Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 58 | Siirry alas Tulostusversio
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #200 : Marraskuu 24, 2009, 09:37:09 »

SOTEVA kylläkin käytti yhtettä myöhemmin kuljetuksissaan, mutta mielestäni sitä ei virastona ollut vielä olemassakaan, kun rataa jo rakennettiin. Ensisijaisesti tätä en hae. 
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #201 : Marraskuu 24, 2009, 12:08:23 »

Yritetään: koska kyseessä oli Saimaan kanavan "korvike", niin olisikohan asialla ollut Merenkulkuhallitus ja/tai -laitos?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #202 : Marraskuu 24, 2009, 13:47:27 »

Tämä taitaa olla niitä "spesiaalihommia", mitä arvelin, mutta suuntia hipoo molemmilla. - Radan rakentaminen aloitettiin jo joulukuussa 1944, sen valmistumiselle asetettiin takarajaksi 15.4.1945. Noin kahden kilometrin mittainen rata laskuraiteineen valmistui n. viikkoa etuajassa, vaikka työ oli vaativa. Kaupunki rakensi ja siitä tuli kustannuksia, mutta sai raudat; kiskot ym valtiolta. Myöhemmin kaupunki sai korvauksia ja radan haltuunsa. - Samantyyppisiä hommia yrittelee "Nord Sream"  nykyään. - Ja oikea vastaus oli...?
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #203 : Marraskuu 24, 2009, 15:00:14 »

Jaaha, Tapion vinkki viitannee polttoainekuljetuksiin, eli olisiko toimeksiantajana ollut Valtion polttoainetoimisto (Vapo) ja tarkoituksena kuljettaa polttopuuta sisämaasta rannikolle?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #204 : Marraskuu 24, 2009, 15:11:52 »

Ai, ai, johdattelinko väärille raiteille, kun mainitsin tuon "NS". Viime viikolla siellä Suomenlahdella yritettiin jotain...
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #205 : Marraskuu 24, 2009, 15:19:19 »

Ääh, olisihan se pitänyt tietää. Välirauhan jälkeen Saimaalta piti siirtää nopeasti aluksia Suomenlahdelle miinanraivaukseen, joten "kanava" rakennettiin tietysti puolustusministeriön määräyksestä - eikö vain?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #206 : Marraskuu 24, 2009, 15:55:41 »

Kyllä - oikea vastaus siis Merivoimat. Keksihän Juha seuraava pähkinä pureskeltavaksi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #207 : Marraskuu 24, 2009, 17:59:03 »

Oukei, mennäänpä sähköjunien aikakaudelle: Sm5-sarja aloitti liikennöinnin 18.11.2009, mutta mitkä ovat vanhempien Sm-sarjojen ensimmäiset käyttöönottopäivämäärät?

Joidenkin sarjojen kohdalla on hieman tulkinnanvaraa, joten useampikin vaihtoehto hyväksytään.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #208 : Marraskuu 24, 2009, 19:23:49 »

Oukei, mennäänpä sähköjunien aikakaudelle: Sm5-sarja aloitti liikennöinnin 18.11.2009, mutta mitkä ovat vanhempien Sm-sarjojen ensimmäiset käyttöönottopäivämäärät?

Joidenkin sarjojen kohdalla on hieman tulkinnanvaraa, joten useampikin vaihtoehto hyväksytään.

Sm1 aloitti Wikipedian mukaan "liikennöinnin" 26. tammikuuta 1969. Lähdeviitettä ei valitettavasti tarjota.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2552


« Vastaus #209 : Marraskuu 24, 2009, 19:29:45 »

.....1962 poistui kolme sarjaa Hk2, Vk2 ja Vk5...

,,,"Hylätty 8.10.62" ....Onko hylkäyspäivä virallinen? Lisädetalji: Hv1 577 on vedetty yli ja huomautuksiin on raapustettu Kattila käytetty vet. 653. Vastaako yleistä tietoa?

Kaikkien Hk2, Vk2 ja Vk5 sekä Hv1 576 virallinen hylkäyspäivä on 3.10.1962.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2552


« Vastaus #210 : Marraskuu 24, 2009, 19:35:29 »


Sm1 aloitti Wikipedian mukaan "liikennöinnin" 26. tammikuuta 1969. Lähdeviitettä ei valitettavasti tarjota.

Vorgin kuvat ja keskustelut ovat hyvä lähde myös kilpaileville Sm1-päivämäärille:  http://vaunut.org/kuva/48755  ja  http://vaunut.org/kuva/53463
tallennettu
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #211 : Marraskuu 25, 2009, 17:27:40 »

Oukei, mennäänpä sähköjunien aikakaudelle: Sm5-sarja aloitti liikennöinnin 18.11.2009, mutta mitkä ovat vanhempien Sm-sarjojen ensimmäiset käyttöönottopäivämäärät?

Joidenkin sarjojen kohdalla on hieman tulkinnanvaraa, joten useampikin vaihtoehto hyväksytään.

Sm1 aloitti Wikipedian mukaan "liikennöinnin" 26. tammikuuta 1969. Lähdeviitettä ei valitettavasti tarjota.
Samaa päivämäärää tarjoaa kirja "Valtionrautatiet 1962-1987".

Ensimmäinen Sm2 valmistui 18.6.1975, joten liikennöinti on aloitettu saman vuoden syksyllä. En lähde arvailemaan tarkempaa päivämäärää.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #212 : Marraskuu 26, 2009, 12:10:29 »


Sm1 aloitti Wikipedian mukaan "liikennöinnin" 26. tammikuuta 1969. Lähdeviitettä ei valitettavasti tarjota.

Kaupallinen liikenne alkoi tosiaan 26.1., mutta matkustajakuljetukset aloitettiin kutsuvierasajoilla jo kahta päivää aikaisemmin. Näin ollen Sm1:n käyttöönottopäivä on mielestäni 24.1.1969.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #213 : Marraskuu 26, 2009, 12:17:05 »


Ensimmäinen Sm2 valmistui 18.6.1975, joten liikennöinti on aloitettu saman vuoden syksyllä. En lähde arvailemaan tarkempaa päivämäärää.

Itse asiassa Sm2 6051/Eioc 6251 valmistui jo kevättalvella -75 ja koeajojen jälkeen se luovutettiin VR:lle 18.6.1975. Lehtitietojen mukaan se asetettiin liikenteeseen saman tien, joten käyttöönottopäivä on joko 18.6. tai korkeintaan muutama päivä sen jälkeen. Tästä minulla ei ole tarkkaa tietoa.

Entäpä sitten Sm3 ja Sm4?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #214 : Marraskuu 26, 2009, 14:00:41 »


Ensimmäinen Sm2 valmistui 18.6.1975, joten liikennöinti on aloitettu saman vuoden syksyllä. En lähde arvailemaan tarkempaa päivämäärää.

Itse asiassa Sm2 6051/Eioc 6251 valmistui jo kevättalvella -75 ja koeajojen jälkeen se luovutettiin VR:lle 18.6.1975. Lehtitietojen mukaan se asetettiin liikenteeseen saman tien, joten käyttöönottopäivä on joko 18.6. tai korkeintaan muutama päivä sen jälkeen. Tästä minulla ei ole tarkkaa tietoa.

Entäpä sitten Sm3 ja Sm4?

Sm3:n kohdalla törmäsin googlettamalla päivämäärään 27.11.1995, jolloin ensimmäinen Pendolino aloitti liikennöinnin Rantaradalla. Sm4:sta löysin vain tiedon havainnosta Hämeenlinnassa 16.4.1999. Jos näitä tietoja ei tässä kisassa hyväksytä, joku pistänee niiden avulla paremmaksi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #215 : Marraskuu 27, 2009, 12:51:18 »


Sm3:n kohdalla törmäsin googlettamalla päivämäärään 27.11.1995, jolloin ensimmäinen Pendolino aloitti liikennöinnin Rantaradalla. Sm4:sta löysin vain tiedon havainnosta Hämeenlinnassa 16.4.1999. Jos näitä tietoja ei tässä kisassa hyväksytä, joku pistänee niiden avulla paremmaksi.


Pendolinon käyttöönotolle on tarjolla monia päivämääriä. Matkustajakuljetukset alkoivat 11.9.1995 esittely- ja kutsuvierasajoilla. Kaupallinen koeliikenne alkoi 27.11.1995 ja päättyi käytännössä 27.2.1996, jolloin 2. runko rikkoutui ja liikenne keskeytyi useiksi kuukausiksi 1. rungon ollessa samaan aikaan koeajoissa Venäjällä. Kaupallista koeliikennettä jatkettiin taas 18.7.1996 ja vakinaiseen liikenteeseen päästiin muistaakseni keväällä 1997.

Sampon mainitsema koeliikenteen aloituspäivä kelpaa ainakin minulle Sm3:n käyttöönottopäivämääräksi, koska sitä edeltävät matkustaja-ajot olivat yksittäisiä ja satunnaisia.

Sm4 oli keväällä 1999 vielä koeajoissa. Tuleeko muita tarjouksia?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #216 : Joulukuu 02, 2009, 09:36:33 »

Tuleeko muita tarjouksia?

Ilmeisesti tämä aihe ei herätä mielenkiintoa, vaikka Sm2:ta lukuunottamatta tiedot olisi helposti haettavissa vanhoista Resiinoista.

Sm4:n ensimmäinen esittelyajo oli 30.9.1999, kaupallinen liikenne alkoi 7.10. ja vakiokiertoon päästiin 18.11.1999 alkaen.

Siirrän vuoron ensimmäiselle vastaajalle, eli Topi jatkakoon ketjua.

PS. Ketjuun on jo kertynyt melkoisesti arvokasta tietoa. Pitäisikö sitä jakaa kysymyksittäin eri ketjuiksi, jotta tietoja olisi helpompi hakea myöhemmin?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #217 : Joulukuu 02, 2009, 16:04:13 »

Sr2-veturissa on akustokytkin. Sen avaaminen vastaa sitä, kun vaikkapa kännykästä otetaan akku irti: täysin virrattomaksi menee.

On kuitenkin yksi toiminto, joka saa sähkönsä akuilta akustokytkimen ohi. Siis, mihin saa kytkettyä sähköt, akustokytkimen auki ollessakin?
tallennettu
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #218 : Joulukuu 02, 2009, 16:10:31 »

Kahvinkeittimeen?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #219 : Joulukuu 02, 2009, 16:17:37 »

Kahvinkeittimeen?

Ei. Kahvi menee valitettavasti kylmäksi.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #220 : Joulukuu 02, 2009, 16:17:59 »

Linjaradio.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #221 : Joulukuu 02, 2009, 16:19:26 »

Linjaradio.

Pimeäksi tärähtävät nekin.
tallennettu
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #222 : Joulukuu 02, 2009, 16:21:42 »

Jääkaappi - se ei sitten ainakaan mene kylmäksi.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #223 : Joulukuu 02, 2009, 16:25:55 »

Voisikohan tämä olla kompa; akustokytkimen nappula      Virnistää

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #224 : Joulukuu 02, 2009, 16:31:59 »

Jääkaappi imee kahvinkeittimestä lämmöt, eli niiden lämpötilat lähestyvät toisiaan. Virrattomaksi siis sekin.
Akustokytkin on fyysisesti järeähkö johdonsuoja, joten kyllähän siihen tulee jännitteellinen johdin akuston suunnalta. Tämä ei kuitenkaan ole haettu vastaus, kuten kysymyksen muodosta voinee tulkita (haettu asia saa sähkönsä akustokytkimen _ohi_).
tallennettu
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 58 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Knoppiketju  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina