http://yle.fi/uutiset/aanekoskelle_haikaillaan_henkilojunaliikennetta/8858621Äänekoskella on virinnyt toive henkilöliikenteen palautumisesta rautateille. Jyväskylä - Äänekoski -rataa sähköistetään parhaillaan biotuotetehtaan tavara-kuljetusten tarpeisiin. Liikenteen aloittaminen edellyttäisi välillä olevien asemien kunnostamista sekä radan sähköistämistä biotuotetehtaalta Äänekosken keskustaan saakka eli miljoonien investointeja.
Tuoreessa esiselvityksessä arvioidaan, että itse liikennöinti pystyttäisiin maksamaan lipputuloilla. Äänekoski ja Laukaa aikovat esittää Viestintäministeriölle varsinaisen selvitystyön käynnistämistä. Esiselvityksen teettivät Äänekosken kaupunki, Ääneseudun kehittämisyhtiö ja Laukaan kunta.
Matkojen kokonaismäärä vuonna 2020 olisi alustavien arvioiden mukaan 1 500 - 2 000 matkaa vuorokaudessa jopa 600 000 matkaa vuodessa. Lipputuloja kertyisi parhaimmillaan kolme miljoonaa euroa vuodessa.
Esiselvityksessä matkustaja- ja lipputuloarviot ovat noin kaksinkertaiset verrattuna vuonna 2010 tehtyyn Baltic Climate -projektin tuloksiin. Jos esiselvityksen laskelmat pitävät kutinsa, henkilöjunien kustannukset olisi mahdollista kattaa lipputuloilla.
Junaliikenne maksaa yli kolme miljoonaa euroa
Junaliikenteen kustannukset ovat vuositasolla hieman yli kolme miljoonaa euroa, jos käytössä on vain yksi SM4 -sähkömoottorijuna ja lisäksi InterCityn aamu- ja iltavuoro Äänekoski - Jyväskylä. Tällöin 48 km pitkällä rataosalla on 15 päivittäistä edestakaista junavuoroa, joista yksi on IC - junan jatko-osuus Jyväskylästä.
Neljän aseman kunnostamisen laskuksi arvioidaan 3,4 miljoonaa euroa. Äänekosken uusi asemapiste olisi liikekeskuksessa aivan kaupungin ydinkeskustassa. Ylikulkusilta on jo valmiina. Lisäksi tarvittaisiin laiturijärjestelyt ja pysäköinnin järjestäminen esimerkiksi tavaratalojen pysäköintialueisiin.
Suolahden keskustan reunassa olevalle asemalle tarvitsee rakentaa vain matkustajalaituri ja -katos. Laukaan asemalla tarvitaan uusi laituri. Liittymä tieverkkoon on valmiina, mutta aseman liikennejärjestelyt ja pysäköinti jouduttaisiin rakentamaan.
Jyväskylän asemalla ei tarvita toimenpiteitä Äänekosken henkilöliikenteen aloittamisen vuoksi.
Useita jatkotoimia
Tälle ja ensi vuodelle ehdotetaan kuutta jatkotoimenpidettä henkilöliikenteen aloittamiseksi. Kuntien toivotaan tekevän yhteisen esityksen liikenne- ja viestintäministerille liikenteen käynnistämismahdollisuuksien selvittämiseksi Jyväskylä - Äänekoski rataosalla.
Toiseksi Liikenneviraston kanssa ehdotetaan laadittavaksi kehittämissuunnitelma radan ja asemien parantamiseksi henkilöjunille. Kolmanneksi sovitaan kuntien ja valtion maksuosuudet radan parantamiskuluissa.
Neljänneksi henkilöliikennettä palvelevat rakentamiset on toiveena tehdä menossa olevan radanparantamisen jatkeena ja osin lisätöinä. Viidenneksi arvioidaan miten eri osapuolet voivat tukea taloudellisesti henkilöliikennettä. Lopuksi on tarkoitus neuvotella VR:n kanssa liikennöinnin hoidosta. Tarvittaessa liikenteenhoito kilpailutetaan.
Kuulostaa hyvältä ajatukselta, mutta näinköhän toteutuu tässä taloustilanteessa jossa entisiäkin tuettuja reittejä karsitaan... Jollakin yksityisellä operaattorilla tuossa voisi olla hyvä sauma, jos kalustoa voisi vuokrata esim. kalustopankista.