Kirja käsittelee ensisijaisesti Ruotsin valtiopäivien ja liikenneviraston (Transportstyrelsen) toimia niiden muuttaessa Ruotsin rautatielakia (• Järnvägslagen SFS 2004:519, beslutad av riksdagen, • Järnvägsförordningen, SFS 2004:526, beslutad av regeringen, Båda dessa ändras då och då, • EU:s järnvägspaket som var och ett består av ett antal direktiv och förordningar) EU:n sääntöjen mukaiseksi (Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/57/EG om driftskompatibilitet hos järnvägssystem inom gemenskapen och Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/110/EG om ändring av järnvägssäkerhetsdirektiv). Kirjassa käsitellään vain lainsäädännön museorautateitä koskevaa osuutta. Muusta osuudesta minulla ei ole mitään tietoa.
Transportstyrelsen on kääntänyt itse oman nimensä kankean kuuloiseksi
Kuljetushallitukseksi. Trafikverket olisi Liikennevirasto kuten Suomessakin.
Tuossa ruotsinkielisessä tekstissä mainitaan yhteentoimivuudirektiivi (2008/57/EY) ja direktiivi rautatieturvallisuusdirektiivin muuttamisesta (2008/110/EY). Vaikka en nyt aivan täysin olekaan seurannut tilannetta, olen melkoisen varma, että noinkin vanhat direktiivit on jo pantu täytäntöön Suomen lainsäädännössä. Muistan Ruotsin tilanteesta olleen puhetta viitisen vuotta sitten ja taidettiin siitä Resiinassakin kirjoittaa. Eli on hyvinkin mahdollista, että Ruotsin kokemukset on huomioitu jo Suomessa ja vältetty Ruotsin tilanne ilman tällaista viiden vuoden vääntöä.