Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2016, 09:44:38 » |
|
Jatko-opiskelin Britanniassa 76-78 ja käytin Finnjetiä osamatkantekoon pari kertaa, mm. syyskuun 78 alussa palatessani opiskelun päätteeksi. Maailman lähes kaikkiin maihin pääsi opiskelija lentämään kohtuuhintaan, mutta Suomeen ei. Finnair = sikahinnoittelu. Finnjet oli koko Euroopan henkilöliikenteen merkittävin tapaus vuonna 1978. Mahtavan laivan aktiivinen ja menestyksellinen markkinointi ulottui laajalle Eurooppaan, myös Britanniaan. Brittimatkatoimistot myivät innolla Finnjet-pakettimatkoja Suomeen.
Niinpä minäkin ja pakaasit joka sormelle palasin: juna Swansea-Lontoo Paddington/Waterloo-Harwich, laiva Harwich-Bremerhaven, bussi Bremerhaven-Hamburg-Travemuende, Finnjet Travemuende-Hki, juna Hki-Tre, pakaasien kahvat katkenneina ja rahattomana, mutta perille. Matkasta minulle on jäljellä valitettavasti vain yksi laivalla myydyistä edustavista Finnjet-korteista. Siinä sivulta yläviistosta kuvattu Finnjet lipuu Trave-jokea venesataman kohdilla ja teksti on Ostseeheilbad Travemuende mit FINNJET dem grössten und schnellsten Passagierfährschiff der Welt. 24600 BRT - 31 Knoten. Fährdienst Travemuende - Helsinki. Jos kortista on iloa tutkiskelujesi kannalta, ilmoita osoitteesi niin luovun siitä hyväksesi. Ilmoita vain osoitteesi sähköpostiini erkki.nuutio@saunalahti.fi . Valitettavasti muuta aineistoa ei ole jäljellä, Finnjet-suklaakin on syöty.
Reissu olisi ollut paitsi mukava, myös vaivaton ilman kymmeniä kirjakiloja. Vaivattomin eri reissuista oli ro-ro laivalla Helsingistä Lontooseen Kielin kanavan kautta ja vaivalloisin juna (Bedford-Lontoo-Harwich)-Hoek van Holland- Köpenhamn-Stockholm - joka tuli lopuksi Reinin masinoiman Ruotsin laivojen lakon pysäyttämäksi.
|