Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 76
|
« Vastaus #25 : Joulukuu 01, 2016, 23:03:05 » |
|
Lieneekö tässä kaksi Sr2-veturia, vai riittääkö kiihtyvyys yhdellä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #26 : Joulukuu 02, 2016, 12:44:43 » |
|
Lieneekö tässä kaksi Sr2-veturia, vai riittääkö kiihtyvyys yhdellä?
Kaksi kun junapaino on 930 tonnin paikkeilla. Yhdelle kakkoselle raja on 900 tonnia Hki-Tpe välillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #27 : Joulukuu 22, 2016, 17:09:17 » |
|
Toisaalta ravintolavaunujen kapasiteetin puutteen tuntien ei ehkä niin suurta ongelmaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #28 : Joulukuu 23, 2016, 11:17:23 » |
|
Se vähän huvittaa kun meuhkaavat ennätyspitkästä junasta ja silti tänään esim kolarin yöjuna P269 on Oulun jälkeen noin 100m pitempi eli 521 m Toki päiväjunaksi se on pitkä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 643
|
« Vastaus #29 : Joulukuu 23, 2016, 11:56:01 » |
|
Tosin nythän tuolla puhutaan enää suurimmasta kaksikerrosvaunuista muodostetusta junasta, joka voi olla tottakin. Juttua on taidettu muuttaa, koska mielestäni eilen vielä väitettiin, että tämä olisi myös matkustajapaikkojen määrässä mitattuna suurin. Siihenkään tuskin ylletään 1500 istumapaikalla, vaikka varmuutta asiasta on vaikea saada.
Jos ajatellaan, että 60-luvulla olisi 22-vaunuisessa junassa ollut 1 konduktöörivaunu, 1 ravintola, 64-paikkainen Ci-vaunu, 81-paikkainen CEi, 10 kpl 100-paikkaisia Ei-vaunuja, 92-paikkainen Eis-vaunu, 90-paikkainen Ei, 2 kpl 94-paikkaisia Ei-vaunuja, 3 kpl 72-paikkaisia Ei-vaunuja sekä 67-paikkainen Eis niin kokonaispaikkamääräksi tulee 1798 ilman ravintolavaunun paikkoja. Junasta voisi ottaa 2-3 vaunua poiskin ja silti pärjäisi 1500 matkusjapaikan IC:lle. Erittäin todennäköistä siis on, että suuremman matkustajapaikkamäärän sisältäviä junia on ajettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2215
|
« Vastaus #30 : Joulukuu 23, 2016, 12:17:34 » |
|
Liikenneviraston avoimen datan mukaan junan tiedot ovat: •HKI-ROI: Sr2+Edb+Ed+Ed+Ed+Edfs+ERd+Edb+Ed+Edb+Ed+Ed+Edfs+ERd+Ed+Edb (415 m)
Ja metreissä saman pituinen yöjuna lähtee Pasian Autojuna-asemalta Rovaniemelle: PAU-ROI: Sr1+CEmt+CEmt+CEmt+CEmt+CEmt+CEmt+CEmt+CEmt+EFiti+Rk+Expt+Gfot+Gfot+Gfot+Gfot (415 m) Ja Kolari - Helsinki PYO 270 on kokoonpanoltaan •KLI-OL: Dr16+Dr16+De+Expt+Rk+EFs+Edm+Edm+Edm+Edm+CEmt+CEmt+CEmt+CEmt+CEmt+Gfot+Gfot+Gfot+Gd+Gd (521 m)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #31 : Joulukuu 23, 2016, 12:32:22 » |
|
Huomio kiinnittyy superjunauutisoinnissa siihen, mitä sillä halutaan peitellä. Kuten sitä, että hovioikeus kumosi käräjäoikeuden päätöksen ns. lantikkajutussa. Seuraavaksi Väänänen harkitsee asianajajansa Kai Kotirannan kanssa, onko heillä aihetta jatkotoimenpiteisiin asiassa. Se tarkoittaa toisinsanoen mahdollisia vahingonkorvausvaatimuksia VR:ltä.
Ei hullumpaa julkisuudenhallintaa VR-Yhtymä Oy:ltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #32 : Joulukuu 23, 2016, 16:38:02 » |
|
Huomio kiinnittyy superjunauutisoinnissa siihen, mitä sillä halutaan peitellä. Kuten sitä, että hovioikeus kumosi käräjäoikeuden päätöksen ns. lantikkajutussa. Seuraavaksi Väänänen harkitsee asianajajansa Kai Kotirannan kanssa, onko heillä aihetta jatkotoimenpiteisiin asiassa. Se tarkoittaa toisinsanoen mahdollisia vahingonkorvausvaatimuksia VR:ltä.
Ei hullumpaa julkisuudenhallintaa VR-Yhtymä Oy:ltä.
Tämä superjuna oli VR:n tiedotuksessa jo ainakin viikko enne hovioikeuden tuomiota, joten melkolailla turhaa spekulointia. Edes rautatieherrat eivät ole niin suuria herroja, että hovioikeus antaisi tiskin alta tietoa aikatauluistaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« Vastaus #33 : Joulukuu 23, 2016, 17:07:08 » |
|
Lieneekö tässä kaksi Sr2-veturia, vai riittääkö kiihtyvyys yhdellä?
Kaksi kun junapaino on 930 tonnin paikkeilla. Yhdelle kakkoselle raja on 900 tonnia Hki-Tpe välillä. Yksi Sr2 veturi lähti vetämään tätä junaa. 3217 näkyi olevan veturin numero Ilta-Sanomien videossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #34 : Joulukuu 23, 2016, 17:48:32 » |
|
Seurasin superjunaa sen sivuuttaessa Lielahden liikennepaikan. Yksi Sr2 sitä kiskoi ja oli 16 minuuttia hiljaisessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 76
|
« Vastaus #35 : Joulukuu 23, 2016, 17:57:10 » |
|
Seurasin superjunaa sen sivuuttaessa Lielahden liikennepaikan. Yksi Sr2 sitä kiskoi ja oli 16 minuuttia hiljaisessa.
Katsokaapa myöhästymisen syytä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1451
|
« Vastaus #36 : Joulukuu 23, 2016, 18:35:57 » |
|
J4 Junan kokoonpano: Liian raskas juna pysyäkseen aikataulussa
Eikös VR:llä ole enää vetäjiä ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #37 : Joulukuu 23, 2016, 19:09:22 » |
|
Nyt myöhässä 24 min, että hmmm....
|
|
|
tallennettu
|
Porilaista hulluutta.
|
|
|
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #38 : Joulukuu 23, 2016, 19:31:42 » |
|
Lieneekö tässä kaksi Sr2-veturia, vai riittääkö kiihtyvyys yhdellä?
Kaksi kun junapaino on 930 tonnin paikkeilla. Yhdelle kakkoselle raja on 900 tonnia Hki-Tpe välillä. Yksi Sr2 veturi lähti vetämään tätä junaa. 3217 näkyi olevan veturin numero Ilta-Sanomien videossa. Miksi on laitettu vain yksi veturi, jos on liian raskas juna yhdelle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #39 : Joulukuu 23, 2016, 19:46:38 » |
|
Lieneekö tässä kaksi Sr2-veturia, vai riittääkö kiihtyvyys yhdellä?
Kaksi kun junapaino on 930 tonnin paikkeilla. Yhdelle kakkoselle raja on 900 tonnia Hki-Tpe välillä. Yksi Sr2 veturi lähti vetämään tätä junaa. 3217 näkyi olevan veturin numero Ilta-Sanomien videossa. Miksi on laitettu vain yksi veturi, jos on liian raskas juna yhdelle? Ilmeisesti valjakon sn on "vain" 160km/h, joten aikataulu olisi mennyt uusiksi.
|
|
|
tallennettu
|
Porilaista hulluutta.
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1243
|
« Vastaus #40 : Joulukuu 23, 2016, 19:58:31 » |
|
Lieneekö tässä kaksi Sr2-veturia, vai riittääkö kiihtyvyys yhdellä?
Kaksi kun junapaino on 930 tonnin paikkeilla. Yhdelle kakkoselle raja on 900 tonnia Hki-Tpe välillä. Yksi Sr2 veturi lähti vetämään tätä junaa. 3217 näkyi olevan veturin numero Ilta-Sanomien videossa. Miksi on laitettu vain yksi veturi, jos on liian raskas juna yhdelle? Ilmeisesti valjakon sn on "vain" 160km/h, joten aikataulu olisi mennyt uusiksi. Junan Sn 200km/h, ja toisen veturin lisäys olisi pudottanut Sn:n arvoon 160km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #41 : Joulukuu 23, 2016, 20:02:41 » |
|
Lieneekö tässä kaksi Sr2-veturia, vai riittääkö kiihtyvyys yhdellä?
Kaksi kun junapaino on 930 tonnin paikkeilla. Yhdelle kakkoselle raja on 900 tonnia Hki-Tpe välillä. Yksi Sr2 veturi lähti vetämään tätä junaa. 3217 näkyi olevan veturin numero Ilta-Sanomien videossa. Miksi on laitettu vain yksi veturi, jos on liian raskas juna yhdelle? Ilmeisesti valjakon sn on "vain" 160km/h, joten aikataulu olisi mennyt uusiksi. Niin, kumpi sitten on nopeampaa? Mennä tasaisesti 160 km/h vai hyvin hitaasti kiihdytellä 180 km/h nopeuden tienoille kerta toisensa perään? Hidastuspaikkoja on kuitenkin paljon ja jokainen niistä tarkoittaa pitkän pitkän matkan ajamista, ennen kuin saavutetaan se 160 km/h nopeus uudelleen ja päästään sitten hyödyntämään yksiveturisuuden tarjoamaa korkeampaa huippunopeutta. Kalustonkäytön ajatusvirheestä taitaa olla kyse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #42 : Joulukuu 23, 2016, 20:04:23 » |
|
Jos veturi oli laitettu perään niin sn 160? Miten huonompi noin on sitten mennä? Vetovoima on suurempi mutta ei kai jarruvoima nyt niin kamalasti laske?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #43 : Joulukuu 23, 2016, 20:07:38 » |
|
Hmm, entä jos siinä olisi ollut toinen Sr2 tosiaankin perässä? Ymmärtääkseni tämä pitäisi olla nimenomaan kaksikerrospäiväjunakalustolla mahdollista Aikaan ennen Eilejä Hesan ruuhkajunat olivat puukorisista vaunuista koottuja ja näitä oli tyypillisesti niissä pidemmissä junissa 17. Paljonko se tekee matkustajapaikoissa, oi vaunutuntijat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #44 : Joulukuu 23, 2016, 20:16:02 » |
|
Yhdyn Kimmon mielipiteeseen. Kaikista paras olisi tosiaan ollut laittaa vielä toinen Sr2 perään, kuten Oiroopassa ja Ruotsissa tavataan toimia joka päivä. Silloin ei olisi ollut sn160, ja sn200 olisi ollut saavutettavissa hyvällä kiihtyvyydellä. Nyt hetkellinen 180 km/h ylitys oli 195 km/h Ala-Vallissa, eikä sitä muutoin päästy lähellekään.
Selitykseksi tälle yökköstelylle olen kuitenkin saanut asiaa tuntevilta seuraavan: ilmeisesti VR:n sisäiseen byrokratiaan liittyvä "käyttöönottoluvan puute" estää käyttämästä veturia matkustajajunan perällä, muttei kuitenkaan Edo-junissa keskellä. Tämä surullinen tapaus osoittaa jälleen kerran VR-Yhtymä Oy:n tärkeimmän arvon: matkustajat ovat yökkösiä, eikä heitä saa palvella, sillä riittää, että juna saapuu jotenkuten aikataulussa pääteasemalleen, olkoonkin, että väliasemille jäävää enemmistöä pitäisi palvella yhtä lailla hyvin aikataulussa pysymällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #45 : Joulukuu 23, 2016, 20:48:45 » |
|
Itse asiassa Sr2:sta on käytetty rungon keskellä hieman laihoin tuloksin mm. junassa IC 147. Myös juna IC9/77 ajettiin viime kesään asti Helsingin ja Kouvolan välillä yhtenä pötkönä siten, että junan toinen Sr2 oli rungon keskellä. Koska tämä ei ollut niin järin toimintavarma purkkaviritys, en usko, että toinen Sr2 IC27:n peräpäässä olisi ollut yhtään sen luotettavampi kombinaatio.
IC 147:n ja IC 9/77:n luotettavuusongelmat eivät johtuneet rungon keskellä olevasta Edo:sta, sillä vaunu oli ikään kuin "kylmänä", eli Edo ei tiennyt tuon taivaallista Sr2:n kommennoista Tampereen tai Kouvolan eteläpuolella mainituissa junissa.
Miika Tuomela mainitsikin jo tuolla, että kaksinajossa (tarkoittaa siis Sr2-vetureita peräkkäin) sn on 160 km/h. Tämä sn:n pudotus olisi puolestaan vienyt sen vähänkin pelivaran aikataulusta, eli sekin olisi ollut huono vaihtoehto.
Kun nämä kolme seikkaa (1. Sr2+runko+Sr2+runko = liian epäluotettava yhdistelmä näin kriittiseen junaan, 2. Sr2+runko+Sr2 = ei poista luotettavuusongelmaa, 3. 2xSr2+runko = sn 160 km/h) ynnätään yhteen, ei muita järkeviä vaihtoehtoja ollut kuin se, että ajetaan koko pötkö yhden Sr2:n vetämänä Helsingistä Rovaniemelle, vaikka se sitten jäisikin myöhään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 294
|
« Vastaus #46 : Joulukuu 23, 2016, 21:04:33 » |
|
Taitavat luotettavuusongelmat johtua näistä erityisolosuhteista, kun mainitsemissani paikoissa ei sellaisia esiinny.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #47 : Joulukuu 23, 2016, 21:11:41 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #48 : Joulukuu 23, 2016, 21:12:16 » |
|
On totta, että veturi junan nokalla ja toinen perässä -konstia ei juuri ole käytetty ja kokemusta ei siis ole, myöskään kokemusta mahdollisista ongelmista. Tämä Edo-Siemens -kauko-ohjaus Sr2:llehan on ikään kuin päälleliimattu ominaisuus Sr2:lle ja erilaisten yhdistelmien koeajot lienevät edelleen kesken.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #49 : Joulukuu 23, 2016, 21:24:33 » |
|
Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi kahdella veturilla ajo tiputtaa Sn:n 160:iin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|