Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #25 : Helmikuu 19, 2017, 11:34:51 » |
|
Ratapihankatu Helmikuussa 2017. Heinäkuussa pitäisi olla valmiina uusi veturiparkki tien oikealla puolella http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2017/02/20022017_3.htmlKannen ja Areenan rakentamisaikaa koskeva sopimus allekirjoitettiin JULKAISTU 20.2.2017 15.19 Liikennevirasto, Tampereen kaupunki ja SRV Rakennus Oy allekirjoittivat sopimuksen Kannen ja sen alapuolisten rakenteiden ja ratamuutosten suunnittelusta ja rakentamisesta. Sopimuksen tarkoituksena on turvata raideliikenteen toimintaedellytykset ja turvallisuus rakentamisaikana. Samalla sovittiin hankkeeseen liittyvistä vastuista ja velvoitteista. Kansi ja Areena -hanke on kaksivaiheinen: Sorin sillan eteläpuoli ja Sorin sillan pohjoispuoli. Sopimus mahdollistaa sillan eteläpuolisen rakentamisen välittömästi sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Sillan pohjoispuoli on mahdollista toteuttaa nyt allekirjoitetun sopimuksen pohjalta, kun sopimukseen on liitetty tätä kansiosaa koskevat sopimusliitteet. Sopimuksen allekirjoittavat Johtaja Pekka Petäjäniemi ja ylitarkastaja Mikko A. Heiskanen Liikenneviraston puolesta, pormestari Anna-Kaisa Ikonen ja konsernijohtaja Juha Yli-Rajala Tampereen kaupungin puolesta sekä varatoimitusjohtaja Timo Nieminen ja aluejohtaja Henri Sulankivi SRV Rakennus Oy:n puolesta. Lisätietoja Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala puhelin 040 743 6356 sähköposti Juha.Yli-Rajala@tampere.fi Hankejohtaja Tero Tenhunen puhelin 050 540 2860 sähköposti tero.tenhunen@tampere.fi
|
IMG_3694 - Edited (2).jpg (550.29 kilotavua, 1800x1200 - tarkasteltu 847 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2017, 18:38:54 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #26 : Heinäkuu 18, 2017, 13:54:04 » |
|
Ratapihankatu jatkuu nyt vt12:lle saakka, mutta joutuu tekemään mutkan muinaismuiston vuoksi.
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #27 : Syyskuu 26, 2017, 07:38:04 » |
|
Kohta alkaa rakentumaan Technopoliksen "asemakeskus" Erkkilänkadun ja Väinölänkadun väliselle tontille, https://www.technopolis.fi/asemakeskus/Lisää "torneja" ratapihan ympärille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #28 : Lokakuu 03, 2017, 14:33:18 » |
|
Naistenlahden raiteiston alueelle tullut kiskoja, keppejä ja koneita.
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #29 : Heinäkuu 23, 2018, 12:30:21 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #30 : Syyskuu 07, 2018, 08:12:20 » |
|
HILMAssa on nyt avoinna kilpailu Ratapihan suunnittelusta: Hankinnan kohteena on Tampereen ratapihahankkeiden rakennuttamiseen, valvontaan ja suunnitteluttamiseen liittyvät tehtävät 1-3 tämän tarjouspyynnön sekä siinä mainittujen liiteasiakirjojen mukaisesti. Tehtäviin kuuluu Tampereen ratapihahankkeeseen liittyvien hankkeen tehtävien ja alatehtävien suunnittelutoimeksiantojen hankintatehtävät ja suunnitteluttaminen sekä rakennusurakoiden ja järjestelmien hankinta-, suunnitteluttamis- ja rakennuttamis- ja valvontatehtävät tehtäväluetteloiden 2A ja 2B mukaisesti. Suunnitteluttamisen toimeksiantoon sisältyy hallinnollisen ratasuunnitelman eri vaiheiden asiakirjat, kuulutukset, tilaisuudet sekä päätösaineiston valmistelu tilaajan kanssa yhteistyössä liitteen 3.1 mukaisesti. https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2018-018241
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #31 : Syyskuu 19, 2019, 09:37:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #32 : Syyskuu 24, 2019, 07:22:21 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #33 : Syyskuu 24, 2019, 09:43:16 » |
|
Selvitystä tekevät vain kiinteistökeinottelijatahot. Heidän hyvät veljensä ja siskonsa ovat suuresti osasyyllisiä kiinteistöhintojen ja -vuokrien jatkuvaan rajuun nousuun Tampereella, seurauksena jopa 10-kertaistuneista tonttivuokrista ja -hinnoista ja muista rahastustoimista.
Tampere on muuttunut Kelan tuella toimivaksi persaukisten kyläksi, uusilla ja korotetuilla maksuilla ja epäilemättä kohta myös veroäyrin korotuksella. Ei sinänsä ole suuri vahinko, että luksusta myyvät liikkeet ovat siksi paljolta jo vetäytyneet täältä, Stockmannkin jo suurelta osin ja varmaan pian kokonaan.
Viinikan ratapihan pohja on suota ja oli joskus järvenpohjaakin. Sitä on täytetty 40- ja 50-luvuilla loputtomien sorajunien kuormilla raiteistoa varten riittävästi. Muistelmat vielä 1920-luvulta kertovat, kuinka tierääpäleeltä Pirkkalaan ja Lempäälään ei saanut tulva-aikoina harhautua sivuun, muuten oli hukkuminen ja kärryjen menetys uhkana.
Ratapiha tehtiin siis vähäarvoiselle suo- ja peltomaalle ratapihaksi. Se on ihannepaikalla liikenteen kannalta ja myös kaupunkirakenteen kannalta: Toiselta puolelta rajoittaa moottoritietasoinen tiestö ja toiselta puolen pääradan raiteet ja teollisuusalueen aita.
Siis ihannepaikka ratapihalle ja kertakaikkisen sopimaton paikka joutumaan kiinteistökeinottelijoiden käsiin. Onneksi alue ei ole kiinteistökeinottelijoiden omaisuutta, vaan jälleen nämä (lainarahalla vehkeilevät) himoitsevat toisen omaisuutta ja toisen elinkeinoa.
Valtaosa tamperelaisista on syvästi ärtynyt kaupungin ja sen talouden tuhonneisiin hyviin veljiin ja siskoihin ja johtavien kuntapoliitikkojensa harkitsemattomuuteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #35 : Marraskuu 20, 2019, 10:07:23 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #36 : Joulukuu 16, 2019, 21:09:55 » |
|
Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi Tampereen Asemakeskuksen yleisssuunnitelman ja nyt aloitetaan asemakaavoitus ensimmäiselle osalle. "Asemakeskuksen ydin, Matkakeskus, on kaupungissa ja kaupunkiseudulla tehtävien matkojen ja liikennemuotojen solmukohta. Se parantaa Tampereen ja keskustan saavutettavuutta kaikilla liikennemuodoilla. Asemalle liikennöivät sekä paikallis- että kaukojunat. Matkakeskustunnelin raitiotiepysäkiltä tehdään suorat yhteydet asemalaitureille. Joukkoliikenteen palvelut paranevat, kun radan itäpuolelle Ratapihankadun varrelle toteutetaan kaukoliikenteen bussiterminaali. Yksityisautoilua ja pysäköintiä ohjataan kaupungin tavoitteiden mukaisesti ydinkeskustassa maan alle. P-Hämpin laajennuksella vastataan Asemakeskuksen pysäköinnin ja huollon tarpeisiin ja luodaan edellytyksiä myös laajemman alueen maankäytön ja liikenteen kehittämiselle. Uudet kävelyn ja pyöräilyn reitit kytkevät Asemakeskuksen osaksi laajemman alueen liikkumisverkostoja. Hyvät matkakeskuspalvelut ja edistynyt liikennejärjestelmä tukevat Tampereen kaupungin hiilineutraaliustavoitetta ja kestävän liikkumisen ja matkailun periaatteiden edistämistä." http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B0ceb7768-9ff4-49e5-b980-f6fecf6031a5%7D/3757018Väyläviraston hankekortti TAHERA:sta https://vayla.fi/documents/20473/0/Hankekortti+Tampereen+henkil%C3%B6ratapiha/360ba32d-d8fe-4dc7-98b6-377fce13e978
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 09:20:32 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #37 : Joulukuu 16, 2019, 22:13:13 » |
|
Tämän uutisen ymmärtämiseksi täytyisi olla vähintään 1/32 -jaotuksella oleva tuumamitta. Uutinen edustanee vilkkaan pähkäilyn estottoman vaiheen tulosta, jossa kustannukset ovat tuntematon käsite. Jos ratikkaa olisi pohdittu jo etukäteen, eikä lähdetty suoraan hallitsemattomaan ja yksistään kiinteistökeinottelun määräämään laukkaan Hiedanrannan markkinoinin tukipalaverista, olisi asiat selvitetty jo alunperin jonkinmoista kokonaisajatusta noudattaen.
Esimerkiksi ei olisi tehty pohjoisempaa sisätiloissa olevaa jalankulkijatunnelia Itsenäisyydenkadulle ja rakennusta sen jatkeelle. Nämähän ehdittiin tehdä, koska ratikasta päätettiin lähes suunnitelmattomasti, ja vasta vuosia myöhemmin Siksi tuli ratikalle HYVIN kallis katutunneliin upotettu reitti, valtava hulevesiluola asemapuiston alle ja ylijyrkkä mäki.
Jos "tiedotetta" ja päätöstä koittaa tulkita, sillä saatetaan tarkoittaa, että asemahallista ja pohjoisesta sisätilassa olevasta jalankulkutunnelista puhkaistaan läpikulku katutunnelissa kulkevalle ratikalle. En vaan tiedä miten matkustaja pääsee sen taaemmalla raiteella kulkevan ratikan kyytiin. Sen tiedän että maksaa, maksaa, maksaa, mutta korot ovat nollissa - vielä. Senkin tiedän, että huolta huomisesta ei ole.
Tiedote voi toki tarkoittaa jotain muuta. Olisipa nyt se 1/32 jaotuksella oleva tuumamitta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #38 : Joulukuu 20, 2019, 09:12:01 » |
|
Kuulutus Tampereen Kaupungin ilmoitustaululla Väylävirasto ja Tampereen kaupunki aloittavat otsikon mukaisen ratasuunnitelman laatimisen tarpeellisine tutkimuksineen. Ratasuunnitelmavaihetta on edeltänyt hyväksytty yleissuunnitelma Tampereen henkilöratapiha kehittäminen vuodelta 2010. Hankkeessa parannetaan rataverkon käytettävyyttä ja täsmällisyyttä, parannetaan henkilöratapihan toimivuutta sekä luodaan edellytykset asemakeskuksen kehittämiselle. https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/ilmoitukset/19122019_1.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #39 : Tammikuu 04, 2020, 19:57:23 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #40 : Tammikuu 08, 2020, 10:18:05 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #41 : Tammikuu 16, 2020, 08:53:56 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #42 : Helmikuu 23, 2020, 13:01:31 » |
|
Myös Järvensivun alikulut uusitaan "Läntisemmän alikäytävän Järvensivu I osalta tavoitteena on pidentää käyttöikää korjaamalla huonokuntoinen silta ja parantaa käytettävyyttä lisäämällä alikäytävään valaistus. Itäisemmän alikäytävän Järvensivu II osalta tavoitteena on uusia kokonaan huonokuntoinen silta korvaamalla se uudella avarammalla alikäytävällä, ja parantaa alittavaa väylää poistamalla korvaamalla nykyinen porrasyhteys uudella väylällä. " https://vayla.fi/jarvensivun-alikaytavien-parantaminen-tampere#.XlJbLo6TLnF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #45 : Heinäkuu 30, 2020, 06:11:02 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #46 : Joulukuu 08, 2020, 09:29:04 » |
|
Tavara-asemasta uutta "Rautatieaseman ympäristö ja Ratapihankadun alue kehittyy tällä hetkellä erittäin voimakkaasti. Alueella on käynnissä useita hankkeita, joiden seurauksena alueelle muuttaa uusia asukkaita, syntyy uusia työpaikkoja sekä aktiivisuus ja liikenne alueella kasvavat merkittävästi. Vanhan tavara-aseman ja asuinrakennuksen käytöstä on alustavasti sovittu Pyynikin käsityöläispanimo Oy:n (Pyynikin Brewing Company) kanssa." https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7B781c80f3-3172-4784-aa7b-4d240b96dc80%7D/4524371
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #47 : Joulukuu 17, 2020, 10:16:19 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #48 : Tammikuu 15, 2021, 08:36:40 » |
|
Asemakeskuksen ja asematunnelin uudistamisen esittelymateriaali "Uusimisella yhdistetään nykyinen Itsenäisyydenkadun tunneli ja asematunneli yhtenäiseksi uudeksi matkakeskusterminaaliksi. • Henkilöratapiha -hankkeessa uudistetaan ratapihan aluetta ja rakenteita. • Uudet liiketilat rakennettavien siltarakenteiden alapuolelle. • Ratapihankadun sillan uusimisen Tampereen henkilöratapihalla km 187+423. • Tasonvaihtorakenteet nykyisille laitureille ja uudelle 3. välilaiturille. " https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/%7Bc5b6c5e5-01ed-4bdc-8884-f31ff8d13794%7D/4620633
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #49 : Tammikuu 16, 2021, 19:02:13 » |
|
Poimin tähän nähtäville asetetusta aineistosta ratasuunnitelmaan liittyvät mittapiirustukset.
|
|
|
|