Ruotsalaisen insinööri Lambert Bjurströmin suunnittelemia kevyitä moottorivetureita valmistettiin siellä 1925 – 1947 278 kpl! Melkoinen ero Suomeen verrattuna. Aiheesta on vaikuttava kirja: ”AB Slimaterial, Västervik”, red. jan Ericson, ISBN 91-85098-62-0. Suomeen toimitettiin vain yksi veturi, Vk11 101 (vuodesta 1962 Tve – ko 1). Sen oli ajateltu sopivan vähäliikenteiselle Sotkamon raiteelle. Ensimmäisen lisenssiveturin Lokomo sai valmiiksi niin, että tilaus on täytynyt tehdä jo ennen ruotsalaisen veturin tuloa. Siuron asemapäällikön valituskirjeen (
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4852.msg73580.html#msg73580 ) johdosta (?) Lokomolta tilattu veturi oli vasta kahdeksas, eli tuotanto oli päässyt vauhtiin. Siuron olosuhteisiin 101 oli ilmeisesti sopivin silloin tunnettu. Kopiosta voisi tulla käsitykseen, että merkintä ”Siuro” ei ole myöhempi lisäys
Ilmeisesti näitä ei Lokomolla pidetty ”vetureina”, vaan niille tehtiin oma lista. Sille joutuivat myös Vv12-veturit, joilla ei tietenkään ole mitään tekemistä Bjurströmin kanssa. Oheisena oleva lista on uskollinen Erkki Nuution Veturien Ystävät ry:lle 1967 antamalle alkuperäiselle, - siitä puuttuu kuitenkin työn nro, moottorin nro, vetävän ketjun tiedot, kytkimen tyyppi. Näitä tietoja on siis saatavilla. Esitetyissä tiedoissa on yksi puute: 23:sen ja 24:sen kohdalla moottorisarakkeessa lukee myös ”Wickström”. Kaksi tehoa viitannee petrooli/bensiini jakoon. Harmi,että kopioni on liian surkea esitettäväksi.
Mitä vetureille sitten tapahtui? Jokunen on jäljelläkin. Paljon selviää jo sivuilltakin. Haapamäellä on mm. tämä:
http://vaunut.org/kuva/87398?t=bjurstr%25C3%25B6m . Pienen, oikeanpuoleisen säleikön takana on kaksisyliterinen, hihnakäyttöinen kompressori. Ilmajarru taisi olla vain Yhtyneiden vetureissa. Siis Simpele. Jokusen kuvan voin laittaa sarjaksi, mutta enemmän selviää vorgin kautta. Nyt vielä liitteenä lista sekä kylmästä kangistunut veturi Aitonevalla v. 1984.