Edeltävään Vilppulan päivävuoro jää lauantaita lukuunottamatta pois, mutta vuorot säilyy kuitenkin työmatkaliikennettä palvelevana.
Ennen ajettiin Tampereelta Vilppulaan joka päivä ensimmäinen vuoro kello 10:05. Jatkossa enää vain lauantaina. Pikemminkin, vuoron olisi voinut säilyttää ja kulun jopa aikaistaa. Jatkossa ensimmäinen vuoro Vilppulan suuntaan ajetaan _vasta_ kello 16:17 iltapäivällä - ennen Pikku-Kakkosen alkamista. Perjantaisin Tampereelta ei ajeta kuin yksi vuoro Vilppulaan, eli myös se illan viimeinen vuoro piti lakkauttaa. Tämä palvelee "todella" hyvin kaupungista maakuntaan suuntautuvaa viikonloppuliikennettä. Jos matkustajia vuoroihin riittää jo lomakauden ulkopuolella, voi vain miettiä mitä tapahtuu kun mökkeilykausi ja ihmisten lomat alkavat. Edellisinä kesinä porukkaa näytti riittävän ihan tungokseen asti. Kulkuaikoja järkeistämällä käyttäjiä olisi voinut saada helposti lisää. Mutta ei!
Tampere - Orivesi - Mänttä - ... välin bussiliikenne on ja pysyy surkealla tasolla. Viikonloppuisin on hiljaista. Entä, kun tulee kesä, ja loppuu ns. kouluvuorot lomien ajaksi?! Nykyinen kiskobussiliikenne on ollut jo pitkään minimitasoa, ja oikeastaan ainoa vaihtoehto tuolle seudulle julkisilla liikuttaessa. Ihmisiä liikkuu tuolla välillä aamuisin myös Tampereelta Vilppulaan - ei vain Vilppulasta Tampereelle. Esimerkiksi Tampere - Orivesi Keskusta näyttää olleen varsin suosittu eikä ihme, sillä Oriveden varsinainen rautatieasema on 4 km sivussa keskustasta.
Mutta, pääasiahan on "säästö". Säästyvät nuokin rahat jonkun kampawiinereihin, bonuksiin ja intensiiveihin. Näin sitä eri alueiden elinolosuhteita Suomessa "kehitetään". Eiköhän näillä "kehitysideoilla" saada hetken kuluttua perusteltua se, että käyttäjien edelleen vähentyessä loputkin vuorot voidaan kätevästi lopettaa. Kuulostaa niin tutulta toiminnalta täällä "pohjoisten erityisolosuhteiden" luvatussa maassa...
Sekin on "taitolaji", kun monopoliasemassa toimivat firmat eivät saa bisnestä kannattamaan.