Artikkelista saa kuvan, että investointia toivotaan, jotta Porin satama olisi kilpailukykyisempi Rauman satamaan verrattuna. Tämä tietysti olisi hyvä asia Porin sataman kannalta mutta eri asia on, että tuoko koko kansantalouden kannalta lisäarvoa, jos investoinnilla tehdään vain markkinaosuuksien uusjakoa naapurisatamien välillä.
Konttiliikenne on kasvanut ja on varmasti se kasvava kuljetusmuoto. Esittämäsi kysymys on hyvä ja voi olla juuri noin.
Porilaisia yrityksiä on sapettanut, kun kaikki konttiliikenne on ollut lähes Rauman satamasta.
Itse kuitenkin nään suurimman tappion tulevan Bolidenin rikastekuljetuksista, kun kuusi täyttä junaa vedetään dieselillä Mäntyluodosta - Harjavaltaan.
Porin satamaan tässä jokunen vuosi sitten ajoi Containership. Sekin loppui vähin äänin, ei ollut kannattavaa kun ei ole rahtia. Porin sataman kalustoa katsellessa huomaa hyvin ettei siitä oikein varteen otettavaa kilpailijaa nyky kalustolla Raumalle tule. Ainoa yhteys on Hacklinin operoima linja Ragna laivalla Pori-Hampuri-Pori. Jää miettimään mikähän olisi sähköistämisen aiheuttamien kustannusten kuolletusaika vrt nykyiseen dsl ajoon. Ja juu onhan se huvittavaa kun Mäntyluodossa päivystää dv ja kaksi häiskää kuutta rikasteletkaa varten
Vain valtion firma pystyy tuohon
Vaikea sanoa olisiko kuljetuksia enemmän, jos rata olisi sähköistetty. Kyllähän tuollainen summa 60€ per kontti on toisaalta aika suuri ja Suomessa satamia vierekkäin niin aika helposti se konttijuna vedetään Raumalle Porin sijasta ja tällöin ei kuljetettavaa olekaan.
Käsittääkseni mäntyluodossa on päivystäjä "virastoaikaan" klo 07.30- 17.00 ja tämän ajan ulkopuolella vaihtotyönjohtaja tulee Porista kuljettajan kanssa tekemään rikastevaihdon.
VR varmaan on monessa mielessä jäykkä organisaatio, mutta usein on suurin syy kyllä lait ja määräykset ettei tuolla satamassa esimerkiksi tällä hetkellä saa yksinajona tehdä vaihtotöitä, vaan siihen vaaditaan tähystystä.
Lisäksi, jonkinlainen palvelutaso on pidettävä, että saadaan hoidettua myös ne satunnaisemmat työt. Puutavarat, raudat, katodit jne.