Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« : Lokakuu 25, 2016, 20:48:05 » |
|
Kapearaiteisten ratojen dieselöiminen aloitettiin toden teolla 1950-luvun loppupuolella. Ensimmäinen kohde oli Eestin kapearaideverkosto. Kalugan tehdas tuotti TU-2 vetureita 1956 alkaen, mutta lastentautien takia höyryveturit pääasiassa syrjäytyivät vasta 1964. Eestissä kapearaiteiset linjat olivat ”pääratojakin”. Meille ajatus kapeasta raiteesta tuo mieleen tehtaan ”pässin”, ei 10 teräsvaunun matkustajajunaa tai miltei näkymättömiin ulottuvaa tavarajunaa. Kun 1960-luvun lopulla päätettiin osin leventää, ja sulkea kapearaiteiset radat Eestissä, siirrettiin TU-2 veturit Liettuaan ja Ukrainaan. Liettuan TU-3 veturit taas huonommiksi koettuna siirrettiin teollisuuteen ja metsäradoille. Joitakin Gr-tyypin 0-8-0 höyryvetureita oli hoitamassa Eestissä viimeisiä, vain tavaraliikennekäytössä olevia sivuratoja liikenteen loppumiseen asti v. 1975. Robertin Latviasta sivuille lisäämistä kuvista näkyy veturien nykyään riemukas kirjo . SNTL:n aikaan vallitsi tiukka järjestys. Liiankin tiukka. Varaosia tehtiin suunnitelman, ei tarpeen mukaan. Kannibalisoimalla osia toisista vetureista saatiin (pienempi) osa niistä toimimaan. En tiedä, mitä kirjaimet TU merkitsevät, mutta pääasiallinen kapearaideveturituotanto oli numeroitu TU-sarjaksi. Liitteissä niiden teknisiä arvoja, jotka olen saanut kirjeenvaihdossa 70- , ja 80-luvuilla. Tarkoitukseni on rakentaa helppoa kokonaisnäkymää, nykyään varmaan on tietoa saatavissa . Kuvia . Kuvat ovat monelle tuttuja Lavassaareen tehdyltä retkeltä. Osa on peräisin muilta retkiltä. Syventävää lisätietoa saa esim. kirjasta : ”Narrow–gauge Supply Railways in Estonia 1895 -1975” (ISBN 978-9949-21-061-9 , 2010 Mehis Helme). ”Supply” on käännös alkuperäisestä Tsaarin hallinnon pyrkimyksestä rakentaa kapearaiteisista radoista täydentävä verkosto varsinaisille radoille.
TU1-001 oli koekappale. Se on ollut sittemmin Kiovan pioneeriradalla. TU2-001 – 275 Kalugan tehdas rakensi ne 1956 – 59 TU2m-001 - ?? Kambarka 1958 – 61 TU2mk-001 - ?? Kambarka 1961 – 64 TU3- 001 – 047 CKD (Sokolovo) , Praha 1957 – 58 TU4-001 –n. 3000 Kambarka 1962 – 74 TU5-001 - ?? Kambarka 1964 – 72 TU6-001 - ehkä 300 Kambarka 1968 – 72 TU6A-001 – jopa 4000 Kambarka , tuotanto alkoi 1973 TU6-001 – noin 500 Kambarka , tuotanto alkoi 1976 TU7-001 - ? Kambarka , tuotanto alkoi 1971 , tehty yli 2500 TU7A-001 - noin 1000 Kambarka , tuotantoon 1987 , modernisoitu versio TU7R Lumilinko, TU7:n pohjalla. Ei liiku itse. Tehty noin sata kpl. Leveys 3600 mm levityssiivillä. TU8G-001 - noin 30 Kambarka
Muitakin vetureita oli. Vanhoja yksittäisiä vetureita, sekä sotasaalista. Mutta ne eivät kuulu tähän . Hyvin lukuisa on Istinskij-tehtaan MD54 – tyyppi versioineen, muistan jossain nähneeni valmistusnumeron, joka oli yli 11000! Toinen juttu on, mitä se sisältää. Petroskoin Onega-tehtaan MUZ on samantapainen, ja myös lukuisa. Gubinon tehtaan tuote on ESu – veturi. Gubinon veturit ovat diesel-sähköisiä, ja ne tunnistaa helposti konepeiton edessä olevasta generaattorista. ESu2a kuuluu erikoisjunakokoonpanoon ”PPR2M”, joka soveltuu raiteen tekemiseen ja purkamiseen. Tavallisesti veturin toinen pää on vain lyhyt lava. Tämä juna tuo mieleen sotakorvauksina tuotetun ”metsänkorjuujunan”, jossa ensin oli veturi, sitten generaattorivaunu, josta molemmille puolille oli sähkökaapelit moottorisahoille. Vintturivaunu, korjausvaunu ja henkilökunnan asuntovaunu taisivat kulua mukaan. TU6D on TU6A:n versio nosturilla. Joillakin radoilla liikenne on niin raskasta, että TU7 veturit on kytketty puoli-pysyvästi yhteen pariksi. TU7 oli SNTL:n kapearaiteisten ratojen selkäranka. Viimeiset tiedot ovat peräisin vuodelta 1988. Arvelen TU2m – veturien menneen teollisuuden käyttöön, heikon moottoritehon takia. Valmistusmäärästä en ole nähnyt arviota. Teollisuusratoja oli SNTL:ssä noin 40 000 km ( 1970 luvulla ) ja määrä lienee aikaisemmin ollut suurempi. Turha on kuitenkin otaksua, että vanhoja vetureita olisi säilynyt, romutus oli tehokasta. Eri asia on, mitä on yhä käytössä. Liitteet: 2-osainen teknisten tietojen lista, TU1 – TU7 Kuva: TU2-234 mahd. Ukrainassa Kuva : TU4-1417 mahd. Ukrainassa kuvien takana ei ole merkintöjä, mutta kuvaaja lienee P. Klaus
|