Tarkkaan ottaen Dm7-liikenne Virroille alkoi jo kesällä 1957, kun H 492:n aikaistui niin paljon, etteivät Runoilijantien höyrylaivalla Virroille saapuneet rengasmatkalippulaiset ehtineet siihen. Tilalle laitettiin kesäajaksi kulkuun Hpk-Vir-Hpk Dm7-juna, joka nouti matkalaiset jatkoyhteyksilleen puolen yön aikoihin. Tämä ilman liitevaunua ajanut ”laivapikajuna” oli nopea eikä pysähtynyt seisakkeilla. Ajoaika oli noin 35 min veturijunien 55 min sijasta. Matka Vir-Man sen kyydissä oli ensimmäinen kokemukseni Dm7:stä. Juna oli kulussa kesäisin 1963 saakka. Kulkupäiviä ja junan numeroa en nyt pysty tarkistamaan.
Heikki, katsoin Turisteista, tuo "laivapikajuna" Haapamäki-Virrat-Haapamäki lättähatun voimin on kulkenut kesällä 1957, 1958 ja 1959, aina lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ensimmäinen ajokerta on ollut 8.6.1957 iltayöstä. Numero on ollut H 489 A Virroille ja H 490 A Haapamäelle päin. Lähdöt Haapamäeltä olleet noin vartti ennen puoltayötä, Virroilta noin puoli yksi aamuyöllä.
H 492 ja H 493 Pori-Haapamäki-Pori on ajettu veturijunina aikataulun mukaan 28.2.1958 asti, mukana seurasi makuuvaunu Pori-Pieksämäki-Pori. 1.3.1958 alkaen on kaikki Pori-Haapamäki-Pori junat merkitty lättähatuiksi, paitsi yksi Pori-Parkano-Pori-juna joka on ajettu moottorivaunulla. Uudessa Turistissa 1.3.1958 alkaen makuuvaunun symboli on vielä unohtunut aikataulupalstaan; lättähattu-makuuvaunu sinänsä olisi mielenkiintoinen tuttavuus!