jaksaa ja viitsii valikoida junan hinnan mukaan etukäteen, saa lipusta jopa 50 % alennusta.

Melkein liian halpaa.
tallennettu
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #15 : Maaliskuu 12, 2016, 16:25:09 »

Tuli tuossa eilen kuultua ohimennen erään junamatkustaïjan ja konnarin keskustelu lippujen hinnoittelusta. Joku VR:n Helsinki-keskeinen myynnin ja markkinoinnin "ammattilainen" on keksinyt kanavahinnoittelun, eli netin kautta, aseman lipunmyynnistä tai automaateilta ostetut liput voivat olla/ovat hinnoiltaan hyvinkin erilaiset. Pahimmillaan ero voi ola kymppejä! Tähän lisätään vielä lipun ostoajankohtaan liittyvä täysin keinotekoinen matkustajien kus...vedätys, ei voi kuin ihmetellä niinkin yksinkertaisen tuotteen kuin matkalipun hinnan määräytymisperustetta. Voiko asioita tehdä yhtään monimutkaisemmiksi?! Näköjään voi! Aiheellisesti voi myös kysyä, millä tavalla tämä kanavahinnoittelu kohtelee eri asiakkaita. Lähtökohtaisesti ei voida esimerkiksi olettaa, että kaikki asikkaat osaavat/voivat ostaa lippuja netistä tai automaateilta. Käy hyvin pian niin, että osa joutuu ostamaan lippunsa aina kalliimmalla.

Nykyään yllättävän usein asemien lippuautomaatit ovat epäkunnossa ja siitä hyvästä junasta ostetun lipun hintaan tulee 6 euroa extraa.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2016, 16:29:42 »

Eikös lipun voi ostaa R-kioskiltakin? Lisämaksu vain euron.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #17 : Maaliskuu 12, 2016, 20:33:16 »

Eikös lipun voi ostaa R-kioskiltakin? Lisämaksu vain euron.

R-kioskit alkavat olemaan katoava luonnonvara nekin.

Minulle kyllä riittää mobiilit hankintakanavat, mutta VR:n verkkokauppa ilmoittaa raivostuttavan usein, että ei onnistunut tällä kertaa.. Tietenkin se kertoo sen vasta loppukliimaksin hetkellä. Sitten kun palaat tekemään saman proseduurin uudestaan, huomaat edellisen lippuvarauksen olevan vielä voimassa ja haluamasi paikka on lukossa seuraavat 27 minuuttia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Maaliskuu 13, 2016, 14:55:25 »

Turha minun on tätä vatuloida, kun kommentteja tulkitaan kuin piru raamattua. Mielestäni on selvää valehtelua väittää kaikkien hintojen alentuneen, kun ne ovat todellisuudessa nousseet. Totta kai alentuneet, alennus on ollut vain negatiivinen.
Hinnat ovat muka selkeytyneet. Hyvin vähän ovat. Kävin Hämeenlinnassa äsken. Ostin automaattia räpläten torstaina lipun lauantain lähtöön. Sain säästölipun 3,80. Hyvä niin.
Aamulla katsoin hintaa netistä. Oli 6€. kun tulin asemalle, katsoin automaatin tarjomaa hintaa. Se olikin jo 7€.

Kaikki tämä uudistus ja halpuutus (uusi ilmaisu termille "panna halvalla") perustuu nimenomaan siihen, että kaikilla olisi tuo mobiili, mutta kun ei ole!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Maaliskuu 13, 2016, 16:46:17 »

Turha minun on tätä vatuloida, kun kommentteja tulkitaan kuin piru raamattua. Mielestäni on selvää valehtelua väittää kaikkien hintojen alentuneen, kun ne ovat todellisuudessa nousseet. Totta kai alentuneet, alennus on ollut vain negatiivinen.
Hinnat ovat muka selkeytyneet. Hyvin vähän ovat. Kävin Hämeenlinnassa äsken. Ostin automaattia räpläten torstaina lipun lauantain lähtöön. Sain säästölipun 3,80. Hyvä niin.
Aamulla katsoin hintaa netistä. Oli 6€. kun tulin asemalle, katsoin automaatin tarjomaa hintaa. Se olikin jo 7€.

Kaikki tämä uudistus ja halpuutus (uusi ilmaisu termille "panna halvalla") perustuu nimenomaan siihen, että kaikilla olisi tuo mobiili, mutta kun ei ole!
Eli esimerkiksi minkä lipun hinta on noussut?
tallennettu
Ari Lindroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #20 : Maaliskuu 27, 2016, 16:01:54 »

Fakta on kuitenkin että VR valehtelee asiakkaille suoraan päin naamaa. Mainostetaan 40% lapsialennusta mutta eipä saa lyhyillä, esim Tampere-Nokia välillä. Heillä kun on nykyään 3 euron minimimaksu josta ei kyllä puhutaan oikein misään mitään. Eipä ole siten myös mitään säästölippujakaan tälle välille.

Tämän kanssa nyt vielä voi elää, kun puhutaan ainakin näin satunnaiselle matkamiehelle roposista, mutta toinen vielä pahempi huijaus ilmeni tänään kun palasimme höyryveturijunailusta normijunalla, (joka nyt ei ollutkaan ihan normi kun oli Pendolino-kalustolla), takaisin Nokialle. Lippuautomaatti kysyy aikuisten ja lasten määrän ja huom!, lapsia 0-16v. Ja jos et tiedä että alle nelivuotiaat pääsee ilmaiseksi niin ostat esim yksivuotiaalle turhaan lipun. Kävin kysymässä lipunmyynnistä että mikä tuo tuollainen on, väsynyt lipunmyyjä sanoi että se liittyy aikaisempaan perhelippuun ja sitä ei ole viitsitty modata uuden lippujärjestelmän mukaiseksi. Että sillälailla!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2016, 16:15:18 kirjoittanut Ari Lindroos » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Maaliskuu 27, 2016, 16:30:17 »

Päätin jo olla puuttumatta tähän aiheeseen, mutta pitänee toisille selvittää: Aiemmin oli eläkeläislipun hinta puolet normaalista, eli taajamajunalla esim. Lempäälä-Helsinki maksoi alle 12 euroa. Nyt alennus on 20 prosenttia, ilmeisesti verottomasta hinnasta, ja pyöristettynä täysiin euroihin. Siis vähintään 14 euroa ja mieluummin enemmän. Ns säästölippu, jos sellaisen saa, maksaa kaikille saman, eli opiskelija tai eläkeläinen ei saa mitään etua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Maaliskuu 29, 2016, 14:58:36 »

Säästölippu mainitsemallesi välille maksaa halvimmillaan 9,90€, mutta eläkeläiset eivät tosiaan saa etua.

Aikamoinen virhe oli näkemässäni VR:n mainoksessa jossa Tampere-Helsinki-väliä mainostettiin alk. 24,90€. Siihen tarjoukseen ei kyllä kannata tarttua, kympillähän sen välin oikeasti pääsisi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Maaliskuu 29, 2016, 17:53:57 »

Näin on asia. Tiedottajat yrittävät pehmitellä leuhkoja puheitaan sillä, että onhan säästölippu.
Siinä on vain se ongelma, että sellaisen saadakseen pitää olla asialla ehkä montakin päivää etukäteen, olla älykännykät sun muut härpäkkeet joita kaikilla iäkkäimmillä ei kertakaikkiaan ole. Me vähän nuoremmat eläkeläiset (69v) olemme ihan oikeita aktiivisia ihmisiä, ja meille voi tulla matkustustarve nopeastikin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Lippujen hinnoittelu nykyään  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina