Pasilan tasoristeykset, video on kuvattu ilmeisesti vuonna 2003?. Laatu on kyllä aika huono.
https://www.youtube.com/watch?v=yjKCAzbNIvEVideon on lisännyt nimimerkki ”junademia” hänellä on lisättynä muitakin R-aiheisia videoita Juutuubeen.
https://www.youtube.com/@Junademia Videon ensimmäinen tasoristeys sijaitsee Veturitien (Lokvägen) sillan alla rataosuudella Pasila-Ilmala ratapiha. Tasoristeyksen nimeä en tiedä ja sen varustuksiin kuuluvat useista raiteista varoittavat risteysmerkit, kokopuomilaitos, hiljaiset VMA-kellot ja varoituskyltit. Tasoristeys ei ole ollut vuosiin enää käytössä, sinne menevä kevyenliikenteen väylä ja tasoristeyskoppi ovat todennäköisesti edelleen paikallaan.
Tämän jälkeen videolla näkyy Pasilan linkkitorni ja Ilmala asema (4+434) joka sijaitsee rataosuudella Helsinki-Turku satama (rantarata). Videon toinen tasoristeys on valo- ja äänivaroituslaitos nimeltään Autotie (4+360) joka on varustettu yhdellä kellolla. Tasoristeyksen lähellä, kuten näkyy on joku puomi ja nykyään tässä tasoristeyksessä on lyhyet puomit ja valot ovat LEDiä.
Tämän tasoristeyksen vieressä on nykyään uudempi tasoristeys nimeltään Huoltotie (4+304) ja kaukana näkyvä tasoristeys on Autotie (4+421) ja siinä on myös nykyään LED-valot. Vaunuhallin edessä, johon pendolino ajaa, on nykyään, risteysmerkeillä varustettu tasoristeys nimeltään Vaunuhalli etelä (4+590). Kohdassa jossa pendolino ajaa Ilmala varikolle, juuri ennen toista Autotien kohtausta, niin siinä sillan jälkeen on nykyään risteysmerkeillä varustettu tasoristeys nimeltään Ilmala, käyttövalmiushuolto, eteläpää (4+335).
Kolmas tasoristeys sijaitsi Areenakujan päässä Pasila tavaran (4+748) liikennepaikalla ja sen nimeä en tiedä. Tällä puolella tasoristeyksen varustuksiin kuuluivat yksi kova ääninen kello, risteysmerkki, sininen valo-opastin ja paripuomilaitos jos niin voi sanoa. Toisella puolella ei ollut mitään valoja eikä kelloa, vain stop-merkki ja kyltti jossa luki ”Varoitus! Varoituslaitos varoittaa VAIN kauimmaisinta raidetta kulkevista junista. Varokaa muita raiteita kulkevia junia ja laskumäestä pudotettavia vaunuja”. Päivystäjä oli tod.näk. tulossa Helsinki Länsisatamasta (Helsingors Västra hamn, 1+280). Tasoristeykseen tuli läpisoitto joka kesti jonkin aikaa, videolla voitte kuulla kun se lakkaa. Jälkeenpäin yksi puomeista otettiin pois ja kelloksi vaihdettiin VMA-kello. Myöhemmin toinen puomeista otettiin pois ja nykyään tätä tasoristeystä ei enää ole ja tämän vieressä on nykyään 04.06.2012 avattu Pasila autojuna-asema (Böle biltågstation, 4+319). Tämän jälkeen kuvasin yhden lähijunan ja Pasila alapihan (3+159) joka avattiin 09.01.2005 ja lakkautettiin 04.06.2012.
Video on kuvattu ennen vuotta 2005 joten alapihan liikennepaikkaa ei tuolloin vielä ollut. Neljäs tasoristeys sijaitsi Ilmala aseman ja Pasila alapihan välillä ja sen nimi oli Pikaraitti. Ennen varoituslaitoksen asentamista siinä oli risteysmerkit, kun kokopuomilaitos tuli, niin siinä oli VMA-kellot ja kuvaushetkellä siinä on kaiuttimet. Kuvaus hetkellä liikennettä ei ollut paljon ja ilmeisesti pääasiassa silloin kun sitä oli, niin liikennettä oli Kauniaisiin (Grankulla, 16+054) ja siitä Keraan (14+536).
Videon viimeinen tasoristeys on Konkola joka sijaitsi Sörnäisten satamaradalla (Pasila alapiha- Sörnäinen). Tasoristeyksen varustuksiin kuuluivat risteysmerkit, yksi kova ääninen kello ja kaiutin. Ennen kaiuttimet laittamista siinä oli VMA-kello. Päivystäjä tuli vaunujen kanssa 06.02.1863 avatulta ja 27.04.2009 lakkautetulta Helsinki Sörnäisistä (Sörnäs, 12+194) Nykyään tätä tasoristeystä ei ole kuten ei ole enää Sörnäisten satamarataakaan.