Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #850 : Kesäkuu 29, 2014, 00:51:37 » |
|
mutta vihellys pelästyttää monesti ja menee video pilalle tai kuva tärähtää.
Briteissä ainakin juuri viheltelytervehdykset ovat keräilytavaraa: http://www.youtube.com/watch?v=yN_hj_o-u8k
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #851 : Kesäkuu 29, 2014, 10:32:55 » |
|
Taisin tätä kysellä jo aiemminkin, mutta en oikein muista vastausta, eli millainen on nykyinen vihellyskäytäntö Suomessa? Aikoinaan taisi olla vihellysmerkki lähes jokaisen tasoristeyksen edellä. Nykyisin pilli pelästyttää ja panee arvelemaan onko joku mennyt hortoilemaan radalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #852 : Kesäkuu 29, 2014, 12:13:35 » |
|
Aikoinaan, juna vihelsi ennen ylikäytävää, tai ohittaessaan aseman pysähtymättä, piiitkä - lyhyt. Pitkän äänenkorkeutta voi kuljettaja säädellä, siitä tuli jonkinlainen kimeimmästä laskeva hiuuuu - hi! Vanhoissa Suomi -filmeissä on kamera-ajoja joissa menoa voi sekä katsella, että kuunnella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #853 : Kesäkuu 29, 2014, 12:32:28 » |
|
Taisin tätä kysellä jo aiemminkin, mutta en oikein muista vastausta, eli millainen on nykyinen vihellyskäytäntö Suomessa?
Käytetään pääsääntöisesti kuljettajan harkinnan mukaan tarvittaessa. Lisäksi harvinaisehko radan merkki "yleinen varoitusmerkki" velvoittaa antamaan "juna tulee"-vihellinopasteen, ja lisäksi liikenteenohjaus voi määrätä käyttämään vihellintä, esimerkiksi vikaantunutta tasoristeystä lähestyttäessä. Vaihtotöissä voidaan työn suorittajien niin tarpeelliseksi katsottuaan, käyttää vihellinopasteita vastauksina vaihtotyökäskyihin. Vaihtotyötoiminnan siirtyessä radio-ohjaukseen, tämäkin on harvinaistumassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #854 : Kesäkuu 29, 2014, 12:39:02 » |
|
Kiitos Topi vastauksesta. Jotakuinkin noin arvelin asian olevan. Ja Martinille kiitos sanasta ylikäytävä! Niitä oli ennen paljon radoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #855 : Kesäkuu 29, 2014, 17:07:16 » |
|
Kiitos Topi vastauksesta. Jotakuinkin noin arvelin asian olevan. Ja Martinille kiitos sanasta ylikäytävä! Niitä oli ennen paljon radoilla.
Nykyään museoajoilla kuljettajat ovat harrastajaystävällisiä ja saattavat antaa viheltimellä jonkun äänimerkin, vaikkei edes morjestaisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #856 : Kesäkuu 29, 2014, 18:45:09 » |
|
Vihellys ei ole ainakaan kovin harrastajaystävällinen minun mielestä... Ainakaan se kimeä vihellin, jossa on ärsyttävä ääni. Matala ei yhtä paljoa pelästytä. No, eipä Suomessa tämä ole mitään siihen verrattuna, että Amerikassa tullaan vihellysnappi pohjassa tasoristeyksiin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #857 : Heinäkuu 01, 2014, 21:15:29 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #858 : Heinäkuu 02, 2014, 05:34:23 » |
|
Vihellys ei ole ainakaan kovin harrastajaystävällinen minun mielestä...
Höps, kaikki viheltelythän ovat aivan asianmukaisia, ja kovasti rautateihin sopivia. Rautatiet ilman liikkuvan kaluston viheltimiä eivät ole oikeita kunnon rautateitä lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #859 : Heinäkuu 02, 2014, 10:38:45 » |
|
Vihellys ei ole ainakaan kovin harrastajaystävällinen minun mielestä...
Höps, kaikki viheltelythän ovat aivan asianmukaisia, ja kovasti rautateihin sopivia. Rautatiet ilman liikkuvan kaluston viheltimiä eivät ole oikeita kunnon rautateitä lainkaan. Rautatieharrastajan tervehtäminen viheltimellä on asianmukaista, että asiaankuuluvaa vaikka viheltimet ovat junissa varoittamista varten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2617
|
« Vastaus #861 : Heinäkuu 02, 2014, 12:08:39 » |
|
Thalesin Kerava–Lahti -radan turvalaitetekniikkaa käsittelevä video: https://www.youtube.com/watch?v=0asn5HRNqwE
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #864 : Heinäkuu 07, 2014, 20:04:48 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #867 : Heinäkuu 09, 2014, 04:48:08 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #869 : Heinäkuu 10, 2014, 19:16:32 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2014, 21:12:36 kirjoittanut Mikael Sahervo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 133
|
« Vastaus #870 : Heinäkuu 11, 2014, 12:58:36 » |
|
Näissä kahdessa sama video. Sekä näissä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2014, 14:36:00 kirjoittanut Erno Pintinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #872 : Heinäkuu 12, 2014, 21:55:01 » |
|
Näissä kahdessa sama video.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #873 : Heinäkuu 13, 2014, 16:03:00 » |
|
Mansikkakarnevaaleilla käyneen Vr1 "Kanan" kääntäminen Suonenjoen vanhalla kääntöpöydällä: http://www.youtube.com/watch?v=Q_-LZ7chwUo . Aluksi epäiltiin, että onkohan pöydän liikkeelle saaminen vaikeaa. Lopputulema oli sitten se, että päinvastoin pysäyttäminen oli hankalampaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #874 : Heinäkuu 14, 2014, 13:28:59 » |
|
Näissä kahdessa sama video. Kiitos huomautuksesta. Linkit korjattu!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|