Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Rautatieaiheisia filminpätkiä Youtubessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2517


« Vastaus #50 : Huhtikuu 25, 2024, 08:06:18 »

Eikö Hv4 olisi ollut soveliaampi (nopeampi lähdöissä) kuin Hv1-3 kevyehköihin sekalaisiin tavarajuniin?
Silti Hv4:t (myös 1926-1933 valmistetut) pistettiin kylmiksi 2...3 vuotta ennen näitä (vaikka vanhimmat Hv1:t olivat vuodelta 1915).
----
Ihannetilanteessa noin varmaan olisi, mutta käytännössä Hv1-3 päätyö jatkui pitempään, esim TK Turku-Tampere->H Tpe-Toijala-Tku tai pikajunat Turusta Tampereelle ja Helsinkiin viikonloppuisin ja varalla Dm4:lle. Loppu oli sitten täyteajoa. Hv4 ei olisi kyennyt tällaiseen päätehtävään. Oulussa kun Hv4 korvattiin kaukojunissa Hv1:llä, sille ei enää löytynyt päätyötä (Tk3 hoiti pikkujunat ja vaihtotyöt). Hv1 käyttö tavarajunissa Oulussa oli välitöinä toimia apuveturina ja toimia varavetureina Sv12:lle. Tampereella Dm7 vei päätyön ja veturit jäivät varalle ripoteltuina eri varikoille ja käytöksi jäi toimia höyrynannossa tehtaille ja VR:n omaan käyttöön. Uudet Vv16 veivät muut työmahdollisuudet. Pasilassa Hv4 työt siirtyivät Vv15:lle ja tarvittaessa sekalaisissa järjestelijöissä käytettiin Hr1 ja Tr1 täyteajoina. Muulla uusia Hv4-vetureita ollut eikä tuossa vaiheessa (n.1962) niitä enää siirrelty, koska (silloisen arvion mukaan) höyryt oli määrä poistaa muutaman vuoden sisällä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1433


« Vastaus #51 : Huhtikuu 25, 2024, 09:52:23 »

Tuosta Hv1:n ja Hv4:n paremmuudesta tavarajuniin veturin kiihtyvyyden puolesta voi olla toisiakin näkökantoja. Pienempien vetopyörien ansiosta Hv4:n lähtö saattoi olla sutjakkaa, mutta Hv1:llä oli vastineeksi enemmän raakaa voimaa. Hv1:n tulipinta on 13 % suurempi ja tulistimen pinta 18 % suurempi kuin Hv4:llä. Lisäksi Hv1:n paino vetopyörillä (hankauspaino) on yli 13,5 % suurempi.
SKS
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #52 : Huhtikuu 25, 2024, 13:02:16 »


Kuvausvuodesta vielä, niin paljastuu sellainen yksityiskohta että Kouvolan uudella asemalla ei ole vielä laiturikatoksia. Milloin ne rakennettiin?

Vuosikertomuksen mukaan 1962 aloitettiin laiturikatoksien rakentaminen, ja niistä kaksi valmistui ko. vuoden kuluessa.
lainaus:
"Kouvolassa päällystettiin asema-aukio ja laitureita yhteensä 19 700 m2.
Kouvolan henkilolaitureille rakennettavista laiturikatoksista, jotka ovat kevyitä
esijännitteisiä teräsbetonirakenteita, valmistui kaksi, pinta-alaltaan 2 800 m2."
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 826


« Vastaus #53 : Toukokuu 07, 2024, 05:17:39 »


Youtubesta löytyi tälläinen yhteenveto "rautatievideotSuomi"  https://www.youtube.com/@RautatievideotSuomi
tallennettu

Skiffari 40
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 944


« Vastaus #54 : Heinäkuu 09, 2024, 11:20:29 »

Samalta brittiharrastajalta "AVOL 11" kuin aiemmin, on nyt uusi kooste vanhoista kaitafilmeista Youtubessa:

Finland & Sweden Railways 1962

https://www.youtube.com/watch?v=hGHA5Pn0pJE

Suomi-osiossa on kiinnostavia pätkiä Tampereen varikolta ja Turun raitiovaunuista.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 636


« Vastaus #55 : Heinäkuu 09, 2024, 22:38:09 »

Kuvausvuodesta vielä, niin paljastuu sellainen yksityiskohta että Kouvolan uudella asemalla ei ole vielä laiturikatoksia.

Kouvolassahan vanha asema sijaitsi keskellä uuden aseman ratapihaa, joten vanha asema piti ensin purkaa pois ja vasta sitten päästiin rakentamaan henkilöratapihaa lopulliseen muotoonsa. Sen vuoksi ratapihatyöt jatkuivat pakostakin huomattavan pitkään uuden aseman valmistumisen jälkeenkin.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 636


« Vastaus #56 : Heinäkuu 09, 2024, 22:49:18 »

Tuosta Hv1:n ja Hv4:n paremmuudesta tavarajuniin veturin kiihtyvyyden puolesta voi olla toisiakin näkökantoja. Pienempien vetopyörien ansiosta Hv4:n lähtö saattoi olla sutjakkaa, mutta Hv1:llä oli vastineeksi enemmän raakaa voimaa. Hv1:n tulipinta on 13 % suurempi ja tulistimen pinta 18 % suurempi kuin Hv4:llä. Lisäksi Hv1:n paino vetopyörillä (hankauspaino) on yli 13,5 % suurempi.
SKS

Hv1-3-vetureilla on Hv4:een nähden etuna myös pidempi toimintasäde. Hv1-2-vetureillakin tenderin vesitilavuus on lähes 60 % suurempi kuin Hv4:llä ja Hv3:n vesitilavuus on vähän yli kaksinkertainen Hv4:een nähden. Lisäksi Hv1-3 olivat lähes pelkästään hiilipolttoisia, kun pula-ajat jäivät taakse mutta Hv4:lla ei taidettu sotien jälkeen juuri hiilillä ajaa paitsi loppuaikoina 1962-1964 niillä yksilöillä, jotka siirrettiin Helsingin varikolle.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2607


« Vastaus #57 : Heinäkuu 10, 2024, 11:45:35 »


Youtubesta löytyi tälläinen yhteenveto "rautatievideotSuomi"  https://www.youtube.com/@RautatievideotSuomi

Ei se ole monen eri henkilön videoiden yhteenveto, vaan erään täälläkin vaikuttavan henkilön YouTube-kanava.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 826


« Vastaus #58 : Elokuu 03, 2024, 05:23:41 »


Kerava 10 minuuttia   https://www.youtube.com/watch?v=b7BcrIBPAdk
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 826


« Vastaus #59 : Tänään kello 05:21:00 »

 
Olivat jo täällä
tallennettu

Skiffari 40
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Rautatieaiheisia filminpätkiä Youtubessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina