Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« : Kesäkuu 09, 2016, 08:09:40 » |
|
Löytyisikö tietoa Vv13 n:o 1759 kohtalosta. Kuulemani mukaan se olisi ollut Turussakin. Kun edelleen kuulemma, näitä vetureita vaihdeltiin, huoltokiertoa?. Turussahan on ollut myös 1775 ja 1776? Kysyn siksi, varmistaakseni numeron. Koska nyt uudelleenmaalaan H0-mittakaavan pienoismallia 1759 ja olisi hyvä tilaisuus muuttaa numeroa. Ps. Kuvassa, vuodelta 2009, ennen ensimmäistä maalausta, koeajovaiheessa, led-ajovalot vielä puuttuvat. Masiinaan on tehty digivalmius- pistokepaikka.
|
P1180857.JPG (173.08 kilotavua, 1023x534 - tarkasteltu 315 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2016, 09:00:52 » |
|
Ennen vuotta 1965 Turussa olivat olleet sijoitettuina seuvaavat Vv13-veturit erilaisia aikoja: 1752, 1753, 1757, 1758, 1759, 1775, 1776, 1777, 1778 ja 1785. Ensimmäisinä sinne saapuivat 1752 ja 1753, kumpikin 29.5.1956. Ne poistuivat 31.8.1957 ja 5.5.1959.
Vv13 1759 oli Turussa 29.8.1957-22.10.1960
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2016, 11:18:38 » |
|
Tehtaan kuvassa uutena 1759 on ilmeisesti veturinvihreä. Kovin tumma mv-kuvassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2016, 07:43:08 » |
|
Kiitos vastauksista! Näitä vetureita oli Turussa myös kevään -68 jälkeenkin. Kun veturin "vaihtoviikot" oli, vastatulleisiin asensin ratapiharadioantennin, se näkyy mallissakin. Mutta olikohan 1759 myöhemmin punavalkeana. Ja oliko silti vielä Vv13. Kysyn siksi, kun nyt olisi hyvä mahdollisuus valita värit. Tuolloin, -68- lähtien en vihreinä muista olleen. Ja jos löytyy tietoa -68 jälkeen olleista numeroista, niin hyvä. Numeron voisi vielä muuttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2016, 08:34:20 » |
|
Viimeiset vihreällä kaaviolla maalatut dieselveturit toimitettiin VR:lle vuoden 1958 lopussa. Osa Kisko-Kalleista ehdittiin toimittaa vihreän ja keltaisen kaavion yhdistelemällä. Samoin ensimmäiset Vr11-veturit olivat vihreäkeltaisia. Vv13-vetureiden osalta on olemassa tieto, mikä numero oli viimeinen vihreä ja mikä ensimmäinen punavalkoinen. En kuitenkaan löytänyt tietoa tähän hätään.
Uuden punavalkoisen värin käytön sanotaan liittyneen VR:n pääjohtaja Erkki Aallon kauteen. Hän aloitti tehtävässään vuonna 1957. Aalto halusi päästä nopeasti eroon höyryvetureista. Entisenä Pohjolan Voiman toimitusjohtajana hän olisi halunnut käynnistää rautateiden sähköistyksen välittömästi, mutta joutui tyytymään dieselöintiin. Dieselvetureiden punaista onkin jossain yhteyksissä kutsuttu myös "Aallon punaiseksi".
Jos viimeiset vihreät veturit toimitettiin VR:lle vuoden 1958 lopussa, niin niitä todennäköisesti esiintyi käytössä ensimmäiseen suuren konepajakorjaukseen asti, jolloin ne maalattin punavalkoisiksi. Kuinka monta vuotta Vv13-veturit olivat käytössä ennen uudelleenmaalausta? Korjausvälin perusteella voinee ainakin teoriassa päätellä, milloin viimeiset vihreät veturit katosivat. En kuitenkaan usko, että vuonna 1968 VR:llä olisi ollut enää käytössä vihreällä kaaviolla maalattuja vetureita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2016, 09:24:03 » |
|
Mielestäni ei enää vuonna 1961 olisi Tampereella liikkunut vihreitä dieseleitä. Kaikki muistikuvani Vv13:sta ovat punakaavion mukaisia, ja Vv13:t olivat messinkinumeroisia VETUREITA, ei Tveitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2016, 10:03:22 » |
|
Viimeinen vihreä Vv13 vielä kauan muiden jälkeen taisi olla 1754, joka liikkui alueella Kemi-Tornio-Haaparanta kesällä 1969. Muistaakseni siitä on julkaistu kuva Mikko Alameren kirjassa Suomen rautatiet/Eisenbahnen in Finland (Slezak 1979). Resiinassa oli myös joskus iso artikkeli Move 51-tyyppisistä vetureista, mutta en jaksa muistaa yksityiskohtia (ehkä 1995). Jossain seuraavista numeroista oli vielä lisätietoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2016, 17:10:17 » |
|
Tästä kuvasta on keskusteltu ennenkin mutta kerro tuosta virallisesta VR:n määrittelystä eli mikä tässä kuvassa on "väärin"? Auttaa noita Vr 11 -yms. hankkeita, kun tuntee tuota väritysskaalaa tarkemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2016, 22:22:37 » |
|
Vv13 1759-Tve 460-Tve3 460 oli suurimman osan elämästään punavalkea. Loppuvuotensa se oli kirjoilla Riihimäellä. Niiltä vuosilta minulla on joku hassu havainto: 18.10.1961 Lh-Ha T2291 (392 tonnia). 18.1.1962 Heinola (Ha) paivystäjä. Viimeiset havainnot Ri 31.8.75-21.9.75 ei käytössä, 25.9.75-13.10.75 ei käytössä, 9.12.75-26.1.76 ei käytössä, 5.2.76-23.2.76 ei käytössä (väliajat oli käytössä). Helmi/maaliskuun vaihteessa 1976 se meni Kouvolaan ja oli siellä käytössä n. 10.3.1976 asti. Palautettiin Riihimäelle 17.5.1976. Ri ei käytössä 7.7.1976-25.7.76, 13.8.76-22.2.77 (väliajat käytössä). Siirto Heinolaan 23.2.1977. Heinolassa varalla, ei käytössä 7.4.77-5.5.77. Siirto Lahteen 6.5.77. Siirto Riihimäelle 12.5.77. Hylätty Liikenneosaston kirjelmällä 19.5.1980 ja Koneosaston kirjelmällä 9.6.1980.
Muuta en äkkiseltään löytänyt lopusta. Alku oli 27.8.57 koeajo Valmet-Lempäälä-Valmet ja 28.8.1957 vastaanottokoeajo Tampere-Toijala-Tampere.
Tässä vaiheessa taas muistutan, että olisi kiva naputella nämä johonkin tiedostoon, joka säilyy ja johon muutkin voivat lisätä tietoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2016, 23:13:25 » |
|
Muutama havainto huhtikuulta 1961 Vv13 1759:stä Riihimäellä, tuolloin toimi vaihtotöissä P³:ssa: 04.04. (aamu + yö), 07.-08.04. (i+a+yö), 11.-12.04. (i+a+yö), 15.-16.04. (i+a+yö). 19.-20.04. P³:n vaihtotyöt hoideltiin jo Vr5 1411:llä ja 24.04. samoin Vr5 1410:llä. Ei löydy muita havaintoja tuosta yksilöstä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|