Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #25 : Elokuu 12, 2016, 22:17:36 » |
|
Keskustelussa ovat syyttävät sormet sojottaneet milloin keihinkin, mutta oudointa mielestäni on ollut harrastajien syyttäminen jostain, jollain tekaistulla perusteella. Hieman kafkamainen asetelma siis.
Harrastajien ja rautatieharrastuksen etu on, että museohöyryajoja on, ja että niitä järjestetään edelleen ja jatkossakin. Tavallinen yleisö näkee elävän höyryveturin tositoimissa ja jakaa rautatieharrastuksen iloa osallistumalla museoajoihin matkustajana. Rautatieharrastuksen yleinen kuva kiillottuu ja tunnettavuus lisääntyy.
Onkin huomattavan kurja juttu, että joku museoliikennöitsijä onnistuu sössimään asiansa niin, että pääsee valtakunnanuutisten ykkössivulle. Epäilyksen varjo heittyy muidenkin museoliikennöitsijöiden ylle: ovatko asiat varmasti kunnossa kun kerran Hesarissakin puhuttiin että...? Alan maine kärsii.
Museoliikennöitsijä, jonka asiat ovat kunnossa, tekee yhteistyötä viranomaisen ja median kanssa ja Trafi on sille normaalia viranomaisvalvontaa hyväksyttävien säädösten puitteissa. Ala on nyt sattuneesta syystä suurennuslasin alla eikä nyt tarvita enää pienintäkään omavaltaisuutta säädösten suhteen, jos aiomme nähdä nykyisten säännösten puitteissa museojunia valtion rataverkolla. Nykysäädökset eivät ole syntyneet viranomaisen aloitteesta ja pelkästä hyvästä tahdosta, vaan yhteistyöstä rautatieharrastuksen ja museoliikennöitsijöiden, myös VR:n, kanssa. Olisi sääli, jos sääntöjä kiristämällä tehtäisiin museoliikennöinti nykyistä hankalammaksi. Se vaara kuitenkin vaanii nurkan takana, ellei nykyisiäkään sääntöjä noudateta tinkimättä.
Toivottavasti museohöyryajoja riittää mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pitkään Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #26 : Elokuu 12, 2016, 22:27:35 » |
|
Onko oletettavasti muutaman kilometrin ylinopeus tosiaan viranomaisille ilmoittamisen väärti? Ukko-Pekan nopeusmittaria tuskin on kalibroitu, ja useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan.
Avoimuuden aikakautena noita nopeuksia voi kukin laskeskella niin paljon kuin jaksaa. Itse laskin ihan mielenkiinnosta äsken 1009:n junan kulkeneen kesäkuussa viiden suojavälin mittaisen matkan keskinopeudella n. 100 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #27 : Elokuu 12, 2016, 22:45:25 » |
|
Keskustelussa ovat syyttävät sormet sojottaneet milloin keihinkin, mutta oudointa mielestäni on ollut harrastajien syyttäminen jostain, jollain tekaistulla perusteella. Hieman kafkamainen asetelma siis.
Ihmettelen itse edelleenkin sitä väitettä että Vorgissa ja mediassa yksilöitiin jonkun harrastajan laittaneen koko vyyhdin liikkeelle. Muistan nähneeni muutaman otteeseen maininnan siitä että harrastaja olisi tehnyt ilmoituksen poliisille. Itse en vieläkään tiedä mikä on ollut harrastajan motiivi tai syy miksi hän soitti poliisin paikalle. Itse olen nähnyt museohöyryveturin muutamaan otteseen liikenteessä, mutta itsellä ei ole tullut mieleeni ilmoittaa poliisille että höyryveturin kuljettajalla/jilla olisi pätevyys ajoon. Ja toiseksi Trafin toiminta koko jutun aikana. Ensin toimintakielto ja selvityspyyntö 2 kuukauden sisällä. Sitten yhtä äkisti kaikki toimet ja kiellot kumottiin ja toiminta sai jatkua. Jossakin oli maininta että: 'höyryveturimatkat 1009 Oy oli puhunut Trafin ympäri asiassa'. Itsellä tapaus on tuonut epäluottamusta Trafin suuntaan. Tiedetäänkö Trafissa todellakaan miten höyryveturi toimii ja miten sen saa liikkeelle ja pysäytettyä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #28 : Elokuu 12, 2016, 22:59:28 » |
|
Puuttumatta nykyiseen keskusteluun, niin korvaani tai silmääni pahoin särähti osa Ollin kommenttista (12:08. klo 21;14) (taidot ei riitä tuon kommentin osion eristämiseen): ... "useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan" Olen ymmärtänyt, että kaikissa linjavetureissa on iät ja ajat ollut nopeusmittari, ainut mittari suoraan kuljettajan näkökentässä - aikataulupöydässä. Ehkä Olli voinee luetteloida veturisarjat, joissa näin ei ole (vanhempikin oppii...).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #29 : Elokuu 12, 2016, 23:08:49 » |
|
Ja toiseksi Trafin toiminta koko jutun aikana. Ensin toimintakielto ja selvityspyyntö 2 kuukauden sisällä. Sitten yhtä äkisti kaikki toimet ja kiellot kumottiin ja toiminta sai jatkua. Jossakin oli maininta että: 'höyryveturimatkat 1009 Oy oli puhunut Trafin ympäri asiassa'. Itsellä tapaus on tuonut epäluottamusta Trafin suuntaan. Tiedetäänkö Trafissa todellakaan miten höyryveturi toimii ja miten sen saa liikkeelle ja pysäytettyä?
Trafi totesi sääntöjä rikotun ja määräsi toimintakiellon ja pyysi selvityksiä. Firma reagoi tekemällä Trafin kaipaamat muutokset turvallisuusjohtamiseensa ja Trafi palautti luvat toimintaan. En näe tässä ristiriitoja. Ikäihminen törttöilee ajattelemattomuuttaan tieliikenteessä. Tulee poliisi, jututtaa ja mahdollisesti sakottaa senioria ja ottaa ajokortin pois ja määrää uuteen inssiajoon. Seniori käy inssiajossa ja läpäisee sen ja asia on kunnossa ja ajokortti palautetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #30 : Elokuu 12, 2016, 23:09:12 » |
|
Minäkin ihmettelen, että kuinka matkustajana olevalla voi olla sellaiset tiedot ja taidot välineineen, joiden avulla todellisen ajonopeuden pystyy luotettavalla tavalla toteamaan. Tietystikin mittaus onnistuu kilometritolppien avulla, mutta siitäkin tulisi olla pitävää näyttöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #31 : Elokuu 12, 2016, 23:19:49 » |
|
Itse en edes tullut ajatelleeksi kilometritolppia, vaan gps:ää, jolla nuoriso mittaa nopeuksia kuulemma mäessä snoukatessaankin .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #32 : Elokuu 12, 2016, 23:55:03 » |
|
Muistaakseni kauan, kauan ennen GPS:ää, kuljettajille opetettiin puhelintolppien ohitukset määrä-ajassa ja tuosta kaaviosta sai sen hetkisen nopeuden - no niin nuo tolpat ovat hävinneet... Uran ensimmäisillä lättäreissuilla käytin hyväksi kilometritolppia nopeuden säätelyyn - aika usein juna saapui liikennepaikalle (suunnilleen) aikataulun mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #33 : Elokuu 13, 2016, 00:04:21 » |
|
Itse en edes tullut ajatelleeksi kilometritolppia, vaan gps:ää, jolla nuoriso mittaa nopeuksia kuulemma mäessä snoukatessaankin .
Juu, siihen maailmanaikaan, kun puhelimet olivat vielä niin kivikautisia, ettei niissä ollut GPS:ää, tapasin puhelimen sekuntikellon kanssa tuijottaa ikkunasta ulos kilometritolppia ja sitten laskea nopeuden välin kulkemiseen kuluneesta ajasta. Ajatella, että minä, joka olen ns. diginatiivien sukupolvea, olen saattanut harrastaa tuollaista. Mutta nytpä tulikin avoin data mainittua toisaalta. Sieltä voinee paljastua jotain mielenkiintoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #34 : Elokuu 13, 2016, 00:27:19 » |
|
Hesari uutisoi: Ukko-Pekka palaa takaisin liikenteeseen http://www.hs.fi/kotimaa/a1470977028802Jutussa Trafin edustaja mainitsee yhtiöstä löytyneen ajo-oikeudettoman kuljettajan lisäksi myös muita turvallisuuspuutteita. Näistä mainitaan useat lievät ylinopeudet matkustajien ilmoitusten perusteella. Tässä ketjussa on mainittu muita paljon olennaisempia turvallisuuspuutteita, ja minua kieltämättä ihmetyttää toimittajan valinta uutisen esimerkiksi. En missään nimessä vähättele muiden ilmenneiden puutteiden vakavuutta, mutta jutun esimerkki vaikuttaa jo nipotukselta. Onko oletettavasti muutaman kilometrin ylinopeus tosiaan viranomaisille ilmoittamisen väärti? Ukko-Pekan nopeusmittaria tuskin on kalibroitu, ja useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan. Vaunusta käsin on helppo mitata nopeutta vaikkapa kännykän GPS:llä, mutta nimestä huolimatta näidenkin laitteiden mittaustulokset voivat valehdella yllättävän paljon. Itse matkustajana nauttisin mieluumin matkan tunnelmasta kuin tuijottaisin nopeusmittaria virheen löytämisen toivossa. No niin, aletaanpa yleisön pynnöstä ruotia tätä vyyhtiä. 1. http://julia.dy.fi/timetables?s=1940&d=11.6.2016 lauantaina 11.6.2016 1940 on porhaltanut Nastolasta Villähteelle vain kolmessa minuutissa. 5,73 kilometrin välin taivaltaminen siinä ajassa vaatii käsittämättömän 114,6 kilometrin tuntivauhdin! Aikataulun mukaan siihen olisi pitänyt kulua viisi minuuttia, johon päästäkseen riittää, että ajaa 69 km/h. 2. http://julia.dy.fi/timetables?s=1940&d=14.6.2016 tiistaina 14.6.2016 niin ikään 1940 selvisi Herralasta Järvelään vain kahdeksassa minuutissa. Ko. ihmetempun salaisuus oli 104,5 km/h vauhti. Vieläkö siis puhutaan muutaman km/h ylityksistä nopeusrajoituksissa?
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2016, 00:48:05 kirjoittanut Olli Aalto »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« Vastaus #35 : Elokuu 13, 2016, 00:44:17 » |
|
En käyttäisi tähän operaatioon välttämättä kahden lähekkäisen liikennepaikan väliä, koska lähtö- ja tuloaikoihin lisätään satunnainen määrä sekunteja (luokkaa 30 - 100). Heittoa voi tulla sen verran, että lopputuloskin voi heittää paljon. Raideosuuksien pituudet ja varautumisajat löytyvät sen sijaan sellaisella tarkkuudella, että tuloksilla on jo jotain painoarvoakin. Omat laskelmani olivat Riihimäen ja Turengin väliltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #36 : Elokuu 13, 2016, 00:55:08 » |
|
En käyttäisi tähän operaatioon välttämättä kahden lähekkäisen liikennepaikan väliä, koska lähtö- ja tuloaikoihin lisätään satunnainen määrä sekunteja (luokkaa 30 - 100). Heittoa voi tulla sen verran, että lopputuloskin voi heittää paljon. Raideosuuksien pituudet ja varautumisajat löytyvät sen sijaan sellaisella tarkkuudella, että tuloksilla on jo jotain painoarvoakin. Omat laskelmani olivat Riihimäen ja Turengin väliltä. Ahaa, tuo olikin uusi tieto, joka on mennyt ohi. No, joka tapauksessa olet jo saanut painoarvoa tuottavaa aineistoa kasaan. Tarkkoja arvoja käyttämällä sain lainauksessasi mainitun pätkän tietämille sijoittuvalle kymmenen kilometrin pätkälle 100 km/h lukemia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2016, 01:12:43 kirjoittanut Olli Aalto »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #37 : Elokuu 13, 2016, 10:57:37 » |
|
Minä taas olen niin huono harrastaja, että en tullut tuota avointa dataa eri muodoissaan ajatelleeksi. Näkyvätkö museojunat esim. junat kartalla -palvelussa tai muussa täysin reaaliaikaisessa, joka antaa junalle myös nopeustiedon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #38 : Elokuu 13, 2016, 11:10:57 » |
|
Ihmettelen itse edelleenkin sitä väitettä että Vorgissa ja mediassa yksilöitiin jonkun harrastajan laittaneen koko vyyhdin liikkeelle. Muistan nähneeni muutaman otteeseen maininnan siitä että harrastaja olisi tehnyt ilmoituksen poliisille. Itse en vieläkään tiedä mikä on ollut harrastajan motiivi tai syy miksi hän soitti poliisin paikalle.
Aiemmassa keskusteluketjussa todettiin näin: "Suora sitaatti sanomalehti Itä-Savon lauantain 16.7.2016 paperilehdestä: "Turvallisuusvirastoon tieto epäilystä tuli rataliikennekeskuksesta." Eli tämän mukaan ilmoitusta poliisille ei ole tehnyt harrastaja, vaan rataliikennekeskuksesta tulleen tiedon perusteella Trafi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 265
|
« Vastaus #39 : Elokuu 13, 2016, 13:16:10 » |
|
Puuttumatta nykyiseen keskusteluun, niin korvaani tai silmääni pahoin särähti osa Ollin kommenttista (12:08. klo 21;14) (taidot ei riitä tuon kommentin osion eristämiseen): ... "useimmista höyryvetureista nopeusmittari puuttuu kokonaan" Olen ymmärtänyt, että kaikissa linjavetureissa on iät ja ajat ollut nopeusmittari, ainut mittari suoraan kuljettajan näkökentässä - aikataulupöydässä. Ehkä Olli voinee luetteloida veturisarjat, joissa näin ei ole (vanhempikin oppii...). Jostain kaukaa harrastuksen alkuvuosilta minulle oli jäänyt kuva että vain uusimmissa höyryveturisarjoissa olisi nopeusmittarit. Mutta nyt vorgin kuvia selatessa esim. Tk3 1136:ssa näkyy kyllä nopeusmittari olevan. Jorma on ammattilaisena varmastikin oikeassa, joten seison korjattuna!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|