Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2204
|
« Vastaus #1000 : Marraskuu 14, 2012, 09:41:41 » |
|
Ai se olikin Hbbins, jota ajoin takaa... Hbillns lienee siis väärin.
Ei näytä löytyvän kokonaista vastausta. Tosiaan niitä vaunuja on noiden kolmen mainitun lisäksi ainakin tuo Hbbins (niitä näköjään on ollut myös jostain syystä ÖBB:n kirjoilla VR:n lisäksi), saksalainen Fad (vuokrattuna VR:lle) yms.. Joku vastanneista saa minun puolesta ottaa knoppivuoron ja kysyä jotain helpompaa. Pentele, olisihan ne pitänyt muistaa... Etenkin kun olen pyrkinyt hankkimaan näistä vaunuista myös HO mallit. Hyvä kun joku muistuttaa meitä vanhempia, siitä, ettei enää sormet riitä laskemaan kaupasta lähes valmiina saatavia VR:n kaluston malleja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1001 : Marraskuu 26, 2012, 02:24:20 » |
|
Kukaan edellisessä kysymyksessä voittajiksi tuomaroiduista ei ole ottanut kysymystehtävää vastaan, joten ketjun tuoreimpien sääntöjen mukaisesti viikon kuluttua kuka tahansa saa jatkaa. Otetaanpa siis nopea kysymys, ehkä jopa nopeuskilpailu, niin saadaan ketjuun eloa.
Rataverkoltamme löytyy liikennepaikkoja, jotka sijaitsevat (vähintään?) kahden kunnan alueella. Kytömaalla Keravan liikennepaikka taitaa ulottua Tuusulan puolelle, ja Tikkurilan liikennepaikan eteläpuolen raja taitaa olla Helsingin puolella. Muitakin varmasti on.
Mutta on (ainakin?) yksi rautatieliikennepaikka, jonka henkilölaitureista osa on toisen kunnan alueella kuin loput. Tuolla voit siis samalla laiturilla odotella seisomapaikasta riippuen junaasi kahden eri kunnan alueella.
Mikäpä tämä henkilöliikenneasema on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #1002 : Marraskuu 26, 2012, 05:41:31 » |
|
Koivuhovin laiturit taitavat fyysisesti sijaita melko tehokkaasti Kauniaisten kaupungin puolella. Aseman virallinen osoite on ymmärtääkseni kuitenkin Espoo. Mutta tässä ei ehkä tätä ajettu takaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1797
|
« Vastaus #1003 : Marraskuu 26, 2012, 10:31:21 » |
|
Mäkkylässä raja on ainakin hyvin lähellä laitureita ja aikaisemmin sieltä sai hetken aikaa matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla Helsinkiin päin ja Espoon sisäisellä lipulla Espooseen päin. Sittemmin taidettiin tehdä hallinnollinen päätös, että seisake on kokonaisuudessaan Espoon puolella. Käytännössä raja ei kyllä taida silmin maastosta erottua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2204
|
« Vastaus #1004 : Marraskuu 26, 2012, 11:24:27 » |
|
Mäkkylä on kyllä kokonaan Espoon puolella, vaikka kuntaraja meneekin lähimmillään noin parin kymmenen metrin päässä, eli Turuntien keskilinjalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #1006 : Joulukuu 17, 2012, 06:11:58 » |
|
Millä rataosalla oli aikanaan Rieskalan liikennepaikka? Mitä kylää tai taajamaa se palveli?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #1007 : Joulukuu 17, 2012, 07:13:23 » |
|
Rieskala oli Pori-Mäntyluoto -rataosalla. Se palveli Rieskalan ja Pihlavan asuinaulueita.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #1008 : Joulukuu 17, 2012, 09:43:15 » |
|
Kurt vastasi oikein. Rieskala sijaitsee itse asiassa lähempänä Pihlavan keskustaa kuin itse Pihlavan liikennepaikka. Kurtin vuoro esittää seuraava knoppikysymys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #1009 : Joulukuu 17, 2012, 09:53:58 » |
|
Kyselläänpä sitten vaihteeksi virka-asuista: Milloin veturimiehet saivat luvan talvella käyttää tummasta nahasta tehtyjä lakkeja. Syynähän oli se, että verasta tehdyt virkalakit eivät antaneet talvella kylliksi suojaa.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #1010 : Joulukuu 27, 2012, 13:45:24 » |
|
Taitaa nykyisin olla niin, että jo viikon hiljaisuuden jälkeen ketju vapautuu uudelle kysyjälle.
Koska kukaan ei yli viikkoon kiinnostunut virkapukukysymyksestä, niin olkaapa hyvä: esittäkää uusi kysymys. Vuoro on vapaa.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1011 : Joulukuu 27, 2012, 22:15:17 » |
|
Taitaa nykyisin olla niin, että jo viikon hiljaisuuden jälkeen ketju vapautuu uudelle kysyjälle.
Kysymys oli ehkä liian vaikea. Tai ei muutoin osu porukan kiinnostussektoriin. Vuoro kieltämättä vapautui, mutta mikään ei estä sinua kysymästä jotain muuta ennen kuin muut ehtivät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #1012 : Tammikuu 11, 2013, 17:02:41 » |
|
Luettele ainakin viisi sellaista rautatieliikennepaikkaa, jolla ei ole omaa nimikilpeä, lukuunottamatta mahdollisia "RAJA xxxx" -merkkejä.
Huom! Tarkoitan nimenomaan sellaisia kilpiä, joissa lukee koko liikennepaikan nimi, ei vain lyhenne. Nimikilpiä löytyy asemarakennusten ja laitetilojen seinistä, sekä tolppien nokista.
Tämä on varmaan aika helppo. Itse tiedän vain juuri tuon viisi, mutta muitakin on varmasti olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2204
|
« Vastaus #1013 : Tammikuu 11, 2013, 17:15:07 » |
|
Luettele ainakin viisi sellaista rautatieliikennepaikkaa, jolla ei ole omaa nimikilpeä, lukuunottamatta mahdollisia "RAJA xxxx" -merkkejä.
Huom! Tarkoitan nimenomaan sellaisia kilpiä, joissa lukee koko liikennepaikan nimi, ei vain lyhenne. Nimikilpiä löytyy asemarakennusten ja laitetilojen seinistä, sekä tolppien nokista.
Tämä on varmaan aika helppo. Itse tiedän vain juuri tuon viisi, mutta muitakin on varmasti olemassa.
Yritetäänpä: Mitenkäs olisi Palopuro, Sammalisto, Leppäkoski, Leteensuo, Vinnilä, Kuurila, Mattila, Vanattara. Tuosta Leppäkoskeskesta jäin pohtimaan, oliko vanhasa (siis 1960-luvulla käytössä olleessa) asemarakennuksessa vielä nimikilpi jäljellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #1014 : Tammikuu 11, 2013, 19:29:38 » |
|
Luettele ainakin viisi sellaista rautatieliikennepaikkaa, jolla ei ole omaa nimikilpeä, lukuunottamatta mahdollisia "RAJA xxxx" -merkkejä.
Huom! Tarkoitan nimenomaan sellaisia kilpiä, joissa lukee koko liikennepaikan nimi, ei vain lyhenne. Nimikilpiä löytyy asemarakennusten ja laitetilojen seinistä, sekä tolppien nokista.
Tämä on varmaan aika helppo. Itse tiedän vain juuri tuon viisi, mutta muitakin on varmasti olemassa.
Haetaan varmaan sellaisia liikennepaikkoja, jotka ovat vielä edes nimellisesti toiminnassa. Täytyy miettiä lisää, mutta mieleen tulevat ensi alkuun ainakin Kannonkoski ja Vesanka. Lapinjärvi? No, viime syksyn reissulta Otavan satama ja luultavasti myös Ristiina. Kaipola, Pyhäkumpu, Rautaruukki(?), Alholma, Ilomantsi(?), Luikonlahti(?).
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2013, 20:47:00 kirjoittanut Jukka Voudinmäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #1015 : Tammikuu 11, 2013, 22:32:33 » |
|
Yritetäänpä: Mitenkäs olisi Palopuro, Sammalisto, Leppäkoski, Leteensuo, Vinnilä, Kuurila, Mattila, Vanattara. Tuosta Leppäkoskeskesta jäin pohtimaan, oliko vanhasa (siis 1960-luvulla käytössä olleessa) asemarakennuksessa vielä nimikilpi jäljellä. Haetaan varmaan sellaisia liikennepaikkoja, jotka ovat vielä edes nimellisesti toiminnassa. Täytyy miettiä lisää, mutta mieleen tulevat ensi alkuun ainakin Kannonkoski ja Vesanka. Lapinjärvi? No, viime syksyn reissulta Otavan satama ja luultavasti myös Ristiina. Kaipola, Pyhäkumpu, Rautaruukki(?), Alholma, Ilomantsi(?), Luikonlahti(?). Näkyyhän noita löytyvän Itselläni oli mielessä Ervelä, Kytömaa, Maaria, Karviainen, Raisio ja Paimio. No joo, niitä on kuusi.Vuoro Jukalle, jonka viime knopituksesta onkin jo aikaa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #1016 : Tammikuu 11, 2013, 23:46:53 » |
|
Näkyyhän noita löytyvän. Vuoro Jukalle, jonka viime knopituksesta onkin jo aikaa.
Mäntän asematalostakin on kyltti nyysitty pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #1017 : Tammikuu 12, 2013, 09:26:23 » |
|
Yritetäänpä: Mitenkäs olisi Palopuro, Sammalisto, Leppäkoski, Leteensuo, Vinnilä, Kuurila, Mattila, Vanattara. Tuosta Leppäkoskeskesta jäin pohtimaan, oliko vanhasa (siis 1960-luvulla käytössä olleessa) asemarakennuksessa vielä nimikilpi jäljellä. Haetaan varmaan sellaisia liikennepaikkoja, jotka ovat vielä edes nimellisesti toiminnassa. Täytyy miettiä lisää, mutta mieleen tulevat ensi alkuun ainakin Kannonkoski ja Vesanka. Lapinjärvi? No, viime syksyn reissulta Otavan satama ja luultavasti myös Ristiina. Kaipola, Pyhäkumpu, Rautaruukki(?), Alholma, Ilomantsi(?), Luikonlahti(?). Näkyyhän noita löytyvän Itselläni oli mielessä Ervelä, Kytömaa, Maaria, Karviainen, Raisio ja Paimio. No joo, niitä on kuusi.Vuoro Jukalle, jonka viime knopituksesta onkin jo aikaa. Lisään vielä Lohjanjärven, Jämsänkosken ja Naarajärven, mikäli viimeksi mainitulla ei ole sinistä laitesuojaa, jossa on liikennepaikan nimilappu. Pankakoski voisi hyvinkin olla. En tiedä. Tarjotulle knopitusvuorolle sanon nej tack ja luovutan sen yleiseen käyttöön. Ensiksi ehtivä ja haluava jatkakoon. Olen tuonut knopittelutaidottomuuteni esille tällä palstalla jo aiemmin enkä ole kysyjänä kehittynyt niistä ajoista lainkaan. En osaa kysyä kuin liikennepaikoista ja niistäkin piilosanamaisesti. Jokin sanaseppo- tai piilosanapalsta olisi kysymyksilleni oikea foorumi, ei tämä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #1018 : Tammikuu 12, 2013, 12:12:03 » |
|
Naarajärven, mikäli viimeksi mainitulla ei ole sinistä laitesuojaa On.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1019 : Tammikuu 12, 2013, 18:34:29 » |
|
Tarjotulle knopitusvuorolle sanon nej tack ja luovutan sen yleiseen käyttöön.
Otetaan sitten kostoksi jälleen nopeuskilpailu: Kuinka monta kertaa valtatie 1 ylittää tai alittaa rautatien?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2616
|
« Vastaus #1020 : Tammikuu 12, 2013, 20:17:26 » |
|
4 kertaa yli, 3 ali.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1021 : Tammikuu 12, 2013, 20:31:56 » |
|
4 kertaa yli, 3 ali.
Oikein, eli seitsemän kertaa. Hyvinkää—Karjaa-radan kerran, Rantaradan peräti kuudesti. Jimi jatkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2204
|
« Vastaus #1022 : Tammikuu 14, 2013, 08:48:08 » |
|
Luettele ainakin viisi sellaista rautatieliikennepaikkaa, jolla ei ole omaa nimikilpeä, lukuunottamatta mahdollisia "RAJA xxxx" -merkkejä.
Huom! Tarkoitan nimenomaan sellaisia kilpiä, joissa lukee koko liikennepaikan nimi, ei vain lyhenne. Nimikilpiä löytyy asemarakennusten ja laitetilojen seinistä, sekä tolppien nokista.
Tämä on varmaan aika helppo. Itse tiedän vain juuri tuon viisi, mutta muitakin on varmasti olemassa.
Yritetäänpä: Mitenkäs olisi Palopuro, Sammalisto, Leppäkoski, Leteensuo, Vinnilä, Kuurila, Mattila, Vanattara. Tuosta Leppäkoskeskesta jäin pohtimaan, oliko vanhasa (siis 1960-luvulla käytössä olleessa) asemarakennuksessa vielä nimikilpi jäljellä. Mutta eilen tuli tarkastettua Palopuron tilanne. Siellä on nimikilpi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #1023 : Tammikuu 31, 2013, 15:49:50 » |
|
Koska Jimi ei jatkanut ketjua, niin minäpä kaappaan vuoron:
ETELÄ SAVIO Mikä, missä, milloin, miksi?
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #1024 : Tammikuu 31, 2013, 17:18:30 » |
|
Koska Jimi ei jatkanut ketjua, niin minäpä kaappaan vuoron:
ETELÄ SAVIO Mikä, missä, milloin, miksi?
Tilapäinen junanlähetyspaikka perusparannustyön ajaksi. 25+750, Savion eteläpuolella, kuten nimestä voi päätellä. 26.4.1968-1968.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|