Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #450 : Huhtikuu 11, 2010, 09:32:02 »

Voudinmäen kysymys on nerokas, mutta innokkaana ristisanojen täyttäjänä olen aina vihannut niitä ristikoita, joissa tällaisia sanamuotoisia kysymyksiä on. Jos mukana on oikeat vastaukset, olen ihaillut neroutta, ellei, surrut omaa älyämättömyyttä.

Kuvia en ole Resiinasta katsonut. Ensin tuli mieleen Munakka, jossa on Mun akka, mutta menemiseen viittaavaa ei oikein ole edes un. Siirrytään siis Oulun ruotsinkielisen nimen loppuosan -borg kautta Porvooseen ja sen keskustan seisakkeelle. Se vain taidettiin lakkauttaa vasta 1980-luvulla.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #451 : Huhtikuu 11, 2010, 11:21:03 »

Voudinmäen kysymys on nerokas, mutta innokkaana ristisanojen täyttäjänä olen aina vihannut niitä ristikoita, joissa tällaisia sanamuotoisia kysymyksiä on. Jos mukana on oikeat vastaukset, olen ihaillut neroutta, ellei, surrut omaa älyämättömyyttä.

Kuvia en ole Resiinasta katsonut. Ensin tuli mieleen Munakka, jossa on Mun akka, mutta menemiseen viittaavaa ei oikein ole edes un. Siirrytään siis Oulun ruotsinkielisen nimen loppuosan -borg kautta Porvooseen ja sen keskustan seisakkeelle. Se vain taidettiin lakkauttaa vasta 1980-luvulla.

Minä taas vihaan sellaisia ristikoita, jotka toistavat itseään tapaan titta, tatti, tati, tatu, alati, olat, olas jne...

Munakkaan liittyvä päättely sanan pilkkomisineen  on aivan oikeansuuntaista, kunhan vain oikea sana löytyy. Ei siis Munakka eikä Porvoo, ja eteenpäin käskytys ei tapahdu ruotsiksi, vaikka toista kotimaista tapaankin käyttää aika usein. 

tallennettu
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #452 : Huhtikuu 12, 2010, 10:25:15 »

Nyt tähän tehtävään menee hermo. Käytetyn ajan olisi voinut käyttää muuhunkin... Kävin Resiinatkin läpi, mutta enpä keksi eikä näytä keksivän kukaan muukaan. Vihje ouluttaresta voi johtaa harhaan. Miksei taivalkosketar... Sana voi siis viitata ulkomaankielellä Hon- alkuun tai mihin tahansa naisen nimeen tai olla viittaamatta.

pilkkuineen - tarkoittanee, että esim go -sanasta tuleekin gö. Han-gö ei täytä mittoja, saatikka että tulisi mieleen joku 1970-luvun lopulla lakkautettu liikennepaikka.

Ydinkysymys on, onko kyseessä VR:n liikennepaikka. Hon-kataipale ei täytä kriteerejä. Jos käsky lähteä ei ole suomenkielinen -lähde eikä ruotsinkielinen gå, täytyy sitten kai kysyä viisaammilta esimerkiksi latviankielistä menemistä osoittavaa verbiä.

Nimenmuutoksen läpikäyneitä liikennepaikkojakin on paljon, mutta eipä tuohon nekään oikein tartu.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #453 : Huhtikuu 12, 2010, 12:54:07 »

Nyt tähän tehtävään menee hermo. Käytetyn ajan olisi voinut käyttää muuhunkin... Kävin Resiinatkin läpi, mutta enpä keksi eikä näytä keksivän kukaan muukaan. Vihje ouluttaresta voi johtaa harhaan. Miksei taivalkosketar... Sana voi siis viitata ulkomaankielellä Hon- alkuun tai mihin tahansa naisen nimeen tai olla viittaamatta.

pilkkuineen - tarkoittanee, että esim go -sanasta tuleekin gö. Han-gö ei täytä mittoja, saatikka että tulisi mieleen joku 1970-luvun lopulla lakkautettu liikennepaikka.

Ydinkysymys on, onko kyseessä VR:n liikennepaikka. Hon-kataipale ei täytä kriteerejä. Jos käsky lähteä ei ole suomenkielinen -lähde eikä ruotsinkielinen gå, täytyy sitten kai kysyä viisaammilta esimerkiksi latviankielistä menemistä osoittavaa verbiä.

Nimenmuutoksen läpikäyneitä liikennepaikkojakin on paljon, mutta eipä tuohon nekään oikein tartu.


Ydinkysymykseen vastaus: on.

Oulutar liittyy nimenomaan kysytyn liikennepaikan entiseen nimeen. Taivalkoski ei käy, sillä Tlk:sta ei voi johtaa sanan alkuosaa, tässä tapauksessa ensimmäistä tavua. Ja tämä oli lisävihje!

Eteenpäin-käskyä kannattaa etsiä Etelä-Euroopasta. Näkyy mm. paikallisissa liikennevaloissa. Siihen tuplapilkut (..), ja aletaan olla asian ytimessä.

Alkuperäiseen nimeen voisin sanoa sen, että sitä ei jostain syystä otettu koskaan käyttöön.  Liikennepaikka on avattu lokakuussa 1951.



tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #454 : Huhtikuu 12, 2010, 18:29:38 »

Ävänti Ri-Lh välillä. Avaus- ja lopetusaika sopivat siihen. Entistä nimeä en tiedä. Enkä sitä, miten se johdetaan piilosanavihjeestä.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #455 : Huhtikuu 13, 2010, 06:39:50 »

Ävänti Ri-Lh välillä. Avaus- ja lopetusaika sopivat siihen. Entistä nimeä en tiedä. Enkä sitä, miten se johdetaan piilosanavihjeestä.

Ävänti oikein. Italiaksi käsketään eteenpäin "Avanti". Siihen pilkut päälle, ja saadaan Ävänti, josta oli kuva Resiinassa 2009-2.

Äväntin/Ävännin alkuperäinen nimi oli Ollikka, joka ei siis koskaan tullut käyttöön. Tästä Ol likka, missä Ol=Oulu ja likka...no, kyllä te tiedätte. 

Kysymysvuoro siirtyy Pekalle.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #456 : Huhtikuu 13, 2010, 14:05:09 »

Numeroita:
1) 315m mpy
2) 374m mpy
3) 15.5.1928
4) 1001 2kpl
5) 1918-1955

Huh
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #457 : Huhtikuu 13, 2010, 16:33:17 »

Kysyn nyt tähän väliin, anteeksi. Eli, saako vastausta hakea netistä? Vai tulkitaanko lunttaukseksi?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #458 : Huhtikuu 13, 2010, 16:37:37 »

Netistä saa hakea. Sieltä ei kyllä joka kohtaan löydy vastausta.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #459 : Huhtikuu 13, 2010, 16:40:48 »

Hyvä on. 3) 15.5.1928 nimittäin avattiin Kerrolan seisake Uudenkaupungin radalla.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #460 : Huhtikuu 13, 2010, 16:46:41 »

Kunnia Kerrolalle, mutta sitä en kysynyt.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #461 : Huhtikuu 13, 2010, 16:49:02 »

Kunnia Kerrolalle, mutta sitä en kysynyt.

Ainakin 6 muuta liikennepaikkaa avattu 15.5.1928. Mutta myös rata Outokummun keskustaan, jonka vastaan.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #462 : Huhtikuu 13, 2010, 16:53:38 »

3) ei liity liikennepaikkoihin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #463 : Huhtikuu 13, 2010, 17:04:52 »

EDIT: kommenttia muokattu.

Eräällä sivulla on mainittu työväentalon rakentamisesta Korsoon, ja eräs rakennusvaihe on ollut juuri 15.5.1928. Sivun vakioyläkuvana on vanha kuva jostain rautatieasemalta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2010, 18:10:23 kirjoittanut Jimi Lappalainen » tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #464 : Huhtikuu 13, 2010, 17:49:09 »

4) 1001 on ainakin (sarjojensa) ensimmäisen ja viimeisen veturin tunniste. Eli P1/Hr1 1001 ja Lko-Kk 39/Trr-Lko 39/Trr 375 (Tampella 1001, siis viimeinen VR:n Kisko-Kalle).
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #465 : Huhtikuu 13, 2010, 18:01:50 »

4) Tuota en huomannutkaan, näin on. Tarkoitin kuitenkin muuta.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #466 : Huhtikuu 13, 2010, 18:22:34 »

Ainakin 23.12.2009 meni ylimääräinen junavuoro P 1001 Tampereelta Ouluun. Sitten 19.08.2007 meni S 1001 Tampereelta Pieksämäelle. Eli vastaan että on ollut kaksi lisäjunaa joiden numero on ollut 1001.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #467 : Huhtikuu 13, 2010, 20:13:05 »

1001 on Ukko-Pekka ja 1001 oli Ukko-Pekka.
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #468 : Huhtikuu 14, 2010, 21:37:47 »

Suomessa on ollut kaksi 1001-numeroista Ukko-Pekkaa, enkä tarkoita sillä tuntemattomalla kolikolla toimivaa pienoismallia, joka oli aikoinaan Helsingin asemalla, vaan ihan oikeaa höyryveturia. Pyörittää silmiään
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #469 : Huhtikuu 14, 2010, 21:54:15 »

Miksi niitä kaksi on ollut?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #470 : Huhtikuu 14, 2010, 21:59:40 »

Komiuren tähären.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #471 : Huhtikuu 15, 2010, 17:28:47 »

Ainakin hakusana 1918-1955 vie jollekin Canadian Pacific Railway-sivulle: http://www.google.fi/url?q=http://www.glenbow.org/collections/search/findingAids/archhtm/cprexam.cfm%23series4&usg=AFQjCNF3wf_C0gYj0I-7ylrdMuCuOvbllg&ei=WDDHS42_EIqtOMuhnbQN&sa=X&oi=section_link&resnum=1&ct=legacy&ved=0CAcQygQ ja sieltä kohta M-2275-70.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #472 : Huhtikuu 15, 2010, 17:47:12 »

5) Pysytään Suomessa. Ei netistä kaikkea saa suoraan.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #473 : Huhtikuu 15, 2010, 19:44:19 »

En mä sitä tarkoittanutkaan.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #474 : Huhtikuu 15, 2010, 22:35:01 »

4) Liittyisikö johonkin elokuvan tekoon, vai mitähän Hr1:ä on näytillä Haapamäellä?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina