Henri Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 97
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2016, 19:34:10 » |
|
Minulta on pyydetty referaattia kerhoilloista Resiinaan, jotta hekin, ketkä eivät päässeet, voisivat saada jonkinlaisen käsityksen missä mentiin. Mahdollinen Resiinaan laitto ja sen toteutuksen yksityiskohdat ovat hallituksella harkinnassa, mutta pyrin jatkossa laittamaan kertauksen tapahtumista myös tänne keskustelupalstalle Facebookin lisäksi, jotta Fb:stä kieltäytyvät henkilötkin voivat siihen tutustua.
Eilen oli siis seuramme toinen kerhoilta vuonna 2016. Illan aloitti Tampereelta esiintymään saapunut höyrylaiva-asiantuntija Juhani Valanto erittäin kattavalla ja mielenkiintoisella kuvamateriaalilla varustetulla esityksellä Näsijärven laivaliikenteestä Mustalahden sataman näkökulmasta esitettynä.
Kuvitus oli ainakin allekirjoittaneelle aiemmin näkemätöntä ja sisälsi kiitettävän runsaasti erittäin vanhoja kuvia ja tietoja aluksista aivan höyryliikenteen alusta asti. Satamassa näkyy myös olleen massiivisia, jopa 12 m korkeita, halkopinoja odottamassa pääsyä Tampereen teollisuuden tulipesiin. Esitys keskittyi upeasti vanhoihin aikoihin ja Näsinneulaa/Särkänniemen huvipuistoa ei näkynyt ja tunnetusta Kurun tragediastakin oli sopivasti vain kaksi kuvaa, joista toinen oli harvinaisempi kuva nostetusta Kurusta. Harrastajatalkootyön voimaa todistaa satamassa nykyään majaileva Visuvesi, jonka nostoa Valanto oli ollut järjestämässä ja jota harrastajat kunnostivat 20 vuotta liikennöitävään kuntoon vuosina 1978-1998.
Rautatietäkin näkyi useammassa kuvassa, kulkeehan Porin rata aivan sataman kupeessa. Kovin kevyesti rakennettu oli Porin rata alkuperäisessä asussaan kuvien perusteella.
Ilta jatkui Otto Tuomaisen vaativaksi osoittautuneella tavarajuna-aiheisella rautatietietäjäkilpailulla, jonka voittoon ponnisteli viime vuoden kilpailun pitäjä T. Koskinen.
Illan päätti itse pitämäni videoalustus ja sitä seurannut keskustelu ensi viikonloppuna tapahtuvista muutoksista junaliikenteessä.
Kiitokset esiintyjille ja osallistujille!
|