Hirveästi uutisessa painotetaan, miten nykyinen veturin vaihto Turussa "ei ole turvallista"
Samaa jäin itsekin ihmettelemään.
Kertokaahan asiaa tuntevat, mikä veturinvaihdosta tekee niin vaarallisen. Ja onko sama vaara olemassa muillakin niillä ratapihoilla, joissa vaihdetaan sähkövedosta dieselvetoon - tai päinvastoin?
Tuohon tarttumisessa taitaa olla kyse siitä, että se on niitä harvoja faktoja, joihin Ukin radan sähköistämistä voi kiistatta perustella.
VAK-vaunujen seisottaminen ja vetureiden vaihtaminen osana keskellä suurta kaupunkia on kiistatta vaaraa aiheuttava toimenpide. Vaara lienee mitättömän ja pienen väliltä per kerta, mutta kun se toistuu yö toisensa jälkeen vuosikymmenestä toiseen, niin on se nollaa suurempi riski.
Kun jotain asiaa ajetaan, niin tottahan johonkin pieneenkin faktaan kannattaa tarttua, jotta saa uskottavuutta tavoitteelleen.
Puheet jostakin "työläisjunista" on melkolailla utopiaa. Ensinnäkin Ukin päässäkin autotehdas sijaitsee turhan kaukana rautatiestä ja vaatisi liityntäliikenteen sinnekin. Eikä työntekijät Turussakaan taida ydinkeskustassa asua. Kun vielä muistetaan radan alhainen nopeusrajoitus, niin melkolailla turhaa puhetta perustella autotehtaan työntekijöillä sähköistämistä.
Varsinkin kun dieselkäyttöisiä kiskobusseja olisi kaiketi heti vapaana liikennöinnin aloittamiseen, jos nyt välttämättä halutaan kiskoilla liikkua.
Kumipyöräbussit ovat niin paljon joustavampia vlineitä tuohon ajoon, että ei taatusti saa yhtälöä kääntymään rautateiden eduksi. Kokemustahan tuollaisista vuoroista Turussa on, kun Nokialle Saloon sellaisia ajettiin useampi vuosi.