Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 507
|
« : Maaliskuu 30, 2016, 09:45:32 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2016, 10:33:00 kirjoittanut Petri Tuovinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2016, 12:55:23 » |
|
Jospa monopoliyhtiö seuraa yksityisten yritysten toimintalinjoja? Tuskin vaikkapa FER palkkaa ratapihatyöntekijöitä, kuljettajahan kytkee junan veturiin ja koestaa jarrut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2016, 13:25:28 » |
|
Jospa monopoliyhtiö seuraa yksityisten yritysten toimintalinjoja? Tuskin vaikkapa FER palkkaa ratapihatyöntekijöitä, kuljettajahan kytkee junan veturiin ja koestaa jarrut. Olen aikaisemmin kertonut näillä sivuilla toiminnasta saksalaisessa Alex-junassa (jota siis operoi Länderbahn und Vogtlandbahn-GmbH ) Nürnberg - Schwandorf - München toukokuussa 2012. Junan konduktööri oli todella monitoimihenkilö: huolehti ovien sulkemisesta ja lähtövalmiusilmoituksesta (kuten myös täällä erityisolosuhteiden maassa toimitaan), mutta lisäksi hän oli junan kahvilavaunussa hoitamassa myyntitoimintaa, avusti veturin irrotuksessa Regensburgissa, kiersi myyntikärryjen kera vaunuissa samalla kun tarkasti lippuja ja huolehti vaunujen kilvityksen muuttamisesta (ei näppäimistöltä, vaan 'näyttökohtaisesti kierrevihkoa 'selaamalla'. Matkustin tämän vuoden tammikuussa DB AG:n taajamajunilla mm reiteillä München - Ingolstad - Nürnberg ja Nürnberg - Regensburg. Näissä junissa oli eri henkilöt (taisivat vielä olla eri yhtiöiden palveluksessa) hoitamassa lippujen tarkastusta ja kärrymyyntiä. Olen lukenut uutisista, että rautatieläisten lakot ovat Saksassa koskeneet nimen omaan DB:tä, ei näitä muita operaattoreita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2016, 16:11:34 » |
|
Jospa monopoliyhtiö seuraa yksityisten yritysten toimintalinjoja? Tuskin vaikkapa FER palkkaa ratapihatyöntekijöitä, kuljettajahan kytkee junan veturiin ja koestaa jarrut. Kuljettajaa varmasti nauttii työstään kun pistetään reilu -20 pakkasta ja sydäntalvi. Venäläisiä Vokkeja se melkein kilometrin mittanen runko, jarrujen koettelu sekä tarkastus jonka nimen omaan kuljettaja suorittaa yksin. Rungon toiseksi viimeisessä vaunussa ei sitten jarrut irtoakkaan ja tästä vaunusta jarrut kytketään pois käytöstä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2016, 17:24:24 » |
|
Siis nimenomasesti punikit ovat vastustaneet jo 60 luvulla työtehtävien yhdistämistä ja nyt ollaan siinä pisteessä että VR OY ei enää halua elättää koko kööriä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2016, 18:44:05 » |
|
Siis nimenomasesti punikit ovat vastustaneet jo 60 luvulla työtehtävien yhdistämistä ja nyt ollaan siinä pisteessä että VR OY ei enää halua elättää koko kööriä.
Tai ei enää pysty, kulurakenne muodostuu liian korkeaksi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2016, 18:50:21 » |
|
Henkilöliikenteen avautumista muille operaattoreille kuin monopoliasemassa olevalle VR:lle on odoteltu. Onnibus-firmaa pidetään syypäänä irtisanomisille. Onnibus kuitenkin nimenomaan tähyilee raideliikenteen suuntaan ja odottelee pääsyä henkilöliikenteeseen. Mikäpäs siinä? Irtisanotuthan ovat hyvää, kokenutta ja osaavaa työvoimaa uusille rautatiealan firmoille. Onnibus välttää uuden henkilöstön kouluttamisen, kun osaavaa väkeä on saavana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2016, 19:22:04 » |
|
Ymmärtääkseni monitoimityö on ollut arkipäivää junissa Ruotsissa jo joitain vuosia. Itse muistan nähneeni niin Snabbtågissa kuin Norrtågissa, että matkaliput tarkistettuaan samat henkilöt löytyy ravintolavaunusta kassan takaa ja laittamasta tavaraa säilytystiloista myyntitiskeille eikä varsinaisia ravintolahenkilöitä näyttäisi olevan lainkaan.
Nyt tapahtuvat irtisanomiset eivät todellakaan ole yksin hallituksen ja VR:n syytä. Onnibus on näihin "syyllinen" numero yksi. Kansa tosin on vain mielissään hintojen laskusta, mistä kuitenkin automaattisesti seuraa, että palkkaa ei enää voida maksaa yhtä monelle kuin ennen. Valitettavaa VR:n työntekijöiden näkökulmasta, mutta näin asia nyt vaan on. Pienempi syyllinen on pitkittynyt taloudellinen taantuma. Jos kansantalous olisi noudattanut vanhoja tuttuja nousu/lasku syklejä ollen välillä 2-3% plussalla, leikkaukset olisivat varmaan vähäisempiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2016, 19:51:56 » |
|
Jospa monopoliyhtiö seuraa yksityisten yritysten toimintalinjoja? Tuskin vaikkapa FER palkkaa ratapihatyöntekijöitä, kuljettajahan kytkee junan veturiin ja koestaa jarrut. Kuljettajaa varmasti nauttii työstään kun pistetään reilu -20 pakkasta ja sydäntalvi. Joku siitä joutuu nauttimaan kuitenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 30, 2016, 20:05:33 » |
|
Ymmärtääkseni monitoimityö on ollut arkipäivää junissa Ruotsissa jo joitain vuosia. Itse muistan nähneeni niin Snabbtågissa kuin Norrtågissa, että matkaliput tarkistettuaan samat henkilöt löytyy ravintolavaunusta kassan takaa ja laittamasta tavaraa säilytystiloista myyntitiskeille eikä varsinaisia ravintolahenkilöitä näyttäisi olevan lainkaan.
Nyt tapahtuvat irtisanomiset eivät todellakaan ole yksin hallituksen ja VR:n syytä. Onnibus on näihin "syyllinen" numero yksi. Kansa tosin on vain mielissään hintojen laskusta, mistä kuitenkin automaattisesti seuraa, että palkkaa ei enää voida maksaa yhtä monelle kuin ennen. Valitettavaa VR:n työntekijöiden näkökulmasta, mutta näin asia nyt vaan on. Pienempi syyllinen on pitkittynyt taloudellinen taantuma. Jos kansantalous olisi noudattanut vanhoja tuttuja nousu/lasku syklejä ollen välillä 2-3% plussalla, leikkaukset olisivat varmaan vähäisempiä.
X2000 Snabbtågissa (6 vaunua) on kolme konduktööriä (tai vastaavaa) ja he hoitavat myös myynnin Bistrossa. Erillisiä ravintolamyyjiä ei tosiaan ole. Muutoin olen eri mieltä Onnibussin "syyllisyydestä". Muutama hassu bussilinjako kaataa koko VR:n junatarjonnan. Vai muutama työntekijäkö sen tekee? Miten sitten SJ:llä on junissa enemmän henkilökuntaa ja halvemmat hinnat? Ja iso joukko aktiivisia kilpailijoita vaanimassa asiakkaita. No, SJ:n johto ei saa bonuksia, joten niiden kasvattamisen sijasta tehtävänä on kasvattaa junaliikennettä. Jos VR:n supistukset olisi tehty johtotasolla eikä suorittavalla tasolla, niin sama säästö olisi saatu paljon pienemmällä ihmismäärällä. Lisäksi on muistettava, että pienempipalkkaisetkin osaavat antaa potkuja ja vähentää liikennettä. Ei se vaadi bonuksia. Päinvastaisesta voisi jo harkita, jos firman voitto pysyy hyvänä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 30, 2016, 20:55:08 » |
|
.... Muutama hassu bussilinjako kaataa koko VR:n junatarjonnan...
Kyse oli kolmisen vuotta sitten "muutamasta hassusta" bussilinjasta, mutta niin ei ole enää. Onnibus on laajentunut tuntuvasti. Muu bussien kaukoliikennekin on joutunut painamaan hinnat osin noin kolmannekseen entisestä. Turku - Helsinki moottoritiellä ajaa päivittäin junien kanssa samassa ajassa kymmeniä busseja hintaan 5-12 euroa suunta, kun ennen Onnibusia taksa olisi vakiona noin 30 euroa suunta, samaa tasoa kuin junissa. Väkeä karkasi suurin määrin busseihin ja VR joutuu vastaamaan kilpailuun hinnoilla ja karsituttamalla junaliikennettä yksiraiteisella osuudella, jotta kaukoliikenne pystyisi pesemään nopeudessa ja luotettavuudessa bussit. Helsinki - Tampere välillä junat pesee bussit nopeudessa noin puolella tunnilla, joten siellä tilanne ei ole yhtä haastava. Vastaavaa ilmiötä esiintyy keskiseen Suomeen asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2016, 21:02:41 » |
|
.... Muutama hassu bussilinjako kaataa koko VR:n junatarjonnan...
Kyse oli kolmisen vuotta sitten "muutamasta hassusta" bussilinjasta, mutta niin ei ole enää. Onnibus on laajentunut tuntuvasti. Muu bussien kaukoliikennekin on joutunut painamaan hinnat osin noin kolmannekseen entisestä. Turku - Helsinki moottoritiellä ajaa päivittäin junien kanssa samassa ajassa kymmeniä busseja hintaan 5-12 euroa suunta, kun ennen Onnibusia taksa olisi vakiona noin 30 euroa suunta, samaa tasoa kuin junissa. Väkeä karkasi suurin määrin busseihin ja VR joutuu vastaamaan kilpailuun hinnoilla ja karsituttamalla junaliikennettä yksiraiteisella osuudella, jotta kaukoliikenne pystyisi pesemään nopeudessa ja luotettavuudessa bussit. Helsinki - Tampere välillä junat pesee bussit nopeudessa noin puolella tunnilla, joten siellä tilanne ei ole yhtä haastava. Vastaavaa ilmiötä esiintyy keskiseen Suomeen asti. Onhan se tietysti noinkin, mutta onko se Onnibussin vika, jos ja kun VR on aiemmin asemoinut junaliput luksustuotteeksi? Ehkä sitten olisi pitänyt palvelunkin olla luksusta tai edes business-luokkaa. Mutta kun ei ole sitä ollut.. Kun pariskunnan Turku - Helsinki meno-paluu alkoi maksamaan "vanhan tonnin", niin onhan se melkolailla järkyttävä hinta. Edit: VR-konsernissa riittää kyllä osaamista saalistushinnoitteluun. Transpoint on pitkään ollut tunnettu hintahäirikkö kumipyörärahtien puolella. Siellä osataan käyttää ns. torppareita, pitkäkilpisiä ja nälkäpalkkaisia venäläiskuskeja. Osa näistä viritelmistä on kaatunut käräjillä, mutta niin vain valtion kumipyöräliikenne kukoistaa, vaikka nyt onkin siirretty Posti-brändin alle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 30, 2016, 21:24:42 » |
|
Bussien hinnoittelu oli suurin piirtein samalla tasolla, mutta miksi vain VR:ää osoitellaan ?
Ja se pariskunta tekee tänäkin päivänä toisinaan sen edestakaisen Turun reissunsa 2-3 vuotta vanhalla autolla maksaen ilosta sen vanhan tonnin eikä kitise hinnasta yhtään. En kuulu siihen 90 prosentiin ihmisistä, jotka unohtaa 80% autoilun kuluista tässä vertailutilanteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2016, 21:26:42 » |
|
Koska liikenne- ym.politiikkaa ei ole, niin tarkastelusta puuttuu aina raide-/maantieliikennevaihtoehtojen vaikutukset ilmastoon, liikenneturvallisuuteen, vaihtotaseeseen. Käsittämätöntä on myös se, että maanteillä jatkuu ylinopeusralli 24h/7, johon lehtitietojen mukaan osallistuu myös puolet bussikuskeista http://www.hs.fi/kotimaa/a1433823005371Eilen Haukivuori - Espoo välillä kaikki "kynnelle kykenevät" ajoivat ohi, vaikka ajoin koko matkan vakionopeussäädöllä suurinta sallittua nopeutta mittarivirheen huomioiden. Vaikuuttaa siltä, että ylinopeudet maanteillä on valtiovallan suojeluksessa, koska asiaa ei lopeteta. Parempi ratkaisu matka-aika-kisaan olisi online-liikennevalvonta, jolloin kumipyöräkulkuneuvon omistaja saisi laskun, jossa huomioitaisiin jokainen ylinopeudella ajettu kilometri. Valtionyhtiölle voisi näin jäädä paremmin aikaa pysähtyä asemilla ja saada lisää volyymiä, eli valtiovallan aktiivisilla toimenpiteillä liikenne raiteille, koska asialla on monta perustetta. Se, että VR:n tarvitsee tulouttaa valtiolle alv:a enemmän, on syvältä. - no, huomenna ei ohita yksikään henkilöjuna Haukivuoren asemaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 174
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 30, 2016, 22:10:18 » |
|
Onnibus kuitenkin nimenomaan tähyilee raideliikenteen suuntaan ja odottelee pääsyä henkilöliikenteeseen. Mikäpäs siinä? Irtisanotuthan ovat hyvää, kokenutta ja osaavaa työvoimaa uusille rautatiealan firmoille. Onnibus välttää uuden henkilöstön kouluttamisen, kun osaavaa väkeä on saavana. Nyt tänä vuonna irtisanotut konnarit tuskin jäävät odottelemaan Onnibussia raiteille, voi tulla nälkä odotellessa. He hakeutuvat muun alan hommiin ja osa eläköityy ennenkuin punaiset junat alkavat pysähdellä Haukivuoren asemalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 31, 2016, 03:02:32 » |
|
Onnibus kuitenkin nimenomaan tähyilee raideliikenteen suuntaan ja odottelee pääsyä henkilöliikenteeseen. Mikäpäs siinä? Irtisanotuthan ovat hyvää, kokenutta ja osaavaa työvoimaa uusille rautatiealan firmoille. Onnibus välttää uuden henkilöstön kouluttamisen, kun osaavaa väkeä on saavana. Nyt tänä vuonna irtisanotut konnarit tuskin jäävät odottelemaan Onnibussia raiteille, voi tulla nälkä odotellessa. He hakeutuvat muun alan hommiin ja osa eläköityy ennenkuin punaiset junat alkavat pysähdellä Haukivuoren asemalla. Irtisanotut konnarit osaavat joukkoliikenteen, D-kortti koulutukseen ja ajamaan Onnibussia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 31, 2016, 04:32:23 » |
|
Onnibus kuitenkin nimenomaan tähyilee raideliikenteen suuntaan ja odottelee pääsyä henkilöliikenteeseen. Mikäpäs siinä? Irtisanotuthan ovat hyvää, kokenutta ja osaavaa työvoimaa uusille rautatiealan firmoille. Onnibus välttää uuden henkilöstön kouluttamisen, kun osaavaa väkeä on saavana. Nyt tänä vuonna irtisanotut konnarit tuskin jäävät odottelemaan Onnibussia raiteille, voi tulla nälkä odotellessa. He hakeutuvat muun alan hommiin ja osa eläköityy ennenkuin punaiset junat alkavat pysähdellä Haukivuoren asemalla. OB tuskin tarvitsee konnareita lainkaan. Luultavasti siellä kuljettaja tyhjentää vessan, siivoaa junan ja hoitaa muutenkin kaiken.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 31, 2016, 07:22:00 » |
|
Jos ehtii?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 970
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 31, 2016, 13:12:39 » |
|
Kyse oli kolmisen vuotta sitten "muutamasta hassusta" bussilinjasta, mutta niin ei ole enää. Onnibus on laajentunut tuntuvasti. Muu bussien kaukoliikennekin on joutunut painamaan hinnat osin noin kolmannekseen entisestä. Turku - Helsinki moottoritiellä ajaa päivittäin junien kanssa samassa ajassa kymmeniä busseja hintaan 5-12 euroa suunta, kun ennen Onnibusia taksa olisi vakiona noin 30 euroa suunta, samaa tasoa kuin junissa. Väkeä karkasi suurin määrin busseihin ja VR joutuu vastaamaan kilpailuun hinnoilla ja karsituttamalla junaliikennettä yksiraiteisella osuudella, jotta kaukoliikenne pystyisi pesemään nopeudessa ja luotettavuudessa bussit. Helsinki - Tampere välillä junat pesee bussit nopeudessa noin puolella tunnilla, joten siellä tilanne ei ole yhtä haastava. Vastaavaa ilmiötä esiintyy keskiseen Suomeen asti.
Mä komppaan tätä teoriaa kanssa. Oli vahinko avata bussiliikenne kilpailulle Hki-Turku välisellä moottoritiellä, varsinkin kun ei kerran rautatieliikennettäkään oltu vielä kilpailutettu. Nyt Kirkkonummi ja Keski-Espoo jäi VR:n kustannussäästöjen takia kokonaan ilman junayhteyksiä Karjaan, Hangon ja Turun suuntaan ja muutos lienee pysyvä ainakin moneksi vuodeksi eteenpäin, koska en usko että Onnibus mitään junia aikoo hankkia vaikka kuinka kehuu aikovansa. Miksi tarttisi jos kerran bussilla saa paljon parempaa katetta koska ei valtio kuitenkaan mitään pistä väliin etelä-Suomen reiteillä. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 31, 2016, 14:36:52 » |
|
Päinvastoin — bussiliikenteen kilpailun avaaminen oli ainoastaan hyvä asia, kun se kerran hyödyttää matkustajia alentuneina lippujen hintoina ja toisaalta pakottaa kehittämään siinä sivussa rautatietoimintaa.
Rautatiekilpailun osalta VR ja sen henkilöstöryhmät ovat kuitenkin viimeiseen asti jarrutelleet rautatiekilpailua. Toisaalta myös omistaja on ollut kohtuullisen pihalla tulevasta kehityksestä, mikäli mittarina käytetään omistajaohjauksen keinoja. VR teki siinä vakavan strategisen virheen kun se ilmeisesti luuli, että ihmiset eivät siirry raiteilta maantielle bussiliikenteen kilpailun avauduttua. VR päinvastoin kuvitteli voivansa vahvistua monopolin suojissa siihen asti kunnes rautatiekilpailu lopullisesti ja viimeisillä minuuteilla avataan Suomessa. Matkustajat kuitenkin äänestivät jaloillaan ja lompakollaan.
VR olisi voinut tehdä toisin — edistää aktiivisesti kilpailun avaamista rautateillä ja samalla etsiä keinoja sopeutua kilpailutilanteeseen hallitusti: vahvistamalla asemaansa tuote- ja palvelukehitykseen panostamalla. Tällä tavalla se olisi myös kyennyt vastaamaan mahdolliseen eurooppalaiseen kilpailuun. Nyt VR joutuu kohtaamaan eurooppalaiset kilpailusta kokemusta saaneet uudet mahdolliset operaattorit housut kintussa ja peukalo hanurissa. Samalla joudutaan tekemään rajuja dramaattisia muutoksia lähes paniikissa — vaikka kilpailu rautateillä ei ole edes vielä alkanut täydellä tehollaan.
Noin ylipäätään en näe mitään syytä siihen, että keinotekoisesti pitäisi ylläpitää pöhöttynyttä ja ylimitoitettua organisaatiota — viime kädessä kansalaisten kustannuksella. Muilla toimialoilla myös valtion ja kuntien omistamat yhtiöt ovat kohdanneet kilpailua ja menestyneet kisassa, kun on toimittu "oikein" ja innovatiivisesti — ymmärretty kaataa vanhoja rakenteita ja toimintamalleja. Tästä esimerkkinä vaikkapa Fortum.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 31, 2016, 14:45:13 » |
|
Kyse oli kolmisen vuotta sitten "muutamasta hassusta" bussilinjasta, mutta niin ei ole enää. Onnibus on laajentunut tuntuvasti. Muu bussien kaukoliikennekin on joutunut painamaan hinnat osin noin kolmannekseen entisestä. Turku - Helsinki moottoritiellä ajaa päivittäin junien kanssa samassa ajassa kymmeniä busseja hintaan 5-12 euroa suunta, kun ennen Onnibusia taksa olisi vakiona noin 30 euroa suunta, samaa tasoa kuin junissa. Väkeä karkasi suurin määrin busseihin ja VR joutuu vastaamaan kilpailuun hinnoilla ja karsituttamalla junaliikennettä yksiraiteisella osuudella, jotta kaukoliikenne pystyisi pesemään nopeudessa ja luotettavuudessa bussit. Helsinki - Tampere välillä junat pesee bussit nopeudessa noin puolella tunnilla, joten siellä tilanne ei ole yhtä haastava. Vastaavaa ilmiötä esiintyy keskiseen Suomeen asti.
Mä komppaan tätä teoriaa kanssa. Oli vahinko avata bussiliikenne kilpailulle Hki-Turku välisellä moottoritiellä, varsinkin kun ei kerran rautatieliikennettäkään oltu vielä kilpailutettu. Nyt Kirkkonummi ja Keski-Espoo jäi VR:n kustannussäästöjen takia kokonaan ilman junayhteyksiä Karjaan, Hangon ja Turun suuntaan ja muutos lienee pysyvä ainakin moneksi vuodeksi eteenpäin, koska en usko että Onnibus mitään junia aikoo hankkia vaikka kuinka kehuu aikovansa. Miksi tarttisi jos kerran bussilla saa paljon parempaa katetta koska ei valtio kuitenkaan mitään pistä väliin etelä-Suomen reiteillä. t. Rainer Kauempaa katsottuna tilanne näyttää aivan toiselta. VR:lle oli tarjolla ilman kilpailua jokseenkin 100% Espoon, Kirkkonummen, Inkoon, Siuntion ja Karjaan matkustajista. Olisi myös Pohjankurun, jos haluaisi. Nyt VR päätti luopua lähes kaikista näistä joka-tapauksessa-itselleen-tulevista-matkustajista joko omasta tai omistajan halusta. Mieluummin käydään vaikeaa kilpailua vain koko välin matkustavista ihmisistä. Minusta ne olisi voinut ottaa bonuksena jos sellaisiakin oli tulossa. Aivan käsittämätöntä on syyttää linja-autoja tai erityisesti yhtä bussifirmaa, jos ei osata ottaa kyytiin edes täysin tyrkyllä olevia matkustajia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2016, 15:04:59 kirjoittanut Eljas Pölhö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 31, 2016, 14:54:47 » |
|
Aikanaan yksi hyvä ystävä kommentoi näin: "Matkustajat ovat ärsyttäviä kiusankappaleita".. Junalla on paljon mukavampi matkustella ihan yksikseen tai korkeintaan kaverin kanssa.. Jospa tämä on sisäistetty VR:lläkin..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 31, 2016, 15:48:51 » |
|
Aikanaan yksi hyvä ystävä kommentoi näin: "Matkustajat ovat ärsyttäviä kiusankappaleita".. Junalla on paljon mukavampi matkustella ihan yksikseen tai korkeintaan kaverin kanssa.. Jospa tämä on sisäistetty VR:lläkin..
Kyllä tuo on sisäistetty VR-yhtymän johdossa jo edellisestä lippu-uudistuksessa (n. vuonna 2010) todella hyvin. Yhteysrakenteita ei haluta tutkia vaan vastataan matkustajille suoraan puppua! Eikä siihen syyllistynyt pelkästään normaali "asiakaspalautteisiin" vastaava taho, vaan jopa VR-yhtymän johtoryhmän jäsenkin. Ja vuonna 2012 edelleenkin sama asia voimassa, joskin silloin asia koski junien kuulutuksia ja kilvityksiä. Totesin silloin tuon saman lauseen toimitusjohtaja M Arolle vastatessani saamiini valheellisiin vastauksiin. Ja kun antoi palautetta sitten yhdestä korjaantuneesta asiasta, (johon käytännössä tarvittiin useampi vuosi aikaa epäkohdan syntymisestä), niin vastauksessa voin todellakin päätellä, että VR-yhtymässä halutaan todellakin matkustajista eroon. Sen verran saatu vastaus VR-muistitikun kera meni aiheesta pieleen. No bussiliikenne on näiden seurauksena saanut yhden tyytyväisen asiakkaan. (Asiakaspalautteisiin vastauksiin bussiliikenteessä on suuri ero VR-yhtymän ja parin bussiyhtiön välillä, joista toinen kuuluu VR-konserniin bussiyhtiöiden hyväksi.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 970
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 31, 2016, 15:52:56 » |
|
Tavaraliikenne on ollut avattuna kilpailulle jo melkein 10 vuotta mutta ei ole paljon kaupallisia yksityisiä tavarajunia liikkunut. Suomen rautatieliikenne on venäläisen raideleveyden vanki ja toisaalta ihmisiä on liian vähän. Jos ei olisi tuettua rautatieliikennettä niin kiskot Seinäjoen ja Imatran pohjoispuolella laitettaisiin rullalle.
Rantaradan kohdalla VR laski että kilpailussa bussien kanssa, koko Hki-Turku välin matkustavista kannatta pitää kiinni ja päätti tiputtaa pois vähemmän rahaa tuottavat länsi-uusmaalaisten paikkakuntien välillä matkustavat kyydistä. Mutta se tapahtui valitettavasti ennenkuin mitään toista operaattoria olisi päästetty ajamaan korvaavaa liikennettä. Kolmen päivittäisen lähijunan jatkaminen Kirkkonummelta Siuntioon kunnan rahoilla ei ole ihan sitä mitä toivottiin kun muut junat ajavat pysähtymättä pidemmän matkan kuin "Porkkalan Tunnelin" aikaan.
Itse odotin että ensi vuoden alusta kiskobussit irroitettaisiin VR:stä ja nykyisiä taajamajunareittejä tarjottaisiin niille joka suostuu liikennöimään niitä alimmalla mahdollisella subventiolla. Nyt näen vain valitettavasti sellaisen skenaarion että mahdoliset ulkomaiset operaattorit haluavat kilpailla kaukojunareiteillä, pysähtyen mahdollisimman harvoin. Vaihtoehtona on että tänne joko tulee kilpailjota jotka joutuvat pistämään paljon rahaa kiinni kalustoon jota voi liikennöidä vain Suomessa, ja niillä eivät suostu ajamaan vähän kannattavia taajamavuoroja, tai sitten ei yksinkertaisesti tule kilpailijoita, vaan tulee vain maanteille. Rautatieliikenteen jatkuvuus suurkaupunkireittien ulkopuolella on viime kädessä kiinni siitä alkaako Suomen talous nousemaan kun Nokiaa ei enää entisessä muodossaan ole ja Venäjän kauppakakotteiden jatkuessa.
VR:n rooli on ollut täsmälleen samantyyppinen kuin Alkon, Veikkauksen ja YLE:n, se ei ole outoa suomalaisessa kontekstissa. Politikot ovat hellineet näitä yhtiöitä ja luvanneet niille jatkuvuutta. Niiden avulla saadaan myös äänestäjiä kalastettua. VR on myös vähentänyt henkilökuntaa jatkuvasti ulkoistamalla toimintoja jotka eivät kuulu ydinbisnekseen. Useimpien kohdalla ei ole lakkoiltu vaikka osa ulkoistetusta henkilökunnasta on saanut kenkää suoraan tai viimeistään jonkin ajan päästä. Valtio on myös tyhmyyttään myynyt pois hyvin kannattavia yhtiöitä kuten Kemiran tai lähtenyt tukemaan kaivoshankkeita josta ei tule yhtään muuta kuin p-rsnettoa ja luonto saastuu.
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|