Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pääradan uudistaminen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« : Elokuu 20, 2016, 11:32:53 »


nyt on alkamassa työt Keravalla ja Järvenpäässä:

http://www.liikennevirasto.fi/-/rakennustyot-kayntiin-helsinki-riihimaki-radan-parannushankkeessa#.V7gg9U2LTnA

Rakennustyöt Suomen vilkkaimman rataosuuden, Helsinki-Riihimäki-rataosan välityskykyä parantavassa hankkeessa ovat alkaneet. Työt käynnistyivät ensimmäiseksi Keravalla, jonne rakennetaan tavaraliikenneraide nykyisten pääraiteiden itäpuolelle. Uusi raide mahdollistaa Vuosaaren sataman tavaraliikenteen sujuvamman ja mahdollisimman vähän muuta liikennettä häiritsevän liittymisen satamaraiteelta pääradalle.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2016, 13:35:22 »

Ajatus on tietysti kaunis, mutta onko tietoa, montako junaa päivässä Vuosaareen kulkee?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2016, 14:29:21 »

Ajatus on tietysti kaunis, mutta onko tietoa, montako junaa päivässä Vuosaareen kulkee?

Neljästä viiteen tavarajunaa näyttäisi keskimäärin kulkevan Vuosaaren radalla yhteensä päivässä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2016, 17:24:30 »

Aivan turhaa tehdä remonttia nyt kun VR OY:tä ei kiinnosta ajaa rahtijunia ja Riksun paikallisjunia ja muutenkin kaukojunia on harvennettu.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2016, 20:52:00 »


nyt on alkamassa työt Keravalla ja Järvenpäässä:

http://www.liikennevirasto.fi/-/rakennustyot-kayntiin-helsinki-riihimaki-radan-parannushankkeessa#.V7gg9U2LTnA

Rakennustyöt Suomen vilkkaimman rataosuuden, Helsinki-Riihimäki-rataosan välityskykyä parantavassa hankkeessa ovat alkaneet. Työt käynnistyivät ensimmäiseksi Keravalla, jonne rakennetaan tavaraliikenneraide nykyisten pääraiteiden itäpuolelle. Uusi raide mahdollistaa Vuosaaren sataman tavaraliikenteen sujuvamman ja mahdollisimman vähän muuta liikennettä häiritsevän liittymisen satamaraiteelta pääradalle.

Missäs asti tuo Kanniston ratasilta on? Paljonko siitä on Vuokin radan erkanemiskohtaan?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2016, 20:24:49 »


nyt on alkamassa työt Keravalla ja Järvenpäässä:

http://www.liikennevirasto.fi/-/rakennustyot-kayntiin-helsinki-riihimaki-radan-parannushankkeessa#.V7gg9U2LTnA

Rakennustyöt Suomen vilkkaimman rataosuuden, Helsinki-Riihimäki-rataosan välityskykyä parantavassa hankkeessa ovat alkaneet. Työt käynnistyivät ensimmäiseksi Keravalla, jonne rakennetaan tavaraliikenneraide nykyisten pääraiteiden itäpuolelle. Uusi raide mahdollistaa Vuosaaren sataman tavaraliikenteen sujuvamman ja mahdollisimman vähän muuta liikennettä häiritsevän liittymisen satamaraiteelta pääradalle.

Missäs asti tuo Kanniston ratasilta on? Paljonko siitä on Vuokin radan erkanemiskohtaan?

Tässä on todennäköisesti kyse Keravantien eli mt 148:n ylittävästä ratasillasta. Vuosaaren radan erkanemispaikka on välittömästi se pohjoispuolella. Vuosaaren rataa jatketaan tältä vaihteelta pohjoiseen siten, että se yhtyy itäisimpään raiteeseen (asemalla raide 6) juuri ennen asemaa, mikä mahdollistaa K-, N- ja T-junien pääsyn raiteelta 5 etelään kulkematta Vuosaaren radan erkanemisvaihteen yli. Siitä ei ole tietoa, jääkö vanha vaihdeyhteys silti paikalleen. Ainakin se mahdollistaisi Vuosaaren junien kulun Keravalla tarvittaessa myös raiteiden 4 ja 5 kautta, kun uuden yhteyden kautta pääsee vain raiteelle 6.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2017, 10:55:21 »


Ensimmäiset osat valmistuneet: onko kenelläkään havaintoa tästä Keravan tavaraliikenneraiteesta ?

http://www.liikennevirasto.fi/-/ensimmaiset-kohteet-helsinki-riihimaki-hankkeessa-valmistuneet-tyot-jarvenpaassa-jatkuvat-vilkkaina#.WZvw6bLyjrc
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2017, 20:23:19 »

Olikin hyvä tieto, että Riihimäellä käynnistyvät työt loppuvuodesta. Pitää muistaa käydä dokumentoimassa kaikkea mahdollista, ettei käy niin, että huomaa kaiken jo muuttuneen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2017, 08:56:59 »

lisäraide valmistui Keravalla

Julkaistu 06.09.2017

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa on saatu onnistuneesti päätökseen kaksi merkittävää työvaihetta, joista liikenteellisesti vaikuttavin on Keravan ratapihan lisäraiteen valmistuminen. Uusi raide palvelee erityisesti Äänekosken uuden tehtaan kuljetuksia. Järvenpäässä puolestaan saatiin valmiiksi pohjanvahvistustyöt paalutuksineen, jotka tehtiin erittäin tiukalla aikataululla.

– Keravalle valmistunut lisäraide palvelee Vuosaaren satamaan menevää liikennettä, joka lisääntyy Äänekosken uuden biotuotetehtaan käynnistyttyä. Lisäraiteen rakennus Keravalle meni kaikin puolin sujuvasti, työ pysyi budjetissa ja valmistui aikataulussa, projektinjohtaja Juha Kansonen kertoo.

Keravan ohella työt ovat olleet kesän aikana kiivaasti käynnissä Järvenpäässä, jossa jatkuu lisäraiteen rakentaminen. Kesän tavoitteena oli saada Ainola–Purola välin erittäin haastavat pohjavahvistustoimenpiteet tehtyä uuden läntisen lisäraiteen osalta sinä aikana, kun nykyinen läntinen raide oli pois käytöstä kolmen kuukauden liikennejärjestelyn ajan.

– Noin kilometrin matkalle jouduttiin rakentamaan yli 10 000 m² pysyvää teräsponteilla toteutettua tukiseinää, jota hyödyntäen paalutettiin yli 22 kilometriä paalulaattojen paaluja. Paalujen varaan on valettu lähes 10 000 m² teräsbetonilaattaa, Kansonen kertoo jättiponnistuksesta.

Huolellinen suunnittelu lyhensi töiden kestoa ja toi kustannussäästöjä

Ainola–Purola välillä onkin tehty kesän ajan pitkiä päiviä ja töitä myös viikonloppuisin.

– Parhaimmillaan linjalla oli samaan aikaan viisi paalutuskonetta ja kolme porapaalukonetta, muuten töitä ei olisi ehditty tehdä. Liikennekatkon ja töiden huolellisen suunnittelun takia ponnistus pystyttiin tekemään päivätyönä. Jos työt olisi tehty alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti lyhyissä liikennekatkoissa öisin, olisi niiden kesto ollut moninkertainen. Tehokkuus toi myös kustannussäästöjä, Kansonen toteaa.

Hän kiittää alueen asukkaita ymmärryksestä rakennustöitä ja niiden aiheuttamia haittoja kohtaan. Syksyn alkaessa työt radan varrella jatkuvat, mutta pienemmällä teholla. Kesän ajan liikenteeltä suljettuna ollut laituriraide 1 palaa käyttöön sekä Järvenpäässä että Saunakalliossa lokakuun 2. päivä.

Helsinki–Riihimäki hankkeen työt käynnistyvät seuraavaksi Riihimäen suunnalla, jossa uusitaan koko henkilöratapihan raiteistot ja rakennetaan matkustajien käyttöön korkeat laiturit. Kokonaisuudessaan hanke jatkuu vuoteen 2020, jolloin se valmistuessaan mahdollistaa sujuvamman liikenteen sekä taajamajunavuorojen lisäämisen tällä rataosalla.

Lisätietoja:

projektinjohtaja Juha Kansonen, puh. 0295 34 3633, juha.kansonen(at)liikennevirasto.fi

projektipäällikkö Riitta Parviainen, puh. 0295 34 3034, riitta.parviainen(at)liikennevirasto.fi

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden, pääradan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2020. Lisätietoa: www.liikennevirasto.fi/helsinki-riihimaki ja www.facebook.com/jarvenpaanlisaraide/


http://www.liikennevirasto.fi/-/helsinki-riihimaki-hanke-lisaraide-valmistui-keravalla-jarvenpaan-paalutukset-tehty#.WcSz-0tJbrc

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #9 : Syyskuu 27, 2017, 11:18:17 »


Raide 1 palaa käyttöön 2.10. illalla Järvenpään ja Saunakallion asemilla

Julkaistu 27.09.2017
Kesän ajan liikenteeltä suljettuna ollut läntinen raide otetaan käyttöön sekä Järvenpäässä että Saunakalliossa lokakuun 2. päivä klo 18.00 lähtien. Jännite raiteelle kytketään jo saman päivän aamuna. Raiteen käyttöönoton jälkeen junat Helsingin suuntaan lähtevät asemilla raiteelta 1.

Läntinen raide on ollut kesän ajan pois käytöstä Järvenpään alueelle rakennettavan lisäraiteen rakennustöiden vuoksi. Liikennekatkon aikana Ainola–Purola-välillä on saatu valmiiksi erittäin haastavat pohjavahvistustoimenpiteet.

– Tämän työvaiheen valmistuttua nykyinen läntinen, eli ykkösraide palaa liikenteen käyttöön talven ajaksi 2.10. kello 18 lähtien. Junat Helsingin suuntaan lähtevät sen jälkeen Järvenpään ja Saunakallion asemalla raiteelta 1. Asemille on rakennettu osin väliaikaiset laiturit, joilta juniin nousu tapahtuu. Junien pysähtymispaikka muuttuu samalla nykyistä hieman pohjoisemmaksi, minkä toivomme matkustajien huomaavan, projektinjohtaja Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoo.

Koska rakennustyöt Järvenpään aseman ympäristössä ja varsinkin radan alittavassa keskustunnelissa jatkuvat vilkkaina, matkustajia suositellaan muutenkin käyttämään asemalle kulkiessa pohjoisen, eli Postikadun ja Myllytien puoleisia yhteyksiä.

Postikadun risteyksestä asemalle johtava kevyen liikenteen yhteys valmistuu ykkösraiteen käyttöön mennessä.

– Olemme pyrkineet siihen, että matkustajien liikkuminen asemilla olisi myös rakennustöiden aikana mahdollisimman sujuvaa. Rakennustöistä aiheutuu kuitenkin väistämättä aina alueella liikkuville haittaa, mitä pahoittelemme, Kansonen sanoo.

Lisäraide käyttöön lokakuussa 2018

Järvenpään alueelle rakennettava uusi raide otetaan käyttöön lokakuussa 2018.

– Lisäraiteen lisäksi Järvenpään asemalla jatketaan alikulkukäytäviä sekä rakennetaan uusi laituri, laiturikatos, bussiterminaali ja liityntäpysäköintipaikkoja. Kaikkiaan rakentaminen viimeistelytöineen saadaan valmiiksi Järvenpään alueella kesän 2019 aikana, Kansonen sanoo.

Järvenpään alueella tehtävät työt ovat osa vuoteen 2020 jatkuvaa Helsinki-Riihimäki-hanketta. Syksyllä rakentaminen hankkeessa jatkuu kiivaana ja levittäytyy loppuvuodesta myös Riihimäelle. Riihimäellä tehdään muun muassa mittavat vaihde- ja raiteistomuutokset, joilla nopeutetaan ja selkeytetään junien kulkua. Lisäksi aseman palvelutasoa parannetaan muun muassa uusin, korkein laiturein sekä laiturikatoksia peruskorjaamalla.

Lisätietoja:

projektinjohtaja Juha Kansonen, puh. 0295 34 3633, juha.kansonen(at)liikennevirasto.fi

projektipäällikkö Riitta Parviainen, puh. 0295 34 3034, riitta.parviainen(at)liikennevirasto.fi

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden, pääradan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2020. Lisätietoa: www.liikennevirasto.fi/helsinki-riihimaki ja www.facebook.com/jarvenpaanlisaraide/

http://www.liikennevirasto.fi/-/raide-1-palaa-kayttoon-2-10-illalla-jarvenpaan-ja-saunakallion-asemilla#.WctscktJbrc
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2018, 11:14:59 »


Pääradan JKV testiajot kilpailutuksessa välille Riihimäki-Tampere:

http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:27062-2018:TEXT:FI:HTML&tabId=1

Viimeisiä JVK asennuksia ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #11 : Kesäkuu 29, 2018, 07:15:14 »


Aamulehden juttu 29.6. aiheesta, kiire kuulemma alkaa olla

https://www.aamulehti.fi/uutiset/paaradan-kehittamisella-alkaa-olla-kiire-jos-ratahanke-viivastyy-10-vuoden-aikana-voi-syntya-yli-300-miljoonan-euron-tappiot-201040891/

Uutisessa mainittu Tampereen Kaupunkiseudun selvitys löytyy

http://www.tampereenseutu.fi/ajankohtaista/helsinki-tampere-paaradan-kehittaminen/

http://www.tampereenseutu.fi/site/assets/files/17861/helsinki-tampere_-ratakaytavan_kehittamisen_laajemmat_taloudelliset_vaikutukset.pdf


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2018, 09:07:55 »


Mielipide Aamulehdessä 26.8.2018 EP Henna Virkkuselta.

Helsinki - Luulaja radasta.



* Screenshot_2018-08-26-09-47-39 - Edited.png (327.08 kilotavua, 625x594 - tarkasteltu 336 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pääradan uudistaminen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina