Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Helsinki-Tallinna -tunneli sotilaallinen hanke?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« : Heinäkuu 14, 2016, 18:55:10 »

Venäläistä Regnum-sivustoa on useissa länsikommenteissa luonnehdittu Venäjän valtionpropagandan yhdeksi koneeksi, joka toimii turvallisuuselinten ohjauksessa.
Sivustolla kirjoittava Aleksander Kurkin tuomitsee nyt Euroopan komission tuen Rail Baltica -rautatiehankkeelle, joka yhdistäisi Helsingin ja Tallinnan aina Varsovaan ja Berliiniin asti. Helsingin ja Tallinnan välillä kyse on tunnelihankkeesta.

Rail Balticasta allekirjoitettiin Rotterdamissa julistus 21. kesäkuuta. Kurkinin mukaan tämä oli yhteydessä Naton päätökseen tuoda lisää sotilaita Puolaan ja Baltian maihin, ja tehtiin tarkoituksella ennen Naton huippukokousta.

Regnumin Kurkin ihmettelee, ettei hanke edennyt lainkaan 2001-14 Baltian maiden tuolloisista vetoomuksista huolimatta.

"Ainoa rationaalinen peruste tämän projektin rakentamiselle on sotilaallinen ja poliittinen", hän toteaa.

Hänen mukaansa Baltiassa tämä on myönnetty, kun Latvian ex-puolustusministeri Rasa Jukneviciene totesi Naton voivan tuoda joukkojaan ja aseita Puolasta ja Saksasta Baltian maihin nopeasti ja koordinoidusti radan myötä.

Kurkin toteaa Rail Baltican tarkoittavan myös yhteyttä Berliiniin, pääkaupunkiin, joka "kaikkein aktiivisimmin vahvistaa Baltian 'puolustusta ja turvallisuutta'".

Viime syksynä Regnumissa Igor Pavlovski kirjoitti Rail Baltican olevan "tie sotaan Venäjän kanssa". Lähde: Nykypäivä – Verkkouutiset 11.7.2016
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2016, 10:19:19 kirjoittanut Joni Lahti » tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2016, 23:02:53 »

Mitä jos pistettäisiin rata kiertämään Helsinkiin Pietarin kautta? Ei tarvittaisi tunnelia, ja Venäjäkin olisi tyytyväinen.  Hymyilee
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2016, 07:34:14 »

Mitä jos pistettäisiin rata kiertämään Helsinkiin Pietarin kautta? Ei tarvittaisi tunnelia, ja Venäjäkin olisi tyytyväinen.  Hymyilee

Eikös sieltä jo kierräkin rata?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2016, 19:18:54 »

Mitä jos pistettäisiin rata kiertämään Helsinkiin Pietarin kautta? Ei tarvittaisi tunnelia, ja Venäjäkin olisi tyytyväinen.  Hymyilee

Eikös sieltä jo kierräkin rata?

Niin kiertääkin, suoria junia menee mm Pietarista Berliiniin, Prahaan ja Wieniin. Miksei suomalaiset kulje niillä?  Virnistää
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2016, 22:54:41 »

Mitä jos pistettäisiin rata kiertämään Helsinkiin Pietarin kautta? Ei tarvittaisi tunnelia, ja Venäjäkin olisi tyytyväinen.  Hymyilee
Eikös sieltä jo kierräkin rata?
Niin kiertääkin, suoria junia menee mm Pietarista Berliiniin, Prahaan ja Wieniin. Miksei suomalaiset kulje niillä?  Virnistää
Mahdollisuus jää melko teoreettiseksi niin kauan kun matkaan tarvitaan sekä Venäjän että Valko-Venäjän viisumi.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #5 : Heinäkuu 16, 2016, 13:50:14 »

Kirjoittaja pitää jo Rail Baltican rakentamista provokaationa Venäjää vastaan. Tunneli olisi piste i:niin päälle. Rata olisi NATO:n syöttölinja pohjoiseen. Tavaraa ja joukkoja tulisi kuin nauhaa tarvittaessa Helsinkiin saakka.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #6 : Heinäkuu 16, 2016, 14:21:25 »

Mitä jos pistettäisiin rata kiertämään Helsinkiin Pietarin kautta? Ei tarvittaisi tunnelia, ja Venäjäkin olisi tyytyväinen.  Hymyilee
Eikös sieltä jo kierräkin rata?
Niin kiertääkin, suoria junia menee mm Pietarista Berliiniin, Prahaan ja Wieniin. Miksei suomalaiset kulje niillä?  Virnistää
Mahdollisuus jää melko teoreettiseksi niin kauan kun matkaan tarvitaan sekä Venäjän että Valko-Venäjän viisumi.

Eikö Venäjälle ja Valko-Venäjälle kelpaa yksi ja sama viisumi?

Ymmärtääkseni siitä syystä pohjoisen raja-asematkin suljettiin talvella muilta kuin Suomen ja Venäjän sekä Valko-Venäjän kansalaisilta.
tallennettu
Joonas Viita
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #7 : Heinäkuu 16, 2016, 14:47:06 »

Mitä jos pistettäisiin rata kiertämään Helsinkiin Pietarin kautta? Ei tarvittaisi tunnelia, ja Venäjäkin olisi tyytyväinen.  Hymyilee
Eikös sieltä jo kierräkin rata?
Niin kiertääkin, suoria junia menee mm Pietarista Berliiniin, Prahaan ja Wieniin. Miksei suomalaiset kulje niillä?  Virnistää
Mahdollisuus jää melko teoreettiseksi niin kauan kun matkaan tarvitaan sekä Venäjän että Valko-Venäjän viisumi.

Eikö Venäjälle ja Valko-Venäjälle kelpaa yksi ja sama viisumi?

Ymmärtääkseni siitä syystä pohjoisen raja-asematkin suljettiin talvella muilta kuin Suomen ja Venäjän sekä Valko-Venäjän kansalaisilta.

Ei kelpaa, Venäjän viisumi ei kelpaa edes maan läpikulkuun (ennen ei ainakaa käynyt), tosin maahantulokortti on samanlainen kun Venäjällä.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #8 : Heinäkuu 16, 2016, 15:22:52 »

Pietariin pääsee viisumivapaastikin Suomesta:
http://www.primatours.fi/travel/fi/PIETARI-1-40/Laivalla-Pietariin-3-166/Omatoimiset-hotellimatkat-3-369.html

Rail Baltican Helsinki-Pietari-Tallinna-osuus voisi tietysti olla viisumivapaa, mikäli matkaan ei kuulu muuta kuin läpikulku ilman oikeutta nousta junasta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2016, 15:51:11 »

Rail Baltican Helsinki-Pietari-Tallinna-osuus voisi tietysti olla viisumivapaa, mikäli matkaan ei kuulu muuta kuin läpikulku ilman oikeutta nousta junasta.

Niin, tai sitten voisi Niinistön Sale ja Soinin Timppa neuvotella suomalaisille viisumivapauden nykyisiä Hki->Pietari->Keski-Eurooppa junayhteyksiä käyttäville. Siitä vaan neuvottelemaan, kun on muutenkin niin hyvät keskusteluyhteydet itään. Taisi juna vaan mennä.

t. Rainer
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #10 : Heinäkuu 16, 2016, 15:54:19 »

Matka Helsingistä Pietarin kautta Tallinnaan on noin 750 kilometriä, ja nopea juna ajaa sen reilussa kolmessa tunnissa. Laivalla kestää kaksi tuntia, ja sähköjuna on ympäristöystävällisempi. Tunnelin kaivaminen taas on liian suuri urakka.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #11 : Heinäkuu 16, 2016, 16:19:36 »

Pietari-Tallinna-rata taitaa kuitenkin olla vielä toistaiseksi sähköistämätön.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #12 : Heinäkuu 16, 2016, 18:00:49 »

Molempi parempi, neuvottelemaan sekä tunnelirahoja että Venäjän kierrosta! Samalla tulee kummatkin / kaikki raideleveydet (1435 Eestissä kohta) huomioitua. Mikä parasta, näin kummastakin hankkeesta saadaan ihmisille Suomessa, Virossa ja Venäjällä työtä ja toimeentuloa! Mannaa Suomen ja Venäjän lamatalouksiin.   Virnistää

Lainaus käyttäjältä: Rainer Silfverberg - Tänään kello 16:51:11
Lainaus käyttäjältä: Vesa Höijer - Tänään kello 16:22:52
Rail Baltican Helsinki-Pietari-Tallinna-osuus voisi tietysti olla viisumivapaa, mikäli matkaan ei kuulu muuta kuin läpikulku ilman oikeutta nousta junasta.

Niin, tai sitten voisi Niinistön Sale ja Soinin Timppa neuvotella suomalaisille viisumivapauden nykyisiä Hki->Pietari->Keski-Eurooppa junayhteyksiä käyttäville. Siitä vaan neuvottelemaan, kun on muutenkin niin hyvät keskusteluyhteydet itään. Taisi juna vaan mennä.

t. Rainer
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2016, 18:23:35 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Heinäkuu 16, 2016, 18:22:02 »

Ja eikös tuota voi kehittää niin että kun EU maksaa valtaosan tunnelista, niin Venäjä voisi kustantaa kierroksen sitä kautta? Liikkuvuudella tuotakin kautta keskinäinen ymmärrys ihmisten välillä varmaan lisääntyisi osaltaan. 

tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #14 : Heinäkuu 16, 2016, 18:51:36 »

Euroopan unioni on myöntänyt kesäkuussa 2016 Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämiseen yhteensä 3,1 miljoona euroa. Summasta osa kohdennetaan Helsingin ja Tallinnan välille ehdotetun rautatietunnelin selvityksiin. Hinta-arvioksi tunnelille esiselvitys arvioi 9–13 miljardia euroa. Jotta hanke saataisiin kannattavaksi 35–40 vuoden lainan takaisinmaksuajalla, hankkeen pitäisi saada julkista tukea 40–50 prosenttia kustannuksista. Mutta jotenkin länsimetron sekoilu pistää epäilemään laskelmin pitämistä. Esiselvityksen johdossa kun on Sweco Consulting!

Oheinen kuva näyttää, millaiseen vaikutusalueeseen tunnelin kuviteltu vaikutus ulottuisi. Tunnelissa kulkeva rata olisi melko varmasti Rail Baltican myötä 1435 mm. Suomi ja Venäjä kulkisi edelleen 1520-1524 mm radoilla. Taitaa tunneli kuitenkin jäädä haaveeksi?


* Hel_Tal_tunneli.jpg (110.97 kilotavua, 960x1406 - tarkasteltu 245 kertaa.)
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #15 : Heinäkuu 16, 2016, 18:56:47 »

No, tunnelipäätökseen menee joka tapauksessa vielä pitkään, Rail Baltican rakentaminenhan on meneillään vasta Liettuvassa. Kuva Ilkan.


tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #16 : Heinäkuu 16, 2016, 19:43:36 »

Rail Baltican ulottaminen Pietariin toisi radalle paljon enemmän matkustajia kuin yhteys Helsinkiin. Jätetään vaikka Helsinki kokonaan pois, tehdään vain pikarata Pietari-Berliini. Koska junia on tapana nimetä merkkihenkilöiden mukaan, voisivat radalla liikennöivät junat olla nimeltään Molotov ja Ribbentrop.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #17 : Heinäkuu 16, 2016, 20:05:53 »

Tunnelissa kulkeva rata olisi melko varmasti Rail Baltican myötä 1435 mm. Suomi ja Venäjä kulkisi edelleen 1520-1524 mm radoilla. Taitaa tunneli kuitenkin jäädä haaveeksi?

Hankkeena se on aivan realistinen, sanotaanko sadan vuoden aikajänteellä.

Moniko meikäläisistä sen näkee niin se jää nähtäväksi.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #18 : Heinäkuu 16, 2016, 20:09:50 »


Niin kiertääkin, suoria junia menee mm Pietarista Berliiniin, Prahaan ja Wieniin. Miksei suomalaiset kulje niillä?  Virnistää
Suomalaisia ei kulje niillä, koska suomalaisten kannalta hyödyllisin yhteysväli tuosta kolmikosta, Pietari - Berliini, on itse asiassa lakkautettu joulukuussa 2014. Vaihdollinen yhteys ja kaksinkertainen viisumipakko (Venäjä + Valko-Venäjä) on yksinkertaisesti liikaa oikeastaan kenelle tahansa paitsi todella vannoutuneelle harrastajalle.
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 74


« Vastaus #19 : Heinäkuu 16, 2016, 21:10:39 »

Mitä jos pistettäisiin rata kiertämään Helsinkiin Pietarin kautta? Ei tarvittaisi tunnelia, ja Venäjäkin olisi tyytyväinen.  Hymyilee

Eikös sieltä jo kierräkin rata?

Niin kiertääkin, suoria junia menee mm Pietarista Berliiniin, Prahaan ja Wieniin. Miksei suomalaiset kulje niillä?  Virnistää

RZD:n sivujen mukaan Pietari-Praha suora vaunu kulkee vain kerran viikossa ja matkaan kuluu kaksi yötä. Ei tuo hirveän houkuttelevalta yhteydeltä vaikuta  Hymyilee
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #20 : Heinäkuu 16, 2016, 22:27:04 »

Tää propagandasota kai sitten toimii kummallakin puolella varsin aktiivisesti, ja uppoaa kansaan oikein hyvin. Välillä alkaa pelottaa mitä nämä tulevaisuuden historian suurmiehet oikein valmistelee, jäikö germaaneille ja vjenäläisille jotain hampaankoloon viime ottelusta.

Jenkit seilailee varsin kaukana kotivesistään ja Venäjäläiset vähän lentelee lentokoneilla, kummatkin asiat on ihan kauheita. Varsinkin nää transponderit on jotenkin hiton tärkeitä, tosin suomalaisetkin koneet lentelee ilman niitä, mutta eihän siitä mitään haittaa tai vaaraa voi olla...

Mut se tunneli voidaan kyllä ihan suosiolla unohtaa, ja tän koko rautatieväylän merkitys mihinkään sotilaalliseen toimintaan. Laiva on hyvä vehje jos on syytä siirtää suuria määriä sotamateriaalia sataman omaavien maiden välillä.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #21 : Heinäkuu 17, 2016, 07:46:35 »

Kun EU on hanke ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja pääomien vapaan liikkuvuuden puolesta, yhteisö on ollut hyvin aktiivinen TEN-T-liikenneverkon parantamisessa ja luomisessa. Ilman valtakunnan osien moderneja liikenneverkkoja kasvua ja hyvinvointia on paljon vaikeampi synnyttää.

Hassua miten EU-tasolla mikroskooppinen Rail Baltica -hanke voi synnyttää naapurissa haihatteluja. Suomalaiset katsokaa miten massiivisia muualla olevat TEN-T ja sen oheishankkeet ovat. Kuljetusvolyymit ovat ihan muuta kuin Baltiassa tai ihan EU:n reuna-alueella Suomessa. Mutta samalla on tärkeää että infra on yhteensopiva, teillä ja rautateillä. Kun tiet nyt on saatu kohtuulliseen kuntoon (ja urakka siellä jatkuu), niin on pikkuisen ratahankkeen vuoro, jos sinne vaikka syntyisi liikennettä. Uskoo ken tahtoo, että sotilaskulkuneuvoja kuljetetaan nykyään tositilanteessa hyvin haavoittuvilla junilla. Tosin kuulostaa sitä että Idässä edelleen tehtäisiin niin?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2016, 10:24:17 kirjoittanut Juha Riihimäki » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #22 : Heinäkuu 18, 2016, 17:10:35 »

Mahdollisuus jää melko teoreettiseksi niin kauan kun matkaan tarvitaan sekä Venäjän että Valko-Venäjän viisumi.
Eikö Venäjälle ja Valko-Venäjälle kelpaa yksi ja sama viisumi?

Ymmärtääkseni siitä syystä pohjoisen raja-asematkin suljettiin talvella muilta kuin Suomen ja Venäjän sekä Valko-Venäjän kansalaisilta.
Ei kelpaa, Venäjän viisumi ei kelpaa edes maan läpikulkuun (ennen ei ainakaa käynyt), tosin maahantulokortti on samanlainen kun Venäjällä.
Venäjällä ja Valko-Venäjällä on yhteiset rajatarkastukset ja tästä syystä maahantulokortti on sama. Jos vaikka Pietarista matkustaa junalla Minskiin, rajatarkastusta ei tällä välillä ole ja on mahdollista, ettei kukaan puhu koko Valko-Venäjän viisumista mitään. Siitä huolimatta molempiin maihin tarvitaan oma viisumi. Ongelmat alkaisivat sitten viimeistään Valko-Venäjän ja jonkin muun maan kuin Venäjän rajalla poistuttaessa maasta, kun Valko-Venäjän rajaviranomaiset havaitsisivat, että meillähän on tässä henkilö, jolla ei ole viisumia. Miliisi voisi pysäyttää kadulla rutiininomaisesti papereiden tarkastamiseksi ja jälleen oltaisiin ongelmissa. Mahdollisesti myös majoittumista yritettäessä viisumin puuttuminen havaittaisiin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Helsinki-Tallinna -tunneli sotilaallinen hanke?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina