Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Puola: Kiskobussin kuljettaja varoitti matkustajia ennen törmäystä rekkaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Paavo Wiikki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« : Toukokuu 14, 2016, 11:03:27 »

Rekka jumittuneena tasoristeykseen, junan nopeus 110km/t, oli vain muutama sekunti aikaa...
http://yle.fi/uutiset/juna_tormasi_rekkaan_puolassa__kuljettaja_juoksi_vaunujen_lapi_varoittamaan_matkustajia_video/8881590?ref=leiki-uup

tallennettu
Paavo Wiikki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2016, 18:41:48 »

Löysin nyt joitakin lisätietoja asiasta. Kuorma-auton omistaja on kertonut toimittajille, että hän aikoo nostaa syytteen Puolan rautatietä vastaan. Hänen mukaansa "puomi esti poistumisen" ja veturikuljettajan olisi pitänyt "törröttää ja jarruttaa eikä paeta ohjaamosta". Tietysti tuo väittely tuskin menee läpin sen järjettömyyden vuoksi. Kaiken lisäksi on paljastunut, että ennen mainittua tasoristeystä sijaitsee tällainen liikennemerkki:

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1767


« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2016, 11:04:24 »


Onneksi "rekka" oli pienehkö kuorma-auto, sekin tyhjänä. Kun törmäys vielä osui aivan lavan takaosaan, niin katastrofilta vältyttiin.

Sinällään kyllä veturinkuljettajalta hyvää toimintaa.

Joskus takavuosina muistan suomalaisen pendolinon veturinkuljettajan toimineen samoin, kun hän oli aivan varma vastaantulevan junan tulevan samaa raidetta vastaan. Kuljettaja teki hätäjarrutuksen, juoksi matkustamoon ja varoitti matkustajia olettamastaan vaarasta. No, vastaantuleva juna sivuutti pendon viereistä raidetta ja veturinkuljettaja sai lehtienkin palstalla moitteet esimiehiltään.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 917


« Vastaus #3 : Toukokuu 15, 2016, 11:40:55 »

Joskus takavuosina muistan suomalaisen pendolinon veturinkuljettajan toimineen samoin, kun hän oli aivan varma vastaantulevan junan tulevan samaa raidetta vastaan.

Miten muistelen, että se olisi ollut konduktööri, joka juoksi ulos? Pitääpä kaivaa uutisarkistoja.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 306


« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2016, 12:16:29 »

Teemu muistelee oikein, konduktööri sieltä lähti osastoa kohti pää kolmantena jalkana.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 306


« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2016, 08:36:19 »

Veturimieslehden juttu aiheesta:

https://www.dropbox.com/s/ikl7xeoagj7bixe/IMG_20160516_091731.jpg?dl=0
tallennettu
Veikko Kämäräinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2016, 11:30:25 »

Kevättalvella 1965 olin matkalla kouluun Kouvolaan lätän kyydissä ensimmäisen vaunun tupakoimattomien osaston keskipenkillä ikkunan vieressä. Korian ja Kouvolan välillä oli toinen raide suljettuna ratatöiden vuoksi, joten lätän olisi pitänyt odottaa Korialla Kouvolasta samoihin aikoihin Helsinkiin lähtevää moottoripikajunaa. Junanlähettäjä oli tämän unohtanut ja päästi lätän matkaan. Vähän ennen Kouvolaa olevassa kaarteessa tuli pikajuna vastaan ja tupakkapuolella istuneet pojat hyppäsivät pystyyn ja juoksivat taaksepäin kuski perässään huutaen "pikajuna tulee päälle". Itse ehdin nousta pystyyn ja nähdä DM4:n nokan. Seuraava muistikuva on, että makasin edessä olleen penkin takana lattialla ja katselin kevätauringon valossa alas leijailevaa pölyä. Hetken aikaa oli aivan hiljaista ja sitten alkoivat avunhuudot ja yleinen hälinä. Lätän etuohjaamo meni kokonaan kasaan, mutta taaksepäin juosseet säilyivät hengissä, tosin joitain vammoja saaneina. Ensimmäisessä vaunussa kuoli 3 henkilöä, itse selvisin turvonnein säärin.

Siihen aikaan ei ollut saatavilla henkistä tukea, joten sen puutteessa matkustin illalla taas kotiinpäin lätän kyydissä, tosin takimmaisessa vaunussa ja junakyydit kouluun jatkuivat seuraavasta aamusta eteenpäin vielä muutaman vuoden.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2016, 13:54:56 »

Tuona keväänä päättyi 1957 alkanut koulumatkailuni junalla. Mitään tosi dramaattista ei omalle kohdalle sattunut, mutta muutama tasoristeysonnettomuus muutti matkasuunnitelmia.
Lempäälän ja Tampereen välillä ainoa mahdollisuus Tampereen ratapihan lisäksi vaihtaa raidetta oli Sääksjärvellä. Kerran oli Höytämössä sattunut onnettomuus joka esti etenemisen. Siitä vain pakki päälle ja perä edellä kohti Lempäälää. Kohtalaista vauhtiakin mentiin. Paljonkohan höyryveturin miehistö pitkän junan periltä pystyi linjan vapautta näkemään?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Puola: Kiskobussin kuljettaja varoitti matkustajia ennen törmäystä rekkaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina