Onhan meillä nyt listalla suomalaisraideleveydellä ainakin Pisara-rata, Lentokenttätunnelirata Helsinki-Helsinki-Vantaa/Seutula-Kerava, Vehkala (siitä Keähäradalta)-Klaukkala-työmatkarata, Espoo-Turku-oikorata, Kerava-Nikkilä/Sipoon keskus-työmatkarata, Itämetron laajennus Östersundomiin, Itämetron jatko Vuosaari - Vuosaaren satama, Länsimetron laajennus Kivenlahti-Kauklahti, Metron kakkoslinja nyt hyvin tukkoiselle Etelä-Pohjois-akselille
ja kapearaidepuolella "Jokeri 1" / bussi 550 spåratus rakenteilla ja spåra Hakaniemestä Laajasalon ja Vartiosaaaren kautta Vuosaareen (kartassa melkein suora yhteys) alkamassa ja muita kapsuprojekteja
normaaliraidelevydellä Tallinna-Helsinki-jatko Rail Balticalle, jossa on meneillään tällä hetkellä Kaunasin kiertäminen + joen ylitys. (Ja vaikka näennäisesti tuolla edistyminen on hidasta, niin valmistelevia töitä on tehty Ylemisteen saakka (siinä Tallinnan mäen päällä lentokentän lähellä). Tähän lisäksi tulee nyt meneillään olevan Tampereen spåra (olikos tämä normaaliraidelevyksinen?)
Lisäksi rahoituksista kilpailevat kansallisen tason raideprojektit.
Joten johtopäätöksenä: Heli-rata taisi jäädä tässä kovassa rahoitusskabassa 70-luvulle. Vai jäikö?
Aihekuvituksena lisäsin Tukholman Arlandan toiselta maanalaiselta juna-asemalta kuvan SJ:n Star Wars X40:stä. Vastaa lähinnä meikäläistä Pupua ajokäytöltään.
![](http://bonbytes.eu/swe/swe_sj_x40nr3x31_arlanda_1_174_stockholm_2013_1000.jpg)