Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #675 : Marraskuu 12, 2010, 20:15:58 » |
|
Veikataan pyöreä C
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #676 : Marraskuu 12, 2010, 20:29:01 » |
|
Toimiikohan edellinen kahdella itäisemmällä merkillä täällä Ծ + Ծ (eli niiden summa on arvaukseni)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #677 : Marraskuu 12, 2010, 23:42:23 » |
|
Muutama minuutti vielä... Eljaksen arvauksenkin jälkeen MTP on yhä viemässä voittoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #678 : Marraskuu 13, 2010, 00:38:31 » |
|
Noniin. Aika on ummessa. Pilkotaanpa oikea vastaus osasiinsa.
Kysytyllä aikavälillä tunnuksellisia lähijunia kulkee seuraavasti:
- I-junia 6 lähtevää ja 6 saapuvaa, yhteensä 12 - K-junia 6 lähtevää ja 6 saapuvaa, yhteensä 12 - H-, R- ja Z-junat, yksi lähtevä ja yksi saapuva kutakin, yhteensä 6 - Yksi saapuva G-juna - M-junia 6 lähtevää ja 6 saapuvaa, yhteensä 12 - A-junia 6 lähtevää ja 5 saapuvaa (palaava liikenne tihentyy vasta tarkastelujakson alussa), yhteensä 11 - E-junia 2 suuntaansa, yhteensä 4 - Kirkkonummelaisia 2 lähtevää (molemmat U-junia) ja 2 saapuvaa (U ja S), yhteensä 4 - Yksi lähtevä Y-juna
Kirjaintunnuksellisia lähijunia lähtee tai saapuu henkilölaituriin siis yhteensä 63. Tähän kun lisätään yksi lähtevä tunnukseton taajamajuna (221), päästään lukemaan 64.
Sitten kaukojunat:
- Kaksi lähtevää Pendolinoa (S 7 ja S 53) - Kaksi lähtevää IC²-junaa (IC² 137 ja IC² 175) - Kolme saapuvaa IC-/IC²-junaa (IC 68, IC² 176 ja IC² 140) - Yksi lähtevä pikajuna (P 33)
Yhteensä 8 kaukojunaa, joten pääsemme tässä vaiheessa yhteistulokseen 72.
Liikehdintä ei kuitenkaan rajoitu vain kaupalliseen junaliikenteeseen, vaan seuraavaksi katsaus aseman ja Ilmalan ratapihan väliseen vaihtotyöliikenteeseen:
- Molemmat tarkastelujakson lähtevät Pendolinot myöskin saapuvat tarkastelujaksolla Ilmalasta, siitä kaksi tapahtumaa lisää - Veturivetoisia (-työntöisiä?) saattoja saapuu tällä ajalla peräti kuusi. Taajis 221 on yksi näistä kuten myös veturivetoisena lähtevä Z-juna 231, sekä seuraavalla tunnilla lähtevä 223. Kolme muuta ovat seuraavalla tunnilla lähtevät kaukojunat (55, 139 ja 77) - Myös toiseen suuntaan kulkee veturityöntöinen vaihtoliike, nimittäin saapunut 68 - Yksi yksittäinen veturikin säntää ruuhkaa pakoon, nimittäin aiemmin saapuneen 136:n veturi - Ruuhka-ajan kalustotarvetta saapuu myös täydentämään neljä letkaa levänneitä lähijunayksiköitä
Ilmalan liikenne tuottaa siis 14 tapahtumaa, joten olemme nyt lukemassa 86.
Kuten tiedämme, saapuneen kaukojunan veturi monesti irrotetaan vaunustosta, ja toiseen päähän ajaa toinen. Tällaiset liikahdukset tuottavat tarkastelujaksolla kuitenkin vain kaksi tapahtumaa, yleisempiä ne ovat hiljaisempaan aikaan. Aiemmin mainitun 175:n lähdettyä sen alta vapautuu 174:n saapunut veturi, joka liikahtaa suuntaa vaihtamaan, ja ajaa aiemmin mainitun saapuneen 176:n vaunustoon kiinni (muodostaen 177:n).
Näin pääsemme mukavan pyöreään lukuun, 88.
Vaikka tähän olisi mukava jäädä, niin pakko on mukaan täytyy laskea myös lähijunakaluston siirrot. Neljästä Ilmalasta saapuvasta "wedosta" kolme pätkitään vielä asemalla pienemmäksi, ja irrotettu osa siirretään toiselle raiteelle. Näistä kolmesta siirrosta tulee siis yhteensä kuusi laiturista poistumista ja saapumista lisää. Ja vielä kun tarkastelujaksolla yksi keskipäiväksi autojuna-aseman kupeeseen seisotettu letka hurautetaan laituriin, saadaan seitsemäs siirto täyteen...
...ja lopulliseksi tulokseksi 95, joka tarkoittaa liikahdusta laituriin tai pois keskimäärin 38 sekunnin välein.
Jäsen MTP oli siis niin lähellä valottaessaan vastauksensa 96 laatikkokameran takaseinälle kuin vain ylipäätään voi olla osumatta oikeaan, joten knopautusvuoro hänelle...
...olettaen, että tarkastuslaskentatoimikunta hyväksyy tuloksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #679 : Marraskuu 13, 2010, 04:35:34 » |
|
Mikäli TLTK ei 12 tunnin sisällä tämän viestin lähettämisestä hylkää tulosta tai esitä perusteltua vastaehdotusta, katsotaan tulos 95 todetuksi oikeaksi, sekä knopautusvuoro siirtyneeksi MTP:lle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #680 : Marraskuu 13, 2010, 17:08:50 » |
|
Pitäisikö noin helppoon vastakin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #681 : Marraskuu 13, 2010, 19:20:02 » |
|
Lahdenkylä Km 0381+0117. Perustelu: sanotaan, että siellä lähellä on linnuille paljon syötävää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikael Koillinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #683 : Marraskuu 14, 2010, 21:57:07 » |
|
Jatketaan tasoristeyksillä. Vaihteiden jälkeen näkyy yleensä vähän piiloon jäävä tasoristeys; mikä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikael Koillinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #684 : Marraskuu 15, 2010, 17:53:15 » |
|
Kun hiljaista on, niin mennään ratapihaa vähän eteenpäin katsomaan, josko maisemat alkaisivat näyttää tutulta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 265
|
« Vastaus #685 : Marraskuu 15, 2010, 18:27:19 » |
|
Näitä sähköttömiä lähtöopastimilla varustettuja liikennepaikkoja ei ole ihan ruuhkaksi asti, ja vielä unohdettu matkustajalaiturikin. Aikanaan ekaa kertaa tästä ohi ajaessa hämmästyin vasemmalla (ja oikealla) olevan tehtaan massiivisuutta. Siispä veikataan Raisio
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #686 : Marraskuu 15, 2010, 19:09:59 » |
|
Reso.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Mikael Koillinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #687 : Marraskuu 15, 2010, 19:33:42 » |
|
Niin on, Olli oli oikeassa ensin. Henkilöliikennettäkin siellä (tai siis täällä) on niin taajaan, ettei tarvinnut noita kuvia radalla seisten ottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #689 : Marraskuu 15, 2010, 21:14:21 » |
|
Yhdistettyjen kuljetusten (kontteja & rekkoja varmaankin) vaunu Sdg?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #690 : Marraskuu 15, 2010, 21:41:43 » |
|
Oliskos kuitenkin teräskelavaunu sitä 'vanhempaa' sarjaa joita ollaan korvaamassa uudemmilla. Kyydissä romuteräksen kuljetukseen käytettävä kontti/laatikko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #691 : Marraskuu 15, 2010, 21:44:56 » |
|
Litteraa en lähde arvaamaan, mutta kyydissä näyttäisi lähes ilmiselvästi olevan säiliökontti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 265
|
« Vastaus #692 : Marraskuu 15, 2010, 23:09:32 » |
|
Yhdistettyjen kuljetusten (kontteja & rekkoja varmaankin) vaunu Sdg?
Vastausvuoro siirtyy Alexille hyvän tietämyksen ansiosta! Sdg oli siitä erikoinen vaunu, ettei siinä ollut varsinaisia telejä ollenkaan. Kuvassa näkyvä kahden akselin paketti on ripustettu vaunun runkoon neljästä pisteestä. Vaunujen lattia oli matalalla, joten puskinpalkit olivat sivuun käännettävät kuten joissain saksalaisissa yhdistettyjen kuljetusten vaunuissa. Näitä ei vaunuja ei montaa valmistettu, mutta hieman samansuuntaista ideaa on sovellettu myöhemmin litterahirviö Sdggnqss-w:ssä ja sen johdannaisissa. Tuota kuvatessani joskus vuosia sitten vaunun päällä oli säiliökontti. Pari näitä vaunuja seisoi nimittäin pitkään Pasila T:n pohjoispäässä Kiitolinjan terminaalin päädyssä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #693 : Marraskuu 16, 2010, 14:07:42 » |
|
Missä vaunutyypissä on (ihan vaunun ulkopuolelle kirjoitettuna) merkintä "VR 140km/h RZD 160km/h"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2204
|
« Vastaus #694 : Marraskuu 16, 2010, 14:17:10 » |
|
Arvataan Cmc
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #695 : Marraskuu 16, 2010, 15:27:56 » |
|
Tepollehan tämä oli helppo. Vuoro sinne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2204
|
« Vastaus #696 : Marraskuu 18, 2010, 08:30:39 » |
|
Johan taas mytkyn lykkäs. Rankasta saisi vielä monta knoppia, mutta ne ovat osoitautuneet turhan vaikeaksi, niin kysytäänpä muuta. Pienoisrautatiekerho ry:n, nyt Lelumuseossa olevalla, radan Löylymäen puukirkolla on esikuva. Ja nyt kysynkin mikä tai mitkä ovat olleet tämän esikuvana olleen kirkon läheisen laiturin viralliset nimet ja milloin kyseinen liikennepaikka on avattu ja milloin se on lakkautettu.?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Sillankorva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #697 : Marraskuu 18, 2010, 09:03:39 » |
|
Jo kuukausia knoppeja luettuani jos kerran vastaisin minäkin Puhdas arvaus : Savonlinna ja laiturin nimet... Koululahti ja Savonlinna-Kauppatori ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2204
|
« Vastaus #698 : Marraskuu 18, 2010, 11:54:59 » |
|
Ei osunut kohdalleen. Jos knoppi olisi koskenut Helsingin aseman kellarissa sijainnutta ja 1980-luvulla hävitettyä kerhorataa, niin suunta olisi ollut oikein. Kyseisen radan Suvannnon esikuvahan oli Savonlinna. Eli ei tärpännyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #699 : Marraskuu 18, 2010, 16:45:05 » |
|
Olisiko Sammatin puukirkko? Ja sitä lähimmät liikennepaikat ovat Hiidensalmi (avattu 15.1.1930 ja suljettu 15.5.1930) ja Lohjanjärvi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|