Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 638
|
« Vastaus #25 : Lokakuu 02, 2016, 20:16:04 » |
|
Aikataulussa Dm4 oli merkitty yhdeksi vaihtoehdoksi kaikkiin iltajuniin (P42, P68 ja P98). P68 tuskin on kuitenkaan voinut olla Dm4-juna ainakaan kesäaikana, kun siinä olivat Oulun vaunut mukana ja P98 kulki vain sunnuntaisin, joten ainoa todellinen MK50:n vaihtoehto lienee P42. Vuoden 1959 turistissa se oli merkitty jopa MP-tunnuksella, kuten tosin myös P91.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #26 : Lokakuu 02, 2016, 20:27:57 » |
|
Jossain englantilaisessa* lehdessä oli pitkä Suomiraportti noin 1958-60 ja siinä kirjoittajan porukka ihmetteli, kun junan P68 eteen Tampereella ajoi "aivan tavallisen näköinen moottorivaunu". En muista ulkoa tarkempaa vuotta tai vuodenaikaa, mutta eiköhän sekin lehti löydy jostakin laatikosta. *Tuollaisia matkakertomusraportteja julkaistiin siihen aikaan lehdissä "European Railways", "The Railway Magazine" ja "Railway World".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #27 : Elokuu 04, 2018, 19:54:58 » |
|
Kaipailisin Eljas arkistoosi lisää materiaalia. Eli matkakertomuksia, sijoituslistoja, kalusto/rakennuspiirustuksia jne. Ja erityisesti jos löytyy Karjalan radasta mitään tietoja niin kiinnostaisi. Toki kelpaisi muiltakin henkilöiltä jos jollain on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #28 : Elokuu 05, 2018, 23:28:07 » |
|
Lisäsin havaintoja vuosilta 1967 ja 1968 (ks viimeisimmät päivitykset). Sk-Vs-ym matkalla on junien vaunustoja ja kattilamerkintöjä. Valitettavasti ikä alkaa painaa eli kunto ja jaksaminen ei ole enää hääppöinen. Toisin sanoen päivitykset eivät palaudu säännöllisiksi. https://rautatiearkisto.info/epolho/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #29 : Elokuu 06, 2018, 19:01:00 » |
|
Lisäsin vielä sivuja useampaankin kansioon. Kulkuaikamittauksissa Hv3:n 30 min aikataulun kiinniotto Pännäisten ja Seinäjoen välillä sopii liitteeksi Iiro Hirvensalon kirjoitukseen Hv:n suorituskyvystä (Resiina 2-2018).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #32 : Tammikuu 17, 2021, 12:19:43 » |
|
Tein vuoden 2021 ensimmäiset lisäykset arkistoon ja samalla avasin uuden kansion "Veturisarjat" johon laitoin vähän pohjaa. Siirrän myöhemmin "Yhteenvedoista" veturisarjat tänne. Aloitin uuden "viimeisimmät päivitykset"-sivun ja keräsin vanhemmat omaan kansioonsa. Tämänkertaiset lisäykset ovat:
2020.01.17 kansioihin Yhteenvetoja 1921.01-12 SVR vetokaluston muutokset Vetureiden sijoituslistat 1921.01 SVR sijoituslista Veturisarjat (uusi kansio sarjakohtaisia tietoja varten) - Alakansio F2 - kattilatiedot Joensuun veturitallin lämmityskattilana - Alakansio H7-Hv4 - - Tapani Kilpisen junahavaintokirjan 131 liitteitä (jos ostit sen kopion, niin nämä ovat myös siinä muiden vastaavien mukana): - - Hv4 742 Pasilassa - - Hv4 742-745 käyttö aikataulukausi 131: 6.1964-11.1964
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #33 : Tammikuu 17, 2021, 12:50:17 » |
|
Vaihdoin luettelon vuoden 1921 muutoksista täydellisempään (eri tietokoneilla oli eri versiot). Valitan kömmähdystä. Yhteenvetoja 1921.01-12 SVR vetokaluston muutokset https://rautatiearkisto.info/epolho/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #34 : Tammikuu 17, 2021, 18:37:46 » |
|
Kun naputtelin helmikuun 1921 sijoittelulistan (ei vielä arkistossa), niin huomasin seuraavilla riveillä painovirheitä: Eivät ole olemassa: A3 = 11-20, 44, 46, 47 C2 = 33, 49 (nämä siis korjatut rivit; vaihdoin listan; rtf-muotoisena sen voinee korjata vanhaankin)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #35 : Tammikuu 17, 2021, 20:02:51 » |
|
On kyllä hieno lista! Kiitos siitä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #36 : Tammikuu 19, 2021, 19:46:18 » |
|
Lisäsin "Vetureiden sijoituslistat"-kansioon sivustolla https://rautatiearkisto.info/epolho - sijoituslista 1871 (sisältää tiedot silloisista veturitalleista) - sijoituslista 1881 (sisältää vetureiden aiemmat ja myöhemmät numerot, jotta ne ehkä tunnistaa helpommin; lisätietona eniten kulkeneet veturit) Näihin kumpaankin on merkitty vetureiden sarjatunnukset, vaikka ne otettiin käyttöön vasta 1885. - sijoituslista helmikuu 1921 (lisätietona merkitty muutokset tammikuun listaan, jotta ne erottaa helpommin tammi- ja helmikuun listojen samankaitaisuudesta huolimatta) Haluaako joku kommentoida mikä tiedostomuoto on mieluisin? Olen käyttänyt .rtf (helppo tehdä muutoksia, jopa vahingossa), pdf (yhdelle dokumentille kaikki sivut) tai png (toimii kuin valokuva); doc en ole käyttänyt, koska ne avautuvat/joudun tekemään pages-ohjelman kautta enkä täten näe lopullista tulosta sellaisenaan. Jos havaitsette tai epäilette painovirhettä, niin huomauttakaa. Oman tekstin oikoluku ei huomaa kaikkia mokia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #37 : Tammikuu 24, 2021, 15:40:59 » |
|
Lisäsin arkistoon alla luetellut sivut. Vorgin kuvissa on useita otoksia SRHS:n konepajavierailulta, jonka matkakertomus on nyt luettavissa. https://rautatiearkisto.info/epolho 2020.01.24 kansioon Junahavainnot vuosittain - - 1969 1969.0504 Hyvinkään konepaja (SRHS:n konepajavierailu) Kuvat - 635 Tv2, Kemi 1960 (Kokoelma EPö, nettiostos) Veturisarjat - Alakansio F1 - - F1 kilometrit 1934-35 ja vetureiden sijoitus - Alakansio K4-Tv2 - - K4 kilometrit ja sijoitus 1919-11 ja 1919-12
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 638
|
« Vastaus #38 : Tammikuu 24, 2021, 20:08:01 » |
|
Kuvat - 635 Tv2, Kemi 1960 (Kokoelma EPö, nettiostos)
Käytettiinkö Tv2-vetureita pikajunissa Seinäjoen ja Kemin välillä, jos junapainot olivat liian korkeita Hv-höyryvetureille? Vai lieneekö kysymys esim. sotilasjunasta, kun taustalla näyttäisi olevan tavarajuna (?), jossa on keulassa yksi matkustajavaunu? Kuvausaika lienee myyjän ilmoittama ja on oikeasti muutamaa vuotta vanhempi kuin 1960 otettu, koska veturi on vielä aika vanhassa ulkoasussa kaasuvaloilla ja alkuperäisellä soittokellolla varustettuna?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #39 : Tammikuu 24, 2021, 22:35:24 » |
|
Kuvat - 635 Tv2, Kemi 1960 (Kokoelma EPö, nettiostos)
Käytettiinkö Tv2-vetureita pikajunissa Seinäjoen ja Kemin välillä, jos junapainot olivat liian korkeita Hv-höyryvetureille? Vai lieneekö kysymys esim. sotilasjunasta, kun taustalla näyttäisi olevan tavarajuna (?), jossa on keulassa yksi matkustajavaunu? Kuvausaika lienee myyjän ilmoittama ja on oikeasti muutamaa vuotta vanhempi kuin 1960 otettu, koska veturi on vielä aika vanhassa ulkoasussa kaasuvaloilla ja alkuperäisellä soittokellolla varustettuna? Kuvausaika on myyjän ilmoittama. 635 siirrettiin 1954 Seinäjoelta Ouluun, joten se lienee aikaisin vaihtoehto kuvalle. Samasta junasta oli tarjolla myös toinen m/v kuva sekä dia, joiden tarjouskilpailua en voittanut. Jommasta kummasta näkyi, että todennäköisesti kyse oli sotilasjunasta (sotilaita näkyvillä, esim. vaunun portailla). Painavissa pikajunissa on esiintynyt Hv1 parivedossa, mutta en ole koskaan nähnyt kuvaa tai merkintää Tv2 käytöstä niissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #40 : Maaliskuu 04, 2021, 15:26:18 » |
|
Lisäsin arkistoon seuraaviin kansioihin: VR rata-autot ja työkoneet- Lokomo 6-1935 (2 s PDF) =Lokomon tarjouskirje Rautatierakennusosastolle koskien kapearaiteista moottoriveturia (toimitettu n:o 6, syyskuussa 1935) - Sisun rata-autotyypit (oma lista) Sisun rakenneselostukset vaihtotyöratakuorma-autoista (kukin 5-6 s PDF) - JA-7SP - JA-7BP - JA-7BP/II - JA-7BP/III - JA-7BP/IV Vaihtovetureiden sijainti- Tka-Lko uusien (15 kpl) sijoitus 1970. Sijoitussuunnitelma. Vetureiden sijoituslistat- 1975-1977 Höyryveturit varastointi (4 s PDF). = Oma kirjanpito varastoiduista höyryvetureista 1975-1977. Asuin silloin Ruotsissa, joten pysyin tilanteen tasalla tällaisen apulistan kanssa. Tästä puuttuu Rulla-Ristot ja Hr1. Muutan dokumenttia, jos joskus löydän puuttuvan sivun. Veturikierrot ja vakinaiset junat- Sorajunat Hpj 1961. Kuonan ja Pitkäkankaan sorakuopan välinen liikenne. https://rautatiearkisto.info/epolho/ PS: Muutoin olen sitä mieltä, että arkistosivulla on sen verran asiaa, että se ansaitsisi olla mukana Resiinan linkkiluettelossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #41 : Huhtikuu 10, 2021, 20:47:18 » |
|
Lisäsin arkistoon dokumentteja seuraaviin kansioihin: Vaunuluettelot ja vaunukierrot- 1956 vaunuihin liittyvää = 10 sivua, aiheet koskevat sarjoja BGo, CEm, Geoab, Ggb, Go, KDik, KEi, Po, Sri, taaramerkintä, vaunujen numeromerkintä (2 sivua) - 1956 vaunujen hylkäys ja muutokset kuukausittain (27 sivua). Osa on vähän himmeitä (kopio on ollut aika mones päältä lukien koneella näpytellessä ja voi vaatia vähän tutkiskelua; ei ollut parempaakaan tarjolla)Yhteenvetoja- vaunujen maalausohjeet 1936-1938 (15 sivua, ohjeet vaunulajeittain). Ohjeet on osittain yleisiä, osittain vaunulajeihin jaettu (kuten postivaunut, säiliövaunut ym). En tiedä kuinka kauan nämä olivat voimassa. Kirjelmä on kirjoitettu 1936 ja kynällä muutettu 1938, en tiedä viipyikö päätös vai mikä on syy.https://rautatiearkisto.info/epolho/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #42 : Huhtikuu 13, 2021, 13:43:48 » |
|
Minulta kysyttiin vuosia sitten temääni VR:n nosturilistaa, jonka saatavuuslinkki ei enää toimi. Tein B-versioon muutaman pikakorjauksen, eli nyt on menossa versio C. Jos sinulla on alkuperäinen tai B-versio, niin korvaa ne tällä C-versiolla, koska siinä on pari puutetta ja virhettä vähemmän. Edelleen lista kaipaa Rauma-Repolan/Parkanon nostureiden valmistenumeroita ja pitäisi ehtiä tarkastamaan ristiin kattilarekisterien kanssa. VR nosturit ja kaivinkoneet C on kansiossa "VR rata-autot ja työkoneet". https://rautatiearkisto.info/epolho/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #43 : Tammikuu 19, 2022, 13:32:31 » |
|
https://rautatiearkisto.info/epolho/ Lisäsin arkistooni Helsingin-Hämeenlinnan rautatien 1862 välinekirjasta kopioimani sivut, lähinnä liikkuvan kaluston määrät (mutta myös suomalaisia aina innostavat ämpärit). Inventaarisivut ovat kaikki kohdassa "Vaunut ja vaunukierrot" ja siellä kansiossa 1862 välinekirja. Samassa kirjassa oli kaikkien vetureiden kuukausittaiset ajovirstat, joista ilmenee myös Woiman ja Pohjan käyttöönottokuukaudet. Vetureiden nimien kirjoitusasusta voi keskustella. Minusta Lämminkainen vaikuttaa ruotsinkielisen kirjurin väärältä tulkinnalta, mutta Woima kirjoitetaan niinkuin se minusta pitäisi. Tätä versiota en muista ennen nähneeni, joten en uskaltanut laittaa sitä Höyryveturit Valtionrautateillä kirjaan. Nämä sivut ovat pääkohdassa Veturisarjat ja siellä alakansiossa A1.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|