Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VTT:n selvitys: Seinäjoki - Oulu-rata kannattaa muuttaa kaksoisraiteeksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« : Syyskuu 15, 2009, 14:14:07 »

"Seinäjoen ja Oulun välinen rautatieosuus on yksi Suomen vilkkaimpia henkilö- ja erityisesti tavaraliikenteen reittejä. VTT:n tekemän selvityksen mukaan Seinäjoki−Oulu-rataosuus kannattaa muuttaa kokonaan kaksiraiteiseksi, mikäli investoinnin kannattavuutta tarkastellaan pitkällä aikajänteellä."

Lisää aiheesta: http://www.vtt.fi/news/2009/08202009.jsp

tallennettu
Miikka Juhola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2009, 14:54:40 »

Aiotaanko samaan syssyyn kaksiraiteistaa myös Lielahti - Pohjois-Louko -väli?
Ja tuleekohan radan Sn:ksi 200 tai jopa 220... aika näyttää.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2009, 20:13:08 »

Tuskin tuon nimenomaisen selvityksen pohjalta tuplataan edes sitä Seinäjoki-Oulua kokonaan, vaikka se olisikin järkevää "pitkällä aikajänteellä". Pitkä aikajänne ei tunnu koskaan mahtuvan asioista viime kädessä päättävien poliitikoiden ajatusmaailmaan.

Lielahti-Pohjoislouon tuplaus ei liene kovin korkealla "hankejärjestyksessä", koska en ole kuullut kenenkään sellaista hanketta edes esittäneen?

Mainitsemallasi osuudella sn on jo 200. Jos tarkoitit Seinäjoki-Oulua, sen sn noussee ainakin kallistuvakoristen osalta 200:een, tuli tuplaraide koko matkalle tai ei. Siitä yli ei varmaan mennä yleensäkään kuin täysin uusissa ratahankkeissa.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2009, 12:20:08 »

Jaa-a, Ylivieska-Oulu-välillä on aika paljon tasoristeyksiä, jotka eivät I-II-ja PPP-vaiheidenkaan jälkeen tule poistumaan. Tämä rajoittaa (nykysäännöksillä) nopeuden 140 km/h Yv-Ol. Mikäli lainsäädäntöä hieman muutettaisiin, olisi mahdollista tietty muuttaa varoituslaitokset reagoimaan Sn 200:aa kulkevaan junaan riittävän ajoissa. Tämä tietty vaatisi laitoksien liittämisen suojastukseen ja JKV:eehen takaisinkytkennällä, eli jos laitos ei toimi oikein, värejä ei tule laitoksen yli. Vähän kuten ruotsissa on Sn 200-varoituslaitoksia kytketty ATC:hen.
tallennettu
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2009, 15:34:12 »

Ei kyse ole siitä, etteikö puomivaroituslaitosta saataisi toimimaan riittävän ajoissa. Syy on siinä, että junan suistumistodennäköisyys lisääntyy nopeuden kasvaessa, 140km/h on jollain tapaa todettu kattonopeudeksi. Puomithan ei kuitenkaan pysäytä autoa, vaikka ne toimisivatkin oikein, ja tässähän on taas kyse asenteesta. Ruotsissa tällainen sn-200 tasoristeys riski on pystytty ottamaan, koska autot tottelevat 100% puomeja, tässäkin on kyse asenteesta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VTT:n selvitys: Seinäjoki - Oulu-rata kannattaa muuttaa kaksoisraiteeksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina