Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #425 : Maaliskuu 27, 2010, 23:55:03 » |
|
Kuuskajaskari on oikein. Muita Selkämeren rannikkosaaria, joilla on ollut rataa ovat esim. Kaunissaari, Katanpää (ent. Lypertö) ja Putsaari. Epävarmoja mm Iso-Haidus, Pietilä ja Vähä-Heinänen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #426 : Maaliskuu 28, 2010, 01:57:49 » |
|
D:ssä on pakko olla kyse jonkun huvipuiston vuoristoradasta. Varsin lyhyt kokoonpano kyllä, joten veikataan FunFunia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #428 : Maaliskuu 28, 2010, 09:31:55 » |
|
c) Dm8 - CEiv - Dm9
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #429 : Maaliskuu 28, 2010, 09:54:26 » |
|
c) oikein Jormalta. d) Pertti näytti mistä oikea vastaus löytyy. Tässä myös kuva ja lisätietoja kun valitset kohdan Nokkakiven puisto http://www.huvipuisto.net/huvipuis.htmNyt on jäljellä enää merkityksellinen päivä 4. lokakuuta. Jos kertoisin vuoden, niin asia olisi itsestään selvä. Tapaus löytyy kuitenkin pääkaupunkiseudulta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #430 : Maaliskuu 28, 2010, 10:55:46 » |
|
Nyt on jäljellä enää merkityksellinen päivä 4. lokakuuta. Jos kertoisin vuoden, niin asia olisi itsestään selvä. Tapaus löytyy kuitenkin pääkaupunkiseudulta.
Veturien Ystävät r.y. järjesti juhlajunan samalle päivämäärälle, mutta muutoin sen merkitys tuntuu unohtuneen, vaikka sillä on merkitystä laajemmaltikin. Unohtui ilmeisesti myös tasavuosien vietto viime syksynä. http://vaunut.org/kuva/12582
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #431 : Maaliskuu 30, 2010, 09:00:31 » |
|
Minun nuoruudessani, kun oli vähän junakirjoja, oli "Suomen rautatiet lapsenkengissä" tai "Finlands järnväg i barnskor" sellaista peruslukemistoa, kun siinä kerrottiin yksityiskohtaisesti tärkeistä tapahtumista. Taitaa olla unohdettu teos nykyisin. 4.10.1874 tehtiin junamatka Helsinki-Tikkurila-Helsinki. Mukana mm matkan aihe, kenraalikuvernööri, rautateiden pääjohtaja ja Helsingin konepajan koko henkilökunta. Viime syksynä olisi 4.10. voitu viettää Suomen ... teollisuuden 125-vuotispäivää, mutta minulta meni ohi vietettiinkö sitä jotenkin. Nyt varmaan joku keksii vastauksen, niin päästään jatkamaan ketjua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #432 : Maaliskuu 30, 2010, 10:11:11 » |
|
Eljaksen viittaama kirja on nyt kotona, mutta veikataan, että kyseisenä päivänä oli ensimmäisen Suomessa valmistetun veturin, A5 nro 57, koeajo.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #433 : Maaliskuu 30, 2010, 10:48:56 » |
|
Hienoa Juha vastasi aivan oikein. Mainittuna päivänä liikkui siis omin voimin ensimmäisen kerran Suomessa valmistettu höyryveturi ja Suomi liittyi valtioihin (vaikkei ollutkaan itsenäinen), joissa on omaa veturiteollisuutta. Kannattaa painaa päivä mieleen, syy skåålata. Ensimmäinen Suomessa omin voimin liikkunut veturi oli valmistettu Englannissa 1860 ja sen ensimmäinen koeajopäivä Suomessa oli 8.8.1861. Myös 8.8. on siis syy skåålata. Erilaisia rautatieaiheisia merkkipäiviä ei taida helpolla löytää mistään kalenterista tai luettelosta?
Pekka Viitamäki 5p Jorma Toivonen 2p Juha Kutvonen 2p Pertti Heikkinen 1p
Pekka jatkaa huolimatta Juhan hienosta loppukiristä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #434 : Maaliskuu 30, 2010, 14:20:04 » |
|
Pannaan nopea kierros: 1) Mikä virhe on Matti Jurvan laulussa Pohjanmaan junassa? 2) Jurvan (paikkakunta, nyk. Kurikkaa) rautatien kohtalo tarinan mukaan? 3) Maailman suurin rautatieonnettomuus? 4) Miten rautatien tulo vaikutti Perälän nuoriin miehiin? 5) Viimeinen Suomessa romutettu kapearaidehöyry?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #435 : Maaliskuu 30, 2010, 15:14:01 » |
|
3) Maailman suurin rautatieonnettomuus?
Mikäli suuruudella tarkoitetaan kuolonuhrien määrää, niin vastaus lienee Queen of the Sea -junan tuhoutuminen Sri Lankassa vuonna 2004, kun maanjäristyksen aiheuttama tsunami vei koko junan mennessään. Arvio kuolonuhrien määrästä on 1700-2000. Tapahtumahan oli osa suurempaa hyvin tunnettua katastrofia, jossa voimakas maanjäristys ja sitä seuranneet tsunamit aiheuttivat arvioiden mukaan yli 200000 kuolonuhria, joukossa lähes 200 suomalaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #436 : Maaliskuu 30, 2010, 16:09:06 » |
|
Pannaan nopea kierros: 1) Mikä virhe on Matti Jurvan laulussa Pohjanmaan junassa? 2) Jurvan (paikkakunta, nyk. Kurikkaa) rautatien kohtalo tarinan mukaan? 3) Maailman suurin rautatieonnettomuus? 4) Miten rautatien tulo vaikutti Perälän nuoriin miehiin? 5) Viimeinen Suomessa romutettu kapearaidehöyry?
1) "Sompissa ollaan ja Kauhavalle tullaan". Tämä ei ole virhe, mutta se on, että vasta seuraavana tulevat Seinäjoki ja Lapua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #437 : Maaliskuu 30, 2010, 17:29:05 » |
|
1) ja 3) oikein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #438 : Maaliskuu 30, 2010, 18:19:40 » |
|
1) ja 3) oikein.
Kohtaan 4 arvelisin, että rautatien tulo ei ollut Perälän nuorten miesten mieleen, sillä muualta tulleet radanrakentajat veivät paikkakunnan naiset - tai ainakin parhaat päältä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #439 : Maaliskuu 30, 2010, 20:32:21 » |
|
Tuohan oli yleistä, mutta Perälän kohdalla on mainittu yksityiskohtaisempi seuraus (löytyy vorgista).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #440 : Maaliskuu 31, 2010, 09:56:21 » |
|
Minun nuoruudessani, kun oli vähän junakirjoja, oli "Suomen rautatiet lapsenkengissä" tai "Finlands järnväg i barnskor" sellaista peruslukemistoa, kun siinä kerrottiin yksityiskohtaisesti tärkeistä tapahtumista. Taitaa olla unohdettu teos nykyisin. 4.10.1874 tehtiin junamatka Helsinki-Tikkurila-Helsinki. Mukana mm matkan aihe, kenraalikuvernööri, rautateiden pääjohtaja ja Helsingin konepajan koko henkilökunta. Viime syksynä olisi 4.10. voitu viettää Suomen ... teollisuuden 125-vuotispäivää, mutta minulta meni ohi vietettiinkö sitä jotenkin. Nyt varmaan joku keksii vastauksen, niin päästään jatkamaan ketjua.
Uusi Suometar 7.10.1874 kirjoittaa mm. seuraavaa (yritän tulkita tekstin niin tarkasti kuin osaan) "Rautatientehtaalta Lokak. 5 p. Siihen huvi-matkaan, joka eilen tehtiin täältä Tikkurilan asemapaikalle, ja johonka hra valtioneuvos Grömberg oli kutsunut keis. senatin jäsenet ynnä muita korkeita henkilöitä, saivat tehtaamme kaikki työmiehet ottaa osaa. Klo ½1 j. pp. läksi juna, jossa oli 10 matkustaja-vaunua, liikkeelle. Uusi suomalainen "orhi" korskui nyt ensikerran junan etupäässä, ja matka määräpaikkaan ei ollutkaan moni-minuuttinen virkun juostessa. Tikkurilaan tultua kävivät korkeat henkilöt tarkemmin katsomaan kaunista veturia"... (jne.) Allekirjoittajana oli "Tehtaan työmies". Päivämäärä heittää yhdellä Eljaksen knopitteluun verrattuna, joten olikohan tämä sitten jo toinen ajo kyseisellä veturilla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #441 : Maaliskuu 31, 2010, 14:01:31 » |
|
..... Uusi Suometar 7.10.1874 kirjoittaa mm. seuraavaa (yritän tulkita tekstin niin tarkasti kuin osaan) "Rautatientehtaalta Lokak. 5 p. Siihen huvi-matkaan, joka eilen tehtiin täältä Tikkurilan asemapaikalle, ja johonka .....
Päivämäärä heittää yhdellä Eljaksen knopitteluun verrattuna, joten olikohan tämä sitten jo toinen ajo kyseisellä veturilla...
Samasta ajosta on kyse. Huomaa teksti ...Lokak 5 p. Siihen huvimatkaan, joka EILEN tehtiin... Uutinen on toimitettu 5. pv ja julkaistu 7. pv Uudessa Suomettaressa. Helsingfors Dagblalad julkaisi 5. pv vastaavan uutisen "eilen" tapahtuneesta ajelusta (lähdeteoksen mukaan, nyt sen kai voisi helpolla tarkastaa Yliopiston kirjastossa, ehkä jossain muussakin)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #442 : Maaliskuu 31, 2010, 19:53:31 » |
|
Kyseisen lehden ja monta muuta voi lukea Kansalliskirjaston sanomalehtiarkistossa, http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/browse.html?action=mnemonic, juttu löytyy sivulta 2 em. lehdestä. (PS. ei ollut tarkoitus sotkea knopitteluanne - olkaa hyvä ja jatkakaa)
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2010, 22:47:50 kirjoittanut Marko Anttila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #443 : Maaliskuu 31, 2010, 20:31:41 » |
|
Palataan nykyiseen knopitukseen: 2) vastaus löytyy vanhasta Resiinasta. 4) eipäs löytynytkään vorgista, vihjeenä SKS. 5) tuon voi päätellä tai arvata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #444 : Huhtikuu 04, 2010, 14:13:18 » |
|
Hei haloo! Knoppiketju on voimissaan. Vastauksia kaivataan kolmeen kohtaan. Pakkaa ketju vain hukkumaan muiden otsikoiden alle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #445 : Huhtikuu 07, 2010, 14:42:01 » |
|
2) Jänikset söivät rautatien. Jurvalaiset ovat tunteneet alemmuutta, kun asiasta on pilkattu ja irvailtu. Niinpä Jurva pyyhittiin kuntakartalta ja liitettiin Kurikkaan. Liitosneuvotteluissa oli ehkä muitakin asioita, mutta todellinen syy oli jänikset, mistä media hienotunteisesti vaikeni. 4) Perälän nuoret miehet alkoivat käyttää kravattia, vrt. SKS. 5) HKR4 Karkkilassa n. 1973, vai tietääkö joku tuoreemman? Jukka Vuodinmäki jatkaa, koska on kuunnellut reipasta musiikkia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #446 : Huhtikuu 07, 2010, 16:49:56 » |
|
2) Jänikset söivät rautatien. Jurvalaiset ovat tunteneet alemmuutta, kun asiasta on pilkattu ja irvailtu. Niinpä Jurva pyyhittiin kuntakartalta ja liitettiin Kurikkaan. Liitosneuvotteluissa oli ehkä muitakin asioita, mutta todellinen syy oli jänikset, mistä media hienotunteisesti vaikeni. 4) Perälän nuoret miehet alkoivat käyttää kravattia, vrt. SKS. 5) HKR4 Karkkilassa n. 1973, vai tietääkö joku tuoreemman? Jukka Vuodinmäki jatkaa, koska on kuunnellut reipasta musiikkia. Muistin tuon jänisten nakertaman rautatien vai pitäisikö sanoa puutien, mutta halusin antaa muillekin mahdollisuuden ratkaista ja voittaa. Koska sain voittoni vähintäänkin helposti Jurvan Mattia kuuntelemalla, en vaivaa teitä tällä(kään) kertaa vaikealla kysymyksellä. "Entinen oulutar käskee pilkkuineen eteenpäin." Siinä oli piilosanamainen vihje, johon kätkeytyy eräs suomalainen liikennepaikka. Mikä? Ensimmäinen oikein vastannut saa seuraavan kysymisvuoron. Olkaa hyvät, saa ratkaista!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #447 : Huhtikuu 11, 2010, 00:01:27 » |
|
Anteeksi VOUdinmäki. Ent. oulutar voi viitata vetureihin Hv4 760 tai Hv3 995. Molemmat Heikkejä, toinen pikku-. Muuten ei aukene.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #448 : Huhtikuu 11, 2010, 02:17:13 » |
|
Veikkaan Suolahden satama (995), vaikken piilosanasta mitään tajuakaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #449 : Huhtikuu 11, 2010, 08:13:32 » |
|
Veikkaan Suolahden satama (995), vaikken piilosanasta mitään tajuakaan.
Ei ole Suolahti eikä satamakaan. Vähäisistä arvuutteluyrityksistä päätellen tehtävä taitaa olla sen verran hankala, että annan pari lisävihjettä: - ouluttaren nimellä tai henkilöllisyydellä ei ole merkitystä. Ihmisestä on kyse kuitenkin, ja oulutar viittaa kysytyn liikennepaikan alkuperäiseen nimeen, mistä tehtävän "entinen". - eteenpäin-käskyä ei anneta suomeksi - haettu liikennepaikka on lakkautettu 1970-luvun loppuvuosina. Kuva siitä löytyy yhdestä viime vuoden Resiinasta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|