Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #25 : Maaliskuu 23, 2016, 23:11:20 » |
|
Tai sitten Härmän r.3, koska aikatauluun ei ole kirjautunut Härmän lähtöaikaa. Rauniossa on vain pääkulkutie ja kohtausraide.
Noinhan sen täytyy muuten ollakin, kun Rauniossa on järjestetty kohtauksia myös myöhemmin päivällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #26 : Maaliskuu 23, 2016, 23:30:10 » |
|
Onko aamulla jo myöhäistä jonkun käydä Härmässä katselemassa, mitä vaunulle kuuluu? Tai voisiko joku osaava katsella, millainen juna on käymässä Härmästä hakemassa vaunua pajalle korjattavaksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #27 : Maaliskuu 23, 2016, 23:50:58 » |
|
Tossa tulikin jo monelta huoli "entä jos" kela olisi pudonnut pahemmassa paikkaa ja minulle oli yllätys että ne voivat painaa jopa 25t/kpl. Mun piikkini olikin osoitettu sitä kohtaa, että niin moni sanoo että junakuljetuksissa tämän ei pitänyt olla mahdollista.. toi että se putoaa ilman henkilövahinkoja on jo helvetin vakava juttu. Kuskia en ala syyttämään, en missään nimessä, toiminut vaan järjestelmän osana ja luottanut että kyllä se kyydissä pysyy. Mieleen tulee epäillä ilkivaltaa? Kimmo kaipaili viimeisen 15v aikana tapahtunutta hengen vaatinuttu junaonnettomuutta? Kelpaako työturvallisuusrikos? http://www.turvallisuustutkinta.fi/.../joensuunratapihalla2.2.2007.html Olen samaa mieltä muitten kanssa että tasoristeysonnettomuudet ja itsarit lasketaan myös.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2016, 20:55:47 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #28 : Maaliskuu 24, 2016, 00:10:35 » |
|
Olen lähes varma siitä, että tässä keississä on jotain hämärää, koska ei se kela vaan kertakaikkiaan voi sieltä kehdosta lipsahtaa ulos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #30 : Maaliskuu 24, 2016, 01:43:19 » |
|
Tossa tulikin jo monelta huoli "entä jos" kela olisi pudonnut pahemmassa paikkaa ja minulle oli yllätys että ne voivat painaa jopa 25t/kpl. Mun piikkini olikin osoitettu sitä kohtaa, että niin moni sanoo että junakuljetuksissa tämän ei pitänyt olla mahdollista.. toi että se putoaa ilman henkilövahinkoja on jo helvetin vakava juttu. Kuskia en ala syyttämään, en missään nimessä, toiminut vaan järjestelmän osana ja luottanut että kyllä se kyydissä pysyy. Mieleen tulee epäillä ilkivaltaa? Kimmo kaipaili viimeisen 15v aikana tapahtunutta hengen vaatinuttu junaonnettomuutta? Kelpaako työturvallisuusrikos? http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkinta....html Olen samaa mieltä muitten kanssa että tasoristeysonnettomuudet ja itsarit lasketaan myös. Jos kelajunan joutuu törmäyskurssille vastaan tulevan tavarajunan kanssa niin hyppäisin penkalle vaikka vauhtia olisi 90 km/h, koska kelat tekee selvää Sr1:stä, parempi ottaa riski ja juosta riittävälle etäisyydelle. Sr1 osoittanut jo sen turvallisuuden Jokela, Jyväskylä, Suonenjoki ja Siuro, helvetinmoinen loukku on. // lainaus korjattu ja linkki lyhennetty
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2017, 09:24:38 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #31 : Maaliskuu 24, 2016, 06:46:04 » |
|
Todella hämärältä vaikuttaa tämä tapaus. Voiko sabotaasi tulla kyseeseen, onko se edes teknisesti mahdollista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #33 : Maaliskuu 24, 2016, 18:42:08 » |
|
Kuulin sellaista juttua, että radalle tipahtanut teräskela olisi ollut jotain pienempää mallia kuin täysimittainen 16-25 tonninen. Saattaisi olla hyvinkin mahdollista, koska sellainen iso kela ei noin vaan lähde itsestään menemään. Liekkö sitten Sim-vaunusta jollain tavalla tipahtanut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #35 : Maaliskuu 24, 2016, 23:44:21 » |
|
"Jarrutus ei auttanut."
Mitenköhän toimisi kiskoja vasten painuvat kumitassut, joiden varaan veturi osittain nousisi hätäjarrutuksessa?
Miten olisi ankkuri viimeiseen vaunuun ja pölkkyihin säännöllisin välein teräslenkkkejä, joihin tarttua?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #36 : Maaliskuu 24, 2016, 23:52:01 » |
|
Raina on rullalla olevaa kohtalaisen ohutta materiaalia. Elokuvamaailmassa sana alun perin viittasi filmin fyysiseen olomuotoon, ei sisältöön. Vastaavasti metalliraina on korkeamman jalostusarvon tuotteiden raaka-ainetta. Raahessa tehdään bulkkia eli teräsrainaa, joka sitten Hämenlinnassa jatkojalostetaan tuotteiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #37 : Maaliskuu 25, 2016, 00:49:35 » |
|
"Jarrutus ei auttanut."
Mitenköhän toimisi kiskoja vasten painuvat kumitassut, joiden varaan veturi osittain nousisi hätäjarrutuksessa?
Miten olisi ankkuri viimeiseen vaunuun ja pölkkyihin säännöllisin välein teräslenkkkejä, joihin tarttua? Oletan, että tämä on vitsi, mutta siltä varalta että ei ole, voi miettiä mikä on liikkuvan junan liike-energia ja mitä em. skenaariossa tapahtuisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Viita
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #38 : Maaliskuu 25, 2016, 07:14:28 » |
|
Yksi tommonen on siis rahnakela ja lähtenyt irti kiinnityksistään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #39 : Maaliskuu 26, 2016, 13:51:02 » |
|
Mikä on yksinäinen matkustajajunan veturi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika T. Polamo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 16
|
« Vastaus #40 : Maaliskuu 26, 2016, 19:36:44 » |
|
Mikä on yksinäinen matkustajajunan veturi? Esimerkkejä on lukuisia: -Hv3-muistomerkki nuorison kiipeilytelineenä -Hr1 linjalla -Dr13 (ex-Hr13) joka kokee eroahdistusta vaihtaessa itseään Valtsu-rungon päästä toiseen, -Veturi joka kuljettajan läsnäolostakin huolimatta kaipaa siitä hyvää huolta pitänyttä koneapulaista -Matkustajajunaa nuorena vetämään päässyt veturi joka muistelee aikaa kun nokka kiilsi pestynä ilman tarrojakin -Mikä tahansa veturi joka kaipaa nykytyössään aikaa jolloin sai palvella matkustajia - Eräs Hr11-sarjan veturi konepajan pihalla
|
|
|
tallennettu
|
Kiitos. Nähdään v.orgin puolella. Siirtelemisiin.
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #41 : Maaliskuu 26, 2016, 22:49:04 » |
|
Havaitsimme eilen kollegan kanssa Kokkolan asemalla pyörähtäessämme siellä Sr1 3036:n, jonka virroittimet oli laskettu alas ja toinen niistä oli ottanut hieman osumaa johonkin. Veturi on siis lähes sataprosenttisella varmuudella osallinen tähän onnettomuuteen.
Härmän asemalla käydessämme sieltä löytyi yllättäen vielä kuusi tavaravaunua raiteelta 4. Vaunut ovat etelästä päin lukien: 3x Shmmn-tw + Shmmn + Shmmn-tw + Shimmn. Nyt asemalla ei siis voida suorittaa raakapuunlastausta, sillä vaunut tukkivat neljännen raiteen missä vaunuja kuormataan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #42 : Helmikuu 21, 2017, 11:20:06 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2017, 22:28:17 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #43 : Helmikuu 23, 2017, 21:29:50 » |
|
Otkesin raportti on mielenkiintoinen katsaus noihin niin tuttuihin kelajuniin. Tunnustan, etten ole tiennyt tuollaisten rainakelojen koistuvan kapeista suikaleista eli rainoista.
Raportissa myös kerrottiin onnettomuuspaikalle tulossa olleesta VAK-junasta, jossa lastina mm. klooria. Vieläkö klooria kuljetetaan säiliövaunuissa vai olisiko kyseessä jokin säiliökonttikuljetus? Kloorin käyttöhän on pudonnut pieneen murto-osaan entisestä, kun selluteollisuus ei enää sitä käytä. Kumipyörillä sitä kulkee jonkin verran kaasupulloissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #44 : Helmikuu 24, 2017, 09:49:46 » |
|
Otkesin raportti on mielenkiintoinen katsaus noihin niin tuttuihin kelajuniin. Tunnustan, etten ole tiennyt tuollaisten rainakelojen koistuvan kapeista suikaleista eli rainoista.
Raportissa myös kerrottiin onnettomuuspaikalle tulossa olleesta VAK-junasta, jossa lastina mm. klooria. Vieläkö klooria kuljetetaan säiliövaunuissa vai olisiko kyseessä jokin säiliökonttikuljetus? Kloorin käyttöhän on pudonnut pieneen murto-osaan entisestä, kun selluteollisuus ei enää sitä käytä. Kumipyörillä sitä kulkee jonkin verran kaasupulloissa.
Luultavasti kyseessä on ollut säiliökontti. Viimeinen suomalainen kloorisäiliövaunu on ollut jo monta kymmentä vuotta museossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #45 : Helmikuu 24, 2017, 12:38:05 » |
|
Luultavasti kyseessä on ollut säiliökontti. Viimeinen suomalainen kloorisäiliövaunu on ollut jo monta kymmentä vuotta museossa.
Nyt kyllä kaipailen kovastikin lisätietoja. Ja etenkin siitä, milloin viimeiset kloorikuljetukset nimen omaan kloorin kuljetukseen tarkoitetuilla säiliövaunuilla (Sfc, Sol, Sok, ...) suoritettiin. Ja mitä ymmärät viimeisellä säiliövaunulla,
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #46 : Helmikuu 24, 2017, 16:53:40 » |
|
Luultavasti kyseessä on ollut säiliökontti. Viimeinen suomalainen kloorisäiliövaunu on ollut jo monta kymmentä vuotta museossa.
Nyt kyllä kaipailen kovastikin lisätietoja. Ja etenkin siitä, milloin viimeiset kloorikuljetukset nimen omaan kloorin kuljetukseen tarkoitetuilla säiliövaunuilla (Sfc, Sol, Sok, ...) suoritettiin. Ja mitä ymmärät viimeisellä säiliövaunulla, Meinasin sitä, että ei nykyään ole jäljellä kuin yksi vaunu joka sekin on jo ollut kymmenkunta vuotta museossa. Kerro sinä enemmän liikenteestä, kun kerran tiedät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #47 : Helmikuu 24, 2017, 18:23:28 » |
|
Eikös kloorivaunuilla liikennöity ainakin hyvin lähelle vuosituhannen vaihdetta - 1997 on ainakin vielä mennyt.
Tällä vuosituhannella on klooria kuljeteltu juurikin nestekonteilla Ykspihlajaan. En tiedä meneekö enää kun Kokkolan konttikuljetukset ovat jos ei loppuneet, niin ainakin supistuneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #48 : Helmikuu 24, 2017, 21:50:12 » |
|
Eikös kloorivaunuilla liikennöity ainakin hyvin lähelle vuosituhannen vaihdetta - 1997 on ainakin vielä mennyt. Onnettomuustutkintakeskuksen raportti vuoden 1996 ja 1997 teollisuusraiteilla tapahtuneista vaaratilanteista pitää sisällään useamman kloorivaunujen vaaratilanteen vuodelta 1997 eli ainakin vielä silloin niitä kulki. Toki volyymit oli jo murto-osa siitä, mitä 80-luvulla käytettiin. http://www.onnettomuustutkinta.fi/fi/index/tutkinta...tapahtuneetjunanvaunujensuistumiset.html// linkki lyhennetty
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2017, 09:21:38 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|